شما اینجا هستید :

عایق کاری لوله های چیلر

فهرست مطالب

درخواست عایق کاری لوله های چیلر | کارا پمپ

 

 

عایق کاری لوله های چیلر یکی از مهم ترین فرایند ها برای سیستم سرمایشی ساختمان بوده که دارای اهمیت ویژه ای می باشد. چیلر را می توان یک نوع سیستم خنک کننده و برودتی نامید که در بخشی از ساختار آن ، لوله های متعددی تشکیل شده است.

این سیستم در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی یا در مکان های صنعتی نصب می گیرد و به منزله تولید هوای سرد از آن به کارگیری می شود. گاز مبرد در این دستگاه موجود می باشد و هوای سرد در حالتی به وجود می آید که این گاز دچار تراکم شود.

انتقال آب سرد به چیلر جهت خنک سازی و انتقال آن به تجهیزات و … به وسیله لوله ها صورت می پذیرد. این لوله ها باید به صورت دقیق و اصولی عایق کاری شوند تا دمای آن ها دچار تغییر نشود.

فرایند عایق کاری امری تخصصی بوده و باید حتما توسط افراد مجرب در این زمینه انجام شود. اگر به صورت استاندارد این فرایند اجرا نشود ، ممکن است عملکرد این سیستم را کاهش دهد.

یکی از خدمات ویژه تیم فنی و مهندسی کاراپمپ، عایق کاری لوله های چیلر بوده که توسط افراد متخصص در این زمینه انجام می شود. شما برای درخواست افراد متخصص در این زمینه و یا دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

چیلرها چند دسته هستند؟

حال این سیستم در بحث ساختار به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می گردد، از این رو می توان آن را به دو گونه جذبی و تراکمی تقسیم بندی کرد. چیلر جذبی از آنجا که کمپرسور در ساختار آن وجود ندارد، صدای آزار دهنده ای از خود تولید نمی کند و باعث آزار و اذیت محیط اطراف دستگاه نمی شود. این فاکتور را می توان از عمده ترین مزایا این سیستم دانست.

پادکست مربوط به این محتوا

 

از طرفی دیگر نوع تراکمی این سیستم به دلیل وجود کمپرسور و فن در ساختار خود، در حین کار کرد از خود صدا اضافی تولید کرده و باعثت تولید آلودگی صوتی می شود. در نتیجه به این علت نیازمند عایق کاری لوله های چیلر می باشد و بایستی این عملیات صورت گیرد.

از دیگر نکات بسیار مهم در ارتباط با این دستگاه لوله های متعدد آن می باشد. می بایست پوشش بسیار مناسبی در استفاده از آن مهیا شود، در غیر این صورت هوای گرم به آن ها منتقل شده و در نتیجه دستگاه با کاهش بازدهی و راندمان روبرو خواهد شد.

نکات عایق کاری لوله های چیلر

عایق کاری در این بخش از تنوع زیادی برخوردار می باشد، البته لازم می باشد به منظور عایق کاری چیلر چند نکته اساسی و ثابت را توجه داشت باشید.

  1. اولین مورد بحث کیفیت و ویژگی عایق کاری لوله های چیلر می باشد، در حقیقت انتخاب باید به صورتی انجام شود که عایق طول عمر یا به عبارت دیگر از میزان ماندگاری بسیاری برخوردار باشد و بتوان برای مدت نسبتا طولانی از آن استفاده کرد ، و در برابر عوامل محیطی واکنش نداده و به مرور زمان و در بازه زملنی محدودی دچار فرسودگی نشود.
  2. ضریب تحمل حرارات از دیگر پارامترهای متناسب با یکی عایق مناسب و استاندارد می باشد، به این صورت که میزان کارکرد آن رضایت کنند باشد.
  3. از دیگر ویژگی های مربوطه به عایق کاری لوله های چیلر، جنس آن و کیفیت مواد سازنده آن می باشد. به این صورت که بعد از گذشت زمانی استفاده و بهره مندی از عایق، نبایستی در سطح عایق شاهد بروز ، رشد و تکثیر قارچ و باکتری باشیم. از این رو یکی از نشانه هایی که میزان کیفیت عایق را نشان می دهد را از رشد قارچ ها بر روی سطوح آن می توان یافت.
  4. عایق می بایست از چنان ویژگی و مقاومتی در برابر آتش سوزی برخوردار باشد که در به هنگام آتش سوزی از خود واکنش نشان نداده باشد؛ به این صورت که غیر قابل اشتعال باشد و در این امر باعث بروز حادثه نشود.

دلیل اهمیت فرایند عایق کاری لوله های سیستم سرمایشی ساختمان

عایق کاری لوله های چیلر یک عملیات ساده نمی باشد و برای تکمیل این فرایند می بایست کارشناسان و متخصصان مربوطه بر آن نظارت داشته باشند و با بهره گیری از چندین اصول و قواعد مهم این کار را به پیش ببرند.

در بیانی دیگر این چنین می توان تشریح کرد که کارشناسان می بایست شرایط موجود را سنجیده و در ادامه نسبت به تکمیل این فرایند اقدام حاصل نمایند. برای نمونه یکی از مواردی که ملزم رعایت آن می باشد، بحث جنس عایق بوده به این گونه که کیفیت آن با شرایط و دمای مربوطه به لوله متناسب بوده باشد.

از دیگر موارد که در قسمت قبلی به آن اشاره ای شد موضوع آتش سوزی است. جنس و کیفیت عایق می بایست به گونه ای باشد که باعث انشعاب این امر نشود و در جلوگیری از پدید آمدن چنین حادثه ای جلوگیری شود.

نکات تکمیلی در جهت انجام این فرایند

یکی یگر از نکاتی در تکمیل این فرایند وجود دار این است که قسمتی از لوله های تاسیسات ساختمان که از بخش دیوار آتش عبور می کنند، نبایستی عایق و روکش شوند و این شرایط را باید توجهی بسیاری داشت.

به عنوان روکش عایق کاری لوله های چیلر دقت داشته باشید که از مصرف هرگونه مواد آتش زا از جمله چسب های نواری و… به جد خودداری کنید. متناسب با شرایط موجود می بایست در اندازه گیری حداقل ضخامت درعایق لوله ها و تاسیسات حرارتی بهره گیری کرد.

شایان ذکر می باشد که در تمامی قسمت های لوله نیازمند عایق کاری نیست و در قسمت هایی است که ملزم به انجام این عملیات نیست و باید دقت داشت که این فرایند در آن بخش های صورت نگیرد.

برخی از وسایل گرمایی که در کارخانه عایق کاری می باشند. بعضی از سیستم های حرارتی که دمای آن ما بین 12/8 تا 44 درجه سانتی گراد می باشد. در حالت دیگر اگر جداره ای در داخل و خارج لوله انتقال گرمایی وجود نداشته باشید در این حالت نیازی به عایق کاری نیست.

دسته بندی فرایند عایق کاری

عایق کاری لوله های چیلر از مهم ترین و ضروری ترین کار هایی که است که مهندسان ناظر در تکمیل و پیاده سازی آن در چیلرها به آن توجه بسیاری دارند.

حال این انجام این فرایند به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می گردد. اولین مورد عایق حرارتی می باشد، به این صورت که در ساختار این نوع از عایق جنس و کیفیت مواد سازنده آن به حالتی می باشد که در قبال عبور گرما از مقاومت و استقامت بسیار خوبی از خود به جا می گذارد.

یکی از ویژگی های بسیار خوب نسبت به این نوع از عایق ها این چنین است که تا میزان بسیاری از اتلاف گرما جلوگیری می کند.

این نوع از عایق ها در موارد بسیار زیادی به کارگیری می شود و از این نوع این عملیات را می توان یک مورد قابل توجهی و تاثیر گذاری در سلامت کارکرد سیستم های صنعتی دانست.

عایق هدایت از دیگر روش ها و حالت هایی است که بهره گیری از این نوع روش بسیار موثر می باشد. به عبارتی این عایق کاری لوله های چیلر ، از منتقل شدن حرارت به روش هدایتی جلوگیری می کند. پشم معدنی، پشم شیشه پشم سنگ و عایق قالبی یا همان پیش ساخته نمونه هایی از عایق هایی می باشند که برای این نوع عایق کاری مناسب بوده از آن ها استفاده می شوند.

عایق تشعشعی نمونه دیگر می باشد که از طریق جسم عایق شده از جذب اشعه جلوگیری می کند ،و در نتیجه آن را منعکس خواهد کرد. برای پیاده سازی عایق کاری لوله های چیلر به روش تششعشی می توان از عایق های مختلی از جمله پشم معدنی ،پشم شیشه و پشم سنگی که دارای روکش آلومینیومی می باشد استفاده کرد.

عایق رطوبتی چیست؟

در تعریف عایق رطوبتی می توان این چنین گفت ، موادی می باشند که از نفوذ رطوبت از یک جداره به سمت یک جدار دیگر جلویگری می کنند.

شایان ذکر می باشد عایق های رطوبتی که در تاسیسات از آن ها استفاده می شود اکثر آن ها اجسام قیراندود می باشد و برای مثال این مورد می توان کاغذ، مواد پلاستیکی ،گونی و مواد لاستیکی را نام برد.

البته در مواردی خاص از عایق پشم شیشه ،پشم سنگ و پشم معدنی را قیراندود می کنند و از آن بهره مندی می شوند.

لازم به ذکر می باشد که در لوله کشی گاز به منزله محافظت از لوله ها در مقابل زندگ زدگی لوله های روکار و پوسیدگی آن ها ، از ضد زنگ و همچنین رنگ روغنی و در کنار آن لوله های زیر کار را با نوارد پلاستیکی مخصوص که به آن پرایم کی گویند می پوشانند. نصب لوله می تواند به صورت روکار باشد یا در مواردی دیگر توکار داخل سقف کاذب و کانال ها، اجرا می شود.

شیوه صحیح عایق بندی لوله ها

برای آنکه عایق کاری لوله های چیلر به شیوه صحیح انجام شود ، ملزم رعایت قوانین و روش هایی می باشید که لوله ها را باید در وهله اول در مقابل هرگونه آلودگی تمیز کنید و می بایست نسبت به ضد زنگ شدن لوله های سیستم گرم کننده توجه داشته باشید و انجام این کار بایستی انجام شود.

نحوه عایق کاری لوله توکار

عایق کاری لوله های دفن و توکار به عایق پشم شیشه یا پشم سنگ بتونی با عرض مناسب قطر لوله باید باید انجام دهید و البته بر روی عایق مفتول نرم پیچیده شود.

نحوه عایق کاری لوله روکار

نحوه عایق کاری لوله های روکار در داخل یا خارج از ساختمان به این گونه می باشد که لوله های روکار همانند لوله های توکار ضد زنگ و عایق می شوند و بر روی آن ها رنگ زده می شود.

پس از آن که لوله های روکار ضد زنگ و عایق شدند، بر روی آن ها رنگ زده می شود. لوله های رو کار در کارخانه بعد از آنکه تمیز شدند و عملیت ضد زنگ بر روی آن ها انجام شد در نهایت با عایق پیش ساخته عایق می شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که لوله های آب گرم رفت و برگشت مصرفی که گالوانیزه می باشند تنها عایق می شوند و دیگر ضد زنگ نمی شوند. برای آن که عایق کاری لوله های چیلر به درستی و روشی صحیح انجام شود می بایست به تمام نکات توجه داشت و قوانین مربوطه به این عملیات را رعایت شود.

سخن آخر

در این محتوا با یکی از خدمات ویژه ما به نام عایق کاری لوله های چیلر آشنا شدید. همانطور که می دانید باید این فرایند را طبق اصول و استاندارد های روز دنیا انجام دهید که برای این کار به افراد متخصص و ماهر نیاز دارید. برای درخواست افراد متخصص در این زمینه می توانید با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمایید.

WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print