لوله کشی چیلر تراکمی و جذبی

لوله کشی چیلر تراکمی و جذبی یکی از خدمات تخصصی تیم کارا پمپ می باشد. در حال حاضر به کارگیری از چیلر تراکمی بسیار بیشتر از نوع جذبی این دستگاه می باشد. به این دلیل که مدل تراکمی از راندمان با بازدهی بالاتری برخوردار بوده و همچنین از هزینه نصب و نگهداری کمتری برخوردار است.

در ظرفیت های پایین ، تولید چیلرهای جذبی با محدودیت روبرو است و به همین علت این مدل را از سمت بازار خرید دور نگه داشته است. با انتخابی درست و کسب آگاهی های لازم می توان نوع سیستم مورد نیاز خود را تهیه کنید.

چیلر های تراکمی و جذبی دارای تفاوتی می باشند که این مشوع مربوط به چگونگی عملکرد و ساختار درونی آن ها می باشد. این دو دستگاه نسبت به یک دیگر از مزایا و معایبی برخوردار هستن که با در نظر داشتن موقعیت پروژه و کاربری می توان آن را تهیه و نصب کرد.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا یکی از خدمات پر کاربرد این تیم را به شما معرفی کنیم.

وجه تمایز میان چیلر های تراکمی و جذبی

  • قیمت اولیه
  • مصرف انرژی
  • سطح صدای تولید شده
  • وزن و ابعاد
  • طول عمر مفید دستگاه
  • حمل و پروژه نصب
  • کاربری
  • تعمیرف نگهداری و سرویس
  • مصرف آب
  • زیست محیطی

در واقع این دو نوع دستگاه در موراد عنوان شده دارای تفاوتی می باشد که مربوط می شود به نحوه ساختار و طراحی آن ها ، در نظر داشته باشید که چیلر تراکمی مزایا و قابلیت های بیشتری را نسبت به خود تخصیص داده است فلذا در ابتدا به لوله کشی این دستگاه و ویژگی های این عملیات در بخش بعدی خواهیم پرداخت.

لوله کشی چیلر تراکمی گازسوز جی اچ پی

ابتدایی ترین مرحله و گام در ارتباط با طراحی کلیه سیستم های تهویه مطبوع ، میزان سنجی مربوط به با گرمایشی و سرمایشی فضاهای مورد نظر می باشد.

برای تکمیل و انجام این فرایند ، روش های متعددی و متنوعی وجود دارد از جمله محاسبه کردن از طریق نرم افزار های مهندسی ، محاسبات سر انگشتی و دیگر موارد.

در حالت کلی این چنین باید گفت که انجام محاسبات بار حرارتی را می توان بخش و عملی بسیار مهم در حوزه طراحی این دستگاه ها است.

در نظر داشته باشید که بدون انجام این کار ، قادر نخواهید بود به انتخاب سیستم و بررسی آن دست پیدا نمایید.

بعد از آن که محاسبات بار فضاهای مختلف و همچنین جانمایی پنل های داخل و بیرونی این دستگاه انحام شد می بایست مراحل ذیل شده انجام شود.

1 – با توجه به جانمایی یونیت ها ،طراحی لوله کشی صورت می گیرد.

2 – از طریق نرم افزار لتس ، طراحی لوله کشی انجام می شود.

3 – در طراحی جی اچ پی ملاحضات لوله کشی می بایست لحاظ شود.

نحوه طراحی لوله کشی

لوله کشی مربوط به دستگاه های جی اچ پی ، به واسطه لوله مسی ، اتصالات همانند دستگاه های دی ایکس به مانند کلور گازی می باشد و عایق کاری تمامی خطوط باید انجام گیرد.

به طور معمول در خط مایع به عبارتی در حالت سرمایش یا لوله کوچکتر ، اندازه لوله و عایق کمتر بوده ، در الی که در خط گاز که همان حالت سرمایش و لوله بزرگتر می باشد ،اندازه لوله و عایق از ابعاد بزرگتری برخوردار می باشد.

در ارتباط با ضخامت عایك ،و لوله به کاتالوگ ، استاندارهای شرکت مربوطه می بایست مراجعه شود. حرکت جفت لوله های مذکور از سمت یونیت های خارجی به طرف یونیت های داخلی می باشد.

در مسیر با انشعاب لازم ، خطوط فرعی هر یونیت داخلی جدا می شود. از سپرشین در محل انشعاب گیری استفاده می شود ،که لازم به ذکر می باشد که هر شرکت استاندارد مربوط به خود را درا می باشد. سپریشن ها و عایك کاری و چینش وایبرنچ می بایست به روشی صحیح انجام شود که با برخ از این موارد آشنا خواهیم شد.

  • لوله مسی استفاده شده در لوله کشی چیلر تراکمی جی اچ پی
  • سپریشن یا جدا کننده در لوله کشی این دستگاه
  • عایك الاستومری به کار گرفته شده در لوله مسی
  • اصول و نکات فنی در لوله کشی چیلر تراکمی

1 – پیش از شارژ کردن گاز ، می بایست سیستم به طور کامل و دقیق تمیز شود و بدون رطوبت باشد.

2 – بایستی دقت شود که روی شیر قطع مایع اندازه پیچ اتصال مربوط به آن و شیر تعمیراتی و… تعیین کننده قطر لوله کشی نمی باشد ، و برای محاسبه این پارامتر تنها بایستی محاسبات طول معادل ،سرعت سیال در لوله ، افت فشار مجاز و ظرفیت مربوط به بار برودتی اندازه یگری شود.

3 – از طریق شیرهایی ، باید مسیر های مختلف لوله کشی را از یکدیگر جدا کرد ،به این منظور که هنگام تعویض یا تعمیر این کار ساده تر و هموار تر انجام شود. البته این حالت در مواقعی که نقشه داده شده باشد به مانند شیر در مسیر برگشت روغن از جدا کننده روغن ، صورت میگیرد.

4 – لوله کشی باید به نحوی نصب شود که ارتعاش هیچ کدام از خطوط لوله ها بیش از 8 میلی متر بر ثانیه نباشد.

5 – در انجام این عملیات  (لوله کشی) ، توصیه می شود که از حداقل زانو خم استفاده شود. اگر شرایطی مهیا باشد که از زانوی بلند استفاده شود ، پیشنهاد می شود این کار انجام شود.

6 – در به کارگیری از بست های فلزی می بایست بین آن ها و خط لوله ، برای جلوگیری از تماس دو فلز با یکدیگر که جنس متفاوتی دارند ، باید از واسطه پی وی سی و یا فایبرگلاس یا ماده ای از جنس الیاف ، بست های چوبی استفاده شود. در چنین حالتی طول این واسطه می بایست در حدود دو بابر طول خود بست باشد.

7 – قطر مربوط به میله قلاب نگهدارنده لوله ها ،برای لوله های زیر 1 اینچ می بایست حدالل 6 میلی متر باشد و برای لوله های 1 اینچ و بالاتر این مدار به بیش از 11 میلی متر می رسد.

8 – تمامی لوله ها می بایست به صورت محکم مهار شوند و از طریق آویزهایی به لسمت ثابت متصل شوند ، باید دلت شود که آویزهای به کار گرفته شده بایستی قدرت لازم را در جهت تحمل وزن لوله ، وزن سیال درون لوله ،شیر های کنترل ،و مواد عایق را داشته باشد.

9 – از قطعات نشیمن گاهی یا زینتی می توان به جای آویز یا بست استفاده کرد. 6 میلی متر بین در هر قسمت که لوله در معرض سایش قرار داشته باشد، توصیه می شود که یک ورق مسی نرم با ضخامت 1 نشیمنگاه و لوله قرار گرفته شود.

لوله کشی چیلر تراکمی و جذبی از جمله کارهایی است که بایستی با دلت انجام شود ، مراحل مربوط به این اقدام به طور صحیح طی شود.

تکیه گاه ها یا نگهدارنده های به کار گرفته شده در لوله

1 – در جهت لوله های با قطر کم از پایه های نگهدارنده استفاده شده

2 – نوع بزرگتر این وسیله برای نگهداری لوله هایی که از قطر بیشتری برخوردار می باشند به نام هیدرا زورب.

3 – نوع مانس که برای لوله های فولادی از آن استفاده می شود. به این نکته دلت داشته باشید که از مدل مانسن نبایستی برای لوله های مسی استفاده شود.

لوله کشی چیلر جذبی

برای انجام این کار می بایست ابتدا اقداماتی انجام شود که در به تکمیل رسیدن این فرایند ضروری می باشد.

1 – اطمینان لازم را در خصوص محل و جهت جریان در خطوط آب خنک کننده و آب خنک شونده با نقشه اجرایی و همچنین علایم روی دستگاه کسب کنید که این موراد با یکدیگر مطابقت داشته باشد.

2 – از این موضوع مطلع شوید که تمام خطوط لوله کشی دارای امکان هواگیر بوده باشی و همچنین به خوبی روی پایه ها و تکیه گاه ها مهار شده باشند ، برای آنکه از وارد شدن نیرو بر در پوش های دستگاه و نازل ها جلوگیری شود.

3 – تمامی خطوط ها باید دارای امکان تخلیه آب باشند.
4 – حدالل فاصله مربوط به شیر کنترل بخار و ژنراتور 1 متر باشد.
5 – خطوط لوله کشی بخار از طریق وسالی و شیر ایمنی لازم تجهیز شده باشد.
6 – لوله کشی آب داغ می بایست مجهز ز به شیر کنترل آب داغ باشد.
7 – سنسور آب خنک شونده باید در محل مناسب آن در قسمت خروجی آب خنک شونده نصب شود.

سیم کشی و لوله کشی این دستگاه نیز ملزم به رعایت قوانینی می باشد که انجام آن ها ضروری می باشد.

  • تست خلا اولیه
  • تست در فواصل زمانی مختلف
  • تست در فواصل زمانی کوتاه
  • خلا کردن دستگاه
  • شارژ محلول و مبرد دستگاه
  • مزایای چیلر جذبی

هماطور که با نجوه لوله شکی چیلر جذبی آشنا شدید این دستگاه از قابلیت های بسیار خوبی نیز بهره مند است.

1 – هنگام نصب و راه اندازی چیلر های جذبی ، به زیر ساخت هایی که محکم تر باشد به جهت وزن بیشتر چیلر های ابزوربشن نیاز می باشد.

2 – سر و صدا ایجاد شده در این نوع سیستم کنر بوده.

3 – در چیلر های ابزوربشن به دلیل به کار گرفته نشدن از برق تحت عنوان منبع انرژی ،مصرف برق بسیار کم است و نیازی به فراهم کردن تجهیزات برق اظطراری نمی باشد.

4 – مبرد در نظر گرفته شده برای چیلر های ابزوربشن آب مقطر بوده که بی خطر است و در طبیعت یافت نمی شود این درحالی است که فریون های چیلر های تراکمی از نوع کلروفلوورکربن ها می باشد که آسیب های بسیار مخربی را بر روی محیط زیست
می گذارد.

خواننده عزیز از اینکه تا اخر این مقاله با وبسایت کارا پمپ همراه بودید سپاسگذاریم در صورت علاقه به این مقاله میتوانید از دیگر مقالات وبسایت مانند تفاوت چیلر خانگی و چیلر صنعتی چیست-چگونگی عملکرد نیز دیدن فرمایید.

منابع و ماخذ : THE COMPLETE GUIDE TO COMMERCIAL CHILLER