شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی چگونه است؟ + شناخت وظایف آن

موضوع مقاله:

تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی چگونه است؟ + شناخت وظایف آن

آشنایی با تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی |‌ کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی |‌ کارا پمپ

در این مطلب قصد داریم به تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی بپردازیم و مواردی مانند گرمایش خورشیدی ، سیستم های گرمایش با آب ، پمپ های حرارتی ، هدف از تهویه مطبوع چیست؟ ، وظایف سیستم تهویه مطبوع ، بخش های تشکیل دهنده یک سیستم تهویه مطبوع را مورد بررسی قرار دهیم. از اینکه کارا پمپ را برای خواندن این مطلب انتحاب کردید از شما سپاسگذاریم.

تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی چگونه است؟

تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی از عمده مسائلی است که باید مطابق با اصول و قوانین مربوط پیش رود تا در حین انجام فرایند ، اخلالی در عملیات صورت نگیرد. وهله اول به سیستم های گرمایش منطقه ای خواهیم پرداخت. در این سیستم هایی می توان در جه حرارت فضاها خالی را در فضل تابستان بیشتر و در فصل زمستان کمتر از درجه حرارت فضاهای دارای افراد لحاظ کرد. به همین منظور صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های بهره برداری ایجاد خواهد شد.

در سیستم گرمایش منطقه ای ، درجه حرارت فضاهای عمومی را در هنگام شب ، و درجه حرارت مربوط به فضاهای اتاق خواب را در روز می توان کمتر انتخاب نمود. به کارگیری از دمپر ، ترموستات و همچنین سیستم کنترل اختصاصی برای هر منطقه را می توان یکی از روش های گرمایش منطقه ای در سیستم های مرکزی که هوا سیال تامین کننده بارهای حرارتی فضای مورد نظر است ، لحاظ کرد. دمپر می‌تواند از انواع حجم متغیر یا دو وضعیتی باشد. در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به صورت کامل به سیستم تهویه هوای ساختمان های تک واحدی بپردازیم.

گرمایش خورشیدی

به منزله آنکه گرمایش ساختمان های مسکونی تامین شود ، از هر دو نوع سیال های فعال و غیر فعال انرژی خورشیدی می توان به کارگیری کرد. در ارتباط با سیستم های فعال این چنین می توان عنوان کرد که ، جمع کننده های صفحه ای دلیل بر گرم شدن هوا یا آب خواهند شد. سپس از طریق هوای گرم شده در جهت گرمایش فضاهای نشیمن یا به منظور گرمایش سیال واسطه ذخیره حرارت به کارگیری می شود. در سیستم های آبی ، آب گرم شده از درون یک مبدل حرارتی ثانویه عبور کرده و حرارت اضافی را به آب درون مخزن منتقل می کند.

سیستم های گرمایش با آب

گرچه با رشد تقاضا جهت تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی ، به کارگیری از سیستم های گرمایش با آب با رکود مواجه گردیده است ،اما هنوز در بسیاری از نقاط سردسیر از چنین سیستمی استفاده می می شود.

در این سیستم عنوان شده ، سیال در داخل دیگ های آب گرم حرارت را دریافت کرده ، و آن را به واسطه سیستم لوله کشی بین واحد واحدهای پایانه که همان فن کویل ، رادیاتور ، و پانل های تشعشعی است ، توزیع خواهد کرد. درجه حرارت آب آب درون دیگ بر اساس ملاحضات اقتصادی ئ میزان تامین آسایش تعیین خواهد شد.

بیشتر بودن درجه حرارت آب مترادف است با کاهش پیدا کردن سرمایه گذاری اولیه ، به این دلیل که واحدهای پایانه یا همان مصرف کننده مورد نیاز کوچکتر می شوند. در همین حال این عامل دلیل بر افزایش اتلاف حرارت و هزیه های بهره برداری می گردد، چرا که واحد های مصرف کننده تنها در چند نقطه وجود داشته اند و سطح آسایش و راحتی کمتر خواهد شد. محدوده درجه حرارت های طراحی عموما 180 تا 200 درجه فارنهایت بوده است؛ پانل تشعشعی محدوده درجه حرارت 110 تا 170 است.

پمپ های حرارتی

پمپ های حرارتی را می توان مطابق با نوع منبع حرارتی و سیال واسطه توزیع گرمایش در تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی گروه بندی کنید.

متداول ترین پمپ های حراتی موجود از نوع هوا به هوا ، و همچنین آب به هوا هستند.

به طور معمول منبع حرارتی به منزله سرمایش و گرمایش یکی هستند.

در سیستم های پمپ حرارتی می توان در صورت امکان از هوای آزاد یا آب های زیرزمینی تحت عنوان منبع حرارتی به کارگیری کرد.

سیستم های نوع اول هوا به هوا و سیستم های نوع دوم را آب به هوا خطاب می کند.

هدف از تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی به واسطه روش های مختلفی نه تنها در ساختمان های تک واحدی بلکه در دیگر محیط های مسکونی از جمله ، تجاری ، پزشکی ، صنعتی ، اداری و… استفاده می شود؛ و به دور از در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی برای انسان شرایط ذیل را فراهم می کند.

  1. کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه هوا
  2. به وجود آوردن هوای پاک و سالم
  3. کنترل رطوبت از طریق خشک کردن و روطبت دهی
  4. کنترل دمای محیط به واسطه سرمایش و گرمایش دهی
  5. ضدعفونی و ایزوله کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها

بعلاوه آنکه تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی نقش اساسی و مهمی در آسمان خراش های بزرگ و محیط های دریایی همانند آکواریوک ها که ایمنی و سلامت محیط‌شان وابسته به تغییرات دما و رطوبت است ایفا خواهند کرد.

در اصل طراحی سیستم تهویه مطبوع یا همان HAVC ایکی از زیرگروه های اصلی مهندسی مکانیک و مطابق با اصول ترمودینامیک ، مکانیک شاره ها و انتقال گرمه به وجود در آمده است.

وظایف سیستم تهویه مطبوع

تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی باید بتواند شرایط زیر را در آن محل به وجود آورد.

  1. از بین برنده گازها بوهای سمی
  2. تصفیه کننده هوا ، و یاجاد کننده ی هوای پاک و سالم
  3. کنترل کننده سرعت وزش باد
  4. کنترل کننده ی رطوبت به کمک خشک کردن و رطوبت دهی
  5. ضدعفونی و ایزوله کننده ی هوا در بیمارستان و کلینیک ها
  6. کنترل کننده ی دمای محیط از طریق سرمایش و گرمایش دهی

بخش های تشکیل دهنده یک سیستم تهویه مطبوع

  • پمپ ها : این قسمت وظیفه حرکت سیال هارا بر عهده دارد.
  • مخازن انبساطی: این مورد ذکر شده تنها در سیستم های تهویه مطبوع تمام آب وجود دارد.
  • هواکش و فن ها: هواکش و فن ها را می توان قلب تپنده ی تهویه مطبوع ساختمان تک واحدی در نظر دانست ، آن ها از طریق جابجایی هوای سرد و یا گرم عبوری از کویل ها را ارند.
  • کویل ها: نقطه تبادل حرارت در سیستم های سرمایش و گرمایش این بخش است ، و به دو قسمت سرمایش و گرمایش طبقه بندی می گردد.
  • رطوبت گیرها: این وسیله از طریق سرد کردن هوا دمای آن را به زیر نقطه ی شبنم خواهد رساند ، و رطوبت هوا به صورت قطرات ریز از هوا خارج خواهد شد.

منابع و ماخذ : HVAC basics: What is HVAC and what does HVAC stand for?

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه