شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

لرزه گیر چیست ؟ + آشنایی با نحوه اتصال و انواع آن

موضوع مقاله:

لرزه گیر چیست ؟ + آشنایی با نحوه اتصال و انواع آن

آشنایی با لرزه گیر | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با لرزه گیر | کارا پمپ

لرزه گیر چیست ؟ عبارتی که در زمان اجرا تاسیسات مکانیکی ذهن ما را درگیر خواهد کرد ، با این عبارت آشنا شوید .

در صنعت به دلیل سرعت حرکت سیالات و افزایش و کاهش ناگهانی دما و فشار باعث ایجاد نوسان در سیستم میشود همین نوسانات ایجاد موج و حرکت های طولانی می کند که موجب حرکت در دستگاهای صنعتی و سایر اجزای آن ها می شود .

به عنوان مثال کمپرسور یکی از دستگاه های است که نوسانات زیادی ایجاد می کند و صدای بلندی دارد با افزایش این نوسان در کمپرسور بر حرکت سیال ها اثر میگذارد و باعث ترک و شکستگی در لوله ها می شود.

این حرکت ها باعث آسیب به اجزا کمپرسور می شود برای کاهش این صدمات و ارتعاش ها از این قطعه ها استفاده می شود .

به طور کلی این قطعه یکی از ضروری ترین اجزا درون تاسیسات بوده که باید به صورت کامل آن را بشناسیم .

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی لرزه گیر پرداخته و با آن به صورت کامل آشنا شویم .

آشنایی با لرزه گیر

لرزه‌گیرها خاصیت انعطاف‌ پذیری دارند در هر شرایطی از خود مقاومت نشان می دهد که در موقعیت های متفاوت قابل استفاده هستند .

به راحتی میتوان از لرزه گیر ها استفاده نمود از این قطعه در در سیلندرها ، لنت‌ها ، خطوط مکانیکی ، لوله‌کشی‌ها ، پایه‌ های موتور و … استفاده می شود.

استفاده از این لرزه‌گیرها می تواند باعث افزایش طول عمر دستگاها و لوله‌ ها شود همچنین از انتقال لرزش به بخش های دیگر سیستم خودداری می کند.

استفاده از این قطعه باعث کاهش سر و صدای لرزهای دستگاه نیز میشود در بعضی صنایع میتوان با لرزه گیرهای از جنس فلز جریانات برق را هدایت کرد.

انواع لرزه گیر ها

آشنایی با انواع این قطعه به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

با توجه به نوع فرایند و شکل ارتعاش، به طور کلی انواع لرزه گیر ها ، مدل لاستیکی، ضد ارتعاش آکاردئونی ،ضد ارتعاشات خرطومی تقسیم می شود.

از این قطعه در صنایع مختلف چون صنایع دریایی ، صنایع شیمیایی و دارویی ،نفت ، گاز ، پتروشیمی ، سانتریفیوژه ها ، تاسیسات ، نیروگاه های بخار کاربرد دارند و در جنس های مختلفی تولید می شوند .

این قطعه به دو نوع غیر فلزی و فلزی تقسیم می شوند. مدل فلزی با نام آکاردئونی شناخته شده و مدل غیر فلزی را ، لاستیکی می نامند .

مدل لاستیکی بسیار پر کاربرد هستند. برای مهار لرزش از اتصال آکاردئونی برای انبساط و انقباض لوله استفاده می کنند.

مدل فلزی ( آکاردئونی )

لرزه گیر های صنعتی که جنس بدنه آن‌ها از فلز می باشد از مقاومت بیشتری نسبت به مدل لاستیکی دارد .

اتصال آکاردئونی در مهار انبساط و انقباض ناشی از تغییر دما و سیال استفاده می گردد . این قطعه دو نوع مهار دار و بدون میله مهار دارد .

مدل فلزی باعث پایین آمدن دما و فشار و ارتعاش های صنعتی می شوند .

این قطعه با دفع فشار و ارتعاش از شکستن لوله ها و خسارت ناشی از ان جلوگیری می کند . بیشترین استفاده از این قطعه در خطوط نفت و گاز و یا در موتورخانه ها کاربرد دارد و باعث مهار ارتعاش لوله گالوانیزه می گردد.

مدل غیر فلزی

جنس بدنه لرزه گیر از لاستیک و فلز است باعث مهار ارتعاش در دو سمت عمودی و افقی می شود کاربرد آن‌ها به دما و فشار و میزان خورندگی تقسیم می شود.

مدل غیر فلزی نسبت به مدل فلزی دما و فشار پایینی را تحمل میکند و حداکثر دما در این نوع این قطعه تا نود درجه و حداکثر فشار تا شانزده بار تحمل می کند. از مدل لاستیکی یا غیر فلزی بیشتر در پمپ ها کاربرد دارد نحوه اتصال به شکل فلنج است .

مدل های خرطومی

علاوه بر استفاده از لرزه گیر های آکاردئونی و لاستیکی از لوله های خرطومی فلزی استفاده می شود .

استفاده از خطوط لوله خرطومی و انعطاف بالای آن ها باعث عملکرد بهتر آن‌ها می شود مهمترین مزیت لوله های خرطومی آن است به صورت مستقیم به صورت وی شکل و با زوایای دیگر ساخته می شود .

همینطور ویژگی دیگر درباره خطوط لوله خرطومی آن است که خودشان در کاهش میزان لرزش های سیستم موثر هستند با حذف لرزش و کاهش ارتعاش سیستم دیگر نیازی به تجهیزات پشتیبانی نمی باشد به این خاطر ، استفاده از لوله های خرطومی فلزی باعث بهره وری از فضا میشود .

دسته بندی بر طبق دما و فشار و رنگ

رنگ آبی برای دمای شصت درجه و فشار 10 ، رنگ قرمز برای تا دما ۹۰ درجه با فشار 10 بار

رنگ آبی برای دمای شصت درجه و فشار 16 بار، رنگ آبی و قرمز برای دمای نود درجه و فشار 16 بار مناسبند

هر رنگ در تولید این قطعات کاربردهایی دارند

این قطعه با رنگ زرد به جهت نصب در سیستم های تهویه مطبوع هستند ، لرزه گیر با رنگ آبی به جهت نصب در سیستم فشار قوی استفاده می شود .

اما با رنگ سبز به جهت نصب در سیستم های حاوی اسید، باز استفاده می گردد. این قطعه با رنگ قرمز به جهت نصب در سیستم حرارتی با قدرت تحمل دمای بالا کاربرد دارند .

این قطعه با رنگ سفید به جهت نصب در سیستم های آب آشامیدنی و صنایع بهداشتی کاربرد دارد . همچنین با رنگ قهوه ای ، جهت نصب در سیستم های حاوی نفت و مشتقات آن بکار میرود و با رنگ خاکستری در سیستم های هوای فشرده استفاده می شود.

نحوه اتصال ضربه گیرها

برای مهار لرزش لوله ها میتوان از لرزه گیر استفاده نمود اما ضربه گیرها انواع زیادی دارند که مهمترین آن ها به صرفه ترین آنهاست به عنوان لاستیک های جلوگیری از ضربه که لاستیکی دارای بار می باشد استفاده می شود در زیر دستگاه همانند پمپ قرار می گیرد باعث کاهش ارتعاش میگردد.

نحوه ی اتصال این قطعه

اتصال لرزه گیر فلزی بشکل جوشی فلنجی و دنده ای است . مزیت اتصال این قطعه این است که فلنج باعث می شود نحوه اتصال مدل لاستیکی متفاوت باشد برای راحتی کار از فلنج برای اتصال استفاده می شود.

نحوه نصب مدل فلزی

لرزه‌گیر ها با توجه به آلیاژی که ساخته می شوند می‌ توانند تغییرات ناشی از ارتعاشات را مهار کند انقباض و انبساطات با توجه به درجه حرارت و فشار را می‌توان از طریق مدل های فلزی به کمترین حالت ممکن رساند ضربات ایجاد شده در لوله‌ که بر اثر فشار مایعات و یا گازها ایجاد شده خنثی میشود این لرزه‌گیرها بسیار کارآمد هستند .

لرزه‌گیرها در صنایعی مانند تاسیسات غذایی، صنایع نفت و گازها مورد استفاده هستند .موتورخانه ها دارای حرکت های دورانی هستند که بر روی سیال ها فرایند مختلف انجام می دهند.

این حرکت های دورانی می تواند از پمپ ها ، چیلرها ، کمپرسورها و … باشد که با حرکت در زمان انجام وظایف خود ارتعاش و لرزش تولید می کند پمپ ها در هر موتورخانه وجود دارند که وظیفه افزایش فشار را برعهده دارند.

در حقیقت منبع ارتعاشات دستگاهای نام برده می باشند که باید این ارتعاشات را کاهش دهیم تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود .

دستگاهای لرزه گیر ساختاری عملکردی شبیه به فنر دارند که باعث کاهش ارتعاش دستگاه می شود.

برخی لرزه گیرها عبارتند از مدل های آکاردئونی ، فلزی مهاردار ، فنرهای فشاری ، مهار دار زاویه‌ای ، مدل های لایه‌ای ، مدل خرطومی فلزی ، قابل جوش ، مدل های فلنج دار هستند .

2/5 - (1 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه