شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

آشنایی با تاسیسات استخر ، سونا و جکوزی + قطعات آن‌ها

موضوع مقاله:

آشنایی با تاسیسات استخر ، سونا و جکوزی + قطعات آن‌ها

آشنایی با تاسیسات استخر ، سونا و جکوزی | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با تاسیسات استخر ، سونا و جکوزی | کارا پمپ

آشنایی با تاسیسات استخر، سونا و جکوزی و قطعات آن ها یکی از اصلی ترین کار ها قبل از اجرا تاسیسات این بخش می باشد. ساخت و تاسیس استخر مطابق با امکانات سازنده بسیار متفاوت هستند و تنها محدود به چند وسیله ثابت نمی‌شوند و تجهیزات بکار رفته در تاسیسات استخر مهم هستند.

استخر، سونا و جکوزی، همانند سایر سیستم ها از بخش های متفاوت و قطعات مختلفی تشکیل شده اند. این قطعات در جهت افزایش راندمان و بازدهی این سیستم تاثیر بسزایی گذاشته و آشنایی با آن ها بسیار مهم می باشد. مدیرانی که درون ساختمان خود از این سیستم بهره مند هستند و یا کسانی که دارای مکان های عمومی و استخر های عمومی هستند باید به صورت کامل با قطعات تاسیسات این بخش آشنا شوند.

آشنایی با این بخش نه تنها باعث افزایش بهره وری آن شده، بلکه سبب می شوند تا برخی از عیوب را فهمیده و با کمک از افراد متخصص از مشکلات دیگر جلوگیری کند. در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا مقاله آشنایی با تاسیساتی استخر، سونا و جکوزی را مطاعه کرده و به بررسی تخصصی هر بخش بپردازیم.

آشنایی با تاسیسات استخر، سونا و جکوزی

برای درک بهتر مقاله آشنایی با تاسیسات استخر، سونا و جکوزی، ابتدا با این سیستم آشنا شوید. برای توضیح استخر میتوانیم فرض کنیم که گنجایش استخری چیزی در حدود ۱۲۰ متر مکعب آب باشد و بصورت روزانه سیستم هوشمند گردش و تصفیه بین تاسیسات و استخر در حال چرخش باشد و استخر دارای آبنما و فواره نیز باشد که هر یک بطور جداگانه دارای سیستم تصفیه هستند.

برای گرم کردن و افزایش دمای آب از سیستم گرمایشی هیتر نیز استفاده کنیم و به طور خودکار مواد شیمیایی آنالیز شده و به شکل اتوماتیک مواد به استخر منتقل می شوند.

تجهیزات نور و روشنایی سیستم کنترل هم در این استخر خودکار هستند و تجهیزاتی در داخل سونا و جکوزی نصب می‌شود شامل، پمپ‌، فیلتر، دستگاه‌های ضدعفونی کننده، آب گرم، مشعل، مبدل حرارتی، لوله و دستگاه بخار، هیتر گرم کننده محیط سونا و جت پمپ جکوزی هستند. چند بخش از تجهیزات استخر پایه و اساس اصلی استخر هستند که به توضیح چند مورد آن خواهیم پرداخت.

تجهیزات موتورخانه استخر و جکوزی

این سیستم همانند سایر سیستم ها دارای زیر ساخت هایی بوده که یکی از آن ها موتورخانه می باشد. این بخش از قطعات مختلف تشکیل شده که در ادامه با آن ها آشنا می شویم. آشنایی با تاسیسات استخر، سونا و جکوزی در جهت شناخت زیر ساخت های این سیستم بسیار موثر می باشد.

1. پمپ تصفیه

یکی از تجهیزات مهم در ساخت استخر پمپ تصفیه استخر می باشد که دارای یک فیلتر است. سیستم مکنده پمپ آب استخر را از قسمت کف گیر به بخش فیلتر به حرکت در می آورد. در این مسیر فیلتر مواد زاید را جدا مینماید. در واقع پمپ سبب شفاف شدن و تمیزی استخر میشود.

2. فیلتر تصفیه

فیلتر تصفیه هم یکی از قطعات پر کاربرد بوده که در مقاله آشنایی با تاسیسات استخر، سونا و جکوزی به آن می پردازیم. فیلتر تصفیه پمپ‌ها برای پاک کردن آب از مواد اضافی مورد استفاده قرار میگیرد. بعد از مدتی باید این فیلتر‌ها تمیز یا در صورت لزوم تعویض شوند. انواع فیلترها وجود دارد می‌توان به فیلتر شنی، دیاتوم اشاره کرد.

3. دیگ آب گرم

یکی دیگر از تجهیزات استخر دیگ آب گرم میباشد که بسیار مهم هستند برای شنا در استخر نیاز به آب با دمای مناسب است. در مواقعی که دما آب مناسب نیست دیگ آب گرم استخر می‌تواند با کمک لوازم دیگر استخر، آب استخر را گرم کند و دمای آب را به مقدار مناسب برساند سپس آب گرم تولید شده به داخل استخر منتقل کند. دیگ آب گرم هم قطعه مهم درون این بخش بوده که در مقاله آشنایی با تاسیسات استخر، سونا و جکوزی به آن پرداختیم.

4. مبدل حرارتی

از وظیفه مبدل حرارتی استخر گرم کردن آب استخر است به عبارت دیگر مبدل حرارتی آب گرم را از دیگ آب گرم به داخل استخر منتقل می‌نماید. مبدل های حرارتی دو مدل حرارتی و مارپیچی دارند.

5. مشعل

مشعل استخر وظیفه تامین انرژی و گرمای لازم برای گرم کردن آب در دیگ را فراهم می‌کند.

6. لوله و اتصالات

انواع لوله و اتصالات در استخر، سونا و جکوزی برای انتقال آب به استخر و آب گرم و بخار به سونا و جکوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موضوعات محتوا آشنایی با تاسیسات استخر ، سونا و جکوزی به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

لوله و اتصالات مخصوص استخر به دلیل جریان آب گرم و احتمال رسوب گیری در لوله‌ها از جنس پی وی سی ساخته می‌شوند.

7. سیستم گردش آب

سیستم گردش آب یکی از مهم ترین بخش های آشنایی با تاسیسات استخر ، سونا و جکوزی می باشد. در زیر استخر سیستم گردش آب وجود دارد که از تجهیزات و قطعات زیادی استفاده می شود.

این سیستم آب را در مدار به حرکت در میاورد و وظیفه آن تصفیه آب استخر می باشد. از این سیستم برای به حرکت در آوردن آب جکوزی هم استفاده می شود.

سیستم گردش آب استخر شامل بخش های زیر می باشد. پمپ، شیرآلات، فیلتر مناسب با حجم استخرو لوله ها از اصلی ترین سیستم های استخر و جکوزی هستند که بین سیستم و استخر و جکوزی کشیده شده است.

8. آبنما و فواره‌

یکی از اجزا تاسیسات استخر آب نماها و فواره ها هستند این تجهیزات جز دسته وسایل راحتی برای ایجاد امکانات رفاهی و زیبای در محیط استفاده میشوند که شامل استخر پله و نردبان استخر، آب نماها و فواره ها است.

اگر فرض کنیم که در استخر مد نظر ما از یک آبنما و چندین فواره استفاده شود دو عدد از آن در کف استخر قرار داده میشود و چهار تا دیگر در اطراف استخر قرار میگیرد که آب را از خارج به داخل استخر میریزند. هر یک از این موارد گفته شد خودش بطور جداگانه تجهیزاتی دارند که آب را تصفیه میکنند.

سیستم گرمایش یا هیتر

اگر در یک استخر فرضی از دو گونه هیتر استفاده شده باشد یکی از این سیستم های گرمایشی پمپ حرارتی است و دومی یک نوع هیتر گازی می باشد. سیستم گرمایش هم یکی از بخش های مهم بوده که شناخت آن در مقاله آشنایی با تاسیسات استخر، سونا و جکوزی حائز اهمیت می باشد.

پمپ های حرارتی به دلیل کارایی بهتری و بطور کلی کارکرد بهتری که دارند برای افزایش دمای استخرها مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر هیتر گازی هم برای افزایش دمای آب در جکوزی در یک دوره زمانی کوتاه مورد استفاده قرار میگیرد. در ارتباط با هیتر گازی باید گفت که وظیفه تنظیم میزان گاز وارد شده به هیتر برعهده یک رگولاتور است.

سیستم اتوماتیک مواد شیمیایی استخر این سیستم که با نام Automated Chemical Systems هم شناخته میشود سطح غلظت و مقدار کلر، پ اچ آب استخر را بشکل خودکار اندازه گیری می کند.

برای اندازه گیری و کنترل مواد شیمیایی در استخر سیستم اتوماتیک مواد از سه مدل لوازم در تاسیسات استخر استفاده می کند. این سه مورد سیستمی است که به طور خودکار مقدار مواد شیمیایی را اندازه گیری می کند. یک دستگاه برای کلرزنی نوع نمکی و یک مخزن‌اسید که همراه با یک پمپ تزریق می باشد.

تجهیزات لازم برای حفظ، نگه‌داری و ضد عفونی کردن آب استخر سونا و جکوزی سیلیس فیلتر تصفیه، قرص کلر، کلرزن و محفظه کلر، موگیر ، دستگاه ازن همچنین برگ گیر استخر هستند.

سیستم نور استخر

یکی دیگر از بخش هایی که باید در مقاله آشنایی با تاسیسات استخر ، سونا و جکوزی به آن بپردازیم ، سیستم نور است. سیستم روشنایی یا نور چراغ ها و لامپ ها داخل و اطراف استخر است که یکی از قابلیت های انها رنگ نو می باشد.

برای تنظیم نور و روشنایی در محیط استخرها لامپ ها به یک پنل مرکزی جداگانه متصل می شوند. به طور کلی لامپ ها و سیستم روشنایی استخر به بخش هایی تقسیم می شود شامل بخش داخلی استخر دیواره ها ، گوشه و کف همچنن سکوها، داخل جکوزی، فواره و آب‌نماها می باشد.

سیستم تنظیم تاسیسات استخر

اما آخرین بخش از مقاله آشنایی با تاسیسات استخر، سونا و جکوزی، سیستم تنظیم تاسیسات استخر یا Control System می باشد. سیستم کنترل استخر تمام خودکار بدین شکل است که تمام بخش ها و قطعات بکار رفته در ان از چراغ ، آب‌نماها و پمپ‌ و مواد شیمیایی، جت‌ جکوزی و تجهیزات دیگر کاملا خودکار هستند. همچنین میتوان آن ها را به راحتی کنترل و مدیریت کرد. تمام این کارها به وسیله دکمه‌ها و وسایل تعبیه شده در تاسیسات قابل کنترل است.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه