شما اینجا هستید :

اجرای لوله کشی ساختمان

فهرست مطالب

سیستم لوله کشی ساختمان جزء مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان است، که به‌علت حساسیت‌هایی که دارد باید با کیفیت و متد عالی انجام شود. جنس لوله‌ها و روش انجام کار در اجرای این سیستم بسیار مهم است. اجرای اصولی و استاندارد لوله‌کشی با سلامتی ساکنین ساختمان ارتباط مستقیم دارد. در عصر مدرن امروز، روش‌های متنوعی جهت ساخت و احداث این سیستم‌ها وجود دارد، که مشکلات کم‌تر و کیفیت بالاتری نسبت به روش‌های قدیمی دارد.

فرقی نمی‌کند ساختمان تجاری، اداری یا مسکونی باشد درهرصورتی لوله‌کشی آب یکی از مهم‌ترین قسمت‌های احداث ساختمانی محسوب می‌شود. آشنایی با انواع سیستم لوله‌کشی و جدیدترین روش آن به بهینه‌سازی تأمین آب کمک می کند.

صفر تا صد خدمات لوله کشی ساختمان همراه با بهترین شرکت فنی و مهندسی کاراپمپ، با افتخار اجرای پروژه های بزرگ لوله کشی ساختمان در مناطق مختلف، استفاده از جدیدترین تجهیزات و امکانات بصورت تضمینی. با کارشناسان مشاوره رایگان داشته باشید:

سیستم لوله کشی ساختمان چیست؟

سیستم لوله‌ کشی ساختمان یکی از جنبه‌های مهم ساختمان است. لوله‌کشی به نصب لوله‌های فلزی، پلاستیکی و سیمانی برای انتقال مایعات، گازها و گاهی جامدات کوچک گفته می‌شود. با تکنولوژی‌های جدید، ارتقاء کیفیت این سیستم می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی سیستم‌های آب، فاضلاب، گرمایش، سرمایش و افزایش ارزش ملک کمک کند.

منظور از سیستم لوله‌ کشی ساختمان مجموعه عملیات و تجهیزاتی است، که جهت انتقال سیال‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر در داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. این سیالات می‌تواند آب، گاز، فاضلاب، آب گرمایشی، آب سرد و هوا باشد. در گذشته برای ساخت لوله و اتصالات در این صنعت از موادی مانند چوب، شیشه، فولاد، آلومینیوم و سیمان استفاده می‌شد.

در عصر امروز از لوله‌های پلی پروپیلن (لوله سبز و سفید پلاستیکی) و لوله‌های پلیمری چندلایه برای تاسیسات گرمایشی، سرمایشی و لوله‌کشی آب استفاده می‌شود. این لوله‌ها جزء جدیدترین سیستم لوله‌کشی محسوب می‌شوند. از کاربردهای این سیستم در ساختمان می‌توان به لوله‌کشی آب سرد و گرم، فاضلاب جهت انتقال مواد شیمیایی بازی و اسیدی، سامانه پنوماتیک و هوای فشرده، شبکه آب‌رسانی صنعتی، لوله‌کشی مصارف کشاورزی و شهری اشاره کرد. مهم‌ترین کاربرد سیستم لوله‌ کشی ساختمان به 3 بخش اصلی گرمایش، سرمایش، تاسیسات تخلیه فاضلاب و تأمین آب مصرفی تقسیم‌بندی می‌شود.

اهمیت لوله کشی آب ساختمان

اهمیت لوله ‌کشی ساختمان به این دلیل است که پس از اجرای آن، ایجاد تغییرات و اصلاحات در سیستم به راحتی امکان‌پذیر نیست و در صورت بروز مشکل، نیاز به حضور لوله‌کش‌های با تجربه و متخصص است. بنابراین، اجرای صحیح لوله‌کشی از همان ابتدا و بر اساس اصول و استانداردهای فنی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

آشنایی با قوانین و مدل‌های مختلف لوله‌کشی، به همراه اطلاع از انواع لوله‌ها و اتصالات قابل استفاده در این سیستم، به شما کمک می‌کند تا یک سیستم لوله‌کشی کارآمد و بدون ایراد داشته باشید. این آگاهی به شما امکان می‌دهد تا در هنگام طراحی و اجرای لوله‌کشی، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید و از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

همچنین، انتخاب صحیح و دقیق مواد و تجهیزات، مانند لوله‌های با کیفیت و مقاوم، از نکات کلیدی در تضمین طول عمر و عملکرد صحیح سیستم لوله‌ کشی آب است. با رعایت این نکات، می‌توان از بروز نشتی، انسداد و سایر مشکلات مرتبط با لوله ‌کشی جلوگیری ساختمان جلوگیری کرده و از سلامت و راحتی ساکنان ساختمان مطمئن شد.

نکات مهم جهت اجرای لوله کشی آپارتمان

شاید گمان کنید که اجرای سیستم لوله کشی در آپارتمان یا ساختمان عملیاتی آسان بوده و می‌توانید به تمامی افراد آن را بسپارید. اما باید بگوییم که خیر، این عملیات اینگونه نیست و احتیاج به حساسیت زیاد و دانش دارد. لوله کشی تنها به آپارتمان یا ساختمان متعلق نخواهد بود و در تمامی صنایع این سیستم جزو مهم‌ترین بخش‌ها بوده و با دقت بسیار بالا اجرا خواهد شد.

یکی از نکات مهم انتخاب بهترین شرکت لوله کشی و تیم فنی مهندسی مجرب بوده که این عملیات را با بهترین کیفیت اجرا کنند. در این سیستم نکاتی مثل شرایط جغرافیایی، نوع ساختمان، نوع لوله و غیره بسیار مهم بوده که تمامی آن‌ها باید توسط مهندسین متخصص این حوزه انجام شود.

اگر این فرآیند را به افراد مبتدی و کم تجربه بسپارید ممکن است در انتخاب یکی از بخش‌ها اشتباه کنند و پس از چند سال مشکلاتی نظیر پوسیدگی، نشتی و غیره رخ دهد.

اگر این مشکلات پس از تکمیل و اتمام پروژه رخ دهد، باید هزینه بسیاری زیادی را برای تعویض یا عیب یابی لوله‌ها پرداخت کنید و ممکن است مشکلات متعددی را برای سازه به وجود بیاورد. اما افراد متخصص با اکتفا به دانش و تجربه‌ای که دارند، بهترین انتخاب را بسته به شرایط محیطی و ساختمان خواهند داشت و جلوی تمامی اتفاقات احتمالی را خواهند گرفت.

 

 

محاسبه آنلاین قطر لوله آب

انواع سیستم لوله کشی ساختمان از نظر اجرا

بهترین نوع لوله‌ای که برای اجرای سیستم لوله‌ کشی ساختمان تولید شده، لوله‌های 5 لایه هستند. رایج‌ترین مواد مورد استفاده برای لوله‌کشی مس، پی وی سی، CPVC و  PEX است. این سیستم شامل اتصال کامل تجهیزات لوله، اتصالات، پمپ‌ها، عایق، مبدل‌های حرارتی، شیرها و مخازن است که به‌طور یکپارچه به یکدیگر متصل هستند. این سیستم‌ها را می‌توان به‌عنوان شریان اصلی فرایندهای صنعتی در کارخانه‌ها و صنایع بزرگ نیز به‌کار برد. در ادامه انواع لوله‎‌کشی ازنظر اجرایی بررسی می‌شود.

1- لوله‌ کشی ساختمان به روش سنتی انشعابی

این روش از قدیمی‌ترین سیستم‌های انتقال آب در داخل ساختمان است، که از گذشته تاکنون درحال اجرا است. برای اجرای این روش سیستم لوله‌ کشی ساختمان ، لوله‌های آب فلزی، فولادی و پلیمری را به‌صورت کف‌خواب به لوله اصلی آب ورودی ساختمان متصل می‌کنند. سپس این لوله متصل‌شده یا رایزر آب را به‌صورت لوله‌کشی از پایین به بالا دربین طبقات و مصرفی‌های مختلف انشعاب می‌دهند.

در این روش قدیمی، فشار آب در طول لوله افت می‌کند، یعنی هرچه در طول ساختمان بالا می‌رویم فشار آب کم ‌می‌شود. طوری که نیاز به استفاده از پمپ و منبع تحت‌فشار ضروری می‌شود. در این مورد به‌علت پوشیدگی لوله در عمق زیاد با حجم زیاد مصالح، احتمال ترکیدگی و نشتی لوله بسیار بالا است.

همچنین از عیوب دیگر آن این است که میزان هزینه نصب و نگهداری در این روش بالا بوده و استفاده از کنتور مشترک برای کل طبقات دردسرهای محاسبه قرض آب ساکنین را به‌دنبال دارد.

2- لوله‌ کشی ساختمان به روش روکار

این مورد ادامه روش انشعابی است. در روش انشعابی توکار، لوله‌ها داخل خاک قرار دارند و احتمال واردشدن ضربه و آسیب بیشتر است. به همین دلیل لوله‌ها را به شکل روکار یعنی روی دیوار نصب می‌کنند که ازنظر زیبایی‌شناختی، دیده‌شدن لوله‌ها روی دیوار اثر منفی بر طراحی داخلی دارد.

3- لوله‌ کشی ساختمان به روش کلکتوری

در این سیستم شبکه لوله‌کشی به کل ساختمان توزیع می‌شود  و هرکدام به‌صورت مجزا به کلکتور مختص خود متصل می‌شوند. هر کلکتور به‌صورت تکی به شیر هواگیری و شیر قطع و وصل مجزا مجهز است. به همین علت امکان کنترل جریان آب در بخش‌های مختلف ساختمان کاملا مستقل امکان‌پذیر است. در این روش سیستم لوله‌ کشی ساختمان فقط از لوله پلیمری و 5 لایه می‌توان در اتصال به کلکتور و اجرا استفاده کرد.

بازدهی لوله کشی کلکتوری به‌علت استفاده از لوله باکیفیت بیشتر است و آسیب‌هایی مانند ترکیدگی، زنگ‌زدگی، رسوب‌گیری و افت فشار آب در آن به‌میزان حداقل است. در این روش لوله‌ها را به کلکتور هرنقطه مانند آشپزخانه، حمام و سرویس‌بهداشتی متصل می‌کنند.

4- لوله‌ کشی ساختمان به روش زیر سقفی

در این روش لوله‌های متصل به کلکتور به بالای سقف هدایت می‌شود و از بالا به سمت مصرف‌کننده منتقل می‌شود. لوله 5 لایه بیشترین میزان بازدهی و عملکرد مثبت را در این سیستم دارد زیرا در این روش انعطاف‌پذیری لوله بسیار مهم است و باید کم‌ترین میزان زانویی و اتصالات را داشته باشد که در لوله 5 لایه تمام این خصوصیات وجود دارد.

در این روش لوله‌ها روی سقف حرکت کرده‌اند و زیر بار اضافی قرار نمی‌گیرند. همچنین در روش لوله کشی زیر سقفی دسترسی به لوله‌ها جهت تعمیر، تعویض و انشعاب، ساده و کم‌هزینه است.

متریال لازم برای لوله کشی ساختمان

موادی که در این زمینه استفاده می‌شود باید متناسب با عملکرد مورد انتظار از این سیستم مانند میزان فشار، دما، شرایط خوردگی، فرسایش و احتمال ضربه باشد. استانداردهای مختلفی برای مواد انواع لوله‌کشی مانند لوله‌کشی آب، گاز، فاضلاب، سیستم گرمایشی و عایق‌های کابل برق وجود دارد.

بیشترین متریالی که در انواع سیستم لوله‌ کشی ساختمان استفاده می‌شود فولاد است. لوله‌های فولادی در 2 مدل بدون درز و جوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماده چدن با توجه به مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی در سیستم خطوط آب زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در لوله‌کشی دقیق که دما عامل مهمی در آن محسوب نمی‌شود از مس استفاده می‌شود که علاوه‌بر داشتن عمر طولانی و دوام زیاد، نشتی ندارد و آب را آلوده نمی‌کند.

لوله‌های پلاستیکی در صنایع ساختمانی بیشترین کاربرد را دارند. این لوله‌ها منعطف، سبک، مقاوم و ارزان هستند. به‌علت عدم زنگ‌زدگی برای سیستم فاضلاب بسیار ایده‌آل هستند. لوله‌های آهنی به‌علت مقاومت بالا در برابر دما و فشار جهت لوله‌کشی ساختمان‌های بزرگتر مانند سیستم تأمین آب شهری کاربرد دارند.

نکات کلیدی لوله کشی ساختمان

از آنجایی که لوله ‌کشی ساختمان یکی از مراحل حساس و اساسی در ساخت و ساز به شمار می‌رود؛ بنابراین، در هنگام اجرا و یا پس از آن، باید به نکات کلیدی بسیاری توجه داشت. در ادامه به بررسی  نکات کلیدی لوله کشی آب خواهیم پرداخت.

1- مراقبت از لوله‌ها و تجهیزات لوله‌کشی در مقابل مصالح ساختمانی

هنگام اجرای لوله‌کشی، عملیات ساختمانی دیگر نیز ممکن است در جریان باشد و این مسئله می‌تواند خطراتی را برای لوله‌ها و تجهیزات لوله‌کشی به همراه داشته باشد. برای محافظت از این سیستم، موارد زیر را رعایت کنید:

  • پاکسازی مسیر لوله‌کشی
  • محافظت از لوله‌ها
  • پوشش مسیرهای لوله‌کشی

2- استفاده از فوم مقاوم در برابر نور خورشید

فوم لوله باید در برابر نور خورشید محافظت شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت فوم لوله در معرض تابش مستقیم آفتاب می‌تواند به آن آسیب وارد کند و منجر به کاهش کارایی و طول عمر آن شود.

3- انتخاب مسیرهای افقی در کف

برای اجرای لوله‌ کشی ساختمان به ‌صورت توکار، مسیرهای افقی باید در قسمت کف ساختمان انتخاب شوند و در انتها به سمت شیرآلات بهداشتی وارد دیوار شوند. این امر به کاهش پیچیدگی و افزایش کارایی سیستم لوله‌کشی کمک می‌کند.

4- استفاده از اورینگ‌های اصلی در لوله کشی ساختمان

استفاده از اورینگ‌های اصلی در اتصالات ضروری است. در صورت استفاده از اورینگ‌های غیر اصل، ممکن است با گذشت زمان نشتی‌هایی در سیستم رخ دهد که منجر به هزینه‌های بالای تعمیرات خواهد شد. اورینگ‌های اصلی معمولاً از نمایندگی‌های مجاز قابل تهیه هستند.

5- ارتباط بین سیستم‌های لوله‌کشی نیوپایپ و فلزی

اتصالات بین مهره ماسوره نیوپایپ و رزوه‌های سیستم‌های فلزی باید با دقت و توجه ویژه انجام شوند. برای ایجاد این اتصال، لازم است تک اورینگ ماسوره در زاویه 45 درجه اتصال قرار گیرد. از آنجا که اتصالات فلزی فاقد این ویژگی هستند، استفاده مستقیم از مهره ماسوره نیوپایپ با رزوه اتصالات فلزی مجاز نیست. برای این کار باید از اقلامی مانند مغزی و تبدیل‌ها به عنوان واسطه استفاده کرد.

انواع روش‌های اتصال لوله در سیستم لوله کشی ساختمان

یکی از روش‌های اتصال لوله در این سیستم لوله‌ کشی ساختمان از نوع اتصالات پیچ‌دار است که در انتهای هر لوله برش‌هایی مانند پیچ در لوله ایجاد می‌کنند و از این پیچ‌ها جهت محکم‌کاری لوله در اتصالات استفاده می‌شوند. برای سیستم آب خانگی که لوله‌کشی کم‌فشاری دارد این روش مناسب است که به‌راحتی می‌توان لوله‌ها را از یکدیگر مونتاژ، متصل و جدا کرد.

در نوع اتصالات فلنجی در انتهای هر لوله از یک صفحه استفاده می‌شود که روی آن سوراخ‌هایی جهت پیچ 2 صفحه در مقابل هم وجود دارد. این اتصالات به‌راحتی باز و جدا می‌شوند اما نیاز دائمی آن به واشر بین 2 صفحه جهت جلوگیری از نشت از عیوب آن محسوب می‌شود. این روش بیشتر در صنایع کاربرد دارد.

در روش اتصالات جوشی، لوله‌ها و اتصالات به‌طور مستقیم به یکدیگر جوش داده می‌شوند. این سیستم لوله‌ کشی ساختمان در صنعت و لوله‌کشی گاز ساختمان کاربرد دارد. احتمال نشتی، هزینه نگهداری، تعمیر و تعویض در آن بسیار کم است. امکان عایق‌کاری در آن آسان بوده و لوله‌کشی آن مرتب و یکدست است.

انواع لوله‌های مورد استفاده در لوله‌کشی آب سرد و گرم ساختمان

لوله‌ کشی آب در ساختمان‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأسیساتی است که نیازمند انتخاب مناسب مواد و لوله‌ها با توجه به نیازها و شرایط خاص هر پروژه است. انتخاب صحیح لوله‌ها بر کیفیت و کارایی سیستم لوله‌کشی و همچنین عمر مفید آن تأثیر بسزایی دارد. در ادامه به انواع مختلف لوله‌های قابل استفاده در لوله‌کشی آب سرد و گرم ساختمان و ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم:

– لوله‌های آهنی (فلزی): لوله‌های آهنی که از گذشته در تأسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عمدتاً در پروژه‌های بزرگ و صنعتی امروزی همچنان کاربرد دارند. این لوله‌ها دارای ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر ضربه، استحکام و دوام بالا و قابل استفاده در سیستم‌های بیرونی و زیرزمینی هستند.

– لوله‌های پلیمری (PVC): لوله‌های PVC یا همان لوله‌های پلیمری، به دلیل ویژگی‌های مثبت متعددی که دارند، به طور گسترده در لوله ‌کشی آب سرد و گرم ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

– لوله‌های پنج‌لایه: لوله‌های پنج‌لایه امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع لوله‌ها برای لوله‌کشی آب سرد و گرم در ساختمان‌ها شناخته می‌شوند.

به طور کلی، هرکدام از این انواع لوله‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب آن‌ها به شرایط خاص پروژه، نیازهای ساختمان و بودجه بستگی دارد. مشاوره با افراد متخصص، می‌تواند در انتخاب نوع لوله مناسب و داشتن یک سیستم لوله‌ کشی ساختمان کارآمد و پایدار کمک کند. لازم به ذکر است که قیمت لوله کشی ساختمان به نوع لوله نیز بستگی خواهد داشت.

مزایای استفاده از جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان

استفاده از جدیدترین سیستم لوله‌ کشی ساختمان باعث افزایش کاربرد آن به‌جای سیستم قدیمی می‌شوند. همچنین مقاومت بالای آن‌ها باعث می‌شود تا نیاز آن‌ها به تعمیر به حداقل برسد. این سیستم‌های جدید از متریال مدرن و پیشرفته استفاده می‌کنند که عملکرد و کارایی آن را بهینه می‌کند و این عمل در صرفه‌جویی مصرف آب، هزینه تعمیر، نگهداری و انرژی مؤثر است.

این سیستم‌ها مقاومت طولانی‌مدت، دوام و ماندگاری بالایی دارند به‌همین علت نیاز به تعمیر و تعویض مجدد در آن‌ها کم است. طراحی بهداشتی آن‌ها به جلوگیری از تراکم ویروس‌ها در لوله و بهره‌وری بیشتر منابع ابزارها‌ کمک می‌کنند. نصب و تعمیر آن‌ها آسان است. اتصالات بدون جوش و سیستم قابل تنظیم به افراد حرفه‌ای و غیرماهر کمک می‌کند تا عمل نصب لوله‌ را به‌راحتی انجام دهند. این امر در کاهش هزینه تعمیر، نگهداری و زمان صرف‌شده برای کار تأثیر می‌گذارد.

استفاده از جدیدترین سیستم لوله‌ کشی ساختمان به افزایش ارزش ملک کمک می‌کند. تعمیر و نگهداری که توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود به اطمینان از عملکرد بهینه سیستم و پیشگیری از مشکلات در آینده کمک می‌کند.

جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان بر اساس روش

سیستم IFIT از لوله‌های 5 لایه یا پلی بوتیلن ساخته می‌شود و سبب افزایش تحمل دما تا 95 درجه می‌شود. استفاده از این سیستم به‌علت کاهش استفاده از اتصالات به تسریع ساخت تاسیسات و کم‌هزینه‌شدن آن‌ها کمک می‌کند. استفاده از آلومینیوم که در لایه محصولات 5 لایه وجود دارد در تسهیل انتقال دمای آب گرم مؤثر است. امکان آب‌بندی قوی و کاهش خروج سیالات ازطریق اتصالات از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

در این سیستم لوله‌ کشی ساختمان از اتصالات مدولار استفاده می‌شود که سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود. نیاز به تجهیزات پیشرفته برای نصب در این سیستم صفر است و داشتن قیچی مخصوص برش لوله و وسیله کالیبره‌کردن لوله‌ها برای نصب کافی است. سرعت ساخت در سریع‌ترن زمان، عدم نیاز به تجهیزات تأمین‌کننده برق و انرژی از مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود.

این سیستم به جوش‌کاری نیازی ندارد و از آن می‌توان برای محیط‌های حساس و مستعد حریق استفاده کرد. استفاده از اتصالات مدولار سبب می‌شود تا در زمانی که نیاز به اعمال تغییر یا تعمیر وجود داشت بدون کوتاه‌کردن لوله و برش‌دادن آن، تجهیزات را از هم جدا و به هم متصل کرد.

جمع‌بندی

جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان نقش مهمی در بهبود کیفیت، دوام، ماندگاری طولانی، بهره‌وری نصب، تعمیر، نصب آسان و میزان کارایی ساختمان دارد. جهت بهره‌برداری بهینه از این تکنولوژی باید عمل نصب و تعمیر آن توسط کارشناسان حرفه‌ای و مجرب در این زمینه انجام شود زیرا به‌کارگیری آن در ساختمان ارزش ملک را افزایش داده و ضامن کیفیت و دوام آن است.

مجموعه کارا پمپ با داشتن تیم باسابقه، خدماتی بهینه و باکیفیت را در راستای ارتقای بهره‌وری در اجرا و کاهش مشکلات در این زمینه ارائه می‌دهد. این تیم بعد از بازدید جزئیات جهت عملکرد مؤثر، نکات کاربردی جهت اطمینان مشتری از کارایی مؤثر را ارائه می‌دهند. جهت مشاوره کامل و یافتن پاسخ پرسش‌های خود در مورد نوع مناسب سیستم لوله کشی، نحوه اجرا و سوالاتی در رابطه با نصب و اجرا با شماره 09127697123 تماس بگیرید.

WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print