شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

عملکرد تهویه مطبوع خوابگاه

موضوع مقاله:

عملکرد تهویه مطبوع خوابگاه

تهویه مطبوع خوابگاه

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه مطبوع خوابگاه

در این مطلب قصد داریم عملکرد تهویه مطبوع خوابگاه  را به طور کامل توضیح دهیم و مواردی مانند طراحی و ساخت سیستم تهویه مطبوع خوابگاه  ، مناسب ترین دستگاه تهویه سرمایش و گرمایش خوابگاه ، سیستم موتورخانه سرمایشی و گرمایشی مرکزی ، سیستم پمپ حرارتی و برودتی vrf ، سرمایش و گرمایش vrf به طور همزمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. از اینکه کاراپمپ را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم.

عملکرد تهویه مطبوع خوابگاه

در تعریف تهویه مطبوع خوابگاه می توان اینطور بیان کرد که مجموعه ای از سیستم های سرمایشی و گرمایشی است که رطوب نسبی هوا را به حد استاندارد برساند، فعالیت می‌کند. این فرایند در تعویض هوای داخل ساختمان با هوای تازه ورودی ، تامین آب گرم مصرفی در بخش های مختلف همانند اتاق های خواب ، سالن غذاخوری، آشپزخانه و دفاتر اداری نیز استفاده می شود.

همانطور که می‌دانید، فضاهای عمومی مختلفی به جهت استراحت و حمام کردن در این ساختمان ها وجود دارد، به همین علت استفاده از سیستم مناسب جهت تهویه و جابه‌جایی هوا توصیه می‌شود. وجود چنین بارهایی دلیل بر آن شده است که سیستم موتورخانه مرکزی مناسب تر و اقتصادی تر نسبت به دیگر گزینه ها باشد اللخصوص در مکان هایی که در تمامی طول سال در حال فعالیت هستند.

طراحی و ساخت سیستم تهویه مطبوع خوابگاه

درصورتی که خوابگاه ها شامل قسمت های غیر مسکونی از جمله دفاتر اداری یا بخش های غذاخوری بودند ، به منظور  کنترل کردن بود و اقتصادی و انعطاف پذیری بودن ، توصیه می شود این فضا ها به تحت عنوان یک منطقه مجزا در نظر گرفته بشود. یا در ارتباط با خوابگاه ها یک سیستم تهویه مطبوع مستقل انتخاب شود. در شرایطی ممکن است که سیستم های کنترل فضاهای جانبی خاموش شوند ، در همین راستا باید این سیستم ذکر شده مستقل باشد.

مناسب ترین دستگاه تهویه سرمایش و گرمایش خوابگاه

سیستم موتورخانه سرمایشی و گرمایشی مرکزی

سیستم موتورخانه در بر گیرند چهار دستگاه اصلی است ، که این موارد شامل چیلر تراکمی ، بویلر، هواساز و فن کویل است.

بویلر به این جهت مورد استفاده  قرار میگیرد که بالا بردن دمای آب در یک مدار بسته لوله کشی شده را انجام دهد.

بعلاوه آنکه چیلر تراکمی سیستمی به منظور  پایین آوردن دمای  آب تا نزدیک صفر درجه سانتی گرارد در یک مدار بسته لوله کشی شده است.

منتقل شدن آب گرم و سرد به لوله های کویل دستگاه های فن کویل و هواساز از طریق پمپ هایی صورت می گیرد.

کویل و هواساز منتقل شده و همچنین دمای سطح فلزی لوله کویل را زیاد یا کم خواهند کرد.

انواع فن کویل ها و هواساز شامل فن هستند که هوای اتمسفر را از سمت بییرون ساختمان مکش کرده و بعد از رساندن دما و رطوبت آن به حد مورد نیاز و درخواست شده از طرف کاربر ، در ساختمان توزیع خواهند کرد.

سیستم پمپ حرارتی و برودتی vrf

vrf ها را می توان دستگاه های به روز گرمایشی و سرمایشی در نظر دانست ، که مانند بویلر و چیلر به سیستم های هواساز و فن کویل متصل خواهند شد.

vrf ها در دو نوع گازسوز و الکتریکی موجود هستند ، که نوع گازسوز این سیستم تحت عنوان  ghp  شناخته شده است.

دستگاه ghp  همانند سیستم موتورخانه مرکزی از این قابلیت برخوردار است که توانایی تامین تمامی نیاز های تهویه مطبوع یک ساختمان را بر آورده کند.

موتورخانه مرکزی در تهویه مطبوع خوابگاه

موتورخانه از بخش های بزرگ و کوچکی تسکیل شده است ، که در مجموع سیستم گرمایشی موتورخانه ساختمان را تشکیل خواهند داد.

همچنین به جهت تامین آب گرم ساختمان به منظرو مصرف شست و شو و گرمایش منزل استفاده خواند شد.

سرمایش و گرمایش vrf به طور همزمان

اسپلیت مرکزی vrf علاوه بر آنکه  وانایی سرمایش هی را ارد ، می تواند گرمایش را نیز در محیط مربوطه فراهم کند ، مخصوصا ghp آن که نحوه کار آن از طریق موتوراحتراق داخلی است، شایان ذکر است که گرمای موتور به واسطه یک مبدل حرارتی به سیکل کاری vrf  تزریق می شود و بازدهی دستگاه را تحت عنوان سیستم گرمایشی به شدت افزایش خواهد داد.

در نتیجه پیشنهادی ارایه شده  این چنین است که ، ساختمان هایی که سیستم گرمایشی و سرمایشی را نیازمند هستند ، بهتر است که از ghp به جای ehp استفاده شود.

از دیگر مزیت های اسپلیت مرکزی vrf نوع ghp این چنین است  که در ایام گرم سال مانند تابستان ، با مصرف گاز شهری عمل سرمایش کل ساختمان ایجاد خواهد شد ، در همین راستا دیگر شاهد  هزینه های کلان در مصرف برق تابستان نخواهید بود.

اجزای وینیت داخلی ( فن کویل)

در حالت کلی یونیت داخلی سیستم vrf ( فن کویل) ساختاری ساده را در بر دارند ، و از یک کویل مسی و فن ساخته می شوند که مبرد یا همان گاز فریون درون آن جریان یافته ، و از طریق دروان فن ، گردش هوا در اطراف کویل  ، باعث سرد یا گرم شدن خواهد شد.

شایان ذکر است که این ساختار به چنین  سادگی ای نیست ، به این صورت که یک مکانیزم کنترلی در این سیستم وجود داشته ، که مقدار مبرد ورودی به هر فن کویل به طرز هوشمند و بعد از جمع آوری اطلاعات مربوط به نظیر دمای درخواستی از سوی کاربر ، و دمای محیط و… کنترل می کند.، که از طریق صرف حداقل انرژی دمای لازم تامین شود.

در ارتباط با vrf ها باید گفته شود که به دو دسته کلی ehp و ghp تقسیم بندی می شود. ehp مخفف  electric heat pump  و ghp  مخفف  gas heat pump  است. ehp  تماما از طریق انرژی برق و  ghp  به واسطه انرژی گاز شهری یا همان گاز طبیعی کار می کند.

همانطور که قسمت های قبل ذکر شد  در بحث تهویه مطبوع خوابگاه ، از این سیستم می توان استفاده شایانی برد ، چرا که قابلیت این دستگاه برای این محیط مناسب بوده و علاوه بر آن با شرایط آب و هواری متفاوت نظیر معتدل ، شرجی ، سردسیر و غیرده مناسب است ، البته باید توجه داشت که قیمت این دستگاه در ارتباط با دیگر سیستم ها گران قیمت تر است.

منابع و ماخذ : 12 must-have products to keep you cool in your stuffy dorm room

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه