شما اینجا هستید :

اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان

فهرست مطالب

درخواست اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان | کارا پمپ

اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان ، یکی از مهم ترین دغدغه مدیران ساختمان ها می باشد. از اجزا اصلی موتورخانه که نیاز هر ساختمانی است مولدها و مبدل ها هستند در کنار آن ها لوله ها یکی از اصلی ترین اتصالات هستند که باعث اتصال اجزا یک سیستم به یک دیگر می باشد. از طرفی لوله های سیستم گرمایشی موتورخانه در انتقال حرارت و انرژی ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

لوله کشی سیستم حرارتی مرکزی برای ارتباط دستگاه هایی مانند بویلر و دیگ ، مخازن آب گرم، انبساط و تجهیزات دیگر موتورخانه می باشد که این عمل برای تامین گرمایش و آب گرم مصرفی انجام می شود. لوله کشی این بخش از ساختمان باید توسط استاندارد های لازم صورت گیرد ، به طور مثال اگر این فرایند را در مرکز ساختمان اجرا کنیم ، باعث کاهش اندازه و قطر لوله یا کانال می شود؛ همچنین اجرای عملیات لوله کشی در مرکز ساختمان هزینه تعمیرات را هم تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

تمامی این نکات باید طبق بررسی و بازدید افراد متخصص صورت گیرد تا به بهترین شکل این عملیات اجرا شده و کمترین هزینه را برای کارفرما در بر داشته باشد.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان پرداخته و با آن به صورت کامل آشنا شویم.

همچنین می توانید با تکمیل کردن فرم مربوطه در انتهای این صفحه ، درخواست خود را جهت انجام این عملیات ثبت کرده و یا با شماره 09127697123 تماس حاصل فرمائید.

نقشه کشی ساختمان

برای انجام هر نوع لوله کشی باید استاندارد ابعاد و فضا برای انجام عملیات در موتورخانه رعایت شود و فاصله بین دستگاه ها در ترسیم لوله کشی موتورخانه و برای تعبیه و نصب دستگاه درساختمان برای حفظ عملکرد درست در طول زمان به درستی رعایت شود .

اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان نیازمند نقشه کشی دقیق و اصولی است.

نوع سیستم تاسیسات و مدل ساختمان و فضای لازم برای نصب دستگاه‌ها مکانیکی و الکتریکی در نقشه لوله‌کشی موتورخانه موثر است.

پادکست مربوط به این محتوا

موقعیت مرکزی ساختمان بخش ویژه ای برای لوله‌کشی در موتورخانه است که باعث کم شدن اندازه کانال‌ و لوله‌ می شود.

همچنین تعمیرات راحت تر و هزینه آن به صرفه تر خواهد بود.

در نقشه کشی لوله های موتورخانه باید به دقت ارتفاع سقف و حد آن و مقدار لازمه مشخص باشد.

ارتفاع سقف فضای مورد نظر برای موتورخانه معمولا تا شش متر در نظر گرفته میشود تا اشکالی در زمان نصب و اجرا رخ ندهد.

دلیل حساسیت لوله کشی موتورخانه

همانطور که می دانید ، یکی از مهم ترین عملیات هایی که درون ساختمان باید انجام شود ، اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان می باشد. این فرایند باید طبق دقیق ترین استاندارد های روز دنیا انجام شود ؛ این حساسیت دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل حساس بودن این فرایند ، بروز مشکلات بیشتر در صورت اجرا نا مناسب و غیر اصولی می باشد. 

اگر این فرایند به صورت دقیق اجرا نشود ممکن است دچار مشکلاتی مثل نشتی شود که پس از راه اندازی موتورخانه تعمیر و یا تعویض لوله ها کاری دشوار و سخت می باشد. همچنین ممکن است این مشکلات آسیب جدی به قطعات داخلی این سیستم وارد کند و هزینه های زیادی را روی دست مدیران ساختمان بگذارد.

انواع مختلف لوله کشی

اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

  1. لوله کشی داخلی موتورخانه
  2. لوله کشی خارجی موتورخانه

همانطور که از نام روش اول پیداست ، لوله ها را برای اتصال تجهیزات داخلی سیستم حرارتی مرکزی به یکدیگر اجرا می کنند. اما روش دوم به خارج از موتورخانه رفته و برای انتقال آب گرم به واحد ها و … اجرا و طراحی می شود. به صورت کلی هر دو مدل دارای اهمیت خاصی می باشند اما لوله کشی داخلی موتورخانه کمی حساس تر می باشد ؛ زیرا در صورت بروز مشکل ممکن است قطعات داخلی سیستم های بکار رفته در موتورخانه دچار نقص فنی شوند.

آموزش اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان

نخست با رعایت دستور عمل نصب و استقرار دیگ چدنى موتورخانه آن را بر روى فونداسیون قرار دهید.

قسمت دوجداره آب گرم را مطابق با دستور کار مربوط به آن در محل مورد نظر نصب کنید بعد از ساخت یک پایه مناسب از قسمت فلزی منبع انبساط باز کرده و در بالاترین نقطه سیستم لوله کشی موتورخانه ساختمان قرار داده.

برای لوله کشى ارتباط در بین دستگاه ها همراه با رعایت استانداردها و باید نظم کار را هم حفظ کنیم و در چارچوب ها مکان موتورخانه را در نظر بگیرید.

* این بخش از تاسیسات حکم قلب ساختمان را داشته و باید حتما توسط افراد متخصص انجام شود.

لوله ها در فضای موتورخانه نباید در یک مکان تجمع نداشته باشد.ارتفاع که لوله در فضاى موتورخانه قرار میگیرد باید به نحوه ای باشد که باعث سرگیری یا مسدود کردن فضا نباشد.

براى انجام لوله کشى می توانید از فلنج لوله دیگ آغاز کنید سپس از این طریق به کلکتور رفت برسید.

بعد از آن در کنار کلکتور ، کلکتور برگشت را نصب نمایید.

انجام این فرایند تنها برای ساختمان های نوساز نبوده و این عملیات را برای بازسازی موتورخانه هم انجام خواهند داد.

نصب شیر فلکه

شیر فلکه لوله کشی را روى کلکتور نصب کنید و با انشعاب گیرى آن از قسمت زیرین کلکتور برگشت با شیرآلات مورد نیاز پمپ سیرکولاتور و مدار بای پاس آن را به قسمت برگشت دیگ نصب کنید. لوله و شیرفلکه در فضاى موتورخانه به طور افقى یا عمودى حرکت میکند بنابراین لازم است دقت کافی را در تراز بودن آنها داشته باشید. پس از طی این مراحل در فرایند اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان ، سپس لوله رفت و برگشت منبع آب گرم را روى شیرفلکه کلکتورها و لوله ارتباطى بین لوله رادیاتور و شیرفلکه رفت و برگشت کلکتور متصل نمایید.

پس از اقدام و نصب لوله هاى رفت و برگشت منبع انبساط به مکان های مربوط و همچنین در پشت بام به بوشن هاى منبع انبساط وصل کنید آب سرد ورودى به موتورخانه توسط لوله فولادی گالوانیزه به منبع دوجداره آب گرم و منبع انبساط متصل میشود و همچنین برای شست و شو یک شیر را بابد نظر داشته باشید.

تامین آب گرم

این بخش از اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان ، جزو مهم ترین ها می باشد. برای آب گرم مصرفی ساختمان لوله کشی آب گرم را به قسمت فوقانی منبع دوجداره آب گرم وصل می کنید . لوله برگشت آب گرم مصرفی به بوشن مخزن آب گرم در مکان منظم و همراه با یک دستگاه پمپ سیرکولاتور و شیرآلات و اتصالات برقرار کنید که آب را از طرف ساختمان به طرف مخزن آبگرم پمپ نمایید.

بخش های از لوله کشی که نیاز است شیر تخلیه آب یا هوا و یا کنترل کننده ، نشان دهده دارد و در جاى مناسب خود نصب نمایید. عملکرد لوله کشى و دستگاه هاى نصب شده ابتدا شیرفلکه ورودى آب سرد به مخزن آب گرم را باز کنید. شیر فلکه منبع انبساط را باز کنید و سپس لوله برگشت آب سرد ورودى از منبع انبساط به دیگ ریخته میشود و منبع انبساط پر شود.

موضوعات محتوا اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

بعد از نصب شیرفلکه رفت و برگشت منبع آب گرم و رادیاتورها را از روى کلکتور باز نمایید و بعد از پر شدن آب هواگیرى را انجام دهید . با شروع پرشدن آب حتما باید به شکل مداوم ان را زیر نظر بگیرید ایا لوله و وصل کننده نشتی دارد یا خیر تا سریع اب سرد ورودی را ببینید و مکانی که دارای نشتی است تعمیر شود سپس دوباره سیستم را راه اندازی کنید.

نکات مهم در لوله کشی

  1. لوله کشی ساختمان با جنس و کاربرد لوله‌ها همچنین انواع اتصالات در تأسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. هر کدام از سیستم‌های لوله‌کشی مثل جنس، ضخامت جدار یا نحوه اتصال باید برای انجام کار مطابق با وضعیت انتخاب شده باشد.
  3. اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان یک کار زمانبر و تخصصی می باشد که باید نقشه موتورخانه برای هر مکان به شکل مجزا طرح ریزی شود.
  4. همچنین اصول نصب و راه اندازی دیگ موتورخانه و برقراری اتصالات ورودی و خروجی باید برطبق و اساس اندازه‌ و نکات مهم نقشه رعایت گردد .
  5. در صورت رعایت نشدن نکات لوله کشی موتورخانه دچار نقص شده در عملکرد سیستم خلل ایجاد میشود.
  6. تجهیزات لوله کشی موتورخانه به نحوه ای طراحی شده‌اند که اصول نصب و راه اندازی در آن ها رعایت شود.
  7. به عبارتی نصب غیر استاندارد لوله‌ و اتصالات نادرست و انشعابات موتورخانه و انتقال غیر عادی انرژی باعث ایجاد مشکلات فراوان در سیستم گرمایشی ساختمان می شود.
  8. لطفا از سپردن اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان خود به افراد غیر متخصص خود داری کنید.
  9. یکی از نکات مهم دیگر ، لوله کشی چیلر برای تامین هوای سرد می باشد.
  10. این فرایند باید در زمان تعمیر چیلر ، انجام شود.

هزینه های لوله کشی موتورخانه

در ارتباط با هزینه لوله کشی موتورخانه باید گفت که این مقدار به عوامل خیلی زیادی وابسته می باشد از جمله مهمترین فاکتورهای ان مقدار و تعداد تجهیزات و ظرفیت موتورخانه می باشد. همچنین تعداد دیگ ها و بویلرها و منبع دوجداره و منبع کویل دار ، پمپ ها و برخی از تجهیزات مانند سختی گیر ها یا فیلتر از جمله موارد تاثیر گذار بر سایز و متراژ لوله می باشد.

جنس لوله ها و اتصالات نیز از جمله عوامل مهمی هستند که باعث کاهش افزایش هزینه ها می شود. تعداد و نوع شیر فلکه مانند شیر فلکه برنجی که نیاز به اتصال و سردنده دارد یا شیر فلکه چدنی که توسط فلانج و پیچ و مهره سیستم لوله کشی موتورخانه وصل می شود. توجه کنید که مکان پروژه ممکن است باعث کاهش و افزایش هزینه ها شود زمان انجام و مدت زمان آن نیز بر مقدار قیمت اجرا کننده تاثیر گذار است.

سخن آخر

همانطور که بیان شد ، یکی از اصلی ترین اقدامات برای این سیستم ، اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان می باشد. تیم فنی و مهندسی کارا پمپ با گردآوری افراد متخصص در زمینه تاسیسات و برگزاری دوره های تخصصی ، بهترین خدمات را در سراسر ایران ارائه می دهد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان به صورت حضوری یا تلفنی با شماره  ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل کرده و یا درون اپلیکیشن واتس اپ به کارشناس ما متصل شوید.

WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
اجرای لوله کشی موتورخانه چقدر هزینه دارد؟

همانطور که می دانید ، یکی از مهم ترین فعالیت های تاسیساتی درون ساختمان اجرای لوله کشی موتورخانه بوده که با توجه به محل اجرا موتورخانه و تجهیزات بکار رفته در آن دستمزد و هزینه های اجرایی تخمین زده می شود.

چگونه افراد متخصص در این زمینه را پیدا کنیم؟

پیدا کردن افراد متخصص در ای زمینه آنچنان کار سختی نبوده و با کمی جست و جو در اینترنت می توانید بهترین تیم تاسیساتی را پیدا کنید ؛ تیم فنی و مهندسی کارا پمپ با گردآوری افراد متخصص در این زمینه توانسته بهترین خدمات تاسیساتی را ارائه دهد.

لوله کشی موتورخانه به چند دسته تقسیم می شود؟

لوله کشی موتورخانه به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول لوله کشی داخلی و دسته دوم لوله کشی خارجی می باشد که باید به صورت دقیق و استاندارد اجرا شود.

چگونه درخواست اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان بدهیم؟

جهت درخواست افراد متخصص جهت اجرای لوله کشی ساختمان با شماره 09127697123 تماس حاصل فرمایئد.