شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت چیست ؟ + انواع مدل های سیستم CAV

موضوع مقاله:

سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت چیست ؟ + انواع مدل های سیستم CAV

آشنایی با سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت | کارا پمپ

سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت برای جبران بار سرمایشی و گرمایشی فضا مورد نیاز بوده و حجم هوا ورودی سی اف ام یا همان فضا ثابت و درجه دما هوا ورودی که متغیر می باشد ، استفاده می شود.

به این نوع سیستم ­ ها حجم ثابت درجه حرارت متغیر میگویند. پس سیستم­ حجم ثابت جوری طرح ریزی شده است که هدف آن طراحی سیستم­ گوناگون برای جبران بار برودتی و حرارتی کنترل یک یا چند زون به شکل همزمان در لحظه می باشد.

این سیستم­ برای ایجاد سرمایش و گرمایش چند زون در لحظه با استفاده از میزان هوا ثابت و تغییر مقدار حرارت هوا وارد شده به فضا ، طراحی شده­ است.

برای تغییر حرارت در تهویه مطبوع روش هایی وجود دارد از جمله میتوان به دو روش تغییر درجه حرارت فضا مورد نظر و دیگری ترکیب کردن هوای گرم و هوای سرد اشاره کرد.

در ادام همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت پرداخته و به صورت کامل با این سیستم آشنا شویم.

روش های تغییر حرارت

در روش اول مقدار هوا تا زمانی که بتواند پاسخگوی نیاز سرمایشی زون باشد سرد میگردد بعد از ان به زون­ ها ارسال می ­شود. در وارد شدن هر زون کویل گرمایش وجود دارد ، این کویل توسط ترموستات کنترل می ­شود. میزان هوا با حجم ثابت و مقدار حرارت کم به این کویل می­رسد و به مقدار نیاز هر اتاق گرم میگردد.

موضوعات محتوا سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

در روش دوم سیستم های هواساز مرکزی دو نوع هوا گرم و سرد و گرم تولید میکنند. هوا سرد تا مقداری که زون را بتواند سرد کند حرارتش کم می­شود.

همچنین ترموستات هر اتاق میزان هوا سرد و گرم را مناسب با یکدیگر ترکیب می نماید و سپس مقدار حرارت اتاق بر روی میزان معین تنظیم می شود؛ اما مخلوط شدن هوا در هواساز انجام می شود.

انواع مدل های هواساز

انواع مدل های هواساز برای سیستم حجم ثابت

هواساز ها از مدل چند زونه می باشد و این سیستم حجم ثابت چند زونه می نامند.

در حالی که جریانات گرم و سرد توسط دوکانال جداگانه به اتاق میرسند و در ترمینال به فرمان ترموستات اتاق متناسب با یکدیگر یکپارچه می شوند و هوا ترکیب شده وارد اتاق شود و این سیستم را دو کاناله حجم ثابت می­گویند.

پادکست مربوط به این محتوا

مخلوط شدن هوا سرد و هوا گرم با سیستم کنترل دمپر انجام شده و با عبور در هواساز تک زون متفاوت است زیرا اولی برای کنترل چندین زون به­ کار رفته اما دومی برای نظارت بر درجه حرارت در محیط­ های مرطوب مهم است بکار میرود.

فواید سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت

این مدل سیستم هیچ پیچیدگی خاص و سختی ندارد و به راحتی میتوان با آن ها کار کرد معمولا از دهه شصت میلادی وارد عرصه صنعت شدند و استفاده از آن ها رایج شد تنظیم و کنترل سیستم ساده می باشد و در فضاهایی که نظارت بر فشار در آن­ ها مهم است گزینه مناسبی می باشد.

مزایا و معایب سیستم هواساز حجم ثابت

سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت دارای این مزیت می باشد و مقدار هوا جدید وارد شده به فضا مورد نظر به راحتی کنترل می شوند و بسیار مناسب هستند به خوبی کیفیت هوا اتاق را بالا میبرند.

معایب سیستم حجم ثابت

یکی از بدترین معایب این سیستم های حجم ثابت اتلاف انرژی است و اکثر اوقات ساختمان­ ها به حالت بار کامل نیستند و سیستم­ تهویه در آن ها در یک حالت یک پارچه کار می­کند و در سیستم­ حجم ثابت عملکرد حالت پاره در این بار توسط بالا رفت دما هوا خارج شده از هواساز و درجه حرارت هوا وارد شده به هر زون ممکن می باشد.

فرآیندهای گرمایشی و ترکیب کردن آن ها با هوا سرد و هوا گرم انرژی گرمایشی و سرمایشی مصرف میکند.

در این میان سیستم ­حجم­ ثابت هم هستند که مقدار انرژی کمتری را هدر می ­دهد و به طور کلی باعث کم شدن مقدار مصرف انرژی میشوند.

سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت معمولا میزان انرژی انتقالی زیادی مصرف می­نماید. مقدار انرژی به میزان بیشتر هوا است که بای به شکل پیوسته کانال­ عبور داده میشود.

در سیستم­ حجم ثابت به­ این علت که این­که فن هوا وارد شده و میزان هوا در فن برگشتی باید با مقدار حجم ثابت کار کند و هیچ مشکلی برای پایین آوردن مصرف انرژی الکتریکی وجود ندارد و در کانال میزان هوا سرعت بالایی استفاده میشود پس مصرف انرژی هم بیشتر می­گردد.

انواع سیستم های تهویه مطبوع حجم ثابت

انواع سیستم های حجم ثابت

انواع سیستم های حجم ثابت

سیستم های تهویه مطبوع حجم ثابت به دو دسته  سیستم حجم ثابت یک منطقه ای، سیستم حجم ثابت چند منطقه ای طبقه بندی میشود و دارای یک فضا و یا چندین فضا می باشد.

در حقیقت قسمت چند فضا یک فضا دارد و باید محیط مناسبی داشته باشد. مکانی که در یک طرف ساختمان قرار میگیرد و بار تابشی در آن ها یکسان باشد که این دستگاه ها برای قرار دادن در یک ناحیه می باشد.

هر گاه چند فضا در یک قالب چند بخشی یک نقطه قرار میگیرند و دارای کاربری یکسانی هستند و ابعاد مشترک دارند که کم و بیش زمان استفاده آن ها یکسان است و کنار و همجوار آن ها هستند بدین شکل یک سیستم منطقه برای چندین فضا استفاده می شود.

در فضاهایی که از سیستم های چند منطقه ای و سیستم تک منطقه مجزا استفاده میکند این دستگاه حجم هوا ثابت و دما میتواند شرایط یک منطقه را متناسب نماید.

البته لازم به ذکر است که نوع دیگری از این سیستم وجود داشته که به نام VAV شناخته می شود؛ شما می توانید جهت آشنایی با این سیستم مقاله سیستم تهویه مطبوع حجم متغیر چیست؟ را مطالعه نمایید

نحوه عملکرد این مدل

ترموستات که در نقطه مورد نظر نصب شده است دارای دبی آب سرد یا گرم است که کنترل مینماید ، دما هوا وارده متناسب با نیاز باشد. ترموستات در منطقه با ارسال پیام به بخش کنترل سبب تغییر در شیر دو راه یا سه راه کوئل میشود.

در بار جزیی یا بار پایین تر از مقدار بالاتر از دبی هوا به فضا یا چند نوت فضا در یک نقطه قرار گرفته است و ثابت هستند. در واحد یک نواخت انواع کولر گازی به شکل ذاتی و در منطقه حجم ثابت میماند.

این واحد تهویه مطبوع یکدست نیز هستند اما در کنترل رطوبت و پالایش هوا کارآمد نیستند و بیشتر به کار تامین سرمایش فضاهای خاص میایند.

این مدل از سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت واحد بر روی دیوار خارجی نصب میگردد و امکان بیرون قرار دادن کندانسور که تولید گرما مینمایند وجود داشته باشد.این واحدها با بهره مندی از عملکرد پمپ حرارتی میتواند در تمام فصول سرد و گرم را کار کند.

دانلود منابع محتوا معرفی سیستم CAV به صورت فایل زیپ

در این بخش دریچه برای تامین هوا تازه وجود دارد و در همین حال دریچه برای بازگرداندن هوا اتاق به سمت دستگاه وجود دارد تا حدی که امکان ترکیب نمودن هوا برگشتی و جدید در آنها وجود دارد.

سخن آخر

در آخر میتوان این را افزود که مکانهای عمومی اغلب دارای سیستم های سی ای وی یا همان سیستم تهویه مطبوع حجم ثابت برای تنظیم آب و هوا هستند مثل مراکز بزرگ و در مقایسه با سیستم های دیگر استفاده از آن ها آسان است و زیاد به تعمیر و نگهداری نیاز ندارند.

این نوع سیستم ها دارای قابلیت‌ چند منطقه ایی هستند که شبیه به سیستم های دیگر می باشد و در اتاق ها برای کنترل‌ میزان هوا استفاده می شوند.

منابع و ماخذ : Constant Air Volume

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه