شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تهویه مطبوع سوله های صنعتی چه فاکتورهایی دارد؟

موضوع مقاله:

تهویه مطبوع سوله های صنعتی چه فاکتورهایی دارد؟

تهویه مطبوع سوله های صنعتی

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه مطبوع سوله های صنعتی

در این مطلب به شما خواهیم گفت تهویه مطبوع سوله های صنعتی چه فاکتورهایی دارد؟ و دیگر موضوعات مانند بهترین سیستم های تهویه مطبوع سوله های صنعتی ، تفاوت سیستم های تهویه مطبوع ، تجهیزات سیستم تهویه هوای سوله ها ، ضرورت های فرایند ها و محصولات در سیستم تهویه مطبوع سوله های صنعتی ، انتخاب دستگاه مناسب به منظور تهویه هوا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تهویه مطبوع سوله های صنعتی چه فاکتورهایی دارد؟

خنک سازی خط تولید و تهویه مطبوع محیط دو عمال بسیار مهم در امر تهویه مطبوع سوله های صنعتی و مراکز صنعتی است. کارکرد ماشین های صنعتی در روز ، دلیل بر زیاد شدن دمای محیط و خط تولید می شود.

در نتیجه برخی از ماشین ها با افزایش دما ، کارکردشان با اخلال مواجه خواهد شد، علاوه بر آن چنین امکانی وجود دارد که به فرایند تولید آسیب وارد شود و راندمان این مکان کاهش پیدا کند.

به عنوان نمونه در یک کارخانه تولید پلاستیک، با زیاد شدن دمای مربوط به دستگاه تولید ، محصولات دچار تغییر حالت ، دفرمدگی) خواهند شد و ممکن است که در برخی اوقات سبب آسیب دیدن دستگاه و اپراتور در حال کار با سیستم شوند. ماشین های صنعتی شامل اپراتور هستند ، گردش آب در سیستم دلیل بر کاهش دما می گردد.

این سیستم مشکلات ناشی از افزایش دمای سیستم جلوگیری خواهد کرد. آب ورودی را می توان از طریق سیستم های غیر مستقیم تامین کرد.

شایان ذکر است که بهترین سیستم در جهت انجام این کار ، چیلر است. چیلر با به کارگیری از سیکل تبرید تراکمی فرایند خنک سازی آب را صورت خواهد داد؛ در ادامه این آب به سمت ماشین های صنعتی پمپاژ می گردند. بعد از فرایند خنک سازی ، آب دوباره به چیلر باز خواهد گشت و این چرخه بار دیگر تکرار می شود.

بهترین سیستم های تهویه مطبوع سوله های صنعتی

از دلایل افزایش دمای محیط می توان به فرایند تولید اشاره داشت. برخی از ماشین های صنعتی از طریق سوخت دیزل عملکرد خود را انجام می دهند .

بنابراین عملکرد مربوط به این نوع از ماشین ها ، دلیل بر افزایش آلایندگی می گردد ، علاوه بر آن فرایند شیمیایی تولید بعضی از فرآورده ها شبب تولید گازهای مضر خواهد شد.

لذا باید در کنار آنکه که تهویه مطبوع سوله های صنعتی به طرز دقیق و صحیح ایجاد شود ، عملکرد فیلتراسیون نیز شکل گیرد.

با در نظر گرفتن این نکات می توان دو نوع سیستم را انتخاب نمود.

1.چیلر

2.هواساز

3.روفتاپ پکیج

تفاوت سیستم های تهویه مطبوع

در  واقع هواساز شامل فیلتر هایی به منظور تصفیه هوا است ، که از طریق اتصال به چیلر عملکرد سرمایش را انجام خواهد داد. حال باید عنوان شود که سیستم روفتاپ پکیج تفاوت هایی را با چیلر هواساز دارد. این سیستم ذکر شده انبساط مستقیم است و به واسطه سیکل تبرید تراکمی عملکرد سرمایشی را انجام خواهد داد .

شایان ذکر است که هزینه های مربوط به این سیستم نسبت به چیلر هواساز کمتر است ، البته این سیستم قابلیت خنک سازی خط تولید را بر عهده ندارد و تنها می توان از آن در جهت خنک سازی و عملکرد فیلتراسیون محیط به کارگیری کرد.

در سوله های نگهداری مواد اولیه و محصولات کنترل دما و رطوبت از اهمیت بسیاری برخودرا است و این امکان وجود دارد که نیازمند افزایش رطوبت و یا کاهش آن باشیم ، حال در این صورت باید از هواساز یا چیلر استفاده شود. البته در زمان طراحی سیستم تهویه مطبوع باید این سیستم را انتخاب کرد.

تحت عنوان مثالی در یک سوله نگهداری لوله های آهنی وجود داشته است ، و به دلیل وجود شاهد اکسید شدن خواهیم بود ، همچنین از بین رفتن این لوله ها را به همراه خواهد داشت.

در نتیجه باید سیستمی برای تهویه مطبوع سوله های صنعتی را انتخاب کنیم که با کاهش رطوبت هوا در این سوله ها از فرایند اکسید شدن جلوگیری شود و یا آن را به اندازه ای کاهش دهد.

در حالت کلی استفاده از هر سیستمی در چنین مراکزی ممکن است ، اما با توجه به استانداردها ، نیازهای محیط و کارفرما می توان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

حال به منظور آنکه انتخابی درست و به صرفه را در یک محیط صنعتی داشته باشیم، در ابتدا باید با متخصصین مجرب مشورتی داشته باشیم.

تجهیزات سیستم تهویه هوای سوله ها

  1. سطح صدای تولید شده از طریق آن ها کم بوده باشد.
  2. دود و بخارهای موجود در هوا را بتواند تصفیه و کنترل نماید.
  3. مقدار رطوبت و درجه حرارت را کنترل کرده و علاوه بر آن به منظرو جلوگیری از اعمال تنش های حرارتی بر محصولات و فاراد ، از سرمایش موضعی به کار گیری کند.

ضرورت های فرایند ها و محصولات در سیستم تهویه مطبوع سوله های صنعتی

چنین احتمالی وجود دارد که در یک فرایند لازم باشد که یک یا تعدای عمل کنترل شود که بخری از این موراد را بررسی خواهیم کرد.

  • نرخ واکنش های بیو شمیایی
  • نرخ واکنش های شیمیایی
  • کنترل و بازیافت رطوبت
  • نرخ تبلور
  • دقت و یکنواختی محصول
  • مقدار الکتریسیته ساکن
  • شکل پذیری محصول
  • خوردگی ،  سایش و زنگ زدن

انتخاب دستگاه مناسب به منظور تهویه هوا

سیستم زنت را می توان یکی از تجهیزات بسیار مناسب و مطلوب در جهت استفاده در زمینه تهویه مطبوع سوله های صنعتی در نظر دانست.

این دستگاه ، یک سیستم سرمایشی و گرمایشی یک پارچه بوده که عمل سرمایش به روش تبخیری و عمل گرمایش از طریق لوله های آب گرم جاسازی شده در آن و دمیدن هوا از طریق فن از میان لوله ها صورت می گیرد. در این دستگاه به منظور تامین آب گرم جاری در لوله ها به دستگاه دیگری همانند بویلر یا پکیج ، یا دیگر منابع نیاز است.

دستگاه زنت از چنین قابلیتی برخوردار است که توانایی فیلتر کردن هوای وردی به محیط داخل ساختمان را داشته باشد. مزیت این سیستم قیمت اولیه پایین آن و همچنین مصرف برق اندک آن است ، به این صورت که تنها در حد به گردش در آوردن فن و پمپ مصرف برق را متحمل می شود.

نه تنها در سوله های صنعتی بلکه در کارخانه ها نیز به منظور آنکه افزایش راندمان را داشته باشیم ، باید همواره تهویه مطبوع در این اماکن صورت گیرد.

منابع و ماخذ : What Is Industrial Air Conditioning?

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه