شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

موضوع مقاله:

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

فهرست مطالب

فهرست مطالب

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

در این مطلب قصد داریم به نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه بپردازیم و مواردی مانند اجزای اصلی موتورخانه، مراحل و نحوه راه اندازی شوفاژ موتور خانه، روشن شدن مشعل، تست مسیر سوخت رسانی، تست فیلتر، تست فن در مشعل، روغن کاری پمپ سیرکولاتور، تنظیم ترموستات روی دیگ مشعل و پمپ سیرکولاتور، چگونه بفهمیم ترموستات سالم است و درست کار می کند؟، تست منبع انبساط، تست رادیاتور داخل ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم. از اینکه وبسایت کارا پمپ را برای خواندن این مقاله انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم.

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه و سرویس آن از جمله مواردی است که با نزدیک شدن به فصول سرد سال دغدغه بسیاری از افراد خواهد بود. اجزای اصلی موتورخانه، مراحل راه اندازی و شیوه بررسی اجزای آن و نکات ایمنی لازم در حین راه اندازی مواردی هستند که در این مطلب به آنها اشاره خواهد شد.

اجزای اصلی موتورخانه

برای دانستن نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه نیاز است ابتدا به طور کلی اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم موتورخانه را بشناسیم.

1-دیگ آب گرم: می تواند چدنی یا فولادی باشد.

2-مشعل: مشعلها انواع متفاوتی دارند که به نسبت دسترسی داشتن یا نداشتن به گاز شهری به سه دسته گازوئیلی، گازی و دوگانه سوز تقسیم می شوند و مسئول تولید آب گرم داخل دیگ هستند.

3-کلکتورهای خطوط رفت و برگشت

4- ترموستاتهای نصب شده روی دیگ

5- مانومتر: درجه و دما را نشان می دهد.

6- پمپ سیرکولاتور: به نسبت حجم موتورخانه تعداد آنها متفاوت است؛ وظیفه آن گردش آب گرم است.

7- منبع دوجداره: وظیفه تولید آب گرم مصرفی را دارد. به جای منبع دو جداره میتوان از منبع کویلی یا مبدل صفحه ای که کوچکتر از دو نوع دیگر است استفاده نمود.

8- پمپِ آبِ برگشت برای آب گرم مصرفی

9- منبع انبساط: که به دو صورت منبع انبساط باز در پشت بام یا منبع انبساط بسته در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

10- فن کویلها و هواسازها

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

مراحل و نحوه راه اندازی شوفاژ موتور خانه

در اولین قدم چک می کنیم شیر گاز ورودی به مشعلمون باز باشد. بعد از چک کردن شیر گاز ورودی، فلکه بای پس پمپها باید بسته باشند؛ اگر باز بود می بندیم و بعد از آن سایر فلکه ها را یک به یک باز می کنیم. فلکه ورودی و خروجی پمپها باید باز باشند. فلکه مربوط به مسیر منبع دو جداره آب گرم، فلکه مربوط به مسیرهای گرمایش مورد نیاز، فلکه مربوط به مسیر گرمایش طبقات ساختمان باید باز باشند. علاوه بر آنها، فلکه های مربوط به مسیرهای برگشت از جمله مسیر برگشت منبع دوجداره و مسیر برگشت طبقات نیز باید باز شوند.

روشن شدن مشعل

بعد از چک کردن و مطمئن شدن از باز بودن شیر گاز و فلکه های مسیرها برق سیستم را روشن می کنیم. این روشن کردن برق شامل روشن کردن مشعل، روشن کردن پمپ سیرکولاتور و روشن نمودن پمپ برگشت آب گرم می باشد.

بعد از روشن کردن سیستم برق منتظر می شویم تا مشعل استارت اولیه خود را بزند. صدای مشعل نشان می دهد که روشن شده است. از بخش دریچه میتوانیم شعله مشعل را ببینیم اگر شعله مشعل به رنگ آبی که در انتهایش به نارنجی می زند باشد شعله خوبی داریم اگر رنگ شعله متفاوت بود نشان دهنده این است که اختلاط هوای مناسبی نداریم.

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

موارد ایمنی که در هنگام روشن کردن مشعل باید رعایت شوند

تست مسیر سوخت رسانی

اولین نکته ایمنی در هنگام کار با وسایل قابل اشتعال این است که مسیر انتقال سوخت را مورد بررسی قرار دهیم. در این مورد شلنگ انتقال سوخت و بستهایی که در مسیر سوخت رسانی وجود دارند باید از طریق آب و کف چک شوند. در صورت وجود نشتی در مسیر به واسطه کف، حبابهایی ایجاد می شود.

تست فیلتر

پیش از ورود سوخت به مشعل، فیلتری وجود دارد که مانع از عبور ناخالصیها به درون آن می شود. این فیلتر به طور مداوم باید بررسی و تمیز شود. در مواردی که از سوخت گازوئیل استفاده می نماییم به دلیل ناخالصی بیشتر گازوئیل، اهمیت آن دو چندان خواهد شد. در صورت بی توجهی با کاهش فشار سوخت در مشعل روبرو خواهیم شد.

تست فن در مشعل

وظیفه فن در مشعل، خارج نمودن گازهای قابل اشتعال است. در صورت معیوب بودن فن، این گازها در مشعل تجمع پیدا کرده و موقع ایجاد جرقه استارت باعث می شوند مشعل منفجر شود.

در صورت نیاز به تعمیر مشعل می توانید با متخصصین کارا پمپ تماس بگیرید.

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

روغن کاری پمپ سیرکولاتور

روغن کاری پمپ سیرکولاتور باید به صورت مداوم صورت گیرد تا پمپ بدون مشکل عمل کند. هنگام روغن کاری باید محفظه روغن روی پمپ را از روغن پر کنیم.

تنظیم ترموستات روی دیگ مشعل و پمپ سیرکولاتور

ترموستات روی دیگ متصل به مشعل را به طور معمول روی دمای 70 درجه تنظیم می نماییم. دمای ترموستات پمپ سیرکولاتور معمولا بین 5 الی 10 درجه کمتر از دمای ترموستات مشعل تنظیم می شود.

دمای ترموستات روی دیگ در فصل پاییز که هنوز هوا بسیار سرد نشده است می تواند روی 60 درجه قرار بگیرد و در فصل زمستان یا هنگام سرد شدن ناگهانی روی 70 الی 75 درجه تنظیم شود. به تبع آن ترموستات پمپ سیرکولاتور معمولا 10 درجه کمتر تنظیم می شود.

چگونه بفهمیم ترموستات سالم است و درست کار می کند؟

اگر درجه ترموستات را تغییر دهیم مشعل استارت می خورد که این نشان دهنده این است که ترموستات درست کار می کند.

وقتی از جریان آب گرم در لوله ها مطمئن شدیم به سراغ منبع انبساط می رویم.

تست منبع انبساط

بعد از روشن شدن موتورخانه به سراغ منبع انبساط می رویم. همانطور که قبلا گفتیم دو نوع منبع انبساط باز و بسته وجود دارد. منبع انبساط باز معمولا در پشت بام به عنوان بالاترین نقطه در ساختمان نصب می شود. اما منبع انبساط بسته درون موتورخانه و ترجیحا نزدیک به دیگ و در ارتفاعی که بالاتر از بخش ورودی آب به دیگ است نصب می شود.

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

منبع انبساط، تغذیه کننده کسری آب سیستم گرمایشی است. اگر جریان آب گرم به درستی انجام شود آب درون منبع باید همیشه داغ باشد. در تست منبع انبساط ما علاوه بر بررسی گرمای لوله های رفت و برگشت که نشان دهنده جریان سالم آب داغ در لوله هاست، باید شناور یا همان فلوتر منبع را نیز تست نماییم. از طریق تست شناور می توانیم مطمئن شویم تغذیه آب سیستم به درستی صورت می گیرد و به دلیل نشتی یا تعمیرات قبلی منبع انبساط بدون آب نمی ماند.

بعد از روشن کردن مشعل و تست موارد گفته شده در بالا به سراغ یک رادیاتور در داخل ساختمان می رویم تا بررسی نماییم که گردش آب به درستی انجام می شود یا خیر.

تست رادیاتور داخل ساختمان

با باز کردن شیر رادیاتور به مرور باید پره ها گرم شوند که نشانه جریان آب داغ است. بعد از موارد بالا تک به تک رادیاتورهای داخل ساختمان باید بررسی و هواگیری شوند.

سخن پایانی

راه اندازی شوفاژ موتورخانه به دلیل خطرات ناشی از خرابیهای احتمالی مشعل و … اگر توسط صاحبان فن انجام شود می تواند از بروز بسیاری از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری نماید.

منابع و ماخذ : Engine block heater and passenger compartment heater

3/5 - (2 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه