شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه

موضوع مقاله:

علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه

علت گرم نشدن شوفاژ موتورخانه

فهرست مطالب

فهرست مطالب

علت گرم نشدن شوفاژ موتورخانه

در این مطلب قصد داریم به علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه بپردازیم و مواردی مانند وجود هوا در رادیاتورها، چگونه رادیاتور را هواگیری کنیم؟ وجود رسوبات در رادیاتورها یا منبع، مسدودی در شیرهای شوفاژ، درست کار نکردن پمپ سیرکولاتور، فشار آب، نشتی در بخشی از سیستم، اتصالات اشتباه، یک سوال متداول را نیز مورد بررسی قرار دهیم. از اینکه وبسایت کاراپمپ را برای خواندن این مقاله انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم.

علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه

علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه می تواند به صورت های مختلف و دلایل مختلفی رخ بدهد. دقت کنید که این دلایل گرم نشدن شوفاژ در رادیاتورهایی که به پکیج متصل هستند می تواند متفاوت از دلایلی باشد که باعث گرم نشدن شوفاژهای متصل به سیستم موتورخانه مرکزی می شوند. بنابراین به دلیل تخصصی تر بودن دلایل گرم نشدن شوفاژ موتورخانه بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. با این وجود به طور کلی علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

از دلایل رایجی که منجر به گرم نشدن شوفاژ موتورخانه می شود میتوان به وجود هوا در رادیاتورها اشاره نمود. همچنین ممکن است مسیر جریان آب در رادیاتورها مسدود شده باشد. امکان دارد شیرهای شوفاژ بسته باشند. مورد تخصصی تر دیگری که می تواند علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه باشد مشکل در پمپ سیرکولاتور است. با هم تک به تک این موارد را بررسی می نماییم.

علت گرم نشدن شوفاژ موتورخانه

علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه

وجود هوا در رادیاتورها

یکی از موارد شایع علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه ، وجود هوا در رادیاتورها می باشد. در مواقعی که تنها یک یا تعداد کمی از رادیاتورهای ساختمان گرم نمی شوند به احتمال زیاد می تواند به دلیل وجود هوا در آن رادیاتورها باشد که با یک هواگیری ساده میتوان مشکل را رفع نمود. وجود هوا در رادیاتورها مانع از جریان داشتن آب گرم می شود و همین منجر به سردی رادیاتور خواهد شد.

چگونه رادیاتور را هواگیری کنیم؟

شما نیاز دارید حداقل در سال یکبار رادیاتورها را هواگیری نمایید. برای انجام این کار ابتدا باید پمپ سیرکولاتور را در موتورخانه خاموش کنید. با استفاده از یک پیچ گوشتی یا آچار هواگیری مخصوص از قسمت تعبیه شده در رادیاتور هوا را خارج کنید. ظرفی در زیر این بخش قرار دهید تا آب خروجی محل را خیس نکند.

وجود رسوبات در رادیاتورها یا منبع

اگر هواگیری رادیاتورها را انجام دادید ممکن است باز هم گرم نشوند. ممکن است فقط نیمه بالایی گرم و نیمه پایین رادیاتور سرد باشد. این مشکل احتمالا به دلیل وجود اجرام و رسوبات در قسمت پایینی بدنه رادیاتور ایجاد شده است که مانع از جریان آزاد آب گرم می شوند. در این حالت باید داخل رادیاتورها پاکسازی شود.

در مواقعی که میزان رسوبات کم است با جداسازی رادیاتور و شستشو با آب خالی مشکل رفع می شود؛ اما اگر رسوبات بسیار زیاد باشد از اسید ضعیف شده مخصوص برای شستشو داخل رادیاتور استفاده می کنند. اما باید توجه داشته باشید اگر به درستی این شستشو انجام نشود، ممکن است اسید منجر به سوراخ شدن رادیاتور گردد. پس بهتر است از یک متخصص برای این کار استفاده کنید تا هزینه های اضافی برای شما ایجاد نشود. گاهی این رسوبات در منبع کویل دار تجمع می یابند که برای رفع آن بهتر است از متخصصین این امر که در لوله کشی ساختمان تخصص دارند کمک بگیرید.

رادیاتور

مسدودی در شیرهای شوفاژ

گاهی اوقات دلیل ساده ای همچون بسته بودن شیرهای شوفاژ می تواند عامل سرد بودن رادیاتورها باشد. دقت کنید این شیرها می توانند در ظاهر باز باشند، اما به دلیل خرابی منجر به مسدود شدن مسیر جریان آب شوند. دقت شود نه تنها شیرهای شوفاژ بلکه تمام فلکه های مسیرهای رفت و برگشت در موتورخانه باز باشند.

درست کار نکردن پمپ سیرکولاتور

اگر موارد بالا را چک کردید و از کارکردن درست آنها مطمئن شدید اما باز هم شوفاژهای گرمی ندارید بهتر است پمپ سیرکولاتور موتورخانه را نیز مورد بررسی قرار دهید. انواع مختلفی از پمپهای سیرکولاتور وجود دارد که خطی و زمینی دو نوع از آنها می باشند. به این نکته توجه نمایید که با گذشت زمان، کارایی پمپ سیرکولاتور موتورخانه به دلیل رسوبات یا فرسایش کم می شود به گونه ای که گاهی نیاز به تعویض پمپ می باشد.

مواردی که در پمپ سیرکولاتور باید بررسی شوند:

1- آیا بدنه نشتی دارد؟

2- آیا دمای آب و فشار آن مناسب است؟

3- آیا فشار ورودی و خروجی پمپ متناسب است؟

4- آیا میزان دبی پمپ از حداقل بیشتر است؟

5- آیا سیستم کوپلینگ به درستی کار می کند و مسیر آن مسدود نیست؟

6- آیا دمای یاتاقان های پمپ مناسب است؟

7- آیا میزان سروصدا و همچنین لرزش پمپ طبیعی است؟

8- آیا پروانه پمپ بدون مشکل کار می کند؟

موارد دیگری نیز وجود دارند که برای تست سلامت پمپ باید بررسی شوند، اما به دلیل بیش از حد تخصصی بودن باید از یک متخصص این کار کمک بگیرید.

فشار آب

مورد دیگری که می تواند خارج از بحث فنی موتورخانه روی گرمای شوفاژ تاثیر بگذارد، میزان فشار آب ساختمان است. اگر فشار آب پایین باشد با اضافه کردن یک پمپ آب میتوان این کسری فشار را به راحتی جبران کرد.

نشتی در بخشی از سیستم

گاهی اوقات در مسیر لوله های رفت و برگشت به دلیل فرسودگی یا ضربه و یا هر عامل دیگری سوراخ هایی در بدنه لوله ها و منبع ها ایجاد می شود. این سوراخ ها منجر به نشتی و کاهش فشار آب و عدم کارایی سیستم موتورخانه خواهند شد. کاهش فشار آب نیز می تواند خود دلیلی برای گرم نشدن شوفاژها باشد.

اتصالات اشتباه

اگر از همان ابتدای راه اندازی موتورخانه با مشکل گرم نشدن شوفاژها روبرو شده اید، ممکن است به دلیل اتصالات اشتباه در هنگام لوله کشی این مشکل پیش آمده باشد و نیاز باشد لوله کشی اصلاح شود.

یک سوال متداول

یکی از متداول ترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که رادیاتور گرم می شود اما اتاق همچنان سرد است. چرا؟

در پاسخ به این سوال باید گفت موارد زیر را بررسی نمایید:

آیا رادیاتورها در مکان درستی نصب شده اند؟

آیا طول رادیاتورها و یا تعداد آنها متناسب با اندازه محیط است؟

آیا درزهای زیادی در محیط وجود دارند که منجر به خروج هوای گرم می شوند؟

سخن پایانی

همانطور که در بالا ذکر شد علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از موارد ساده ای همچون فشار آب ساختمان تا مسائل فنی تخصصی مثل سلامت و کارکرد صحیح پمپ سیرکولاتور. آنچه که مهم است بررسی مداوم و سالیانه سلامت رادیاتورها و سیستم موتورخانه است که بهتر است برای آن از یک متخصص کمک گرفته شود. با وجود یک کارشناس مواردی که ممکن است از دید افراد عادی دور بماند نیز مورد بررسی قرار می گیرد و اینگونه از هزینه های اضافی در آینده جلوگیری می شود.

4.7/5 - (7 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه