شما اینجا هستید :

اجرای لوله کشی فاضلاب

فهرست مطالب

درخواست اجرای لوله کشی فاضلاب | کارا پمپ

 

 

اجرای لوله کشی فاضلاب یکی از تخصصی ترین فرایند ها درون ساختمان بوده که حتما باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.

یکی از تجهیزات مهم در ساختمان سازی لوله کشی می باشد که یکی از بخش های آن لوله کشی فاضلاب است و اگر به طرز صحیح انجام نشود باعث آسیب دیدن تاسیسات می‌شود.

به همین منظور ، این فرایند در ساختمان باید مطابق استاندارد انجام شود که از ناکارآمدی فاضلاب و لوله ها جلوگیری شود.

خروجی آب از قسمت های مختلف ساختمان مثل حمام و دستشویی به سیستم فاضلاب متصل بوده و این بخش در هر ساختمان ، نقش مهمی را ایفا میکند.

عیب و نقص در سیستم فاضلاب یک ساختمان باعث ایجاد مشکلات بیشتری می شود؛ بسیار مهم است که از تجهیزات مناسب در زمان اجرای این فرایند استفاده کنیم.

سیستم لوله کشی آب که در جریان فشار آب قرار دارد؛ اما سیستم فاضلاب فشاری نیست و جریانات به وسیله جاذبه و شیب لوله انجام می‌گیرد.

در جریان فاضلاب سیفون و لوله تهویه استفاده میشود که از برگشت فاضلاب یا خروج مواد و گاز ها جلوگیری کند.

یکی از خدمات تیم فنی و مهندسی کارا پمپ اجرای لوله کشی فاضلاب بوده که شما در ادامه با برخی از نکات آن آشنا شده و از طریق تکمیل فرم درون این صفحه می توانید افراد متخصص را برای انجام این عملیات درخواست کنید.

 

 

فواید لوله کشی فاضلاب

مقدار مواد و مصالح در اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان از خرید بی مورد لوازم و اتصالات جلوگیری میکند و هزینه های اجرا را کاهش میدهد همچنین از دوباره کاری اجرا سیستم فاضلاب جلوگیری می‌کند.

یکی از عوامل مهم در این زمینه استاندارد بودن و درجه یک بودن لوازم تاسیسات است که سبب افزایش طول عمر سیستم فاضلاب خواهد شد.

پادکست مربوط به این محتوا

 

انواع مدل لوله‌ فاضلاب

 

برای نصب و اجرای لوله کشی فاضلاب از لوله با جنس و کیفیت های متفاوت استفاده میشود.

از جمله موارد زیر می باشد:

لوله های چدنی یکی از انواع لوله‌ فاضلاب میباشد به علت وزن و هزینه بالا ان استفاده از ان سخت و زمانبر می باشد.

لوله پلیکا از نوع لوله های است که تقریبا ارزان هستند و برای فاضلاب مناسب و مقرون به صرفه هستند به علت استفاده از لوله پلیکا که لوله بازیافتی است و کیفیت پایینی دارد استفاده از ان توصیه نمی‌شود.

از لوله گالوانیزه برای لوازم بهداشتی استفاده میشود و در برابر خوردگی و در برابر زنگ زدگی مقاوم است دارای یک لایه عایق مقاوم می باشد.
لوله های پلی اتیلن این مدل از لوله دارای سه نوع تولید می‌شود این مدل دیگر تقریبا از رده خارج شده و از لوله‌ پلی اتیلن چندین بار و تا شش بار برای لوله کشی فاضلاب استفاده میشود.

لوله مدل پوش فیت از بهترین مدل ها برای لوله کشی فاضلاب است که دارای دو مدل بی صدا و معمولی دارد. در مدل بی صدا که قیمت بالاتر دارد.

در زمان عبور فاضلاب صدا آن در داخل ساختمان شنیده نمیشود. اتصال لوله‌ پوش فیت نر و ماده دارد که توسط واشر لاستیکی درون آن آب بندی می شود.

وظیفه لوله های فاضلاب

اما بهتر است در مقاله اجرای لوله کشی فاضلاب ، با وظیفه هر یک از لوله ها آشنا شوید.

باید توجه داشت که هر نوع لوله از سیر عهده ها و وظایفی برخودار می باشند که بررسی به آن ها را در اولویت قرار خواهیم داد.

  1. لوله‌ هایی که وظیفه حمل فاضلاب سنگین را انجام می دهند.
  2. لوله‌ هایی که کار حمل فاضلاب سبک را انجام می دند.
  3. تخلیه آب باران و نزولات جوی، به عهده برخی دیگر از انواع لوله‌ ها است.
  4. لوله‌ هایی که حاوی فاضلاب سبک و آب باران می باشند و به این نوع از  لوله‌ها، لوله مرکب می گویند.
  5. لوله‌ ای که در کنار سیفون قرار می گیرد و وظیفه تهویه هوا را به عهده دارد ، این لوله‌ ها به طور معمول در ساختمان به‌ نحوی  تعبیه می گرد که انتهای لوله به پشت بام برسد و با هوای آزاد برخورد داشته باشد.

در قسمتی از لوله‌ها دریچه‌ای قرار داده می‌ شود که در زمان گرفتگی سیفون و لوله‌ها، برای رفع این مشکل دیگر نیازی به باز کردن آن‌ها نیست و با باز کردن دریچه‌ ها می‌توانید این گرفتگی را تمیز کنید.

انواع اجرای لوله کشی فاضلاب

روش اجرا لوله کشی در حقیقت ارتباط با بخش های مختلف است جنس و مدل لوله می‌توانداز نوع پلی اتیلن، پوش فیت، پلیکا باشد.

لوله کشی فاضلاب تونلی لوله‌ فاضلاب در این مدل از درون تونل حفاری عبور میکند.

لوله کشی فاضلاب روباز در زمان قدیم انجام می‌شده است این لوله معمولا در کف ساختمان قرار می‌گیرند و به وسیله مواد و مصالح پوشیده می‌شود این روش کف خواب خوانده میشود.

اجرای لوله کشی فاضلاب زیر سقفی در این مدل لوله کشی به جای قرار دادن لوله‌ فاضلاب در کف ان را در سقف قرار می‌دهد. البته در برخی از روش ها مدل روباز و زیر سقفی باهم انجام می‌شود.

نکات مهم مراقبت از لوله ها

 

 

لوله‌های فاضلاب لوله‌های موجود در ساختمان‌ به دلیل مصالح موجود باید مورد توجه قرار بگیرد تا از اسیب دور باشند مثلا با قرار دادن كارتن در زیر لوله‌ فاضلاب از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کنید.

لوله ها باید از اشیا و مصالح تیز دور نگه داشته شود پس از تست و تایید ناظر مسئول مسیر لوله کشی فاضلاب با ملات پوشانده م یشود تا از آسیب محافظت شود .لوله­‌ فاضلاب های مدل پلیمر اگر در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرند سبب آسیب لوله می‌شود بنابراین در زمان لوله کشی فاضلاب ساختمان روی آن را با یک عایق نمایید.

اگر در فصل سرد اجرای لوله کشی فاضلاب انجام گیرد امکان ترکیدگی و یا یخ زدگی انها وجود دارد پس از اجرا سیستم لوله­ كشی و زمان انجام چک آب كل سیستم را تخلیه کنید.

میتوان از آب نمک استفاده شود تا اگر آب در قسمت‌هایی از لوله باقی بماند امکان یخ‌ زدگی در آن ها کمتر شود.

وزن اضافه روی لوله­‌ های نصب شده فاضلاب حمام و توالت درست نیست پس از قرار دادن ابزاری که وزن بالایی دارد بر شیر آلات و وزن شیر اصلی و فرعی واحد ، وزن كلكتورها بر لوله بپرهیزید.

مسیر لوله کشی

لوله کشی های که در قسمت سقف انجام میشود.

برای ورود لوله فاضلاب به سرویس بهداشتی باید مکان تقاطع دو دیوار با مسیر عمودی انتخاب شود و در صورت نصب آویز بر روی دیوار باعث ترکیدن لوله فاضلاب می شود.

در اجرای لوله کشی فاضلاب­‌ باید مسیر افقی را باید در مکان كف طی كنید و از زیر موقعیت شیر ساختمان وارد بخش اتصال نصب در دیوار شدند.

لوله آب فاضلاب

لوله فاضلاب وظیفه هدایت مواد را تا چاه از ساختمان خارج کرده و لوله در ساختمان‌ از بالا به پایین می باشد.

در جهت رو به نیروی گرانش به کمک لوله فاضلابی آمده تا حمل مواد را سریع تر کند.

هواکش

ونت یا هواکش به جهت ایجاد تهویه در کنار لوله‌ فاضلاب قرار می‌گیرد و درون اجرای لوله کشی فاضلاب دارای اهمیت می باشند.

وظیفه لوله هواکش فاضلاب آن است که با تولید جریان و فشار هوا در لوله به تخلیه و حرکت مواد فاضلابی کمک کند.

نکات لوله کشی فاضلاب

 

 

اگر لوله‌ کشی به شکل افقی نصب شده‌ باشند باید به مقدار شیب آن ها توجه داشت و مواد موجود در لوله ها کاملا تخلیه شوند.

زیاد و یا کم بودن شیب لوله‌ افقی سیستم فاضلاب را دچار اختلال می‌کند.

اگر شیب زیاد باشد آب در لوله خارج می شود که مواد باعث گرفتگی لوله می‌شود و اما اگر شیب کم باشد با کم بودن مقدار جریان خیلی سریع لوله دچار گرفتگی می‌شود میزان شیب لوله‌ افقی دو درجه می شود.

موضوعات محتوا اجرای لوله کشی فاضلاب به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

اتصالات در سیستم فاضلاب ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد چهل و پنج درجه است.

برای درست بسته شدن و نگه داشتن از رها شدن لوله‌ از بست‌ لوله استفاده می‌گردد.

وصل کردن دریچه بازدید قبل اتصال لوله قائم به بخش افقی و اخر لوله‌ افقی باید در دسترس باشد تا در صورت نیاز از آن استفاده میشود.

نکات پس از پایان این عملیات

در پایان لوله کشی ساختمان آن را چک کنید و مشکل نشتی را پیدا کنید دقت در این امر سبب پیشگیری از انتشار آلودگی می‌شود در چند نوبت و به مدت زمان کوتاه این تست را با آب انجام میدهیم تا کاملا از آب بندی سیستم اطمینان حاصل شود.

مقدار سرعت خالی کردن فاضلاب در عمر مفید آن تاثیر گذار است و مخزن رسوب‌گیر با کیفیت استفاده شود تا گرفتگی بسیار کم ایجاد شود. حتما باید تراس یا بالکن کفشو داشته باشد.

کفشو نباید به طور مستقیم به فاضلاب متصل باشد سیستم فاضلاب دستشویی باید از مکان فاضلاب آشپزخانه مجزا باشد با قرار دادن مقوا در زیر لوله میتوان فشار نقطه‌ای را کنترل و آسیب دیدگی را کاهش داد.

دانلود منابع محتوا اجرای لوله کشی فاضلاب به صورت فایل زیپ

لوله‌ های جنس پلیمر در برابر اشعه ماورا بنفش اسیب پذیر اند و نباید در معرض خورشید قرار بگیرد.

در فصل سرد سال لوله کشی انجام میگیرد و از آب نمک برای تست استفاده کنید برای جلوگیری از یخ زدگی لوله بعد از امتحان کردن آب سیستم را خالی نمایید.

سامانه فاضلاب ساختمان اگر بعد از چندین سال دچار گرفتگی شود می‌تواند هزینه های بالایی را برای تعمیر ایجاد نماید.

در ساختمانی که بو فاضلاب بخش داخلی درگیر کرده لوله کشی ان حتما دارای نقص است و در این صورت به علت عملکرد نادرست هواکشی لوله‌ ونت باشد که فاضلاب در آب دفع نشده است.

انتخاب لوله در زمان اجرای لوله کشی فاضلاب باید با کیفیت باشد و لوله ها تحمل فشار تا شش اتمسفر را دارد و باید تحمل فشار خارجی یا داخلی را داشته باشد و دیواره لوله ترک برندارد.

لوازم بهداشتی باید سیفون داشته باشد و دارای هواکش باشد.

لوله هواکش از مکان مورد نظر تا بالاترین بخش ساختمان کشیده شود و آب باران و فاضلاب نباید در یک مکان ریخته شود.

طراحی لوله کشی فاضلاب

طراحی لوله کشی فاضلاب ساختمان باید به نحوی باشد که از بالا به پایین لوله ها نصب شوند و رو به نیروی جذب زمین باشد برای آنکه حمل و انتقال فضولات سریع‌تر انجام گیرد.

یکی از بخش های مهم دیگر در اجرای لوله کشی فاضلاب ، طراحی این سیستم می باشد.

به همان صورت که ذکر شد لوله افقی فاضلاب باعث می‌شود تا فضولات و آب‌های استفاده شده در ساختمان به سمت لوله قائم هدایت بشوند.

لوله قائم همان گونه که از نام آن مشخص است، به صورت عمودی نصب می شود و در پایین‌ترین طبقه به لوله افقی متصل خواهد شد.

این لوله نیز فضولات را به سوی چاه فاضلاب هدایت خواهد کرد.

در روش‌های سنتی اجرای لوله کشی ساختمان اغلب لوله‌ها را از کف ساختمان عبور می‌دادند و لوله‌ها از طریق مصالحی مثل سیمان پوشانده می‌شدند.

در حال حاضر اکثرا از روش دیگری استفاده می‌شود، برای نمونه  روش لوله کشی به شیوه زیر سقفی.

در این روش به جای اینکه لوله‌ها در کف نصب شوند، از زیر سقف عبور داده می‌شوند و از آنجایی که فشاری بر لوله‌ها تحمیل نمی‌شود، احتمال شکستگی و آسیب به لوله‌ها در این روش بسیار کمتر خواهد شد.

نکته مثبتی که برای این روش می‌توانیم ذکر کنیم این چنین است که دسترسی به لوله‌ ها و انجام تعمیرات و تعویض لوله‌ ها بسیار راحت تر است و باعث کمتر شدن هزینه تعمیر برای افراد خواهد شد.

نکات طلایی برای لوله های فاضلاب

در ابتدا باید توجه داشت که به منزله اجرای لوله کشی فاضلاب حتماً پیش از  از شروع کار، بررسی شود تا لوله‌ها دارای زدگی یا ترک نباشند، به این دلیل که  بررسی این موضوع پس ازتمام شدن  کار بسیار سخت‌تر خواهدشد و زحمت و هزینه زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از نکات اجرایی در لوله کشی فاضلاب ، این است که برای آنکه اتصالات لازم محکم تر شود می بایست  تا از سیم یا بستی مناسب به کارگیری شود.

برای اتصال لوله پلیکا به همدیگر بایستی از چسب‌ های قوی و مخصوص برای این کاراستفاده شود.

دقت شود که استفاده از مصالح و تجهیزات با کیفیت نقش مهمی در نتیجه کارتان خواهند داشت،لذا  هرگز برای کمتر شدن و ارزان‌تر شدن هزینه لوله کشی ساختمان از اجناس بی‌کیفیت استفاده نکنید.

برای تمام سیفون‌های استفاده شده در مسیر فاضلاب هوا کش مناسبی را تهیه کنید.

برای اجرای لوله کشی فاضلاب در کف ساختمان هرگز از لوله‌های جنس گالوانیزه استفاده نشود.

توصیه می شود که برای اجرای لوله کشی فاضلاب مطابق با نقشه پیش بروید و از دستکاری در آن خودداری کنید.

تست لوله‌ کشی ساختمان لازم می باشد که  پیش از  از نصب لوازم بهداشتی انجام شود و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه و با فشار ۶ متر ستون آب انجام شود.

باید هواکش برای خارج شدن گازها تا بالاترین نقطه ساختمان امتداد داشته باشد که تقریبا بخش مهمی از نکات اجرایی در لوله کشی فاضلاب می باشد.

این کار، هم به تهویه هوا در لوله‌ها فاضلاب کمک کردهه و در کنار آن  هم با ایجاد جریانات و فشار هوا در لوله‌های فاضلاب به تخلیه فضولات درون لوله کمک خواهد کرد

بایستی عنواون شود که عدم نصب درست این لوله‌ها امکان ایجاد  بوی نامطبوع در محیط ساختمان را متحمل می کند.

دریچه‌های بازدید، باید به نحوی نصب شوند که امکان دسترسی به آن در هر زمانی میسر بوده و بدون زحمت این کار انجام شود.

نصب سیفون در زمان اجرای لوله کشی فاضلاب موجب می‌شود تا همیشه مقداری آب در آن وجود داشته باشد وبعلاوه آن که از خشک شدن لوله جلوگیری خواهد کرد و حشرات و بوی نامطبوع قادر نخواهند بود به راحتی به داخل  محیط ساختمان مربوطه بروند.

لازم است تا از قرار گرفتن لوله‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب جلوگیری شود و حتماً روی لوله‌ها را با عایق بپوشانید، چون نور مستقیم خورشید باعث تخریب زود هنگام لوله‌ها می‌شود.

در آخرین بخش از نکات اجرایی در لوله کشی فاضلاب ، باید بدانید که بهتر است لوله کشی ساختمان ، در فصل زمستان این عملیات انجام نشود به چنین دلیلی که امکان رخ دادن مشکلاتی نظیر ترکیدگی و یخ زدگی در لوله‌ ها زیاد می باشد.

سخن آخر

در این محتوا با یکی از خدمات تخصصی تیم فنی و مهندسی کارا پمپ آشنا شدید.

نام این خدمت اجرای لوله کشی فاضلاب بوده که باید حتما توسط افراد مجرب و متخصص صورت گیرد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان درباره این فرایند با شماره  ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ ارتباط برقرار کنید.

WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print