شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ چگونه است ؟

موضوع مقاله:

نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ چگونه است ؟

نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ | کارا پمپ

به‌دلیل اهمیت لوله‌کشی آب ساختمان، در این بخش نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ را بررسی می‌کنیم. در محل نصب شوفاژ باید مصالح ساختمانی مطمئن و ایمنی را استفاده کرد. برای لوله‌کشی آب سرد و گرم باید این قسمت ها جداسازی شوند و طبق اصول به داخل خانه بدون نشتی جریان پیدا کند. لوله‌کشی شوفاژ باید طبق متدهای خاصی توسط کارشناسان این حوزه انجام شود.

معرفی لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ

یکی از اصلی ترین وسایل گرمایشی درون خانه ، شوفاژ بوده که بسیار پر کاربرد می باشد. این بخش دارای لوله های رفت و برگشت آب بوده و فعالیت آن منوط به فعالیت این لوله ها است. شاید برای همه ما پیش آمده باشد که قصد داریم لوله کشی شوفاژ را بدون هزینه اضافی خودمان انجام دهیم .

این امر علاوه بر جلوگیری از هزینه های اضافی و داشتن صرفه اقتصادی ، باعث شده تا تجربه کسب کرده و این کار را یاد بگیریم. لوله های شوفاژ به دو دسته سرد و گرم تبدیل می شوند.

لوله های گرم وظیفه انتقال آب را از موتورخانه ، آبگرم کن یا پکیج دیواری را داشته و لوله های آب سرد وظیفه خروج آب را از رادیاتور دارند. در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ  پرداخته و به صورت کامل با آن آشنا شویم.

نکات مهم در نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ

نقشه لوله‌کشی باید طبق یک مسیر بدون اختلال مشخص شود. موقعیت رادیاتورها باید با توجه به ‌اندازه‌ مورد نظر آن‌ها مشخص شود. اندازه و تعداد رادیاتورها طبق مقیاس محیط و تعداد ساکنین انتخاب می‌شود. بعد از تشخیص موقعیت لوله‌ها و رادیاتورها باید بستر و تجهیزات موردنیاز آماده شوند.

 در روند نحوه لوله‌ کشی آب سرد و گرم شوفاژ باید از لوله کم‌تری استفاده شود، تا علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها شبکه منسجم‌تری داشته باشید. مسیر لوله‌ها باید دارای کم‌ترین پیچ‌وخم باشند تا چرخش و جریان آب در آن‌ها ساده‌تر انجام شود. شوفاژها باید نزدیک به پنجره‌ها و منافذ جریان هوا قرار بگیرند تا کارایی بهتری داشته باشند.

معمولا شیر فلکه اصلی در زیر روشویی کاربرد شیر فلکه ان است،که این امکان را به ساختمان میدهد که در زمانهای ضروری آب داخل ساختمان را قطع کنند تا از مشکلات جدی جلوگیری شود.

زمانی که که متخصص کار لوله کشی سرد و گرم شوفاژ و انشعابات لوله کشی را انجام میدهد، باید سعی کند لوله کشی تا حد امکان کوتاه و بدون پیچ و خم باشد. لوله کشی به این نحوه مقاومت بیشتری در برابر آب نشان میدهد.

علاوه بر این مزیت لوله ها آن است که در برابر هر گونه شکستگی و نشتی به راحتی تعویض میشود. نصب لوله های سرد و گرم در موازات با یکدیگر می باشن،د که دلیل اصلی این کار پیدا کردن سریع محلی نشتی و ترکیدگی است.

نکته هم دیگر برای نصب موازی لوله ها فاصله بین دو لوله باید فاصله استاندارد باشد که اندازه ان بین پنج تا ده سانتی متر است.

رعایت استانداردها در لوله کشی مزایای زیادی دارد از جمله پیشگیری از انجام کار دوباره و اصلاح اشتباهات ، در تهیه و استفاده از مواد اولیه صرفه جویی می شود ، ایمنی محیط زیست و بهداشت حفظ می گردد.

نکات مهم لوله کشی شوفاژ

نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ

برای نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ ، ابتدا بر طبق نقشه لوله کشی طراحی شده از فضای مشخص شده از کف زمین برای لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ حفاری می کنیم . سپس با توجه به مکان تعیین شده برای نصب پکیج و شوفاژ در ساختمان لوله سرد و گرم آب و شوفاژ ، را از منطقه قرارگیری پکیج انجام می دهیم.

بعد از آن ، لوله سفید و یا لوله چند لایه استفاده کرده تا طول عمر سیستم لوله کشی زیاد شود، معمولا از لوله سفید برای این عملیات استفاده می شود . پس لوله ها در متراژ مشخص به اندازه زده می شود و سپس آن ها را با قیچی لوله برش میزنیم. با توجه به نوع لوله که اذین یا لوله سفید است، برای اتصال لوله ها از اتو لوله استفاده می شود.

این دستگاه اتو لوله دو سر دارد، که لقمه اتو به ان وصل شده است اول سایز لقمه را مناسب با سایز لوله و اتصال انتخاب میکنیم و سپس به دو طرف اتو میزنیم.

سپس دمای اتو را تنظیم کرده و لوله و اتصال را به صورت همزمان به دو سر اتو وارد می نماییم. بعد از اینکه لوله و اتصال گرم شدند هر دو را از اتو لوله جدا مینماییم، بهم متصل میکنیم تا به یکدیگر متصل شوند.

انواع سیستم‌های لوله کشی شوفاژ

شوفاژ یک سیستم گرمایشی است، که گرمایش کل ساختمان را برعهده دارد. این سیستم، انرژی موردنیاز را از پکیج و سیستم‌های موتورخانه مرکزی دریافت می‌کند. در این فرآیند با توجه به نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ، آب گرم از پکیج و موتورخانه به لوله‌های شوفاژ وارد می‌شود و سبب گرمایش محیط می‌شود. آب با دمای پایین‌تر به‌سمت پکیج و موتورخانه بازمی‌گردد. در ادامه، انواع سیستم‌های لوله‌کشی در شوفاژ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع سیستم‌های لوله کشی شوفاژ

سیستم تک لوله ای برای لوله کشی شوفاژ

 این روش از یک لوله برای اجرا استفاده می‌کند. در این فرآیند، آب گرم تولیدی به‌وسیله لوله‌ به شبکه وارد می‌شود و پس‌از کاهش دما به‌سمت منبع حرارتی (پکیج یا موتورخانه) وارد می‌شود. در این سیستم هرکدام از شوفاژها یا رادیاتورها دارای 2 لوله جداگانه جهت ورودی و خروجی هستند.

در تمامی بخش‌ها نمی‌توان از یک لوله استفاده کرد. در مواردی با تعداد زیاد لوله‌ها، این روش برای لوله‌کشی استفاده نمی‌شود. مزایای این شیوه شامل مصرف کم لوله و هزینه کم‌تر است. این روش برای لوله‌کشی روکار انتخاب خوبی است.

 سیستم دو لوله ای لوله کشی شوفاژ

در این روش از 2 لوله جداگانه برای لوله‌های رفت و برگشت لوله‌کشی شوفاژ استفاده می‌شود. خط لوله رفت جهت انتقال آب گرم به رادیاتور و شوفاژها استفاده می‌شود و دمای بالاتری دارد. آب گرم توسط یک لوله به شوفاژ وارد می‌شود و توسط لوله‌های دیگر از آن خارج می‌شود و به منبع حرارتی وارد می‌شود. این شیوه به‌صورت برگشت مستقیم و معکوس اجرا می‌شود.

روش انشعابی لوله کشی شوفاژ

در این شیوه که جزو سنتی‌ترین روش‌های لوله‌کشی آب و شوفاژ است محدودیتی ندارد و به‌صورت روکار و توکار قابل اجرا است. در این شیوه آب در ساختمان توسط رایزر اصلی انشعاب پیدا می‌کند و تفاوتی بین نحوه لوله ‌کشی آب سرد و گرم شوفاژ وجود ندارد.

نحوه لوله کشی آب شوفاژ

صفر تا صد نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ

یکی از نکات مهم جهت لوله‌کشی آب سرد و گرم شوفاژ، انتخاب مکان مناسب برای رادیاتور است. طوری که نقشه و دکوراسیون داخلی فضای خود را حفظ کنند و سهولت دسترسی برای تعمیر، نگهداری در مواقع ضروری بازدهی خوبی داشته باشد. در مرحله ابتدایی طبق نقشه لوله‌کشی باید یک فضای مشخص از کف زمین جهت لوله‌کشی تعیین و کنده‌کاری شود.

اجرای لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ

طبق مکان تعیین‌شده برای نصب دستگاه باید عملیات لوله‌کشی از مکان قرارگیری پکیج انجام شود. برای افزایش طول عمر سیستم لوله‌کشی باید از لوله سفید و چند لایه استفاده شود. در این روند، لوله‌ها را در متراژ مشخص اندازه‌گیری می‌کنند و توسط قیچی، برش می‌زنند. جهت اتصال لوله‌ها از دستگاه اتو لوله استفاده می‌کنند. این دستگاه، 2 سر دارد که لقمه‌های اتو به آن متصل هستند.

 در ابتدا باید سایز لقمه متناسب با سایز لوله انتخاب شود و به 2 طرف اتو بسته شود. بعد از تنظیم دمای اتو لوله، لوله و اتصال را به 2 سر اتو وارد می‌کنند. بعد از گرم‌شدن لوله و اتصال، هر دو را از اتو لوله جدا می‌کنند و در یکدیگر فرو می‌برند.

موضوعات محتوا نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

اتصال لوله ورودی از منبع بالای ساختمان به لوله کشی آب

در این مرحله، برای تأمین آب ساختمان از منبع آب بالای پشت بام استفاده می‌شود. به همین علت باید لوله ورودی از منبع بالای ساختمان به سیستم لوله‌کشی آب واحد ساختمانی وصل شود. برای چنین چیزی باید از لوله سفید با 2 اتصال 90درجه استفاده کرد و توسط اتو لوله به یکدیگر وصل کرد.

طبق محل قرارگیری شوفاژ در ساختمان باید از لوله اصلی آب مربوط به گرمایش ساختمان انشعاب‌گیری کرد و تا مکان تعیین‌شده نصب شوفاژها ادامه داد.

تست اولیه لوله ها: در این مرحله، شیر آب ورودی به لوله‌کشی باید به‌صورت موقت باز شود تا زمان برقراری جریان آب به داخل لوله‌ها آن را بتوان تست کرد.

نصب درپوش و اتصالات لوله ها: تمام لوله‌های داخل سیستم باید پوشیده از درپوش و اتصالات باشند. به همین علت باید تمام درپوش‌ها و اتصالات با نوار تفلون پوشانده شوند. سپس روی لوله‌ها نصب شوند. برای نصب درپوش روی لوله‌ها بهتر است از شابلون استفاده شود.

اتصال لوله ها آب به لوله های رفت و برگشت شوفاژ

جهت برقراری ارتباط بین لوله‌های آب باید در محل نصب دستگاه، 2 مسیر لوله‌کشی توسط شیلنگ پیسوار به یکدیگر وصل شوند. در ابتدا اتصالات را روی لوله‌های آب در محل نصب دستگاه می‌بندند و سپس توسط شیلنگ پیسوار روی اتصالات نصب می‌کنند.

1- اتصال لوله آب روشویی برای تست

برای برقراری جریان آب در کل سیستم جهت تست باید لوله آب بخش روشویی توسط شیلنگ پیسوار به یکدیگر متصل شوند. با توجه به این‌که این پروژه در ساختمان در حال بازسازی انجام می‌شود باید شیر آب در آشپزخانه وصل شود تا برای عملیات بنایی استفاده شود.

2- تست نشتی لوله ها

در این مرحله، شیر اصلی ورودی ساختمان را باز می‌کنند تا تمام لوله‌ها و اتصالات ازنظر نشتی چک شوند. اگر نشتی در بخش اتصالات وجود داشت توسط  سفت‌کردن، این نشتی باید رفع شود.

لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ در آشپزخانه

با انشعاب‌گیری از لوله‌های اصلی آب خروجی از پکیج، لوله‌کشی آشپزخانه انجام می‌شود. در ادامه مراحل، لوله‌کشی ماشین لباسشویی، ظرفشویی و سینک داخل آشپزخانه اجرا می‌شود. برای چنین چیزی باید ارتفاع لوله آب ورودی به این دستگاه‌ها را در نظر گرفت.

برای یخچال‌های متصل به سیستم لوله‌کشی باید لوله‌کشی آب سرد انجام داد. برای چنین چیزی یک انشعاب از آب سرد اصلی ورودی به آشپزخانه در نظر می‌گیرند و با نصب اتصال به لوله، آن را تا محل آب سرد ورودی یخچال ادامه می‌دهند.

همچنین بخوانید : کلکتور چیست ؟ + نحوه نصب + مزایا و معایب

لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ در سرویس بهداشتی

نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ در ساختمان دارای سرویس بهداشتی کمی متفاوت است و باید به یکسری نکات توجه کرد.

ساختمان هایی که سرویس و لوازم بهداشتی دارد باید میزان فشار آب متناسب باشد، زیرا تامین نشدن فشار مناسب آب باعث عدم کارکرد آن می شود . دستگاه گرمایشی و ذخیره ساز در مکان مناسب نصب شود که خطر ساز نباشد و دمای آن ها بیش از اندازه نباشد.

اگر شبکه فاضلاب های شهری و بهداشتی وجود داشته باشد، فاضلاب مسکونی را به آن متصل می نماییم. فاضلاب و یا آب موجود در سیستم های دیگر نباید در لایه های سطحی آب و خاک تخلیه شوند ؛ مگر آنکه این آب ها از قبل تصفیه شده باشند.

وسایل مورد نیاز لوله کشی سرویس بهداشتی باید از مواد مقاوم که در برابر خوردگی پایدار و مقاوم باشد استفاده شود، همچنین طرح قرار گیری لوله به این شکل باشد که در برابر اجزای ساختمانی مقاومت کند .

نصب شوفاژ

نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ هنگام نصب آن جزو اولین واصلی ترین کار ها می باشد. بر طبق محل قرارگیری شوفاژ ساختمان از لوله اصلی آب سرد و گرم برای گرمایش ساختمان انشعابات مورد نیاز را می گیریم تا مکانی که برای نصب شوفاژها تعبیه شده است.

شیر آب ورودی به سمت لوله کشی را باز می کنیم با باز شدن جریان آب داخل لوله ها را تست کنیم. همه لوله های داخل سیستم لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ ساختمان باید با درپوش و اتصالات پوشیده شوند. بنابراین ابتدا تمام درپوش ها و اتصالات را با تفلون می پوشانیم بر روی لوله ها نصب می کنیم. برای نصب درپوش بر روی لوله های آب سرد و گرم از شابلون استفاده می نماییم.

برای ارتباط گرفتن بین لوله آب سرد و گرم با لوله رفت و برگشت شوفاژ باید در مکان نصب پکیچ این دو مسیر لوله کشی را با شیلنگ پیسوار به هم وصل میکنیم ابتدا اتصالات که بر سر لوله های آب متصل شده را در محل نصب پکیج میبندیم

بعد از آن شیلنگ پیسوار را بر سر اتصالات نصب مینماییم برای برقرار کردن جریان آب در کل سیستم لوله کشی جهت تست باید لوله آب سرد و گرم روشویی را با کمک شیلنگ پیسوار وصل کنیم باید یک شیر آب در آشپزخانه وصل کنیم تا برای عملیات مورد استفاده قرار بگیرد و تست ها انجام شود.

پس از جریان یافتن آب در لوله های سرد و گرم و رفت و برگشت شوفاژ باید تمام سیستم لوله کشی آب هواگیری شود پس درپوش سر لوله ها را به آرامی کمی باز مینمایم تا هوای درون لوله ها به همراه کمی آب تخلیه شود و پس از آن درپوش را دوباره می بندیم .

جمع‌بندی

در این مقاله نحوه لوله کشی آب سرد و گرم شوفاژ را مورد بررسی قرار دادیم.  این امر باید توسط متخصص و افراد حرفه‌ای انجام شود زیرا هر خطایی که در انجام آن رخ دهد سبب عملکرد نامطلوب شوفاژ خواهد شد.  انتخاب نادرست لوله‌ها علاوه‌بر ایجاد ظاهر نامناسب محیط می‌تواند در هزینه پکیج نیز تأثیرگذار باشد. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ کارشناس ما در شرکت کارا پمپ تماس بگیرید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه