شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تهویه مطبوع مترو و ایستگاه چگونه است ؟ + شناخت سیستم ها

موضوع مقاله:

تهویه مطبوع مترو و ایستگاه چگونه است ؟ + شناخت سیستم ها

تهویه مطبوع مترو و ایستگاه

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه مطبوع مترو و ایستگاه

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم تهویه مطبوع مترو و ایستگاه چگونه است ؟ و موضوعاتی مانند بخش های سیستم تهویه مطبوع مترو و ایستگاه ، سیستم ایر واشر (زنت) و بویلر ، سیستم هواساز ، چیلر و بویلر ، شباهت میان ایرواشر و هواساز را نیز مورد بررسی قرار دهیم. از اینکه وبسایت کارا پمپ را برای خواندن این مقاله انتخاب کردید سپاسگذاریم.

تهویه مطبوع مترو و ایستگاه یکی دیگر از اماکنی است که به شدت نیازمند تهویه هوا می باشد.

به دلیل این که در آن اماکن ازدحام زیادی از عموم افراد وجود دارد ، در نتیجه تهویه آب و هوا در آن مناطق بسیار حائز اهمیت می باشد.

به خصوص اینکه در ایام گرم سال ، در شرایطی که رطوبت هوا زیاد بوده و دمای هوا زیاد است ، حرارت بیش از اندازه در آن نقطه مکانی می تواند تاثیر منفی و آزار دهنده ای بر روی مردم حاضر در آنجا بگذارد.

در همین راستا در این محتوا می خواهیم بهترین و مناسب ترین دستگاه های تهویه هوا را در ایستگاه های مترو مورد بررسی قرار دهیم و به تمامی ویژگی و مشخصه هر یک از آن ها بپردازیم.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا با تهویه مطبوع مترو و ایستگاه به صورت تخصصی آشنا شویم.

بخش های سیستم تهویه مطبوع مترو و ایستگاه

در ابتدا می بایست عنوان کرد که سیستم تهویه مطبوع مترو شامل 3 بخش می باشد.

به ترتیب تهویه تونل ، تهویه دورن قطار ، و سیستم تهویه ایستگاه های مترو.

تهویه مطبوع مترو و ایستگاه را در این مقاله قصد داریم که به آن بپردازیم.

برای آن که بهترین گزینه را در انتخاب دستگاه تهویه هوا در مترو داشته باشیم ، می بایست شرایط آب و هوا و همچنین میزان مصرف انرژی در آن مناطق را بررسی کرد .

سیستم های تهویه مورد استفاده شده در ایستگاه های مترو در حالت کلی می توان از دو نوع سیستم تهویه استفاده کرد.

سیستم ایر واشر (زنت) و بویلر

این سیستم در مناطق و شهر هایی که آب هوای خشک و نیمه خشکی دارند این دستگاه گزینه مناسبی می باشد ، که ایر واشر به همراه بویلر می تواند در امر تهویه هوا بسیار تاثیر گذار و موثر باشد.

در بخش تاسیسات مکانیکی مترو نصب می شود و سیستم سرمایش آن بر پایه تزریق آب در جریان هوا ( تبخیری) است.

از یک کویل مسی درون ایرواشر برای گرمایش استفاده می شود ، که آب گرم شده در بویلر در کویل مسی جاری خواهد شد و افزایش دما از طریق فن با دمیدن هوا از طریق کویل ایجاد می گردد.

وقتی که ایرواشر در حالت سرمایش کار می کند ، به علت تزریق آب رطوبت هوا در آن افزایش می دهد ، و به همین علت است که گزینه مناسبی در مناطق خشک و نیمه خشک می باشد.

شایان ذکر می باشد که عمل افزایش رطوبت در زمستان نیز قادر است انجام شود.

درون ایرواشر از فیلتر های متعددی از جمله  فیلتر کیسه ای ، کربن فعال ، آنتی باکتریال و.. استفاده می شود.

به این دلیل که ذرات معلق و آلودگی ها را از هوا بزداید و به تصفیه نماید.

دستگاه ایرواشر به این جهت گزینه مناسبی جهت استفاده در تهویه مطبوع مترو و ایستگاه است و از میزان کاربرد گسترده ای برخوردار می باشد که نسبت به دیگر سیستم ها مانند هواساز و چیلر از قیمت کمتری برخوردار می باشد ، و همچنین مصرف انرژی کمتری را نیز در بر دارد.

دلیل این اتفاقل عدم استفاده از کمپرسور در ایرواشر می باشد.

اگر بخواهیم دستگاه های دیگر را نیز که مشابه این سیستم باشند مثال بزنیم ، می توانیم به زنت یا دستگاه اکونوپک  اشاره کنیم ، که عملکرد مشابه یکدیگر را دارند.

سیستم هواساز ، چیلر و بویلر

یکی از وجه های مشابه هواساز نسبت به ایرواشر این می باشد ، که هر دو شامل انواع متعدد فیلتر هایی هستند ، در کنار آن از تجهیزاتی برخوردار می باشند که در رطوبت اثر افزایش دهنده و کاهنده را می گذارند.

لازم به ذکر می باشد که سیستم گرمایش آن نیز همانند ایرواشر است و به آب گرم بویلر متصل می شود.

البته در امر سیستم سرمایش آن نیز دیگر شباهتی با ایرواشر نداشته و به این حالت است که از چیلر و کویل آب سرد استفاده می کند ، و دیگر نیازی نیست از تزریق آب در مسیر عبور هوا ( تبخیری) برای چنین عملی بهره مند شود.

آب سرد شده از طریق چیلر به چنین حالتی دست پیدا می کند و در ادامه با پمپ به کویل مسی هواساز پمپاژ می کند ، تا دمای هوا با سطح سرد کویل برخورد کند و در نهایت کاهش می یابد.

این دستگاه ها تقریبا در اکثر سیستم های تهویه مطبوع مترو و ایستگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

البته بایستی توجه داشت که این سیستم در شهرها و مناطقی که رطوبت بالای را شامل می باشند و گرم هستند مناسب می باشند.

در حالی که ایرواشر قادر نیست در چنین مناطقی کاهش رطوبت هوا را انجام دهد.

در آن طرف قضیه دستگاه های هواساز ، بویلر و چیلر می توانند در چنین شرایط اقلیمی به راحتی و بدون هیچگونه عملکردی در فرایند کاری خورد چنین عملی را به ثمر برسانند.

یکی دیگر از دستگاه هایی که مشابه موراد بالا می باشد ،پکیج یونیت (روف تاپ پکیج) می باشد که عملکرد آن همانند چیلر و هواساز است.

شباهت میان ایرواشر و هواساز

وجه اشتراک ایرواشر و هواساز این چنین می باشد که هر دو در اماکنی بایستی نصب گردند که هوای تازه را از بیرون مکیده و پس از آن که تنظیم دما و رطوبت آن حاصل گردید.

از طریق راه پله ها و یا سکو ها یا حتی محوطه ایستگاه به سمت تونل هدایت می کنند تا آنجا که از طریق هواکش های نصب شده در تونل به بیرون منتقل گردند.

ظرفیت هوا دهی این دستگاه ها امری بسیار مهم می باشد ، و باید به صورتی باشد که در هر ساعت برای چندین مرتبه هوای داخل ایستگاه جای خود را به هوای تازه بدهد ، مدت زمان مناسب برای این قضیه ظرف مدت هر 8 دقیقه یک دفعه می باشد.

در نتیجه چنین اطمینان خاطری حاصل می شود که از شیوع بیماری های واگیر دار همانند آنفلوآنزا یا کرونا و مواردی از این قبیل جلوگیری می شود.

سیستم تهویه مطبوع مترو و ایستگاه بسیار مهم و ضروری می باشد ، به این صورت که درساعات شلوغ و پر تردد اگر چنین مجموعه ای وجود نداشته باشد ، در نتیجه نارضایتی مسافران را به همراه خواهد داشت.

منابع و ماخذ : Steamy Platforms: A Complaint as Old as the Subways

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه