شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

عیب یابی موتورهای الکتریکی + آموزش تعمیر موتورهای سه فاز یا تک فاز

موضوع مقاله:

عیب یابی موتورهای الکتریکی + آموزش تعمیر موتورهای سه فاز یا تک فاز

آموزش عیب یابی موتورهای الکتریکی | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آموزش عیب یابی موتورهای الکتریکی | کارا پمپ

 

 

عیب یابی موتورهای الکتریکی و تعمیر آن جزوه موارد پر هزینه در صنایع کوچک،متوسط و بزرگ می باشد.

در هیمن راستا ، یکی از رایج ترین موتورهایی که درون تجهیزات کارگاهی به کار می رود این مدل از موتورها می باشد.

در اغلب موارد چنین موتورها به دلیل نوسانات بار های الکتریکی دچار مشکل خواهند شد ، درحالی که موتورها به خودی خود دچار مشکل نمیشوند و تنها ایرادی که به آن مربوط میشود نحوه عدم نصب درست آن است.

میزان عمر موتورهای سبک و سنگین حدود 3 سال می باشد.

در نهایت می بایست عیب یابی آن به صورت دقیقی انجام گیرد ، به همین منظور ، از هزینه های اضافی در دراز مدت جلوگیری خواهد شد.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی عیب یابی موتورهای الکتریکی پرداخته و با آن آشنا شویم.

عیب یابی موتورهای الکتریکی و روش های آن

با توجه به گسترش علم و دانش روش های نوینی برای عیب های موتورهای الکتریکی پدیدار شده است و نمونه های اخیر بسیار کاربردی می باشند؛ چرا که در تشخیص خطای ترانسفورماتور ها کاربرد دارند.

سنسورهایی در این دستگاه ها به کارگیری میشوند که هارمونیک ایجاد شده در ماشین را از طریق محاسبات لرزش به دست می آورند.

همچنین دلیل ایجاد هارمونیک و دلیل لرزش نا متعارف را قادر هستند که شناسایی کنند به عنوان مثال متصل شدن فاز به بدنه باشد و از چنین روشی دیگر نیازی نیست که مهندسی برای عیب یابی قطعات ماشین را باز و تفکیک کند.

پادکست مربوط به این محتوا

 

اما اینکه از بیرون با قطعیت میتوان اذعان کرد که ایراد را یافته است،اما در حال حاضر چنین روش های عنوان شده ای برای کشور ما معقول نیست زیرا به دلایل عدم داشتن دانش کافی یا سرمایه و تخصص ساخت.

در این بخش قصد داریم روش عیب یابی موتورهای الکتریکی را برای شما متذکر شویم:

قطعات مکانیکی

در این روش عیب یابی موتورهای الکتریکی ، از طریق خراب شدن قطعات متحرک یا غیر متحرک است،و چنین قطعاتی امکان خربا شدن را به دلایل مختلف دارند،که میبایست تعمیر یا تعویض شوند،در ادامه به برخی از این ایراد ها ئ دلایل آن خواهیم پرداخت.

بررسی بدنه و درپوش

بر اثر برخورد ضربه های ناگهانی به ماشین شکستگی بدنه در پوش ها رخ میدهد و درنتیجه باعث بوجود آمدن فشار بسیار زیادی وسیله بر روی قالپاق یا بر روی بدنه میشود.

در نتیجه ای اثر حجم قطعه ای که شکسته شده است به میزان اندکی افزایش می یابد،یا ممکن است باعث برهم خوردن تعادل ماشین گردد و جابجایی تعدادی از قطعات متحرک و غیر متحرک ماشین را به همراه دارد.

بررسی بدنه و درپوش در مقاله عیب یابی موتورهای الکتریکی بسیار حائز اهمیت بوده و این مشکل جز رایج ترین ها می باشد.

به منظور عیب یابی این مشکل می بایست به طور دقیق تمامی درپوش ها و قسمت های بدنه را بررسی کرد.

اگر شکستگی یا ترک در بدنه مشاهده شد باید در حد امکان آن قسمت را جوش داد و اگر قالپاق دچار شکستگی شد باید آن را تعویض کرد.

سپس برای تشخیص عیب در موتورها بایستی در وهله اول بدنه و درپوش را باز کرده،در صورت سالم بودنشان به سراغ عیوب دیگر رفت.

بررسی بلبیرنگ ها ،پوش ها و یاتاقن

بلبیرنگ ها ،پوش ها و یاتاقن قطعات بسیار مهم در موتورها هستند و وظیفه بسیار حیاتی را دارند.

نقص درون این قطعات نیاز دانش تخصصی بوده اما در مقاله عیب یابی موتورهای الکتریکی به صورت کامل با آن آشنا خواهید شد.

بلبیرنگ ها در نقش تیکه گاه ،و تحمل فشار مربوطه را انجام داده،پوش ها کاهشی کرد اصطکاک ما بین قطعات ثابت و متحرک را انجام میدهند.

در نتیجه سالم و بدون نقض بدون قطعات فوق به این معنی است که کارکرد موتور به خوبی درحال پیشروی است.

البته بایستی ذکر کرد که سرویس متداول و مرتب آن ها همچنین روغن کاری،بازرسی منظم تاثیر فراوارنی و ضروریت بسیارری در این امر دارد.

دانلود منابع محتوا تعمیر موتور الکتریکی به صورت فایل زیپ

عوامل مختلفی که در گریس کاری و یا تناوب روغن کاری دخیل میباشند شامل شرایط آب و هوایی ،میزان زمان کارکرد مناسب هستند.

عوامل خرابی قطعات

خراب شدن بوش ها،بلبیرنگ ها ،یاتاقان به عوامل ذیل ممکن است تحقق یابد:

بر روی موتور بار بیش از حد و فشار زیادی باشد،یا مشاهده میشود که از موتورها در محیط کثیفی استفاده می شود که اماکن بکارگیری یموتور در آن قسمت وجود ندارد.

این عوامل خرابی اصلی ترین بخش از مقاله عیب یابی موتورهای الکتریکی می باشد.

در صورت عدم بکارگیری مناسب یا نرسیدن به موعود مقرر شده گریس یا روغن امکان دارد یاراداتی برای موراد عنوان شده پیش بیاید.

بعد از مطلع شدن از عیوب مکانیکی ماشین الکتریکی ،در مرحله بعد میابیست به شناسایی ایرادات عیب های الکتریکی آن رفت.

مشکلات در جریان برق

باید توجه کرد که در مسیر جریان برق عیب یابی موتورهای الکتریکی بوجود خواهد آمد،که با مواردی از آن آشنا خواهیم شد:

قطع شدگی ، اتصال بدنه ، اتصال کوتاه حلقه ها

در نظر گرفتن تغییرات مربوط به خصوصیات کار موتور برای تشخیص این عیوب کارساز است که قسمت های بعدی به عیوب موتورهای سه فاز و تک فاز خواهیم پرداخت.

در ابتد بگذارید با این نکته آشنا شویم که در موتور های تک فاز یافت مشکل و عیوب کاری سخت و پیچیده میباشد،درحالی که چنین کاری برای سه فاز کاری ساده و قابل تشخیص است.

موتور های سه فاز

در موتورهای سه فاز برای مشاهده و یافتن تغییرات خصوصیات کار در مرحله اول می بایست فیوز به همراه یک آمپرمتر را در مسیر هر یک از فاز ها قرار داد.

عیب یابی موتورهای الکتریکی سه فاز بسیار حائز اهمیت می باشد.

در ادامه برای مدت کوتاهی و برای تنها چند لحظه موتور را به ولتاژ نامی وصل کنید و بر اثر اتصال موتور در چندین لحظه به برق ممکن است علاوه بر هیچگونه عکس العملی از طرف موتور،آمپرمتر ها نیز هیچ گونه جریانی را به نمایش نگذارند.

یا احتمال این است اتفاقات دیگری رخ دهد مانند:اتصال موترو سه فاز به شبک موتور راه نیوفتاده باشد ،درحالی که ارتعاش کرده باشد و صدا دهد.

بعد از متصل کردن موتور سه فاز به موتور راه بیوفتد ولی به دور نامی نرسد،بعد از آنکه موتور سه فاز به شبک وصل شود،یک ،دو یا ممکن است هر سه فیوز بسوزند و در آخر چنین حالتی ممکن است رخ بدهد که موتور در حالت بی باری راه بیوفتد درحالی که زیر بار می ایستد.

موتورهای تک فاز وجه تمایزی که با سه فاز دارد بر اساس سیستم راه اندازی در آن می باشد.

موتور های تک فاز

عیب یابی موتورهای الکتریکی تک فاز بر اساس سیستم راه اندازی شده در آن ممکن است حالاتی رخ دهد که در ادامه به آن ها ذکر خواهد شد:

مدل خازن دار

برای یافتن عیوب موتورهای تک فاز ،میبایست اولین کاری که انجام داد متصل کردن موتور به شبکه و بار را انجام داد و در ادامه اندازه گیری جریان و ولتاژ موتور صورت گیرد،و اگر شاهد خرابی شدید ،احتمال دارد حالت های زیر رخ دهد:

موضوعات محتوا عیب یابی موتورهای الکتریکی به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

موتور راه نیوفتند درحالی که صدای هوم میدهد،علاوه بر راه نیوفتادن موتورفیوزرا هم میسوزاند،حالت دیگری که امکان دارد پیش بیاید این است که موتور راه بیوفتد ولی به دورنامی نرسد،موتور راه بیوفتد اما از حالت نرمال بیشتر داغ شود.

سخن آخر

عیب یابی موتورهای الکتریکی هدف شکل گیری این محتوا بود ،که تلاش شده است به طور دقیق با آن آشنا شوید.

این قطعه تقریبا در درون تمامی تجهیزات صنعتی وجود داشته و مشکلات آن بسیار رایج می باشد.

امیدواریم توانسته باشیم کمک قابل توجهی به شما کرده باشیم.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه