شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

سیستم سرمایش اتاق سرور چیست ؟ + آشنایی با خنک کننده های دیتا سنتر ها

موضوع مقاله:

سیستم سرمایش اتاق سرور چیست ؟ + آشنایی با خنک کننده های دیتا سنتر ها

آشنایی کامل با سیستم سرمایش اتاق سرور | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی کامل با سیستم سرمایش اتاق سرور | کارا پمپ

سیستم سرمایش اتاق سرور چیست ؟

سیستم سرمایش اتاق سرور یکی از تجهیزات مهم برای این مکان بوده که باید به صورت کاملا دقیق و اصولی اجرا شود. در ابتدا بایستی عنوان کرد که سیستم خنک کننده به جهت خنک کردن اتاق سرور و همچنین دیتا سنتر به اجرا در می آید.

شایان ذکر می باشد که این سیستم همانند دیگر وسایل نیازمند هوایی با دمای بسیار حساس و ، متفاوت با سایر مکان ها می باشد. این وسایل در حالت عادی برای تولید گرما به کار می آیند.

البته باید به این نکته توجه داشت که افزایش دما بیش از اندازه عامل بروز اخلال در عملکرد سیستم می شود ، لذا در این موضوع بایستی دقت ویژه ای داشت که ، اشتباهی صورت نگیرد.

حتی در مواردی با افزایش دمای این اتاق ، شاهد آتش سوزی خواهیم بود ، در نتیجه استفاده و بهره مندی از امکانات ویژه خنک کننده اتاق سرور و در جلوگیری از عدم رخ دادن چنین مشکلاتی ، استفاده می شود.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی سیستم سرمایش اتاق سرور پرداخته و به صورت کامل با آن آشنا شویم.

رطوبت و میزان آسیب پذیری اتاق سرور

در اتاق سرور علیرغم سیستم خنک کننده مباحث دیگری نیز موجود می باشد که در دست تحقیق و آزمایش قرار دارد.

به عنوان مثال رطوبت مکان و همچنین فیلتر نمودن هوا مواردی هستند که متخصصان مربوطه به آن در حال پردازش تمامی وجهات آن می باشد تا چنین اقداماتی به دور از هرگونه مشکلی به سرانجام برسد.

حال بایستی ذکر شود که امکان آسیب دیدن به سیستم های سرور نیز وجود دارد و البته چنین حالتی در مواقعی رخ می دهد که، رطوبت به پایین ترین حد ممکن خود برسد و چنین حالتی در مواقعی است که فاکتور ذکر شده در 20 درصد قرار داشته باشد.

به همین علت در جهت جلوگیری از آسیب دیدن سیستم های دیتا سنتر ، سیستم سرمایش اتاق سرور بسیار مهم می باشد.

همچنین به دلیل وجود الکتریسیته ایراداتی به این سیستم وارد می شود. البته در صورتی که رطوبت به بیش از 82 درصد برسد هم شاهد آسیب دیدن به تجهیزات خواهیم بود.

با توجه به نکات ذکر شده در مورد آسیب رسیدن به این سیستم در حالت های مختلف ، چنین نتیجه ای حاصل می شود که برای جلوگیری از این مشکل رطوبت نرمال و عادی در اتاق سرور بایستی بین 20 الی 55 درجه باشد ، تا دیگر شاهد پدید آمدن مشکلات این چنینی نباشیم.

پیاده سازی سیستم سرمایش اتاق سرور

به منظور این که سیستم سرمایش اتاق سرور را پیاده سازی کنیم ، بایستی چند سری الدامات و نکات را در اولویت کار قرار دهیم که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.

در مرحله اول بخش هایی که نیزا می باشد خنک شود را بایستی تایین و مشخص نمود و در ادامه باید دقت داشت که سیستم هایی که در اتاق سرور موجود می باشند از جمله سرور ها شامل تجهیزات تهویه داخلی هستند که توسط فن های چنین امری میسر می شود.

چنین سیستم های تهویه ای بدین گونه طراحی می شود که هوا را به قسمت درونی می کشد ،و از بیرون هدایت می شود که این حالت توسط قسمت بیرونی که در خارج از محیط قرار گرفته شده است انجام می شود.

در بیانی دیگر این چنین می توان تشریح کرد که از بخش جلویی هوای سرد را به درون اتاق می کشد ، و در ادامه هوای داغ را به بیرون هدایت می نماید.

راهرو سرد و گرم دیتا سنتر

در این بخش قصد داریم به راهرو سرد و گرم اتاق سرور بپردازیم و مشخصه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

این قسمت از دیتا سنتر ها هم نیازمند سیستم سرمایش اتاق سرور می باشد. در ابتدا بیستی ذکر شود که چگونگی چیدن رک ها در اتاق سرور به این صورت می باشد که به یکدیگر چسبیده است ، در ادامه که این عمل میسر شد .

در قسمت پشت و جلویی رک ها ،باید راهرو هایی ایجاد شود ، که راهرو لسمت جلویی رک ها برای کشیدن هوای سرد به درون سیستم طراحی شده است.

راهرو پشتی رک ها با نام راهروی گرم می شناسند به این دلیل که گرمای به وجود آمده از سیستم ها به آن قسمت انتقال می یابد.

انواع سیستم های خنک کننده دیتا سنتر

سیستم های خنک کننده اتاق سرور در مدل های گونانی می توان پیاده سازی شود که بایستی شرایط موجود را در نظر داشت و به
همین سبب سیستمی که مناسب است را پیاده سازی و به اجرا در آورد.

کولر گازی

برای سیستم سرمایش اتاق سرور ، مورد اول کولر گازی می باشد که نکات مثبت و منفی آن را بررسی خواهیم کرد.

این روش و سیستم در امر خنک ساختن ، به دلیل اینکه کم هزینه می باشد گزینه مناسبی است ، و البته در اتاق های سرور با ابعاد کوچک مانند سیستم خنک کننده در مواردی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

البته به کارگیری از کولر گازی در اتاق سرور نیز دارای نکات منفی و معایبی می باشد.

مورد اول در مورد پایین آوردن رطوبت است ، به این صورت که رطوبت موجود در اتاق سرور را دریافت می نماید و سبب پایین آمدن رطوبت در آن نقطه مکانی می شود.

موضوعات محتوا سیستم سرمایش اتاق سرور به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

نکته ای که بایستی به آن دقت شود ، در این مورد است که طراحی و ساخت کولر گازی به شکلی می باشد که به جهت کار طولانی مدت ساخته نشده است ، و از این رو امکان خرابی و بروز نقایض فنی در آن پس از مدت طولانی استفاده از آن وجود دارد.

فیلتر هوا

فیلتر کردن هوا از دیگر موارد می باشد ، در والع کولر های گازی شامل سیستم فیلتر هوا نمی باشند ، در حالی که در تجهیزات تهویه دیتا سنتر فیلتر هوا چنین امکانی موجد می باشد و به دلیل وجود داشتن سیستم فیلتراسیون در آن قسمت است.

البته از سیستم های خنک کننده دیگری نیز در اتاق سرور استفاده می شود که با مواردی از آن آشنا خواهی شد.

انواع سیستم سرمایش اتاق سرور :

  1. سیستم سرمایش از کف
  2. سیستم سرمایش از پنل بین رک
  3. سیستم سرمایش از داخل رک

از طریق سیستم ها هوای سرد به دو صورت انجام می شود.

  1. سرد کننده آبی
  2. سرد کننده هوایی

البته برای پیاده کردن سیستم سرمایش اتاق سرور ، می بایست از تجهیزات بسیار مناسبی استفاده شود ، همچنین یک واحد تهویه هوا را که قابل حمل می باشد باید خریداری کرد.

سخن آخر

در این محتوا با سیستم سرمایش اتاق سرور به صورت کامل آشنا شدید. همانطور که می دانید دیتا سنتر ها نیازمند یک هوای مطلوب بوده و سیستم خنک کننده درون آن ها بسیار حساس و مهم می باشد.

اگر هوای این اتاق ها مناسب نباشد سبب اختلال در عملکرد و در نهایت مشکلاتی مثل آتش سوزی سیستم ها و … می گردد.

منابع و ماخذ : Server Room Air Conditioners

4.7/5 - (3 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه