شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

طراحی موتورخانه مرکزی

موضوع مقاله:

طراحی موتورخانه مرکزی

طراحی موتورخانه مرکزی

فهرست مطالب

فهرست مطالب

طراحی موتورخانه مرکزی

اگر میخواهید موتورخانه مرکزی شما به خوبی عمل کند باید بدانید طراحی اصولی موتورخانه ساختمان نقش بسیار مهمی و سهم قابل توجه ای در اجرای مناسب و در نتیجه کارکرد درست موتورخانه خواهد داشت.

اگر طراحی موتور خانه مرکزی بصورت اصولی و درست نباشد ممکن است در صورت وقوع مشکل خسارت های هنگفت و جبران ناپذیری متحمل شوید .

اگر شما هم نمی خواهید هزینه های سنگینی را بابت طراحی غیر اصولی موتورخانه خود پرداخت کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

در این مقاله میخواهیم اطلاعات و نکات ارزشمندی در خصوص اجزای موتورخانه در اختیار شما قرار دهیم

موتورخانه مرکزی

موتورخانه مرکزی  معمولا در پایین ترین طبقه ساختمان ها است سیستم هایی هستند که و کار آن تامین سرمایش و گرمایش محیط داخل ساختمان است.

بخش های موتورخانه

یک موتورخانه مرکزی میتواند از اجزای متفاوتی تشکیل شود که در ادامه درباره این اجزا صحبت میکنیم

اتاق کنترل

اتاق کنترل می تواند دارای وسایلی همچون میز پنل و آینه باشد تا اپراتور از بیرون از پنجره قادر باشد وضعیت چراغ دستگاه ها و کلیدها را ببیند. اتاق کنترل حتما باید هوای پاک داشته باشد و طراحی اتاق کنترل باید به نوعی باشد تا به راحتی بتوان به آن رفت و آمد کرد.

اتاق برق

اگر در مناطق گرمسیری هستید باید اتاق برق خود را به سیستم های خنک کننده مجهز کنید و دما را کنترل کنید تا بالاتر از 35 درجه نرود ؛ دمای پیشنهادی بین 17 تا 20 درجه سانتی گراد است.

تلمبه خانه

جزئی از موتورخانه است که در بیرون قرار دارد

بویلرها

دیگ ‌بخاربه یک مخزن بسته میگویند که به اینگلیسی به آن بویلر هم میگویند که در آن بخار آب جهت استفاده در خارج از آن توسط گرمای ناشی از احتراق سوخت تولید می‌شود. داخل دیگ‌‌بخار شامل دو بخش است یک طرف آتش و یک طرف آب است.

بویلر شامل اعضای زیر هستند

یک سری از تجهیزاتی که تحت فشار هستند اعم است از پوسته، کوره، سوراخ ها و اتصالات، محفظه احتراق، صفحات و ساپورت ها، دهانه های ورودی و انشعاب های مختلف می شود.

یک سری از بخش هایی که تحت فشار نیستند اعم است از روکش ها و عایق کاری، شاسی و نردبان ها، مواد نسوز و مقاوم، فلنج ورودی دودکش و محفظه گاز بدنه است.

دریچه هایی اضطراری هستند که قابلیت عبور انسان را دارند و این دریچه ها برای تعمیرات دستی استفاده میشوند ؛ شیرهای یک طرفه و شیرهای قطع و وصل موتوری بخار.

 

سیستم بازیافت موتورخانه بخارها

یک تانک بزرگ کندانس با یک اختلاف ارتفاع اصولی و مناسب، همراه با پمپ آن که فشار لازم را برای پمپ کندانس آماده کند.

سیستم کنترل الکتریکی بویلر ها

با یک سیستم کنترلی حفاظت بیشتری  از بویلر ها صورت میگیرد با کمک که سیگنال های اصلی آن که شامل: فشار، جریان، وضعیت بویلر، درجه حرارت بخار خارج شده و یک سری اعلان ها از قطعات کمکی بویلر است، انجام می گیرد.

سیستم کنترلر دیگ های لوله آتشی متشکل از حلقه های کنترلی زیر است:

  • کنترل فشار بخار بویلر در موتور خانه
  • کنترل سطح آب بویلر در موتور خانه
  • کنترل سختی در موتور خانه
  • کنترل مشعل سیستم در موتور خانه

کنترل فشار بخار دیگ بخار در موتورخانه ها

برای کنترل فشار بویلر دو دسته وجود دارد

نوع کنترل روشن – خاموش

با فشار بخار کار میکند.

نوع کنترل مدوله

یک مشعل در ده مرحله طول آتش را تغییر میدهد.

 

کنترل سطح آب بویلر ها

برای کنترل سطح آب بویلر دو دسته وجود دارد

نوع کنترل روشن – خاموش

بین دو نقطه قابل کنترل است.

نوع کنترل مدوله

حین کار کردن پمپ از طریق یک شیر کنترل میشود.

 

سیستم کنترل سختی در موتورخانه ها

برای کنترل سختی دو دسته وجود دارد

نوع کنترل با شیر دستی و نوع کنترل اتوماتیک

 

سیستم کنترل مشعل در موتورخانه ها

برای کنترل فشار مشعل ها می توان از سیستم شیرگازی استفاده کرد.

 

رنگ بندی لوله ها

لوله رفت سیستم حرارتی رنگ صورتی

لوله برگشت سیستم حرارتی رنگ کرمی

لوله آب سرد شهری رنگ آبی

آب گرم رفت مصرفی رنگ قرمز

لوله برگشت مربوط به آب گرم مصرفی رنگ سبز

لوله رفت ورودی به منبع انبساط رنگ نارنجی

لوله برگشت خروجی از منبع انبساط رنگ پرتغالی

لوله مربوط به هواگیری رنگ نقره ای

لوله برج خنک کننده موتورخانه رنگ مغز پسته

لوله سر ریز منبع انبساط رنگ نارنجی

لوله سیستم برودتی موتورخانه رنگ آبی سیری

برای تعمیر و تعویض تجهیزات موتورخانه باید از افراد خبره و کاردان استفاده کنید شما میتوانید برای انجام این کار با تیم کاراپمپ ارتباط برقرار کنید تا از تیم خبره و کاربلد این مجموعه بهره مند شوید.

 اصول طراحی موتورخانه

طراحی موتور خانه کار مهندسی و مهمی است که دارای قواعد و اصول خاصی است و طراحی موتورخانه مرکزی جزئی از خدمات طراحی تاسیسات مکانیکی است .

فضای اشغال شده از ساختمان توسط موتورخانه حدود پنج درصد است اما در ساختمان های اداری و تجاری ممکن است تا سه درصد هم کاهش پیدا کند

در صورت وقوع حادثه اگر دودکش ها در راه پله عمومی باشند خطر خفگی و سردرد برای افراد وجود دارد پس بهتر از از راه پله عمومی به عنوان دودکش استفاده نشود

در فضا های بزرگ همانند پاساژ و دانشگاه باید موتورخانه مرکزی در نقاط کم ارتفاع قرار گیرند و در مسیر باد ساخته شود موتورخانه مرکزی و برای اینکار قبل از ساخت باید با هواشناسی مشورت کرد.

مسیر مکش آب و پمپ در جایی باید باشد که در اثر بارش باران دچار آب گرفتگی نشود.

قبل از سفارش اجهیزات اصلی موتورخانه همانند چیلر باید از ابعاد و نوع آنها اطمینان حاصل نمود.

پمپ ها در موتورخانه مرکزی باید در کنار هم دیگر بصورت سری قرار گیرند

 

نکته هایی در مورد طراحی موتورخانه

در این بخش از مقاله راجب نکات مهم و راهنمایی موتورخانه صحبت میکنیم.

اگر طول دودکش موتورخانه مرکزی بیش از حد زیاد باشد و مجهز به دریچه های تعادل توربولاسیون باشد، مشکل توربولاسیون تشدید می شود و به اصطلاح به علت بالا بودن سرعت جریان هوا و گاز در دود کش، لوله سر و صدا میکند و به اصطلاح لوله زوزه خواهد کشید.

اگر طول دودکش اندازه استاندارد نداشته باشد و از 6 متر کمتر باشد دود کش عملکرد خوبی نخواهد داشت و در صورت ضعیف بودن فن مشعل، دستگاه خاموش خواهد شد و دچار مشکل میشود.

در قسمت های پایینی دودکش ها یک سه راهی دمپردار قرار دهید که بتواند سرعت توربولاسیون قاب را تحت کنترل قرار دهد

چنانچه میزان دود خروجی مقدار زیادی باشد، بایستی طبق نظر کارشناسان محیط زیست برای سالم ماندن محیط زیست قبل از کلاهک، فیلتر مناسبی قرار داد تا دود و آلایندگی زیادی وارد هوا نشود و تمهیداتی برای تعمیر، تعویض و سرویس در نظر گرفت.

از دودکش های باریک نباید استفاده شود زیرا باعث زیرا باعث سرو صدای زیاد و لرزش میشود و علت آن دودکش باریک است که سرعت دود در آن زیاد است .

اگر دودکش کلفت تر از حد باشد هم سرعت دود کاهش پیدا کرده و به اصطلاح دستگاه ها خفه خواهند کرد.

طول و قطر مناسب دودکش با نظر مستقیم کارخانجات سازنده دیگ ها طراحی و مشخص می گردد.

استفاده از آویز گلابی برای نگه داشتن لوله ها در موتورخانه مرکزی ممنوع است زیرا امکان وقوع مشکلات بیشتر در حین حادثه یا زلزله را بیشتر میکند حتی ممکن است اکثر اتصالات دنده ای به کار رفته شکسته و ترتیب بندی لوله ها به هم عوض شود.

وسیله اعلام و اطفای حریق و آژیرهشدار دهنده مناسب برای اطلاع رسانی اورژانسی یا ریست کردن دیگ بخار موتورخانه مرکزی.

پی مناسب باید برای هردستگاه ساخته شود

مجتمع های کوچک و مجتمع های مسکونی باید ارتفاع خاصی رارعایت کنند بطوریکه از بلند ترین وسیله در موتورخانه باید یک متر سقف موتورخانه مرکزی بالاترباشد.

امادر موتورخانه مرکزی در مجتمع بزرگ و تجاری این ارتفاع باید بین دو متر الی چهار متر باشد.

بهترین تناسب و مناسب ترین تناسب ابعادی برای موتورخانه مرکزی های بزرگی که در محوطه قرار دارند، نسبت طول به عرض 3 به 1 است، که رعایت این نسبت باعث زیبایی و اصولی تر شدن هرچه بیشتر موتورخانه می شود.

اگزوز یا مجرای خروجی هوای نا پاک باید در مرتفع ترین مکان قرار بگیرد.

در موتورخانه  مرکزی دودکش بایستی حداقل دو الی شش متر بالاتر از با ارتفاع ترین ساختمان در مسیر دود باشد وگرنه ممکن است در طولانی مدت روی سلامت اهالی ساختمان تاثیر مخربی داشته باشد .

در مسیر دودکش های موتورخانه مرکزی از زانویی نود درجه و یو شکل نباید استفاده شود.

در مسیر افقی دودکش یک شیب خیلی کم در نظربگیرید و تلاش کنید که دودکش مسیر طولانی در افق نداشته باشد.

اگر دمای دودکش زیادی زیاد شود یک هشدار از اتلاف زیاد انرژی است که نشان دهنده کارایی کمتر است وممکن است خام سوزی در موتورخانه رخ بدهد

در لوله های داغ نباید برای عایق کاری از ورق گالوانیزه استفاده کرد زیرا ممکن است آب بشود و سمی بشود و سلامت افراد تهدید کند

برای مطالعه کامل تر این نکات میتوانید به مقاله نکات ضروری برای اجرای موتورخانه سر بزنید.

نتیجه گیری

باید بدانید طراحی موتورخانه مرکزی بسیار حائز اهمیت است و تاثیر مستقیمی بر هزینه ها، بازدهی موتورخانه و در آرامش و آسایش ساکنین دارد و اگه به صورت غیر اصولی انجام شود تاثیر بسیار بد و مخربی بر هزینه ها بازدهی موتورخانه و در آرامش و آسایش ساکنین دارد

اگر تاسیسات و طراحی موتورخانه را به افراد خبره بسپارید میتوانید از مزایا آنها استفاده کنید و در برخی موارد به علت طراحی اصولی باعث میشود در دراز مدت هزینه شما کمتر شود شما میتوانید با تیم کاراپمپ ارتباط برقرار کنید کارشناسان این مجموعه با استفاده از مهارت های بالای خود و سابقه های درخشان می توانند موتورخانه شما را به بهترین و اصولی ترین شکل ممکن طراحی کنند و شما از یک طراحی اصولی و مهندسی شده اطمینان دارید.

سخن آخر

در این مقاله به طور جزئی و کلی تلاش شده است تا همه چیز در باره طراحی موتورخانه مرکزی و باید ها و نباید های آن را بررسی کنیم شما همچنین می توانید از مشاوره رایگان تلفنی و حضوری ما بهره ببرید با شماره   ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمائید تا مشاوره حضوری و تلفنی با کادر مجرب برخوردار شوید این مکالمه تلفنی و یا حضوری نیز بصورت کاملا رایگان میباشد . جهت درخواست افراد متخصص و خبره برای پروژه های خود به صفحه تماس با ما سایت مراجعه فرمائید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه