شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی

موضوع مقاله:

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی که از مهمترین آنها میتوان به لوله های پلاستیکی پی وی سی، لوله های پلاستیکی PE، لوله های پلاستیک ABS، لوله های پلاستیک PP و لوله های پلاستیکی CPVC اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع لوله های پلاستیکی و مزایا و معایب هر یک آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

به شما پیشنهاد می کنیم برای اجرای لوله کشی ساختمان خود از خدمات سایت کاراپمپ استفاده کنید.

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی از موضوعات اصلی این مقاله می باشد.

ساختار لوله پلاستیکی

در ادامه مقاله آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی با ساختار لوله هایپلاستیکی آشنا میشوید.

ساختار لوله‌های پلاستیکی را پلیمرهای آلی شکل می‌دهند. این پلیمرها در برخورد با گرما و حرارت به دودسته تقسیم می‌شوند:

  • ترموست‌ها
  • لوله‌هایی که از این جنس هستند اولین بار که معرض گرما یا حرارت قرار بگیرند نرم می‌شوند و پس از اینکه مجددا سخت شوند دیگر قابلیت تغییر ندارند و حرارت برای بار دوم بر آن‌ها اثر نمی‌کند.
  • ترموپلاستیک‌ها
  • ترموپلاستیک‌ها از موادی مثل پلی پروپیلن، پی وی سی (لوله پلیکا) و پلی اتیلن تشکیل می‌شوند. این لوله‌ها در دمای عادی محیط به‌صورت جامد هستند و با دریافت حرارت نرم می‌شوند. تفاوت ترموپلاستیک‌ها با ترموست‌ها در قابلیت تغییر شکل مجدد آن‌ها در صورت دریافت حرارت است.

لوله های PVC (پلی وینیل کلراید)

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی که یکی از آنها لوله PVC می باشد.لوله های PVC یکی از پرکاربردترین انواع لوله های پلاستیکی در لوله کشی فاضلاب هستند که مزایای متعددی دارند. برای اتصال این لوله ها ابتدا باید سطح آنها را کاملا تمیز کرده و وقتی کاملا خشک شدند با استفاده از چسب مخصوص آنها را چسب نموده و 15 دقیقه صبر کنید تا کاملا خشک شوند.

از مهمترین مزایای این لوله ها وزن کم آنها، عدم نیاز به رنگ آمیزی این لوله ها، نصب آسان و سریع نسبت به سایر لوله ها و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی می باشد. این لوله ها معایبی نیز دارند که مهمترین آنها عبارتند از عدم استحکام کافی در برابر سرما، تغییر شکل در اثر حرارت و مقاومت کم جداره لوله ها.

لوله های پلی اتیلن PE

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی که یکی از آنها لوله های پلی اتیلن PE می باشد.یکی دیگر از لوله های پرکاربرد در لوله کشی فاضلاب هستند که نسبت به لوله های PVC ضخامت و چگالی بیشتری دارند. این لوله های سیاه رنگ مقاومت بسیار زیادی در برابر سیاالات داشته و به همین دلیل برای لوله کشی شبکه توزیع آب شهری کاربرد دارند.

لوله های پلی اتیلن را به روش اتصال جوش حرارتی و جوش سر به سر به هم متصل میکنند. از مهمترین مزایای لوله های پلی اتیلن میتوان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، پوسیدگی، سایش و ضربه و همچنین وزن کم، انعطاف پذیری و جمع شوندگی بالا، مقاومت کافی در زمان زلزله، اتصالات بسیار محکم و فاقد نشتی، مقاومت کافی در برابر تابش خورشید و هزینه پایین در نصب و تعمیر اشاره کرد.

لوله پلی پروپیلن PP

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی که یکی از آنها لوله های پلی اتیلن PP می باشد.لوله های پلی پروپیلن برای نصب در سیستم های آبرسانی کوچک بهترین انتخاب هستند. این لوله ها غالبا به رنگ سفید یا سبز ساخته شده و برای اتصال آنها باید از روش جوش حرارتی (اتو) استفاده کرد. این کار باید با ذوب سطح خارجی لوله و سطح داخلی اتصال صورت گیرد.

لوله هاي پلی بوتیلن PB

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی که یکی از آنها لوله های پلی اتیلن PB می باشداین لوله ها به دلیل انعطاف پذیری بالا و مزایای زیادی که دارند برای نصب در شبكه لوله كشي بسیار مناسبند. از مهمترین ویژگی های این لوله ها مقاومت بالای آنها در سرمای شدید است به طوری که حتی پس از انجماد نیز ترک نمیخورند.

این لوله ها دمای بالا (تا حدود 80 درجه سانتیگراد) را نیز تحمل میکنند. همین مقاومت بالا در طیف دمایی سرد و گرم موجب شده که این لوله ها برای لوله کشی سیستم آب سرد و گرم مناسب باشند. دیگر مزایای این لوله ها عبارتند از: مقاومت بالا در برابر فشار زیاد سیالات، تحمل گرما و سرمای زیاد و مقاومت کافی در برابر نور خورشید.

لوله پنج لايه

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی که یکی از آنها لوله های پنج لایه می باشدمهمترین مزايای لوله های پنج لايه لوله های پنج لایه تلفیقی از فلز و پلیمر هستند. این لوله ها برای رفع مشکلات لوله های فلزی و پلاستیکی تولید می شوند و سطح کیفی بالاتری را به خریداران عرضه میکنند.

لوله های پنج لایه دچار پوسیدگی و خوردگی نمی شوند و عیوب لوله های پلاستیکی را نیز کاملا برطرف کرده اند. معایب اصلی لوله های پلاستیکی شامل احتمال نفوذ اکسیژن، عدم تحمل کافی در دماهای بالا، ضريب انبساط زياد و … است که این عیوب با ساخت لوله های پنج لایه کاملا برطرف شد.

لوله پنج لایه
لوله پنج لایه

لوله های سوپر پایپ

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی که یکی از آنها لوله های سوپر پایپ می باشد.این لوله ها به عنوان بهترین لوله های پنج لایه شناخته می شوند که از ترکیب فلز و پلیمر ساخته شده اند. این لوله ها از يك لوله آلومينيومي، دو لايه پليمر و دو لايه چسب مخصوص تشکیل شده اند که تلفیقی از مزایای لوله های فلزی و پلاستیکی را دارا می باشند.

این لوله ها مانند لوله های فلزی نفوذ ناپذیر بوده و  استحکام کافی در برابر فشار و حرارت دارند و از طرفی مانند لوله های پلیمری در برابر خوردگي ، زنگ زدگي ، رسوب و پوسيدگي بسیار مقاومند. این لوله ها دوام بالایی داشته و تا صد سال کارایی دارند. لوله های سوپر پایپ بهترین انتخاب برای لوله کشی تمام تاسيسات ساختمانی هستند.

در ادامه مقاله آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی با ساختار لوله های پایپ و مهترین مزایای لوله های پنج لایه آشنا میشوید.

ساختار لوله های سوپر پایپ

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی و ساختار لوله های سوپر پایپ از موضوعات این بخش می باشد.لوله سوپر پایپ شامل يك لوله آلومينيمي با جوش طولي اولتراسونيك بوده که نقش اصلی را در پیشگیری از نفوذ اکسیژن و مقاومت کافی در برابر فشار و حرارت دارد. در ساخت این لوله ها از پليمر جديد PEOC استفاده شده که دوام این لوله ها را بسیار زیاد میکند.

مهمترین مزايای لوله های پنج لايه

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی و مهمترین مزايای لوله های پنج لايه از موضوعات این بخش می باشد.لوله های سوپر پایپ مدرن ترین و بهترین لوله های ساخته شده هستند که مزایای زیادی برای نصب در تاسیسات مختلف شهری دارند. از مهمترین مزایای این لوله ها میتوان به وزن بسیار کم و حمل آسان، نصب سریع و آسان، مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رسوب، انعطاف بسیار زیاد، مقاومت بالا در برابر ضربه و مواد شیمیایی، عدم نفوذ اکسیژن به درون این لوله ها، عدم لجن زدگی و تغییر رنگ آب، هموار بودن سطح داخلی لوله و افت فشار بسیار ناچیز، بهترین انتخاب برای لوله کشی توکار، ضریب انبساط طولی بسیار کم و … اشاره کرد.

در ادامه مقاله آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی با کاربردها و مزایا و معایب لوله های پلاستیکی آشنا میشوید.

کاربردهای لوله پلاستیکی

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی و کاربردهای لوله پلاستیکی از موضوعات این بخش می باشد.به دلیل کم بودن میزان ته‌نشین شدن و گرفتگی لوله‌های پلاستیکی در گذر زمان، از آن‌ها برای انتقال مواد متفاوتی استفاده می‌شود. لوله‌های پلاستیکی با توجه به جنس و ساختاری که دارند کاربردهای متفاوتی می‌توانند داشته باشند و برای انتقال مواد مختلفی استفاده شوند. اما آنچه بدیهی است از این لوله‌ها در سیستم‌های آب و فاضلاب، آبیاری در کشاورزی و صنعت، باغبانی، صنایع غذایی، داروسازی، صنایع شیمیایی و حتی از لوله پلی اتیلن برای انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود.

مزایای لوله پلاستیکی

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی و مزایای لوله پلاستیکی از موضوعات این بخش می باشد.برخلاف لوله‌های فلزی، بتنی و غیره لوله‌ پلاستیکی سبک و منعطف است است بنابراین حمل‌ونقل و نصب آن‌ها راحت است و می‌تواند به سرعت انجام شود. مشکل زنگ‌زدگی و پوسیدگی از بیرون نیز در آن‌ها وجود ندارد.

این لوله‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌کنند. به‌این‌ترتیب لوله‌های پلاستیکی در صنایع مختلف با کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. این لوله‌ها در مقابل انواع مواد شیمیایی مختلف که به‌صورت گاز یا مایع هستند مقاومند و سطح داخلی آن‌ها دچار خوردگی یا تغییر نمی‌شود.

علاوه بر تنوع جنس و ساختار، لوله‌های پلاستیکی در ساختمان خود نیز تمایزاتی دارند مثلاً قطر خارجی این لوله‌ها در مقایسه با سایر انواع لوله کمتر است. برخی انواع لوله‌های پلاستیکی به دلیل صاف بودن شدید سطح داخلی آن‌ها باعث افت سرعت و فشار مایع یا گازی که درون آن‌ها در جریان است نمی‌شوند.

معایب لوله‌های پلاستیکی

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی و معایب لوله پلاستیکی از موضوعات این بخش می باشد.اغلب لوله‌های پلاستیکی به خاطر ساختاری که دارند نسبت به سرما ضعیف هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض سرما دچار شکنندگی می‌شوند. البته در مقابل گرما نیز مقاومت زیادی ندارند و غالبا دچار مشکل، تغییر شکل، نرم شدن و مواردی از این دست می‌شوند. لوله‌های پلاستیکی به دلیل ضخامت نسبتا کم و جنس پلاستیکی خود در مقابل فشارهای خارجی مقاومت کمی دارند. البته ممکن است انعطاف به خرج بدهند اما این میزان نیز محدودیتی دارد و مثل لوله‌های آهنی یا بتنی نمی‌توانند فشار و ضربه را تحمل کنند.

سخن آخر

آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت امیدوارم برای شما مفید باشد و با انواع لوله های پلاستیکی اشنا شده باشید.لوله‌های پلاستیکی دسته پرکاربردی از لوله‌ها هستند که از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. لوله‌های پلاستیکی نسبت به بسیاری از عوامل محیطی مقاوم هستند اما بسته به نوع و جنسی که دارند ممکن است گرما، مواد شیمیایی، آفتاب، روغن‌ها، فشار و ضربه باعث آسیب به آن‌ها شود.

بااین‌حال به دلیل اینکه درصد رسوب در آن‌ها بسیار کم است برای انتقال مواد مختلفی به کار می‌روند و اگر خوب نگهداری شوند عمری بسیار طولانی دارند. این لوله‌ها منعطف هستند و مهم‌ترین مزیت آن‌ها وزن سبک و قابلیت نصب راحت آنهاست.

در محتوا آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی پلاستیکی به صورت کامل با یکی از خدمات ویژه ما به نام اجرای لوله کشی تاسیسات بهداشتی آشنا شدید.

همانطور که می دانید ، این عملیات باید حتما توسط افراد متخصص در این زمینه اجرا شود.

شما می توانید برای درخواست افراد مجرب جهت اجرای لوله های بهداشتی ساختمان خود با شماره  ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماش حاصل کرده و در صورت نیاز به مشاوره ، به صورت رایگان به کارشناس ما در واتس اپ پیام دهید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه