شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

الزامات ورود به اتاق تمیز

موضوع مقاله:

الزامات ورود به اتاق تمیز

نمونه ای از اتاق تمیز و الزامات ورود به آن

فهرست مطالب

فهرست مطالب

نمونه ای از اتاق تمیز و الزامات ورود به آن

الزامات ورود به اتاق تمیز یا کلین روم

اتاق تمیز به اتاق یا اتاق هایی میگویند که در فعالیت های مختلفی از جمله پزشکی ، مواد غذایی ، هوافضا و الکترونیک و غیره استفاده میشود و هوای داخل آن بصورت کنترل شده است که میزان کنترل شده ای از گرد و غبار و فشار و رطوبت وجود دارد تا فضا برای انجام فعالیت ها مهیا شود.

از آن بعنوان کلین روم نیز نام میبرند. باید بدانیم کلین روم یا اتاق های تمیز به خودی خود باعث تمیزی اتاق نمیشوند یا آلودگی را به طور کامل از بین نمیبرند بلکه آن را کنترل میکنند و سه عامل است که باعث میشود این آۀودگی در سطح کنترل شده باقی بماند

اول : سطح داخل و تمیزی و جنس وسائل استفاده شده داخل اتاق تمیز یا کلین روم که درادامه مقاله راجب جنس مناسب و بهترین مواد اولیه برای هر قسمت از اتاق تمیز صحبت میکنیم .

دوم : کیفیت و نحوه تهویه هوا در داخل کلین روم یا اتاق تمیز تا شرایط هوا و آلودگی را در سطح کنترل شده نگه میدارد و در سایت کارا پمپ راجب انواع اتاق تمیز ها و تهویه هوا صحبت کردیم .

سوم : عامل سوم بستگی به افراد و نحوه استفاده از کلین روم دارد برای مثال تعداد کارکنان در کلین روم موثر است یا نحوه انجام پروتکل های ورود به داخل کلین روم

برای ورود به این فضا به علت وجود حساسیت بالا باید از پروتکل های مهمی پیروی کرد که در این مقاله به این آداب و پروتکل ها میپردازیم.

تمامی موارد بالا به اندازه زیادی اهمیت دارند و سهل انگاری در هر مورد ممکن است باعث خسارات شدید و جبران ناپذیری بشود.

1-قوانین کلی اتاق تمیز یا کلین روم :

  • لباس و دستکش مخصوص اتاق تمیز
  • ممنوعیت خوردن خوراکی حتی آدامس
  • ممنوعیت به همراه داشتن وسایل چوبی ، پارچه ای ، کاغذی ، چرمی و غیره
  • تعداد پرسنل حداقلی زیرا تعدد افراد باعث ایجاد آلودگی میشود.
  • تعدد حداقلی زیرا باز و بسته شدن زیاد در ها ممکن است موجب ایجاد آلودگی شود.
  • وسایلی که وارد اتاق تمیز میشود نباید با لباس کارکنان تماس داشته باشند.
  • سیگار یا هرگونه مواد مصرفی ممنوع است.
  • استفاده از اسپری های خوشبو کننده ممنوع است.
  • وارد کردن وسائل متفرقه مثل مداد ، سکه ، شانه ، موبایل ، انواع پاکت های پلاستیکی و حباب دار ، ژل سیلیکونی و تمامی وسائل خارجی به داخل کلین روم یا اتاق تمیز ممنوع است.

2- مراحل و الزامات ورود به اتاق تمیز :

  • در این قسمت به چک لیست روش لباس پوشیدن اتاق تمیز میپردازیم :
    تعویض لباس های اضافی در رختکن : کارکنان قبل از ورود به اتاق ابتدا باید لباس های مخصوص را جایگزین لباس های عادی بکنند و رختکن فضایی است که برای اینکار تعبیه شده است که در آن کمد هایی مخصوص با شماره و کلید به کارکنان داده میشود تا وسایل خود را در آن قرار دهند.
  • پاک کردن آرایش و کرم (مخصوص بانوان)
  • پوشیدن کفش های مخصوص اتاق تمیز
  • شستن دست ها و خشک کردن آنها
  • دوش هوا : دوش هوا یا ایر شاور یک اتاق بسیار کوچک است که افراد قبل از ورود به محیط اتاق تمیز و زمان خروج داخل آن قرار میگیرند تا تمامی آلودگی های احتمالی از روی آنها پاک شود.
  • پوشیدن کفش و کلاه مخصوص و روکش ریش برای افرادی که موی صورت دارند (مخصوص آقایان)
  • از الزامات ورود به اتاق تمیز - ماسک ریش
  • استفاده از سد کفش : سد مخصوص کفش که با ارتفاع 25الی 35 سانتی متر است .
  • استفاده از زیرپایی : سطحی مخصوص و چسبناکی است که در کف قرار میگیرد و کارکنان به محض ورود روی آن تمامی آلودگی های رو کفش هایشان جذب آن میشود .
  • در آخر از آینه اتاق تمیز استفاده کنید تا مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد

3قفل های الکترونیکی اتاق تمیز :

برای ورود و خروج بهتر است از قفل های الکترونیکی استفاده شود به دو دلیل 1- باعث میشود لباس کارکنان و دستکش ها کاملا تمیز باقی بماند و از آلودگی احتمالی جلوگیری میکند 2- کلین روم ها و اتاق تمیز ها همیشه مکان های حساس و مهم هستند چه در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها چه در مباحث جنگی و موشکی به همین دلیل باید از ورود افراد متفرقه به عمد یا غیر عمد جلوگیری کرد تا باعث بروز مشکل نشوند.

برای استفاده از قفل های الکترونیکی به دوربین نیاز است و فردی که داخل اتاق کنترل درب را برای افراد باز و بسته کند .

خطرات و سهل انگاری های اتاق تمیز :

خطرات اتاق تمیز که شما باید بدانید ؛ مطالعات نشان میدهند که درصد بالایی از آلودگی داخل اتاق تمیز توسط پرسنل وارد میشوند این درصد بالغ بر 80% است که تشکیل شده است از پوست ، مو ، الیاف لباس ، عطر ، لوسیون و غیره که توسط پرسنل وارد محیط شده است

اشتباهاتی که ممکن است در اتاق تمیز انجام بدهید:

  • کار گذاری پریز های برق بدون سرپوش و عایق بندی مخصوص ممکن است باعث ورود حشرات به داخل اتاق تمیز شود و حضور حشره در هر قسمت اتاق تمیز باعث آلوده کردن آن قسمت میشود.
  • پوشیدن نادرست ماسک و لباس مخصوص بسیار مهم است زیرا تمام لبه های لباس مخصوص باید بسته باشد و از لباس شخصی پرسنل الیافی به داخل اتاق راه پیدا نکند.
  • استفاده از تشک های چسبنده بطور اشتباه باعث میشود پرسنل روی زمین بیوفتند و در اثر سایش آلودگی تولید شود پس تشک چسبنده باید به درستی در محیط قرار بگیرد
  • استفاده از جنس و مواد اولیه نادرست برای کف و دیوار اتاق تمیز
  • استفاده از تجهیزات غیر حرفه ای داخل اتاق تمیز زیرا در اتاق تمیز جابجایی وسایل و مبلمان حتی تنظیم ارتفاع صندلی ممکن است که باعث ایجاد آلودگی شود .
  • چک نکردن فیلتر های هوا باعث میشود تا شما از خرابی احتمالی آن مطلع نشوید و باعث خسارت زیادی شوید .
  • استفاده از جعبه اتاق تمیز اگر میخواهید وسائلی را به داخل اتاق بیاورید ضروری است زیرا به یک فضا امن برای حمل و نقل وسائل نیاز دارید و وسائلی که حمل میکنید هم باید مطمئن شوید که آلودگی همراه خود ندارند.

4– سخن آخر : در این مقاله به الزامات  و پروتکل های مهمی که باید در هنگام ورود و استفاده از اتاق تمیز و کلین روم اشاره کردیم تا متوجه اهمیت و حساسیت این مبحث بشوید. امروزه کلین روم ها یا اتاق تمیز ها بسیار در شاخه ها مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند .مانند داروسازی ، الکترونیک ، کشاورزی ، بیوتکنولوژی ، هوافضا ، تسحیلات موشکی و غیره به همین دلیل باید از الزامات و پروتکل های ورود به کلین روم ها مطلع باشیم. برای تماس با کادر مجرب و حرفه ای تیم کارا پمپ برای پروژه های خود به صفحه  تماس با ما سایت مراجعه فرمائید و جهت استفاده از مشاوره رایگان حضوری و تلفنی با شماره   ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمائید.

 

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه