شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

طراحی تاسیسات بیمارستان

موضوع مقاله:

طراحی تاسیسات بیمارستان

طراحی تاسیسات بیمارستان

فهرست مطالب

فهرست مطالب

طراحی تاسیسات بیمارستان

طراحی تاسیسات بیمارستان :

طراحی تاسیسات بیمارستان یکی از مهمترین قسمت های پروژه ساخت و ساز بیمارستان هاست زیرا بیمارستان ها همیشه باید آماده پذیرش بیماران در شرایط مطلوب باشند وکمتر نیاز به تعمیر تاسیسات پیدا کنند زیرا تعمیرات ممکن است هم زمان بر باشد هم فرآیند تعمیر ممکن است در کار بیمارستان اختلال ایجاد کند و هم بیماران اذییت شوند.

مساحت بیمارستان در طراحی تاسیسات بیمارستان

برای مثال برای ساخت یک بیمارستان چهار طبقه داخل بافت شهری با زیر بنای 14000متر وجود دارد.

طبقه همکف

طبقه همکف که بیشتر تاسیسات در آن قرار دارند از قبیل موتور خانه مرکزی ، رخت شویی ، مراکز تولید ، توزیع گاز طبی ، آشپز خانه ، آزمایشگاه ، اورژانس ، فیزیوتراپی و در اصلی ورودی بیمارستان در آن وجود دارد.

طبقه اول

طبقه اول شامل اتاق های جراحی ، اعمال زنان زایمان و اتاق های هوا رسان است.

طبقه دوم

طبقه دوم شامل بخش های اطفال و جراحی خاص و اتاق هوا رسان است .

طبقه سوم

در طبقه سوم شامل بخش های بخش اداری و مدیریت و سالن جلسات است.

آب و هوای بیرون ساختمان

دمای محیط بیرون ساختمان باید هر ساعت محاسبه شود در کنار دما باید رطوبت نسبی ، دمای خشک و اختلاف ساعت روزانه محاسبه شود تا در مهندسی و محاسبات سرمایشی وگرمایشی بیمارستان استفاده شود و این محاسبات طبق کتاب ashare fundamental انجام میگیرد.

هوای داخل ساختمان

هواساز بیمارستانی باید از هواساز هایژنیک استفاده شود و سیستم تهویه هوا در بیمارستان با بقیه ساختمان ها فرق دارد در بقیه ساختمان ها باید دما را کنترل کرد اما در بیمارستان ابتدا باید مسائل بهداشتی را رعایت کرد و سپس دما زیرا در بیمارستان گاهی اوقات تهویه خوب و بهداشتی هوا فرآیند معالجه را بهبود میبخشد ؛ برای مثال سه مورد باید در تهویه هوای بیمارستان باید رعایت شود :

  • تعویض هوا در اتاق های خاص که در آن میکروب هایی وجود دارد که باید از محیط حذف شوند.
  • تنظیم درجه حرارت ، رطوبت وخشکی نسبی هر اتاق نسبت به استفاده ای که از آن قرار است انجام شود .
  • محدودیت انتقال هوا در فضا های گوناگون بطور مثال در هوای یک اتاق ممکن است بیماری های عفونی وجود داشته باشد و نباید به محیط های دیگرد وارد شود .

منابع آلودگی چیست ؟ چگونه با آن مقابله کنیم ؟

در بیمارستان ها آلودگی بسیار زیادی وجود دارد و حتی کار های کوچک روزمره ممکن است مقدار زیادی از آلودگی را وارد محیط کنند ؛ برای مثال مرتب کردن روکش تخت ها میتواند مقادیر زیادی از میکروب ها و آلودگی را وارد راه رو و بقیه اتاق ها بکند پس در بیمارستان علاوه بر دما باید هوا را پاک نیز نگه داشت .

با استفاده از اشعه ماورا بنفش میتوان مقداری از آلودگی ها را نابود کرد اما نتایج آن به قدر زیادی مطلوب نبوده که پیشنهاد بشه ؛ مهم ترین رکن برای پاک بودن هوای محیط باید مکان های هواکش های ورودی و خروجی با به خوبی مهندسی و تعبیه کرد یعنی باید در دو جهت مخالف باشند و بین دریچه ورودی و دریچه خروجی ، فاظلاب و تلمبه های تخلیه هوا باید 9متر یا بیشتر بوده است .

راه دیگر برای کمتر کردن باکتری ها تعیین رطوبت ثابت است در دانشگاه شیکاگو در تحقیق به عمل آمده مشخص شد بهترین رطوبت 44 الی 55 درصد است و در این هوا باکتری های هوازی رشد و نمو نمیکنند.

فیلتر های تصفیه هوا

فیلتر های تصفیه هوا ذرات آلوده و گرد و غبار را جذب میکنند و آنهارا از محیط پاک میکنند که طبق کتاب ashare hand book HVAC تعداد  فیلتر های لازم برای هر بخش در بیمارستان را پیشنهاد میکند که در قسمت زیر آن را قرار داده ایم .

اتاق های زایمان ، عمل ، ریکاوری و نوزادان : حداقل 2 فیلتر هوا

اتاق های مراقبت از بیمار ، فضای تشخیص و درمان ، اتاق های بستری و معاینه ، اتاق های سر بسته : حداقل 2 فیلتر هوا

آشپز خانه و رختشورخانه : حداقل 1 فیلتر هوا

اتاق های اداری ، انباری و نگهداری کثیف : حداقل 1 فیلتر هوا

 

 

جابجایی هوا

کنترل جریان هوا میتواند تا حد قابل توجهی در پاکی هوا تاثیر داشته باشد اما در بیمارستان کنترل جریان هوا بسیار پیچیده است به دلیل وجود محیط هایی که نمیتوان جریان آن ها را کنترل کرد مثل :

  • چاه آسانسور
  • ورودی های در باز
  • اختلاف فشار هوا های مختلف
  • اختلاف دما بین فضا ها
  • راه پله

اما با استفاده از روش های اصولی  و افراد مجرب میتوانید تا حدود زیادی آن را عملی کنید

با ایجاد فشار مثبت ومنفی طبق گفته های کتاب ashare handbook HVAC میتوان این فشار هوا را ایجاد کرد .

  • فیلتر جریان آرام یا (laminar flow) با سرعت 20 الی 90 فوت در دقیقه در اتاق عمل و فضاهای حساس بکار ببرید.
  • فشار نسبی منفی باعث میشود هوای کثیف حداقل 15 درصد کمتر پخش شود که باید در اتاق های کثیف تر بکار برده شود .
  • استفاده از نوار های مخصوص هوابندی روی در و پنجره تا هوا از آن خارج نشود .
  • محل تنفس افراد معمولا قسمت های از اتاق است که ارتفاع بیشتری دارد که عموم افراد ایستاده یا نشسته تنفس میکنند پس بهتر از هوای ورودی از سقف وارد و از دریچه های نزدیک سقف خارج شود .

دما ، رطوبت ، فشار و درجه پاکیزگی بیمارستان در بخش های مختلف باید در چه شرایطی باشد ؟

برای طراحی تاسیسات بیمارستان بصورت اصولی و درست باید دو نکته را رعایت کرد

  • ارقام های که زمان ساخت به شما ابلاغ میشوند حداقل استاندارد ها هست که حداقل نیاز بیمارستان است که در کشور های دیگر با کشور ما متفاوت است زیرا در برخی کشور ها علاوه بر صنعت پیشرفته فیلتر سازی به تمامی فیلتر های موجود دسترسی دارند.
  • برای راحت تر بودن و جلوگیری از اشکالات دوره بهره برداری استفاده از استاندارد های پایینتر در برخی موارد گرایش بعضی بیمارستان های کشور به سمت سیستم های ساده تر هستند .

سخن آخر

در این مقاله هوای بیرون و داخل بیمارستان و شرایط استاندارد برای تهویه هوا و طراحی تاسیسات مکانیکی بیمارستان بحث کردیم شما همچنین می توانید از مشاوره رایگان تلفنی و حضوری ما بهره ببرید با شماره   ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمائید امکان مشاوره حضوری با کادر مجرب کاراپمپ نیز وجود دارد و این مشاوره بصورت کاملا رایگان خواهد بود و جهت درخواست افراد متخصص و دوره دیده برای پروژه های خود به صفحه تماس با ما سایت مراجعه فرمائید.

 

5/5 - (11 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه