شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه و تاسیسات آن

موضوع مقاله:

نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه و تاسیسات آن

آشنایی با نکات نگهداری از موتورخانه | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با نکات نگهداری از موتورخانه | کارا پمپ

نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه و تعمیر تاسیسات آن، یکی از مهم ترین کارها برای داشتن ساختمانی مطلوب است. همانطور که بار ها این شعار را بیان کرده ایم ، تاسیسات و موتورخانه همانند قلب ساختمان می باشد و باید به آن ها رسیدگی کنیم.

در میان آن ها، نگهداری از موتورخانه و تعمیر تاسیسات موتورخانه یکی از ضروری ترین کارها برای مدیران ساختمان بوده که باید طی دوره های مشخص به آن رسیدگی کنند.

هنگامی که ما برای حفظ سلامتی خودمان به دکتر مراجعه می کنیم، به ما می گویند که پیشگیری بهتر از درمان است. در زمینه تعمیرات موتورخانه و بهینه سازی آن، این شعار همچنان صدق می کند و بهتر است قبل از اینکه آسیب های زیادی به موتورخانه وارد شود در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم. در ادامه به نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه بیشتر می پردازیم ، با کاراپمپ همراه باشید.

موضوعاتی که در این محتوا به آن می پردازیم:

  • موتورخانه چیست؟
  • نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه
  • بخش های مختلف جهت نگهداری موتورخانه
  • راه های بهینه سازی موتورخانه

موتورخانه چیست؟

یکی از اصلی ترین بخش های یک ساختمان، موتورخانه بوده که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. این بخش از ساختمان جهت گرم یا سرد کردن دما واحد ها طراحی شده و از اهمیت بالایی درون ساختمان برخوردار است. شما می توانید جهت مطالعه تعریف موتورخانه بر روی آن کلیک کنید.

نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه

نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه | سایت تخصصی کارا پمپ

موتورخانه همانند سایر سیستم ها، اجزای مختلفی داشته و باید در حفظ و نگهداری آن ها تلاش های زیادی کنید. نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه بسیار متعدد بوده که در ادامه با آن ها آشنا می شویم. اگر از این سیستم به صورت دقیق و اصولی نگهداری نشود، عمر مفید تجهیزات آن کاهش یافته و هزینه های بسیار زیادی را متحمل خواهید شد.

یکی از مهم ترین نکات در نگهداری موتورخانه، بررسی و بازدید تمامی قطعات در بازه های زمانی منظم توسط افراد متخصص می باشد که باید حتما به این مورد توجه ویژه کنید. شما می توانید نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه به صورت ویدیو تماشا کنید:

بخش های مختلف جهت نگهداری موتورخانه

  • رفع عیب های پمپ آب و نگهداری از آن
  • نگهداری سیستم لوله کشی موتورخانه آب گرم
  • عیب یابی مشعل موتورخانه و نگهداری از آن
  • بررسی و حفظ منبع
  • عایق کردن لوله ها جلوگیری از هدر رفتن انرژی
  • تعویض فلکه و عیب یابی آن
  • تنظیم شیر مشعل گازی
  • تعویض شیر فلکه موتورخانه به صورت مداوم

در بالا مهم ترین بخش های موتورخانه را برای شما بیان کردیم که باید در حفظ و نگهداری آن ها تلاش کنیم. این اجزا موتورخانه باید قبل از هرگونه آسیب، به آنها رسیدگی شده و از آسیب های احتمالی به این بخش ها جلوگیری کنیم.

به طور مثال، پمپ ها وظیفه دارند که گرما یا سرمای تولید شده در دستگاه‌های مولد انرژی را به فن کویل انتقال دهند. اگر مسیر انتقال این انرژی های تولید شده دارای نقص فنی باشد، راندمان و عملکرد موتورخانه را ضعیف کرده و به سایر بخش ها فشار وارد می شود.

اگر سرما یا گرمای تولید شده به فن کویل نرسد، علاوه بر عملکرد ضعیف در برقراری دما مطلوب واحدها، باعث شده تا فن کویل آسیب ببینید و هزینه های اضافی را روی دست اهالی ساختمان بگذارد. اما قبل از اینکه به بخش های دیگر آسیب برسد ، باید اجزا اصلی موتورخانه عیب یابی شود تا از این بخش مهم به صورت کامل نگهداری شود.

یکی دیگر از نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه، بهینه سازی آن بوده و اگر لوله کشی و پمپ های موتورخانه نقص داشته باشند، به سایر بخش ها آسیب می رسد. در همین راستا، اگر لوله ها عیق حرارت نباشند همانند نقص فنی عمل کرده و انرژی تولید شده هدر می روند.

رفع مشکلات اجزا موتورخانه و بهینه سازی آن از اصلی ترین نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه می باشد. شما می توانید نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه به صورت صدا بشنوید:

راه های بهینه سازی موتورخانه

موتورخانه ها به وسیله عمکردی که دارند، انرژی زیادی را تولید می کنند. بنابراین باید در زمان اجرای موتورخانه، طراحی آن باید به‌ گونه‌ ای باشد که اتلاف انرژی در آنها به حداقل برسد. توجه به راه های بهینه سازی موتورخانه، از مهم ترین بخش های نگهداری موتورخانه می باشد که باید هر یک از آن ها را مو به مو بر روی سیستم حرارتی ساختمان خود پیاده سازی کنید.

در این راه به متخصصان این حوزه نیاز داشته که می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمائید.

1. استفاده از سیستم هوشمند ساختمان ( BMS ) برای تنظیم دمای آب گرم به توجه به دما بیرون

یکی از اصلی ترین بخش ها برای موتورخانه، استفاده از سیستم هوشمند ساختمان (BMS) است. عملکرد این سیستم به گونه است که دما آب را بر اساس دما هوا بیرون تنظیم نموده تا از کمترین میزان انرژی در هنگام تنظیم دما آب استفاده شود.

2. تنظیم کردن موتورخانه

تنظیم بودن موتورخانه در بهینه سازی آن نقش مهمی داشته و باید توسط متخصصات این کار صورت گیرد. مهم ترین بخش نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه، تنظیم سیستم حرارتی می باشد.

این فرایند باید در زمان اجرای موتورخانه توسط تیم تاسیساتی انجام شود. پس از آن که قطعات و تجهیزات سیستم حرارتی ساختمان شما راه اندازی و نصب شدند، باید تنظیمات تخصصی و مخصوص موتورخانه توسط مهندسان آن تیم انجام شود. توجه فرمایید که این مورد بسیار مهم بوده و حتما به افرادی که در اختیار دارید این مورد را گوشزد کنید.

3. قرارگیری درست تجهیزات موتورخانه و نحوه نصب اصولی آن ها

در زمان اجرای موتورخانه، نصب اصولی و دقیق تجهیزات آن اهمیت ویژه ای دارد. قرارگیری تجهیزات باید به گونه ای باشد تا کمترین فضا را اشغال کرده و پایین ترین سطح انرژی را داشته باشد.

تمامی این تجهیزات باید توسط افراد متخصص در این زمینه نصب و راه اندازی شوند. اما قبل از آن نیاز به یک برنامه ریزی و طراحی داشته که فرایند فوق تخصصی می باشد. طراحی موتورخانه یکی از خدمات ویژه تیم ما بوده که می توانید از کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

4. دیگ و مشعل با هم مطابقت داشته و توسط متخصصان به صورت درست بررسی شود؟

بررسی دیگ و مشعل یکی دیگر از موارد اصلی بهینه سازی موتورخانه بوده که باید این دو با هم مطابقت داشته باشند و توسط متخصصان بررسی شود. این فرایند هم در زمان سرویس و تعمیر موتورخانه انجام می شود که باید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

5. عایق کردن لوله های عبور آب و دیگ در برابر حرارت

عایق کردن لوله کشی موتورخانه در برابر گرما جزو موارد اصلی بوده که در صورت رفت و برگشت آب ، انرژی آن ها هدر نرفته و سبب حفظ سلامت تجهیزات و جلوگیری از هدر رفتن انرژی می شود.

6. حفظ و نگهداری از دیگ و رسوب زدایی آن

دیگ یکی از اصلی ترین اجزا موتورخانه بوده که باید طی دوره های مداوم مورد بررسی قرار گیرد. رسوب زدایی آن یکی از مهم ترین موارد در جهت بهینه سازی موتورخانه و حفظ سلامت این بخش است.

دیگ بخار یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات موتورخانه بوده که باید حتما به سرویس آن در بازه های زمانی منظم بپردازید. به صورت کامل در مقاله اجزای اصلی تشکیل دهنده موتورخانه ها با بویلر آشنا شده ایم.

7. تنظیم نمودن مشعل موتورخانه

مشعل موتورخانه هم همانند دیگ بوده که که باید طی دوره های مداوم آن را مورد بررسی قرار داده و آن را تنظیم کنیم. اگر مشعل تنظیم نباشد ممکن است آب به صورت کامل گرم نشده و یا دمای آن بیش از حد نرمال افزایش پیدا کند.

در صورت بروز این مشکلات، باید سریعا با تعمیرکار سیستم حرارتی مرکزی خود تماس حاصل کرده تا به تعمیر مشعل موتورخانه شما بپردازد. اگر به نقص این قطعه بی توجهی کنید، ممکن است به سایر قطعات آسیب رسیده و سبب خرابی تجهیزات دیگر شود. یکی از نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه، عیب یابی قطعات و تعمیر آن ها در زمان بروز مشکل می باشد.

8. نصب ترمستات های مخصوص برای کنترل و حفظ دما مانند شیر ترموستاتیک رادیاتور

نصب ترموسات در جهت بهینه سازی موتورخانه بسیار مهم بوده و حضور آن در میان تجهیزات این بخش ضروری می باشد. نصب این قطعه از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و در جهت کنترل دما تلاش می کند.

9. تنظیم دما منزل بر اساس استاندارد

تنظیم دما منزل به صورت استاندارد بسیار اهمیت داشته و باید به گونه ای دما را تنظیم کرد که انرژی با خارج کردن هوای سرد یا گرم هدر نرود. به طور مثال در برخی از منازل مشاهده می شود که دما شوفاژ ها یا سیستم گرمایشی از کف و… به قدری بالا بوده که در فصل سرد درب و پنجره ها را جهت خروج گرما باز می گذارند. این کار علاوه بر اتلاف انرژی های تجدید نا پذیر ، سبب کوتاه تر شدن تجهیزات موتورخانه می شود.

10. مکان هایی که نیاز به گرمایش ندارد در آن ها از تجهیزات گرمایشی استفاده نشود!

مصرف انرژی برای گرم کردن واحد های ساختمان بسیار بالا می باشد و بعضی از مکان ها مانند راه و پله یا نیاز به هوا گرم نداشته و باید نصب در این مکان ها از نصب تجهیزات گرمایشی جلوگیری کرد.

11. پوشاندن لا به لای درب و پنجره ها و استفاده از درزگیرها ، پوشیدن لباس گرم و استفاده از پرده های ضخیم جهت حفظ انرژی

پوشیدن لباس گرم و استفاده از درز گیر ها برای پوشاندن لا به لای درب و پنجره ها بسیار مهم بوده و باید با رعایت این نکات دما منزل را تنظیم نموده تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

12. استفاده از انرژی خورشیدی به صورت کامل با باز گذاشتن کرکره ها

باز کردن کرکره ها سبب شده تا انرژی مورد نیاز موتورخانه از انرژی خورشیدی تامین شود .

نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

نتیجه گیری

در این محتوا با اجزا اصلی موتورخانه که احتیاج به سرویس های دوره ای و نگهداری ویژه دارند آشنا شدیم و در کنار آن ها، روش های بهینه سازی تاسیسات موتورخانه را آموختیم. مطالعه نکات کاربردی در نگهداری موتورخانه، یکی از ضروری ترین مقالات برای مدیران ساختمان بوده که سبب افزایش راندمان و بازدهی این سیستم می شود. تمامی قطعات سیستم حرارتی ساختمان به سرویس و نگهداری نیاز داشته و اگر به صورت دقیق و اصولی انجام نشود ، ممکن است باعث نقص در کوتاه مدت شود.

5/5 - (5 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه