شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

الزامات اتاق تمیز

موضوع مقاله:

الزامات اتاق تمیز

الزامات اتاق امیز

فهرست مطالب

فهرست مطالب

الزامات اتاق امیز

الزامات اتاق تمیز یا کلین روم:

اتاق تمیز محیط یا اتاقی است که در آن تمامی ذرات مانند گرد و غبار ،رطوبت ،میکروب ها کنترل شده اند تا برای فعالیت های پزشکی و صنعتی و غیره آماده باشند و این ذرات آلایندگی به میزان خاص که بسته به استاندارد منطبق با فعالیت تنظیم میشوند .

برای داشتن یک اتاق تمیز یک سری الزامات را باید رعایت کرد در این مقاله به آن مبپردازیم

  • اهمیت در نظر گرفتن الزامات اتاق تمیز

    : الزامات اتاق تمیز باید به شدت مورد بررسی قرار گیرد زیرا در مبحث کلین روم کوچکترین ذرات ممکن است باعث ضرر های جبران ناپذیری شود.

  • استفاده از فیلتر هوا منطبق با استاندارد:

  • یکی از الزامات اتاق تمیز هوا و ذرات معلق در آن است که بسته به نوع فیلتر هوا مشخص میکند چه مقدار ذرات در هر متر مکعب اتاق مجاز است. فیلتر هوا هم باعث میشود ذرات گرد غبار و ذرات شیمیایی داخل اتاق تمیز وارد نشود هم باعث میشود هوای تازه وارد اتاق شود.

فیلتر های هوا در اتاق تمیز به سه دسته تقسیم میشوند 1-فیلتر هپا 2- فیلتر آلپا 3- هواساز هاژینگ

  • فیلتر هوا هپا : عموما در اتاق تمیز ها از فیلتر هپا استفاده میشود زیرا در این فیلتر ذرات بزرگتر از 0.3 وارد محیط نمیشوند و تمامی هوای ورودی باید ابتدا از داخل این فیلتر عبود کند و درصد موفقیت فیلتر هوای هپا باید بین 99.95% الی 99.97 % باشد
  • فیلتر هوا آلپا : قوی ترین نوع فیلتر هوا که در موارد خاص استفاده میشود در این فیلتر وقتی هوا وارد میشود ابتدا از چند فیلتر عبور میکند سپس به فیلتر آلپا میرسد و این فیلتر با توجه به استاندارد اتاق تمیز هوا را تصفیه کرده و با فشار زیاد وارد محیط میکند و همزمان هوای آلوده موجود احتمالی را از اتاق تمیز بیرون میکشد . درصد موفقیت فیلتر هوا آلپا 99.999% میباشد.
  • هواساز هاژینگ : از هواساز هاژینگ هم در مواردی استفاده میشود این هواساز دارای فیلتر های است که هوا را با درصد موفقت 99.99% تصفیه میکند و بیشتر در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها استفاده میشود
  • معماری اتاق تمیز: اتاق تمیز باید به سرعت و سهولت قابل شستشوی کامل باشد وجود درز و گوشه باعث میشود تا فرآیند تمیز کردن کند تر یا با درصد موفقیت کمتری انجام شود.
  • مواد اولیه و جنس زیرساخت های اتاق تمیز :

  • مواد اولیه باید مقاوم در برابر گرما و سرما باشد و نباید از جنسی استفاده شود که باعث تولید الکتریسیته ساکن شود مواد استفاده شده در سقف ،دیواره و کف اتاق تمیز باید از جنس مرغوب باشند و همچنین به راحتی قابل شستشو باشند باتوجه به اینکه گاهی اوقات مواد شیمیایی رو سطح ریخته باید به راحتی قابل شستشو باشند.

بهترین جنس برای کف و دیواره ها پلی اورتان و رزیلی انت میباشد زیرا در برابر سایش و شکستگی مقاوم هستند. دیوار ها نباید پوسته پوسته شوند.

برای سقف انتخاب های بیشتری وجود دارد به این دلیل که کمتر مورد سایش و ضربه قرار میگیرد و از جنس پولیکا ، فایبر گلاس و فولیکا میتوان استفاده کرد.

درب ورودی باید در قسمت تمیز اتاق قرار گیرد و کمترین نیاز به لمس را داشته باشد و بصورت اتوماتیک بسته شود و روی آن میبایست یک پنجره شیشه ای تعبیه شود تا داخل و خارج اتاق را بتوان دید و حتما باید دوجداره باشد تا صدا و آلودگی وارد نشود. بهتر است از پنجره در جاییکه نور مستقیم خورشید میتابد استفاده نشود زیرا امکان استفاده از پرده در اتاق تمیز وجود ندارد.

  • میزان تمیزی اتاق تمیز: میزان تمیزی اتاق تمیز بسته به کلاس و نوع استاندارد های بکار رفته در اتاق تمیز است و باید توسط شخصی که مسلط به تفاوت کلاس ها و استاندارد ها است استفاده شود.
  • جنس وسایل داخل اتاق تمیز: با توجه به اهمیت تمیزی باید از صندلی و میز هایی با ترکیبات خاصی از پلاستیک استفاده شود زیرا نباید مورد سایش قرار بگیرد پس نباید از وسیله ای با جنس پارچه در آن استفاده شود ، همچنین برای انباری ها باید از وسایل ضد زنگ استفاده شود تا ذرات زنگ زدگی در محیط پخش نشود و تمامی وسایل باید خاصیت آنتی باکتریال را دارا باشند .

لباس های مخصوص اتاق تمیز :

در اتاق تمیز خود چه لباس هایی باید بپوشیم؟ ما انسان ها همواره آلایندگی های زیادی با خود حمل میکنیم چه روی پوست چه روی لباس و به همین دلیل باید از لباس مخصوص استفاده کنیم برای مثال :

در کلاس استاندارد Iso8 شما به 1-کت یا کاور آزمایشگاهی 2- کلاه 3-روکش کفش 4- ماسک صورت 5- دستکش

زمان پیشنهادی برای تعویض لباس : دو بار در هفته

در کلاس استاندارد Iso6  شما به 1- لباس مخصوص 2-ماسک صورت 3-دستکش 4-کفش 5-عینک مخصوص نیاز دارید .

زمان پیشنهادی برای تعویض لباس : هر هفته سه بار تعویض

در کلاس استاندارد Iso3 1-لباس مخصوص 2- کلاه 3-سرپوش 4- چکمه 5- پوشش چکمه 6- ماسک صورت 7- دستکش 8- عینک 9- روکش لباس زیر نیاز دارید .

زمان پیشنهادی برای تعویض لباس : پس از هربار ورود

الزامات اتاق تمیز لباس مخصوص

 

  • پنجره های اتاق تمیز:

  • پنجره های اتاق تمیز باید از جنس آلومینیوم باشد و کاملا هم سطح با محیط باشد تا به راحتی قابل شستشو باشد هوامند بودن آن هم حائز اهمیت است و باید دوجداره باشند.
  • پرده هوا یا سد هوا در اتاق تمیز: فشار هوای اتاق همیشه باید مثبت باشد و سد هوا یک دیواره ای است که این فشار را ثابت نگه میدارد و از در ورودی تا راهروی ورودی ادامه دارد. میتوان از پرده هوا نیز بجای آن استفاده کرد امروزه از پرده هوا در اکثر مجتمع ها و مکان هایی که جمعیت زیادی دارند استفاده میشود که این پرده هوا چندین خاصیت دارد اول اینکه باعث میشود گرد و غبار و حتی حشرات وارد فضای داخل نشوند دوم اینکه باعث صرفه جویی در مصرف انرژِی شده به نوعی که در تابستان به دلیل گرمای هوا از کولر های پر مصرف استفاده میشود و اگر پرده هوا وجود نداشته باشد باعث هدر رفتن بخشی از این خنکی در درب های ورودی میشود و در اتاق تمیز هم از پرده هوا استفاده میشود تا از ورود گرد وغبار به فضا جلوگیری کند و هوای داخل و بیرون یکی نشود. پرده هوا معمولا بصورت افقی بالای درب ورودی تعبیه میشود تا در حین باز و بسته شدن در نیز ذرات وارد اتاق تمیز نشوند. بهترین حالت استفاده همزمان از سد هوا و پرده هوا است .
  • جعبه اتاق تمیز یا کلین روم: وسیله ای برای ورود و خروج وسایل به اتاق تمیز با کمترین تردد افراد در کلین روم استفاده میشود
  • از اتاق تمیز امروزه استفاده زیادی میشود و کاربرد های اتاق تمیز بسیار زیاد است.

سخن آخر :

در این مقاله تلاش شد تا با الزامات اتاق تمیز و کلین روم صحبت کنیم تا از نحوه استفاده درست آن مطلع شویم. برای تماس با کادر مجرب و دوره دیده تیم کارا پمپ برای پروژه های خود به صفحه  تماس با ما سایت مراجعه فرمائید و جهت استفاده از مشاوره رایگان حضوری و تلفنی با شماره   ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمائید.

 

 

 

 

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه