شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

سایت گلاس چیست ؟ + نحوه عملکرد و کاربرد آن

موضوع مقاله:

سایت گلاس چیست ؟ + نحوه عملکرد و کاربرد آن

آشنایی با سایت گلاس | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با سایت گلاس | کارا پمپ

سایت گلاس چیست ؟ عبارتی که شاید در زمان اجرا موتورخانه یا تاسیسات مکانیکی توجه شما را جلب کند اما معنا آن چیست ؟

تجهیزات بخش های مختلف مثل سردخانه و تهویه مطبوع در مسیر مبرد و روغن کمپرسور در انتها لوله انتقال دهنده قرار میگیرد یا اینکه روی مخزن ذخیره روغن با وسایل خاصی برای نمایش کیفیت سیال به اسم سایت گلس ( شیشه نمایش ) متصل می شود.

با این شیشه ، شیرها ، مبردها و صافی ها و بخش های بخار مسدود شده را میتوان مورد تشخیص قرار داد .

گلاسه انواع مختلفی دارند این قطعه با نمایشگر شیشه ای یکی از نمونه های آن است . این شیشه قابلیت نصب بر روی تانک و مخزن دارد . نمایشگر­ شیشه در درون خط متصل می شود .

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی سایت گلاس ها بپردازیم .

آشنایی با سایت گلاس

از سایت گلاس برای بازرسی استفاده میشود. میتوان خط سیال را در بخش ها با یکدیگر مقایسه کرد در حقیقت برای بررسی سیستم ، گرفتگی صافی ، حرکت سیال‌ها ، مایع مبرد ، درصد شفافیت و رطوبت موجود از این شیشه ها استفاده می‌شود .

وجود رطوبت باعث تغییر رنگ بخش وسط آن میشود و اگر به رنگ زرد باشد رطوبت و اگر سبز رنگ باشد عدم رطوبت نشان می دهد .

از طریق وکیوم رطوب به داخل سیستم وارد میشود در سیستم های بدون مشکل مایع مبرد ستونی از مایع بصورت شفاف و بدون کف دیده می شود .

در صورت عملکرد صحیح مبرد مایعی در جریان است در سایت گلس بصورت ستون جامدی از مایع است . اگر مقدار مایع مبرد کم باشد مبرد کف کرده و حباب دار می شود .

وجود حباب و کف

نشان دهنده وجود ختلال در عملکرد برخی قسمتهای سیستم است .

علت ان ممکن است وجود مشکل در فن های برج و یا مسدود شدن بین فین کندانسور و کمبود آب در کنداسورهای ابی یا گرفتگی فیلتر ها و یا گرفتگی در مسیر باعث افت فشار زیاد در فیلتر می شود .

گرم شدن خط مایع و باریک بودن قطر خط لوله ممکن است عملکرد را دچار اختلال کند .

محل نصب

سایت گلاس باید در مسیر مایع متصل شود که قبل از شیر انبساط قرار گیرد و پس از هر وسیله جانبی در خط مایع باشد .

برای پیشگیری از انتشار مبرد بخش را در رینگ قرار میدهند هر سایت گلس بسته به فشار ، متصل شدن و کاربرد در سایزهای مختلفی هستند .

جنس

سایت گلاس ها مقاوم اند . مدل شفاف دارد برای جلوگیری از هدر رفت و نشتی از واشرهای از جنس نئوپان و کائوچو اسنفاده می شود.

در بعضی مدل‌ها از شیشه دبل استفاده شده که در مدل ها باعث برداشته شدن نور های اضافی می شوند و افزایش وضوح پیدا می کند این مدل از مدل‌های دیگر گرانتر هستند .

در سایت گلس ها رطوبت آسیبی به آن وارد نمی کند اما در برابر اسیدها و مواد شیمیایی آسیب پذیر است . کمپرسورها با تنظیم رطوبت از صدمات احتمالی جلوگیری می کنند .

در سیستم برودتی برای دیده شدن گاز سرمایشی در مخزنها کندانسور نصب میگردد ساختار و عملکرد همانند شیشه دیگ بخار دارد .

موضوعات محتوا شیشه نمایش به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

برخی از ویژگی ها و کاربردهای گلاس کستل

محدوده دمای مبرد از منفی سی تا صد و ده درجه است . بدنه اش از جنس برنج است . رینگ دارای محافظ از جنس فولاد است.

سیل گسکت از جنس لاستیک میباشد و کلاهک از جنس پلی استر است ، از نظر جریان ، میزان رطوبت و روغن کمپرسور در مبرد وجود دارد .

دارای حسگر رطوبتی هستند رنگ سبز حالت نرمال ، رنگ سبز مشکل در سیستم و وجود رنگ زرد فیلتر رطوبت موجود است .

سایت گلاس در خطوط جریان سیال که دارای رزین، مواد غیر ارگانیک و مواد غذایی وجود دارند میزان مخلوط شدن مواد و حرکت سیال میتوان مشاهده کرد .

در تمیز کردن خطوط ولوله ها میتوان سیال‌ها و مواد را دید . در خطوط بخار با وجود این شیشه ها میتوان سیال مایع شده را دید در خطوط نیاز به روغن کاری است اپراتور میتواند وجود داشتن یا نداشتن روغن یا وجود روغن در کارتل و تشخیص نوع روغن ، رنگ ان را تشخیص بدهد.

عملکرد سایت گلاس

اگر تغییر رنگ دربخش میانی سایت گلاس از رنگ سبز به رنگ زرد مشاهده شود خبر از وجود رطوبت می دهد. اگر مبرد حباب داشته باشد مشکلی در سیستم است در بعضی از شیشه ها از پروانه استفاده شده که جهت جریان یا سیال را مشخص می کند .

گلاس دارای پروانه میتوانند در خط افقی و عمودی نصب شوند اگر دبی سیال پایین نباشد میتواند پروانه را به حرکت در آورد .

در شیشه ها نوع نمایشگر مکانیکی درون ابزار تعبیه شده این نمایشگر به جهت تشخیص حرکات سیالات بی رنگ و شفاف جهت جریان و شدت بکار میرود .

میتوان این شیشه ها را قابل نصب روی خطوط را به دو دسته کلی تمام دید سیصد و شصد درجه و مدل دید درون شاخص جریان تقسیم کرد .مدل تمام دید برای خطوط که دما و یا فشار بالا دارند مناسب نیستند .

مدل درون شاخص برای کلاسهای کاری بر طبق استاندارد بسیار مناسب است .

این شیشه ها به دو نوع یک طرف دید و یا دو طرف دید دسته بندی میشود.

نشانگر­های مکانیکی در سایت گلاس نصب می شوند این نمایشگر­ها می­توان به مدل های مختلفی از جمله بال ، فلاپر ، فینگر ،Propeller و Integral تقسیم می شوند.

نمایشگر­ باعث می شوند که حرکت سیال ها شفاف و بی رنگ تشخص داده میشود جهت جریان قابل تشخص است و آنکه میزان انحراف مدل فلاپر متناسب با شدت سیال است، در بسیاری از سایت گلاس­ فلاپر صفحه دسته بندی شده­ای برای تشخیص میزان دبی سیال قرار داده شده است که با حرکت فلاپر بر روی آن اپراتور می­تواند اندازه تقریبی سیال را حدس بزند .

مدل پروانه

این مدل بسیار رایج است . اندازه و جریان در این مدلها نیز قابل حدس میباشد این مدل هم در خطوط افقی و هم عمودی کاربرد دارد و استفاده میشود . مدل پروانه ای برای خطوط که دبی سیال پایین دارد مناسب نیستند زیرا سیال قدرت حرکت پروانه را ندارد .

مدل بال

در این مدل همانطور که از نامش پیداست بصورت توپ می باشد . زمانی که سیال جریان دارد به صورت معلق قابل دیده شدن است از این مدل در خطوط عمود و جهت حرکت و جریان آرامی دارد .

مدل فینگرز

در این مدل تغییر جهت سیال همراه نشانگر باعث شده که سیال ها تمیز و بی رنگ و شفاف و حتی رنگهای تیره در جریان آرام قابل رویت است .

مدل Integral

به علت آنکه در بخش ورودی است یک جت از سیال تشکیل می شود باعث شده شفافیت ، حرکت، رنگ و شرایط سیال به خوبی قابل دیده شدن باشد .

سخن آخر

با ویژگی ها و کاربرد سایت گلاس به صورت تخخصی آشنا شدیم .

دریافتیم که از این شیشه ها برای بازرسی در تاسیسات استفاده شده و می توانیم با استفاده از آن به مقایسه خط سیال بپردازیم .

همچنین این شیشه از هدر رفت و نشتی درون واشر ها جلوگیری می کند و این قطعه انواع و مدل های مختلفی دارد .

1/5 - (2 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه