شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

دلایل یخ زدن شیر انبساط چیست ؟ + راه حل

موضوع مقاله:

دلایل یخ زدن شیر انبساط چیست ؟ + راه حل

آشنایی با دلایل یخ زدگی شیر انبساط | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با دلایل یخ زدگی شیر انبساط | کارا پمپ

دلایل یخ زدن شیر انبساط بسیار متعدد بوده و باید به رفع آن در جهت جلوگیری از کاهش راندمان ، بپردازیم. در چرخه تبرید چیلر اکسپنشن ولو یکی از چهار چیز در چرخه تبرید است.

در چیلر تراکمی اول از همه مبرد به شکل گاز وارد کمپرسور میشود سپس توسط کمپرسور دما و فشار در آن ها زیاد شده و مبرد پر فشار وارد کندانسور می شود. سپس در کندانسور توسط منتقل شدن حرارت توسط هوا وآب از گاز به مایع تبدیل می شود.

خارج شدن کندانسور مبرد به شکل به مایع فشار بالا وارد شده اکسپنشن ولو می شود. در شیر انبساط با کارکرد آن فشار به طور ناگهانی پایین میاید وسپس با پایین رفتن فشار شیر انبساط مبرد به شکل پودر در دو فاز مایع و گاز وارد اواپراتور می شود.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی دلایل یخ زدن شیر انبساط پرداخته و با آن آشنا شویم.

دلایل کاهش فشار چیلر

کاهش میزان فشار در چیلر تراکمی و کاربرد آن ها متفاوت است. چیلر تراکمی با کاهش فشار باید کاهش دما اواپراتور به مقدار دمای سانتیگراد برسد.

کم شدن دما در سردخانه پایین صفر درجه و بالای صفر درجه فرق است. سردخانه زیر صفر دما اواپراتور به اندازه منفی هجده درجه پایین است. این دما توسط اکسپنشن ولو به دست میاید. این قطعه از قطعات مهم در تعیین دما و فشار چیلر تراکمی است.

کاهش فشار در مبرد

مبردی که فشار در آن کاهش پیدا کرده است وارد اواپراتور می شود. مبرد در اواپراتور در دما مورد نیاز شروع جوشیدن و تبخیر میشود.

مبرد در اواپراتور به شکل کامل تبخیر می شود و نباید خارجی اواپراتور چیلر و مبرد به شکل مایع دارد.

مبرد به شکل مایع از اواپراتور خارج شده و باعث کم شدن کمپرسور می شود و سبب یخ زدگی و برفک کمپرسور و یخ زدن شیر انبساط می شود.

برگشتن مایع به کمپرسور سبب آسیب به کمپرسور و سوپاپ و شات در چیلر تراکمی می شود. این مدل از مهم ترین قطعات حساس در چرخه تبرید چیلر می باشد. اکسپنشن ولو نیز دارای ایرادات زیادی است.

تاثیر زیادی در جزا چرخه تبرید میباشد و سردرگمی تعمیرکار در سردخانه می شود و ایرادات اکسپنشن ولو شیر انبساط به شکل مستقیم ساختار و کار شیر انبساط اثر دارد که دلایل یخ زدن شیر انبساط می باشد.

ایرادات به وجود آمده شیر انبساط میباشد علت مختلفی داشته دارد و طور جداگانه به شیر انبساط میپردازد.همچنین پیدا نمودن اکسپنشن ولو باید شیر انبساط و مدل عملکرد آن را بررسی نماییم.

عملکرد شیر انبساط

شیر انبساط در خطوط مایع و همچنین در بخش ورودی اواپراتور نصب میشود.

اکسپنشن ولو یک حباب حس کننده است که از راه لوله مویین وصل شده است. داخل آن هم حباب حس کننده دما از مبرد به مبرد شارژ در مدار تشکیل شده است. فشار داخل حباب به قسمت بالا دیافراگم شیر منتقل میشود.

با زیاد شدن نیرو وارده بر دیافراگم اکسپنشن ولو، شیر انبساط باز میشود تا مقدار مبرد بیشتری را عبور دهد. برای درک بهتر مقاله دلایل یخ زدن شیر انبساط ، بهتر است با عملکرد این سیستم آشنا شویم.

افزایش مبرد سبب افزایش مقدار برودت می شود بعد از سرد شدن دما مبرد خارجی از اواپراتور کم می شود و فشار مبرد داخل حباب کم می شود و فشار کمی را بر دیافراگم وارد مینماید در همین حال اکسپنشن ولو بسته می شود و میزان مایع مبرد کم شده و فشار ان کمتر می شود.

دیافراگم شیر متحرک بخش های دیگر را به حرکت در میاورد. این حرکت ها به کمک یک یا دو میله به قسمت سوزنی شیر انبساط و پایه سوزن وارد شده و سوزن در مجرا شیر به سمت درون و یا بیرون حرکت مینماید.

سه نوع فشار پایه ای بر دیافراگم شیر وجود دارد که حرکات آن را تحت تاثیر خود قرار میدهد. فشار حباب و فشار تعادل کننده دومی فشار فنر و فشار حباب حساس به آن که به تبعیت از دما تغییر میکند و بخش های بالایی دیافراگم وارد شده و باعث تعادل در آن ها میشود.

در نحوه کارکرد شیر فشار حباب حساس با مجموع فشار اواپراتور و فنر یکسان است.

دلایل یخ زدن شیر انبساط

یکی از عیوب اکسپنشن ولوها تشخیص متفاوت است که باعث بروز اشتباه در چرخه تبرید میشود حدود دو سوم از مشکلات در اکسپنشن ولو اشتباه تشخیص داده میشود.

کاهش میزان دبی سیال خنک کننده

یکی از دلایل یخ زدن شیر انبساط ، کاهش میزان دبی می باشد. کم شدن مقدار دبی سیال خنک کننده باعث عدم کارکرد کردن چرخه تبرید می گردد. کم شدن میزان ظرفیت تبرد به علت عملکرد اکسپنشن نیست. عملکرد چرخه تبرید در حالت دبی هوا عبور داده شده ضعیف می شود.

با کم شدن میزان دما اواپراتور و یخ زدن اکسپنشن ولو میشود.از جمله علتهای این مشکل به علت عیوب در فن اواپراتور و یا الودگی کویل و گرفتن میتوان ان را نام برد.

شارژ مبرد

کم شدن مبرد سبب بالا رفتن سوپرهیت و کاهش دما اواپراتور و باعث بالا رفتن ساب کول میشودکه یکی از دلایل یخ زدن شیر انبساط است.

تفاوت در کمبود شارژ و کم شدن دبی عبور داده شده می شود . ولت تغییر در سوپرهیت و سابکول می باشد. مبرد سوپرهیت زیاد شده و زمانی کم شده که دبی عبوری به دلیل مبرد در اواپراتور سوپرهیت کاهش پیدا میکند.

گرفتگی در خط مایع

انسداد و گرفتن در خطوط مایع مانند گرفتگی فیلتر درایر یا شیر برقی مسبب بروز پدیده فلس گس و تبخیر در بخش دست خط مایع میگردد.بروز یخ زدگی از نقطه مسدود شده تا اکسپنشن ولو ادامه پیدا میکند.

نصب شیر انبساط

یکی از دلایل یخ زدن شیر انبساط که رایج می باشد ، نصب غیر اصولی آن است.

از نصب نمودن اکسپنشن ولو اطمینان داشته باشید. نصب درست و مناسب جوشکاری موجب آسیب ندیدن هر قطعه میباشد.اسیب دیدن قسمتهای پاور و اتصال در لوله مویین میباشد.

قرارگیری درست و گرفتگی در اکسپنشن ولو

قرار نگرفتن صحیح بالب اکسپنشن در چیلر تراکمی باعث اضافه شدن اواپراتور و برگشت مایع کمپرسور و دلایل یخ زدن شیر انبساط میشود.

شیر انبساط در خروجی اواپراتور تا قبل از اکولایزر در منقطه مناسب نصب شود.

در شیر انبساط به علت آلودگی و رطوبت در چرخه تبرید الودگی و وجود رطوبت باعث خوردگی فلز در چرخه تبرید می شود.

این آلودگی ها در شیر انبساط و نیز قطعه سبب گرفتگی میگردد باعث بروز پدیده یخ زدن شیر انبساط می شود.

تخلیه مبرد داخل بالب

آخرین مورد از دلایل یخ زدن شیر انبساط ، تخلیه مبرد در داخل بالب می باشد.

کم شدن مقدار تغذیه مبرد در اواپراتور چیلر تخلیه مبرد داخل بالب می شود .

میتوان گفت نیروی بالب سبب بازکردن اوریفیس و بخش خارجی شیر می شود و در زمان ایجاد نیروی فنر و فشار اواپراتور باعث بسته شدن آن می شود.

برای تست کردن بالب که سبب می شود که به اندازه یک الی دو بالب را در دست میگیرد.

سبب بالا رفتن دما در آن می شود مقدار مبرد خروجی از اکسپنشن افزایش پیدا میکند.

سخن آخر

در این مقاله به توضیح و بررسی دلایل یخ زدن شیر انبساط پرداخته شده است و برای نگهداری بهتر و عدم یخ زدگی این نوع شیر باید نکات و قطعه های ان به خوبی بازرسی و نگهداری شود .

منابع و ماخذ : unit expansion valve is freezing

5/5 - (2 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه