محاسبه آنلاین CFM با توجه به Air Change

جهت محاسبات دقیق تر کافیست با ما تماس بگیرید

با افتخار و به صورت رایگان به شما مشاوره می دهیم.
مشاوره رایگان

CFM چیست ؟

CFM مخفف (Cubic Feet per Minute) فوت مکعب در دقیقه است که یک فرمول پایه ای  برای محاسبه گردش جریان هوا ، انتخاب فن تهویه مطبوع ، انتخاب دستگاه تهویه مطبوع مناسب و غیره میباشد. در دستگاه های متریک SI واحد دبی حجمی هوا بر حسب مترمکعب بر ساعت (m3/hr) است. اما در دستگاه امپریال IP دبی حجمی هوا بر حسب CFM است. برای انتخاب و محاسبات دبی حجمی فن‌ها و سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع استفاده از CFM بسیار پرکاربردتر از (m3/hr) است.

 

نیاز به تغییر هوای اتاق در ساعت

در هر ساختمانی، اتاق های متنوعی با کارکردها و اهداف مختلف وجود دارد. ما معمولاً یک اتاق نشیمن، اتاق خواب، ناهار خوری، آشپزخانه و حمام را در یک خانه ساده پیدا می کنیم. در اکثر محل‌های کار، ما معمولاً یک لابی یا محل پذیرش، راهروها، اتاق‌های کار، دفاتر، سرویس‌های بهداشتی و موارد دیگر داریم.

هر اتاق هدف خاصی دارد و ما در طول روز مدت زمان متفاوتی در هر اتاق می مانیم. بسته به فعالیت هایی که در یک اتاق انجام می دهیم، تهویه مورد نیاز برای حفظ جریان هوای تازه تغییر می کند. وجود تهویه و جریان هوای کافی در اتاق برای تنفس و برای عملکرد صحیح برخی از وسایل و تجهیزات ضروری است. جدای از آن، با تهویه صحیح، می‌توانیم رطوبت و دمای اتاق را کنترل کنیم و به سرعت هرگونه بو، بخار و حتی ذراتی را که ممکن است مانند آشپزخانه یا اتاق نشیمن باقی بمانند، از بین ببریم.

نحوه محاسبه CFM

برای محاسبه CFM، باید حجم هر اتاق را بر حسب فوت مکعب تعیین کنیم، آن را در ACH توصیه شده آن ضرب کنیم و همه چیز را بر 60 دقیقه در ساعت تقسیم کنیم.

در زیر فرمول جریان هوای CFM آمده است:

جریان هوا = مساحت کف اتاق × ارتفاع سقف (فوت) × ACH / 60

جایی که:

جریان هوا - میزان جریان حجم هوای مورد نیاز در سراسر اتاق در واحد CFM.
مساحت کف اتاق - متراژ مربع کف اتاق؛
ارتفاع سقف - ارتفاع متوسط اتاق از کف تا سقف بر حسب فوت؛ و
ACH - تغییر هوا در ساعت مورد نیاز برای اتاق داده شده است.

فرمول تغییر هوا در ساعت ACH

همانطور که می دانید CFM به چه معناست، نباید هیچ مشکلی در ارزیابی پارامتر مربوطه آن یعنی ACH داشته باشید. اگر نیاز به تعیین میزان تغییر هوای اتاق دارید، به شرطی که حجم و جریان هوای آن را بدانید، می‌توانیم فرمول جریان هوای CFM را برای استخراج فرمول ACH، همانطور که در زیر بیان می‌شود، دوباره ترتیب دهیم:

ACH = 60 × جریان هوا / حجم اتاق

لطفا توجه داشته باشید که حجم اتاق نیز باید بر حسب فوت مکعب باشد و جریان هوا نیز بر حسب فوت مکعب در دقیقه باشد.

منابع و ماخذ : What is CFM Calculator