محاسبه آنلاین ظرفیت فن کویل

فن کویل به عنوان یک محصول تبرید چند سری و چند مدل، طبیعتاً در کاربرد غیرقابل تغییر نیست. با توجه به اندازه های مختلف فضا، اندازه های مدل فن کویل نیز متفاوت است. تنها زمانی که فضا و ظرفیت خنک کننده مطابقت داشته باشند می توان به تهویه هوای مناسب دست یافت که این موضوع باعث باعث جلوگیری از هدر رفتن انرژی میشود.

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب فن‌کویل مناسب برای یک مکان، ظرفیت فن کویل است. ظرفیت فن کویل معمولاً به دو روش دقیق و تخمینی قابل محاسبه است.در واقع محاسبه بین فن کویل و مساحت امری ساده است. به عنوان مثال، برای اتاق های هتل، بار نظری 120 وات بر متر مربع، بار واقعی 150 وات و بار واقعی برای مراکز خرید 280 وات بر متر مربع است. انتخاب بر اساس ظرفیت سرمایش 4-5 متر مربع / کیلووات است که عمدتاً بر اساس ظرفیت سرمایش فضا است.

ظرفیت خنک کنندگی فن کویل چگونه بدست می آید؟

به طور کلی، اتصال برای واحدهای فن کویل DN20 است. نرخ جریان آب / نرخ جریان = سطح مقطع داخلی لوله، و سپس با توجه به سطح مقطع داخلی به قطر داخلی تبدیل می شود. سرعت جریان زیر قطر لوله DN50 نباید بیشتر از 0.8 متر بر ثانیه باشد. بنابراین ظرفیت سرمایش و دبی آب واحدهای فن کویل متناسب است.

مثلا اگر یک اتاق 100 متر مربعی وجود داشته باشد چقدر فن کویل نیاز است؟ ابتدا باید تقاضا برای ظرفیت خنک کننده را محاسبه کنیم. برای فضاهای بزرگ مانند سوپرمارکت‌ها با تعداد افراد زیاد، 140-160 وات در هر مربع محاسبه می‌شود. برای خانه های مسکونی، 120-140 وات در هر مربع محاسبه می شود. پس از به دست آوردن تقاضا برای ظرفیت خنک کننده، می توانیم حجم هوای فن کویل را با توجه به حجم هوای Q=3100* ظرفیت خنک کننده/اختلاف دمای ورودی/خروجی 10 به دست آوریم. این فرمول سپس می تواند حجم هوای فن کویل را به دست آورد. اساساً مشکل زیادی وجود نخواهد داشت.

از آنجایی که ساخت و ساز ساختمان های مختلف متفاوت است و تعداد اتاق های کاربردی بسیار زیاد است و واحدهای فن کویل به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند که استانداردهای مرجع متفاوتی در این فرآیند وجود دارد. هنگام محاسبه مساحت واحدهای فن کویل باید عوامل زیادی را در نظر گرفت، مانند جهت اتاق، ظرفیت عایق حرارت، اتلاف گرما، عملکرد تهویه هوای تازه و غیره.

روش اول در محاسبه ظرفیت فن کویل

در این روش که به نسبت روش دوم دقیق تر است ابتدا بار برودتی محاسبه می‌شود. محاسبه بار برودتی یک معقوله طولانی است که در مقالات دیگر به آن اشاره خواهیم کرد. بار برودتی معمولاً بر اساس دو واحد اندازه‌گیری وات یا BTU بر ساعت بیان می‌شود. به کمک رابطه‌ی زیر می‌توان این دو واحد را به هم تبدیل کرد:
KW=3412.14 BTU/hr
به طور معمول، بار برودتی توسط مهندسین مشاور و پیمانکاران محاسبه دقیق می‌شود. با فرض داشتن بار برودتی می‌توان ظرفیت فن کویل از فرمول زیر به دست آورد:
Q=m.C.⧍T
در این رابطه:
1 - Q بار برودتی بر حسب BTU در دقیقه است؛
2 - M دبی جریان هوا یا ظرفیت هوادهی فن کویل بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (cfm) است؛
3 - C گرمای ویژه هوا در فشار ثابت است
4 - T⧍ اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی بر حسب درجه فارنهایت است.
در نتیجه، مقدار cfm با توجه به فرمول فوق به صورت زیر قابل محاسبه خواهد بود:
M (cfm) = Q/(C.⧍T)
در این فرمول، مقدار C برابر با 0/018 فرض می‌شود. T⧍ نیز بسته به دمای و جغرافیای منطقه متغیر است.

 

محاسبه آنلاین ظرفیت فن کویل

جهت محاسبات دقیق تر کافیست با ما تماس بگیرید

با افتخار و به صورت رایگان به شما مشاوره می دهیم.
مشاوره رایگان
محاسبه آنلاین ظرفیت فن کویل

روش دوم محاسبه ظرفیت فن کوئل 

روش دوم برای محاسبه ظرفیت فن کویل به صورت تخمینی است. در این روش نیز به بار برودتی نیاز است اما چون تمام روند محاسبه به صورت تخمینی و سرانگشتی انجام می‌شود، پس نیازی به محاسبه دقیق بار برودتی نیست. بار برودتی را می‌توان به صورت تقریبی از رابطه‌ی زیر به دست آورد:
(25 یا 30)/ A=بار برودتی
در این رابطه:
● A مساحت فضای مدنظر بر حسب متر مربع است؛
مخرج را با توجه به گرمسیر یا سردسیر بودن منطقه، عددی بین 25 تا 30 انتخاب می‌کنیم. هر چه منطقه گرمسیرتر باشد، عدد مخرج باید کوچک‌تر انتخاب شود. برای تبدیل واحد بار برودتی می‌توان از رابطه‌ای که در بالا بدان اشاره شد، استفاده کرد.
با محاسبه بار برودتی، اکنون می‌توان به سادگی با تقسیم بار برودتی (بر حسب BTU بر ساعت) بر عدد 26، ظرفیت فن کویل را به صورت تخمینی به دست آورد.

منابع و ماخذ : How to Calculate Area of Fan Coil