شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تهویه مطبوع دانشگاه چگونه طراحی ‌می‌شود؟

موضوع مقاله:

تهویه مطبوع دانشگاه چگونه طراحی ‌می‌شود؟

تهویه مطبوع دانشگاه

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه مطبوع دانشگاه

در این مقاله به شما خواهیم گفت که تهویه مطبوع دانشگاه چگونه طراحی ‌می‌شود؟ و مواردی مانند نکات انتخاب سیستم تهویه هوا در دانشگاه ، سیستم های مناسب تهویه مطبوع دانشگاه ، سیستم جامع موتورخانه مرکزی ، سیستم جامع VRF را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. از اینکه پنجره آنلاین را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید سپاسگذاریم.

تهویه مطبوع دانشگاه چگونه طراحی ‌می‌شود؟

با در نظر داشتن بر اینکه دانشگاه ها شامل ساختمان های مختلفی با شرایط ویژه ای هستند ، انتخاب سیستم تهویه مطبوع دانشگاه جهت گرمایش و سرمایش باید مطابق با نیاز هر قسمت طراحی و انتخاب شود.

مهم ترین  قسمت دانشگاه در بر گیرنده موارد ذیل است:

انبار ها ، سالن های ورزشی و همچنین کارگاه ها را می توان از مهمترین بخش های موجود در یک دانشگاه در نظر دانست ، این ساختمان های عنوان شده به طور معمول فقط داری سیستم گرمایش و هوادهی هستند. درحالی که برخی موارد متناسب با مواد موجود در آن ها این احتمال وجود دارد که نیازمند کنترل رطوبت و درجه حرارت باشد.

از دیگر نقطه مکانی های مهم در دانشگاه می توان به دانشکده ها ، کلاس های درس ، سالن و اجتماعات و غذاخوری اشاره داشت ، این ساختمان ها دارای غذاخوری ، آشپزخانه ، سالن  اجتماعات ، و سالن بازی هستند.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به صورت کامل با سیستم جابه‌جایی و فیلتراسیون هوا آشنا شویم.

نکات انتخاب سیستم تهویه هوا در دانشگاه

به کارگیری سیستم هایی نظیر سرمایشی حجم متغیر VAV همراه با گرمایش در بخش های پیرامونی در این ساختمان ها می تواند گزینه ای مناسب محسوب شود.

چون بنا بر وجود تعداد زیاد افراد و سیستم تخلیه هوا ، باید سیستم تامین هوای جایگزین لحاظ شود. در آزمایشگاه ها این امکان وجود دارد که تجهیزات تحقیقاتی ، ماشین آلات ، لیزر ، قسمت های داری محیط کنترل شده ، و دفتر های اداری وجود داشته باشد.

حال سیستم های تهویه مطبوع و کنترل های آن ها باید قادر باشند تا نیازهای متفاوت این فضاها را که ممکن است در تمام ساعات شبانه روز و درو طول سال درحال کار باشند را تامین بکند.

در آزمایشگاه ها چنین احتمالی وجود داشته است که از سیستم های حجم متغیر به کارگیری کرد ، ولی سیستم کنترل آن باید بتواند مقدار هوای تازه مورد نظر را تامین کند.

از طریق بازیافت حرارت از هوای در حال تحلیه و گرم کردن هوای تازه می توان صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی را صورت داد.

سیستم های مناسب تهویه مطبوع دانشگاه

دانشگاه‌ها برای افزایش راندمان و کاهش خستگی دانشجویان نیازمند طراحی سیستم تهویه مطبوع در کنار نصب و اجرای دقیق هستند.

سیستم جامع موتورخانه مرکزی

موتورخانه مرکزی شامل دستگاه های به وجود آورنده آب گرم ، و آب سرد و همچنین پمپ ها ، شیر و لوله کشی های توزیع کننده آب سرد ، گرم به ساختمان ها و قسمت های مختلف یک دانشگاه است که نقش مهمی در تهویه مطبوع دانشگاه دارد. موتورخانه یک دانشگاه به طور تقریبی مشابه موتورخانه های برج های مسکونی یا تاسیسات بیمارستان و… است.

در جهت ایجاد آب سرد از دستگاه چیلر تراکمی آب خنک یا چیلر تراکمی هوا خنک به کارگیری می شود. در صورتی که از چیلر تراکمی آب خنک ، چیلر آبی استفاده شود به دستگاه دیگ آب دیگری به نام برج خنک کننده نیاز است. به منزله ایجاد آب گرم از دستگاه دیگ آب گرم مجهز به مشعل گازسوز یا همان بویلر به کارگیری می شود.

در همین حال آب سرد و گرم با لوله های مرکزی که عایق کاری شده است  به ساختمان ها و سوله های مختلف دانشگاه ارسال گردیده و در واحد های مصرف کننده ای همانند فن کویل ، هواساز ، رادیاتور و.. به گردش در خواهند آمد، چون که با افزایش یا کاهش دمای لوله ها و صفحات موجود در چنین واحد های مصرف کننده ، دلیل بر زیاد یا کم شدن هوای عبوری از سطح این لوله ها و صفحات شوند.

سیستم جامع موتورخانه مرکزی متداول ترین سیستم به منظور بر آوردن تمامی نیازهای سرمایی ، گرمایی ، رطوبتی و همچنین تهویه مطبوع دانشگاه است.

در این سیستم ذکر شده، هواساز و فن کویل ها که با در نظر داشتن نیاز هر قسمت از دانشگاه به طور جداگانه یا ترکیبی استفاده می شود با خطوط اصلی انتقال آب سرد و کرم به چیلرها و بویلر های موتورخانه اتصال خواهند گردید.

با توجه به نظر طراح هر جا که نیاز باشد یک یا تعدای هواساز نصب می شود، به عنوان مثال همایش یا سلف دانشگاه تعداد دستگاه های متفاوتی دارند.

در همین راستا هواساز می تواند هوا را  علاوه بر آنکه از نظر دمایی و رطوبتی به دقت تصفیه کند ، با کانال به داخل ساختمان مورد نظر بفرستد، بعلاوه آنکه هرجا که نیاز باشد به شکل محلی هوا سرد یا گرم می شود، برای نمونه در اتاق های اداری یا کلاس ها ، که طراح چنین تصمیمی را اتخاذ می کند تا از تعدای فن کویل در ارتباط با آن بهره ببرد.

سیستم هواساز نیازمند نصب و راه اندازی به صورت دقیق و اصولی است. در همین راستا تیم ما با کادر مجربش خدمات ویژه‌ای جهت نصب و راه اندازی هواساز یا نگهداری هواساز یا تعمیر هواساز به کارفرمایان محترم ارائه می‌کند.

سیستم جامع VRF

سیستم VRF از تعادای یونیت خارجی که در بیرون از ساختمان که می تواند حیاط یا روی بام، نصب می گردد. این دستگاه در اغلب سیستم های تهویه مطبوع دانشگاه مشاهده می‌شود.

این سیستم از طریق لوله کشی گاز فریون (مبرد) به هواساز و فن کویل های موجود در ساختمان های مختلف اداری ، ورزشی و آموزشی متصل می شود ، تشکیل شده است. نوع به صرفه دستگاه های VRF، سیستم GHP است که سوخت گاز طبیعی (گازشهری) عمل می‌کند.

GHP به همراه هواساز و فن کویل ها نیز همانند سیستم جامع موتورخانه مرکزی پاسخگوی تمامی نیاز های گرمایی ، سرمایی ، رطوبتی و تصفیه هوا است.

در این سیستم نیز هواساز و فن کویل ها مصرف کنندگان نهایی در هستند ، و عمل تهویه را در قسمت های مختلف یک دانشگاه یا دانکشده انجام خواهند داد و در ارتباط با این دستگاه ها  باید ذکر شود که اختلاف این سیستم ها با موتورخانه چنین است که یونیت هایی تحت عنوان VRF که با برق کار میکنند یا GHP که از طریق گاز شهری کار می کند وجود دارد ، و مبرد را به طور مستقیم به کویل هواساز ها و فن کویل ها انتقال می ده ، همچنین مبرد عمل سرمایش یا گرمایش هوا را بر عهده دارد.

سخن آخر

باتوجه به توضحیات ارائه شده ، چنین نتیجه ای حاصل می گردد که سیستم تهویه مطبوع دانشگاه و بخش های مختلف آن بسیار مهم بوده است.

بر همین اساس باید از دستگاه هایی مناسب به کارگیری شود تا بتواند عمل تهویه مطبوع را به خوبی انجام دهد.

منابع و ماخذ : Are College Dorm Rooms Air-Conditioned?

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه