شما اینجا هستید :

طراحی موتورخانه

فهرست مطالب

درخواست طراحی موتورخانه | کارا پمپ

طراحی موتورخانه یکی از مهم ترین بخش های راه اندازی سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان بوده که بسیار عملیات حساسی می باشد.

در تعریف موتور خانه این چنین می توان گفت که ، موتورخانه ساختمان های مسکونی ، غیر مسکونی ،اداری تجاری یا و… به یک اتاق یا فضایی از ساختمان مربوط می شود.

این سیستم به منزله مستمر نمودن تجهیزات و اجزای موتورخانه که شامل تاسیسات مکانیکی ، الکتریکی سرمایشی و گرمایشی است در نظر گرفته می شود.

ابعاد اتاق یا فضایی که در نظر گرفته می شود ، متناسب با ابعاد و یا بزرگی ساختمان یا صنایع مورد نظر می باشد.

به عنوان نمونه در ساختمان یا صنایع کوچک به طور معمول یک اتاق در طبقات پایین برای نصب تجهیزات موتورخانه کافی می باشد  و دیگر نیازی به فضای اضافی نمی باشد.

در حالی که برای ساختمان های بزرگ اداری ، مسکونی ، تجاری و صنعتی در اکثر موالع از چندین اتاق و یا چند طبمه از ساختمان برای نصب موتورخانه استفاده می شود.

حال این سیستم برای عملکرد بهتر و افزایش طول عمر قطعات ، باید حتما به صورت استاندارد و دقیق طراحی شود.

طراحی سیستم حرارتی مرکزی به ابعاد و فضای آن ، ارتفاع سقف ،فاصله بین تجهیزات و … ختم می شود که باید حتما توسط افراد متخصص انجام شود.

یکی از خدمات ویژه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ ، طراحی موتورخانه بوده که شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان یا درخواست افراد متخصص در این زمینه ، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

طراحی تجهیزات سیستم حرارتی

نگهداری تجهیزات و اجزای موتورخانه بزرگ به عهده یک مهندس یا تکنسین ساکن می باشد.

کنترل کردن اجزای اصلی و تجهیزات این مجموعه به وسیله سیستم های کنترلی مدرن صورت می گیرد.

همچنین در ارتباط با دیگر سیستم های کنترلی ساختمان همانند سیستم کنترل روشنایی ، تجهیزات ایمنی دیگر موارد کار می کنند.

هرگونه تجهیزاتی که الکتریکی و الکترونیکی باشند در موتورخانه نصب نمی شود ، و از اماکنی دیگر برای آن ها در نظر گرفته می شود.

رسیدن به بالاتری بازدهی و همچنین کاسته شدن از میزان تجهیزان و پیچیدگی های آن از اصلی ترین نکات در ارتباط با طراحی موتورخانه می باشد.

این عملیات از طریق نرم افزار های مربوطه انجام می شود ، برای مثال پی دی ام اس از جمله برنامه های طراحی تجهیزات موتورخانه صنعتی می باشد که در این فرایند بسیار مسمره ثمر می باشد.

نکات کلی در رابطه با موتورخانه

برای آن که آب گرم بهداشتی که قابلیت آشامیدن داشته باشد از مبدل های حرارتی یا همان منابع کویل دار و مخازن دوجداره استفاده
می شود.

نحوه کار کرد موتورخانه از عمده ترین مسایلی می باشد که مهندسان و متخصصان مربوطه در پیشرفت این فرایند و رفع عیوب آن همواره در تلاش هستند.

تمامی این نکات وابسته به طراحی موتورخانه بوده و این فرایند نقش بسیار مهمی در کارکرد آن دارد.

در حالت کلی می توان این چنین گفت که دستگاه های چیلر تراکمی آب خنک و یا جذبی مستمر در موتورخانه ، موجب کاهشی شدن
درجه حرارت آب ورودی به دستگاه می شوند.

درجه حرارت آب ورودی به دستگاه به واسطه سیستم های بویلر یا به عبارتی دیگر دیگ آب گرم یا بخار داغ مجهز به مشعل گازسوز افزایش پیدا می کند.

چرخه عملکرد موتورخانه

چگونگی عملکرد موتورخانه به این شکل می باشد که پمپ های آب ، این آب سرد و گرم را از طریق لوله کشی مرکزی و بعد از آن فرایند گذراندن از شری های تنظیم کننده جریان آب انجام می شود.

سپس به قسمت های مختلف ساختمان به جهت گرمایش و یا سرمایش هوای ساختمان و یا همچنین عملیات سرد سازی تجهیزات صنعتی انتقال می دهد.

شایان ذکر می باشد که این چرخه توسط شوفاژ ، هواساز ، کویل ،سیستم گرمایش از کف و… انجام می شود.

به عنوان نمونه یک چیلر تراکمی هوا خنک و بویلر ، که آب سرد و گرم را به هواسازی که نصب شده است بر روی بام ارسال می
کنند.

تمامی این مراحل باید با طراحی موتورخانه به صورت اصولی و دقیق همراه باشند.

برای آنکه فن موجود در هواساز با دمیدن هوا از اطراف لوله های که شامل آب سرد یا گرم می باشند ،دمای هوا را زیاد یا کم کند که متناسب با فصول موردنظر این کار انجام می شود.

در ادامه با انجام کانال کشی در کل ساختمان ، سوله یا ساختمان مربوطه توزیع می کند.

سپردن این عملیات به افراد متخصص

در موتورخانه ساختمانی بزرگ یا صنعتی ، تعدا لوله ها سوپاپ ها و پمپ های بکار رفته در آن جا بسیار می باشد ، و به همین علت
باعث سردرگمی یک فرد مبتدی می شود.

اما با کمی کسب تجارب و تجیزه تحلیل و آزمایش بیشتر ، شانایی با بخش های مختلف این سیستم هموار می شود.

در حالت کلی باید توجه داشت که چیلر ها دستگاه سرد کننده آب و بویلر های گازسوز دستگاه های گرم کننده آب می باشند ،و آب گرم و سرد به وسیله پمپ ها و لوله ها در قسمت های مختلف ساختمان توزیع می شود.

آب گرمی که برای آشامیدن و شستشو در منازل در ساختمان از آن استفاده می شود ، در منبعی با نام منبع آب گرم بهداشتی ایجاد می
شود که ساخت آن در انواع دوجداره و یا کویل دار موجود می باشد.

 

این فرایند بدین صورت انجام می شود که بخشی از آب داغ یا بخار داغ خروجی از سمت بویلر با پمپ و لوله کشی به منبع آب گرم
بهداشتی انتقال داده می شود.

در عین واحد یک خط لوله کشی واحد نیز از سمت دیگر به داخل این منبع وارد می شود ،و با یکدیگر تبادل حرارتی انجام می دهند ، به این علت که دمای آب گرم بهداشای افزایش پیدا کند.

در نهایت این آب به دست آمده از طریق لوله ها و پمپ ها در سرتاسر ساختمان برای مصرف روزانه پمپاژ می شود.

طراحی موتورخانه چیست؟

طراحی موتورخانه ملزم به رعایت اصول و لوانین می باشد که پیروی از این روند ضروری می باشد که در این بخش برخی از اصول طراحی کلی را که می بایست در سیستم حرارتی و اجزای آن ها در سیستم تاسیسات مکنایکی مدنظر می باشد بررسی خواهیم کرد.

طراحی فضای ساختمان باید به صورتی باشد که در حدود یک بیستم یا به عبارتی 5 درصد ماسحت بنای مفید ساختمان ، برای نصب و مستمر کردن موتورخانه در نظر گرفته باشد.

البته رعایت کردن این اندازه به طور معمول در متراژ های بالای ده هزار متر بنا و یا برای محیط های صنعتی که از تجهیزات زیادی در آن استفاده می شود توصیه می گردد.

این میزان برای ادارات به مقدار 3 الی 4 درصد بنای مفید پیشنهاد شده است.

بهترین محل برای نصب و نگهداری موتورخانه در ساختمان های مسکونی ، زیر زمین یا محیط هایی می باشد که هواکش و تنفس سامانه دیگ ها به وسیله راه پله عمومی نباشد.

به این علت که در صورت بروز خام سوزی دود ناشی از خام سوزی و احتمال خطر گازگرفتگی در مدت کوته ، سر درد ،تهوه و سرگیجه را در دراز مدت ایجاد ننماید.

چنین محلی برای دیگر بنای بسیار طویل مانند برج ها در زیر زمینی به این گونه پیشنهاد می شود که ، از گاز های اتان حاصل از مخزن سپتیک دور باشد ، علاوه بر آن از امنیت ،دسترسی و رمپ مناسبی برخوردار باشد.

تمامی این نکات در زمان طراحی موتورخانه باید رعایت شود و نیازمند تجربه و تخصص کافی می باشد.

نکات طراحی سیستم حرارتی مرکزی

به این نکته توجه شود که گاز اتان به دست آمده از تخمیر شدن فضولات انسانی در سپتیک ، چنین لابلیتی را دارد تا به راحتی شعله ور شود  و درصورتی که متراکم شود احتمال انفجار را به همراه دارد.

در مکان های صنعتی و محیط هایی که مساحت بزرگی دارند مانند مجتمع های تجاری و دانشگاه ها محل قرارگیری مناسب و درست موتورخانه ساختمان باید با توجه به مسیر باد و مطابق با آمار هواشناسی و همچنین در پایین تریم رلوم ارتفاعی باشد.

چون که چنین امکانی وجود ندارد تا آب را بیش از معادل سه متر ستون آب مورد مکش قرار داد.

در صورت این که ارتفاع بیش از این اندازه باشد ،تبدیل به تاخیر شده و ایراد کاویتاسیون در پمپ ایجاد می شود.

به علاوه آن که خلا درونی مسیر مکش پمپ در جایی می بایست انجام شود که اگر بارندگی صورت گیرد دچار آب گرفتگی نشود.

در به هنگام سفارش دستگاه های بزرگ از جمله دیگ بخار ،چیلر ،اب داغ و یا حتی در موالعی مبدل ها می بایست به اندازه و ابعاد دستگاه و همچنین ترافیکی بودن بار توجه شود.

رعایت این نکات در زمان طراحی موتورخانه بسیار مهم می باشد.

چیدمان تاسیسات مکانیکی ساختمان

چیدمان موتورخانه تاسیسات مکانیکی نیز از دیگر مراحلی است مه باید با دلت انجام شود ، به این گونه که پمپ ها در کنار یکدیگر
و در یک ردیف قرار داده بشوند.

به این صورت که ممابل دیگ پمپ های آب داغ قراق گرفته باشد و همچنین در ممابل چیلر پمپ های برج خنک کننده ،بوستر پمپ ها در نزدیکی مخزن های آب ، و پمپ هیا خطی در نزدیکی منابع دو جداره باشد.

در طراحی موتورخانه و اجرای موتورخانه یا تاسیسات مکانیکی ،از آویز های گلابی که از طریك یک یا دو میلگر از سقف آویزان هستند ، در مهار لوله ها و کلکتور ها در موتورخانه به کار گیری نشود.

به این علت که مهم ترین وظیفه ساپورت ، امتداد ، محدود کردن تکان های لوله و تثبیت جهت آن می باشد ، و اگر ولوع زلزله حادث شود.

استفاده از بست آویز در موتور انه می تواند تبعات بسیار خطرناکی را در بر داشته باشد.

حتی دراین شرایط احتمال دارد که اکثر اتصالات دنده ای به کار گرفته شده دچار شکستگی شود و چیدمان لوله ها از هم گسیخته شود.

چیدمان بخش تعمیرات موتورخانه

حداقل ابعاد مربوطه به بخش تعمیرات خرده کاری با میز کار فلزی می بایست 80 در 120 سانتی متر باشد.

وجود دستگاه اعلام و اطفای حریق و آزیر دست و مناسب در موتورخانه ضروری می باشد چون که اطلاع رسانی اورژرانسی یا ریست کردن دیگ بخار انجام شود.

تعبیه پی مناسب برای هر دستگاه باید انجام شود ، و این عمل با توجه به پیشنهاد های کارخانه سازنده دستگاه متناسب با میزان لرزش و فشار طراحی می باشد.

ارتفاع مربوطه به موتورخانه مسکونی و مجتمع های کم واحد می بایست حداقل یک متر نسبت به بلند تریت تجهیزات باشد که این نکات باید در زمان طراحی موتورخانه رعایت شود.

البته برای موتورخانه های بزرگ این میزان بیشتر می باشد به این صورت که بین دو تا چهار متر باشد و با انجام این عمل گرمای حاصل از دیگ های بخار در بالای سطح تنفس قرار بگیرد.

نبایست مشعل های بزرگ فشار منفی زیادی را ایجاد نمایند ، به این حالت که شنوایی کاربر با آزار و اذیت همراه نباشد و پنجره ها تحت مکش زیاد قرار گیرند.

چون که چنین امکانی وجود دارد ،با گذشت زمان یا بر اثر بورز حادثه ای کوچک شیشه پنجره ها دچار شکستگی شود ، و این مکش در محیط باعث ایجاد ترکش نشود.

ابعاد مناسب برای موتورخانه

معمولا بهترین و مناسب ترین تناسب ابعادی برای موتورخانه های بزرگی که در محوطه مستمر می شوند ، نسبت طول به عرض سه به یک می باشد ، و در صورت رعایت این اصل شاهد زیبایی بیشتری از جانب نحوه قرار گیری و طراحی موتورخانه می باشیم.

در حالت کلی تعبیه مجرای خروج هوای کثیف یا اگزاست در موتورخانه ها در بالا ترین تراز ارتفاعی قرار می گیرد.

البته در به اجرا در آمدن یک مجرای خروجی هوای سنگین در ارتفاع پایین موتورخانه های بزرگ هم چنین امکانی وجود دارد که نزدیک به میز تعمیرات که عملیت جوشگاری در آن بخش انجام می شود ، تهیوه بهتری صورت می گیرد.

در برخی از واقع به دلیل آن که دمنده به درستی کار نمی کند ، نیاز مند به تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه است.

شایان ذکر است که مشعل دیگ موتورخانه باعث ایجاد یک احتراق انفجاری می باشد؛ و این امر دلیل بر وارد آمدن یک ضربه ای محکم به سمت شیشه ها می باشد.

در نتیجه توصیه می شود انتخاب شیشه ها بر اساس مش دار بودن آن ها انجام شود ، و سطح هواکش آمادگی تحمل این انفجار احتراقی کوچک را در بر داشته باشد.

نحوه قرار گیری برخی از تجهیزات موتورخانه

دود کش موتورخانه باید حداقل دو تا شش متر بالاتر از مرتفع ترین ساختمان در مسیر دود قرار گرفته باشد.

با پیروی از این اصول طراحی موتورخانه ، دود ناشی از این مجموعه خطری برای اهالی و یا کارمندان ساختمان مربوطه ایجاد نخواهد کرد، و بر روی نمای ساختمان تغییر که ناخواسته باشد ایجاد نخواهد شد.

از زانوی 90 درجه در طول مسیر دودکش نبایستی استفاده شود ،علاوه بر آن مسیر سیفونی مجاز نمی باشد ، و از زاویهحاده نمی توان به کار گیری کرد.

در مسیر افقی دودکش بایستی یک شیب نیم تا یک درصدی در نظر گرفته شده باشد ، و سعی شود که دودکش مسیر طولانی را در افق متحمل نشود.

از مهم ترین نشانه های کارکرد دودکش ، بحث داغ شدن بیش از حد دمای آن می باشد ، که نسبت به این هشدار باید عکس العمل جدی نشان داد ؛ زیرا در این حالت اتلاف حرارتی زیاد بوده و بازده انرژی به زیر استاندارد خواهد رسید.

از ورق گالوانیزه برای لوله هایی که ناگزیر حرارت زیادی را تجربه می کنند ، نباید استفاده شود ، چرا که پوشش للع آن ذوب شده و بر اثر این رویداد دود سمی تولید می گردد.

سخن آخر

در این محتوا با یکی از خدمات تیم فنی و مهندسی کارا پمپ به نام طراحی موتورخانه آشنا شدیم.

این فرایند بسیار تخصصی بوده و باید حتما توسط مهندسان متخصص انجام شود.

شما می توانید جهت درخواست این فرایند و یا دریافت مشاوره رایگان به صورت رایگان با شماره  ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل کرده و یا درون واتس اپ با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print