شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

راه اندازی الکتروموتور 3 فاز چگونه است ؟ + آموزش تمامی روش ها

موضوع مقاله:

راه اندازی الکتروموتور 3 فاز چگونه است ؟ + آموزش تمامی روش ها

آموزش راه اندازی الکتروموتور ۳ فاز | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آموزش راه اندازی الکتروموتور ۳ فاز | کارا پمپ

راه اندازی الکتروموتور 3 فاز به روش های مختلفی امکان پذیر است که در ادامه این محتوا با آن ها آشنا خواهیم شد،و بسته به نوع گزینش و انتخاب‌تان از هر راه و مسیری که برایتان به صرفه تر می باشد میتوانید انجام دهید.

در این محتوا با روش هایی که ذکر خواهد شدآشنا می شوی د:راه اندازه مستقیم ، ستاره مثلث ، اتو ترانسفورماتور متغیر ، اضافه کردن مقاومت در مدار روتور ، موتورهای روتور سیم پیچی شده ، اضافه کردن مقاومت در مدار استاتور ، سافت استاتور.

روش های مختلفی برای راه اندازی این قطعه وجود داشته که بر اساس نیاز سیستم مورد نظر صورت می گیرد.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا با انواع روش های راه اندازی الکتروموتور 3 فاز آشنا شده و هر یک از آن ها را به صورت کامل مطالعه کنیم.

راه اندازی الکتروموتور 3 فاز

ساده سیمی

راه اندازی ساده سیمی از مزایای موتورهای القایی ساده می باشد ، با وصل کردن سیم پیچ های استاتور به شبکه به راحتی میتوان یک موتور القایی 3فاز را راه اندازی کرد.

در ادامه موتور حرکت خواهد کرد و به سرعت نهایی خود میرسد ، در هنگامی که شبکه راه اندازی می شود ، جریان بسیار بالایی گرفته میشود و چنین حالتی از مشکلاتی است که در موقع راه اندازی این موتورها به حساب می آید.

همچنین جریان حدودا 5 الی 8 برابر جریان نامی موتور می باشد.

افت ولتاژ لحظه ای در خط تغذیه موتور از جمله مشکلاتی است که در لحظه راه اندازی برای شبکه هایی که ضعف طراحی دارند ،به شمار می آید.

و از جمله اثرات مخرب آن میتوان به تاثیر نامطلوب گذاشتن بر روی کارکرد مصرف کننده های دیگری که به خط تغذیه متصل می باشند اشاره نمود.

سوختگی سیم پیچ های داخل موتور به واسطه تداوم این جریان صورت میگیرد،در نتیجه در به دنبال داشتن راه حل هایی هستیم که به دلیل کاستن جریان راه اندازی،زمان شروع میزان جریان کمتری از مدار بکشند.

روش مستقیم

با درنظر گرفتن قدرت کم الکتروموتور ها و مصرف کننده های 3فاز، این قابلیت را دارند تا به طور مستقیم به شبکه وصل شوند،از کلید های ساده گوناگونی نظیر:اهرمی،غلتکی،زبانه ای برای راه اندازی اتصال مستقیم استفاده می شود.

در این روش الکتروموتور به طور اتصال مستقیم به شبکه وصل میگردد ، بدین معنا است که 3فاز به طور مستقیم به سیم پیچ های الکتروموتور با کمک یک کلید متصل می شود.

به هرکدام از سیم پیچ ها ولتاژ فاز و در صورتی به سیم پیچ ولتاژ خطی اتصال میشود که اتصال روی تخته کلم مثلث قرار بگیرد، در راه اندازی الکتروموتور 3 فاز به روش مستقیم ،به طور معمول حداکثر تا 3 کیلووات امکان پذیر است.

روش ستاره – مثلث

الکتروموتورهای 3 فاز که 3 کیلو وات به بالا باشند از این روش امکان پذیر هستند،در این روش اتصال سیم پیچ به شبکه به طور ستاره ای است.

همچنین ولتاژ خط با فاز برابری میکند،در نتیجه راه اندازی فاز با ولتاژ بالا صورت می گیرد.

در ادامه موتور به دور نامی میرسد،لازم به ذکر است که مدار ستاره مثلی با کنتاکتور و تایمر طراحی شده است.

در ادامه این فرایند از راه اندازی الکتروموتور 3 فاز ، با استفاده از این مدار ستاره ای اتصال سیم پیچ ها عوض شده و موتور به حالت ستاره ، کار دایمی را شروع میکند.

ولتاژ خطی به هرکدام از سیم پبچ ها وصل میگردد،کاهش ولتاژ اصول کار در راه اندازی به روش ستاره_مثلث می باشد.

روش اتوترانس (کمپانستور)

روش اتوترانس در راه اندازی الکتروموتور 3 فاز ، به این صورت انجام میشود که در بین موتور و شبکه یک اتوترانسفورماتور کاهنده قرار دارد.

موتور با ولتاژ پایین شروع به حرکت میکند در صورتی که در سیم پیچ های اتوترانسفورماتور ها ولتاژ وارد شود و به مرور و آرامی ولتاژ اضافه شو.

در نتیجه جریان راه اندازی شده کاهش خواهد یافت،ولتاژ را تا اندازه برابری با ولتاژ نامی موتور زیاد کرده.

حاصل چنین کاری رسیدن تمام ولتاژ شبکه به طور مستقیم به سیم پیچ های موتور است،به دلیل کنترل ایده آل جریان راه اندازی شده،این روش را میتوان به عنوان بهترین روش راه اندازی نام برد.

(در موتور هایی که دارای قدرت زیادی هستند قرار میگیرد ،زیرا هزینه هنگفتی را شامل می باشد)

روش اضافه کردن مقاومت در مدار موتور

این روش تنها برای موتور هایی است که بوسیله روتور سیم پیچی شده باشند امکان پذیر است.

طریقه عملکرد آن این گونه است که در مسیر روتور ، افزایش مقاومت صورت گیرد.

در مدار سیم پیچی روتور مقاومت های سیمی به صورت سری قرار گرفته اند ، ولتاژ شبکه ابتدا بایستی از مقاومت ها عبور کرد و در نهایت داخل سیم پیچ های استاتور می شوند که برایند این کار کاهش ولتاژ ورودی الکتروموتور و جریان راه اندازی می شود.

در ادامه موتور به دور نامی خواهد رسید و مقاومت ها از مدار، به طور پله ای به وسیله کیلد خارج می شوند.

موضوعات محتوا راه اندازی الکتروموتور ۳ فاز به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

به این نکته بایستی توجه کرد که خارج شدن پله ای مقاومت ها از مدار فقط در لحظه راه اندازی امکان پذیر است،همچنین کمتر پیش می آید که از این روش استفاده شود.

روش قراردادن مقاومت در مسیر استاتور

در این نوع از روش های راه اندازی الکتروموتور 3 فاز ، به این صورت عمل میکنند که ، اولویت اول آن کاهش جریان باشد،و در ادامه مسیر مقاومت ها به صورت پله ای در مدار قراربگیرند.

در حالتی از مدار خارج میشوند که موتور راه اندازی شود،البته این روش استقبال کمی داشته زیرا برای خارج کردن مقاومت ها مشکلات و ایراداتی وجود داشته مانند تجهیزات و زمان مورد نیاز.

راه اندازی الکتروموتور به کمک سافت استارتر

این روش راه اندازی الکتروموتور 3 فاز ، به کمک گیری از یک سافت استارتر موتور به آرامی راه اندازی می شود.

وظیفه سافت استارتر اینگونه توصیف می شود که نقش یک توقف کننده یا راه انداز نرم را دارد ، ولتاژ موجود در سافت استارتر با درنظر گرفتن تنظیمات مورد نیاز شروع به افزایش خواهد کردو به مرور دچار افزایش میشود ؛ تا درنهایت به موتور حد بالایی از ولتاژ اعمال گردد.

در یک سافت استارتر جریان را با توجه به این که از قبل تعیین شده محدود میگردد و هنگامی که زمان راه اندازی پایان می یابد ، جریان کاهش یافته و به میزان باری که موردنیاز است محدود می شود.

سخن آخر

در این محتوا با روش های راه اندازی الکتروموتور 3 فاز آشنا شدید.

همانطور که مطالعه کردید ، این سیستم روش های راه اندازی مختلفی داشته که هریک از آن ها مخصوص سیستم و تجهیزات مورد نیاز شما بوده که انتخاب آن بر عهده شما می باشد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه