شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

طریقه تخلیه آب رادیاتور شوفاژ – (راهنمای جامع)

موضوع مقاله:

طریقه تخلیه آب رادیاتور شوفاژ – (راهنمای جامع)

تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

تخلیه آب رادیاتور شوفاژ در زمستان یکی از اقدامات ضروری برای کارایی بیشتر پکیج و عملکرد صحیح سیستم می‌باشد. اگر آب رادیاتور‌ها را تخلیه نکنید، رسوبات در پایین رادیاتور جمع می‌شوند و از عبور آب گرم از آن قسمت دستگاه جلوگیری می‌کنند.در نتیجه گرما به طور یکنواخت بین قسمت‌های بالایی و پایینی رادیاتور‌ها توزیع نمی‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله با طریقه تخلیه آب رادیاتور  آشنا می‌شویم.

تیم فنی و مهندسی کاراپمپ تمام تلاش خود را کرده است که شما با خواندن این مقاله با اصول تخلیه آب رادیاتور به طور کامل آشنا شوید.همچنین سایت کاراپمپ دارای کارشناسان و متخصصانی در این حوزه می‌باشد که شما می‌توانید با خیالی آسوده و با اطمینان خاظر تخلیه آب شوفاژ خود را که کار تخصصی می‌باشد به ما بسپارید.

تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

تخلیه آب رادیاتور شوفاژ توسط تیم فنی و مهندسی کاراپمپ

ابزار‌ها و اقدامات لازم قبل از تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

در حالی که منتظر خنک شدن لوله‌های شوفاژ هستید، باید نکات مهمی را در نظر بگیرید و ابزار و تجهیزات لازم را برای این کار آماده کنید:

  • دو ظرف خالی بزرگ را زیر لوله برگشت رادیاتور قرار دهید
  • دو دستمال پارچه‌ای آبگیر
  • قلم و کاغذ برای ثبت تعداد دور شیر رادیاتور برای جلوگیری از تخریب تعادل سیستم
  • آچار یا انبردست فرانسوی
  • آچار مناسب برای باز کردن مهره دریچه رادیاتور گرمایش

مراحل تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

پس از تهیه تجهیزات لازم، باید تخلیه آب رادیاتور را شروع کرده و مراحل تخلیه آب رادیاتور شوفاژ را دنبال کنید.
مرحله ۱: همه شیلنگ‌ها و اتصالات رادیاتور را پیدا کنید
لوله‌های برگشت رادیاتور گرمایشی را روی دستگاه پیدا کنید. لوله با شیر کنترل همان لوله‌ای است که به دستگاه پکیج می‌رود و آب گرم را از آن دریافت می‌کند.این لوله در بالای رادیاتور قرار دارد. یکی دیگر از لوله‌های متصل به رادیاتور گرمایش، آب برگشتی به پکیج است.
ظروف بزرگ را زیر این دو لوله قرار دهید و روی ظروف را به خوبی با دستمال‌های پارچه‌ای بپوشانید. به این ترتیب پس از باز شدن دریچه‌های رادیاتور، آب روی زمین نمی‌چکد.

بیشتز بخوانید: نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه

مرحله دوم: المنت حرارتی را از مدار خارج کنید.

در این مرحله، شیر‌های بازگشت رادیاتور را ببندید. برای اینکه به فیلتر‌ها آسیب نرسانید یا روی عملکرد سیستم گرمایش تأثیر نگذارید، باید رادیاتور را از مدار خارج کنید.شیر رادیاتور را ببندید خیلی راحت است، فقط شیر را کاملاً در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

دریچه گاز را در پایین رادیاتور ببندید یا دریچه گاز را برگردانید. بستن شیر کنترل ممکن است کمی دشوار باشد. چون با چرخاندن سر دریچه‌ها به طور معمول باز و بسته نمی‌شوند.
برای دسترسی به بدنه سوپاپ، پوشش سوپاپ را بردارید. سپس با آچار یا انبردست مهره شیر را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.در حین چرخاندن شیر، تعداد دور‌ها را روی یک کاغذ بنویسید. پس از تخلیه آب رادیاتور شوفاژ می‌توان شیر پایینی رادیاتور را به درستی تنظیم کرد.

مرحله سوم: آماده‌سازی برای تخلیه آب داخل بدنه رادیاتور
در این مرحله نوبت به باز کردن مهره قرقره شیر برای تخلیه آب در محفظه رادیاتور می‌رسد.با کمک آچار مهره سوپاپ را تا انتها بردارید و ترجیحاً محل مورد نظر را با پارچه بپوشانید.

مرحله ۴: اتصال مهره ماسوره را شل کنید.
این مرحله کمی سخت‌تر از مراحل قبلی است. زیرا در این فازتخلیه آب رادیاتور شوفاژ انجام می‌شود.قبل از شل کردن مهره شیر پایینی رادیاتور، یک ظرف جمع‌آوری آب را به درستی زیر شیر قرار دهید.

با استفاده از یک آچار، شیر پایین رادیاتور را به آرامی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آب از محفظه رادیاتور خارج شود. مراقب باشید که با آچار آن را بیش از حد سفت نکنید.
مرحله پنجم:تخلیه آب رادیاتور
پس از پر کردن ظرف اول، ظرف دیگری را قرار دهید تا تمام آب داخل بدنه رادیاتور کاملاً تخلیه شود.اگر سرعت خروج آب از رادیاتور خیلی کم است، دریچه هواکش بالای رادیاتور گرمایش را کمی باز کنید تا آب با خروج هوا سریعتر جریان یابد.

بیشتر بخوانید: نصب رادیاتور در بهترین مکان

مراحل تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

مراحل تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

دلیل نیاز به تخلیه آب رادیاتور شوفاژ چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است نیاز به تخلیه، تعمیر یا تعویض رادیاتور خود داشته باشید، از جمله:
یکی از دلایل این است که قسمت‌های پایینی رادیاتور حجم زیادی دارد که از ورود آب گرم به این قسمت دستگاه جلوگیری می‌کند. این کار از پخش شدن گرما بین قسمت‌های بالایی و پایینی رادیاتور جلوگیری می‌کند و در نتیجه قسمت پایین خنک‌تر و قسمت بالایی گرمتر می‌شود.

احتمال نشتی رادیاتور گرمایشی وجود دارد که در این صورت بهتر است رادیاتور را خاموش کرده و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.رادیاتور ممکن است رسوب یا نشت آب انباشته داشته باشد. بنابراین، لازم نیست کل سیستم گرمایش را فیلتر کنید، بلکه فقط داخل همان رادیاتور را باید فیلتر کنید. با این حال، باید آن را ببندید تا شیلنگ‌های رادیاتور خنک شوند، سپس رادیاتور گرمایشی را تعمیر یا تعویض کنید.

اهمیت تخلیه آب رادیاتور شوفاژ در زمستان

  • اگر آب رادیاتور خود را به درستی تخلیه نمی‌کنید ممکن است در آینده مجبور شوید هزینه زیادی برای تعمیرات آب‌بندی دیوار بپردازید. تخلیه کامل رادیاتور به شوفاژ کمک می‌کند تا مشکلات عملکردی کمتری داشته باشد و به آن جان تازه‌ای بدهد.همچنین دیگر با مشکلاتی مانند موارد زیر مواجه نخواهید شد.
  •  فشار بیش از حد در پکیج
  • مصرف بیش از حد انرژی
  •  مسدود شدن کل مسیر لوله‌های شوفاژ گرمایشی

زمان تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

می‌توانید بار‌ها و به دلایل مختلف رادیاتور را تخلیه کنید. مهمترین مرحله در نصب رادیاتور در زمستان تخلیه کامل آب رادیاتور‌ها است. البته این نکته نیز ضروری است که بهترین زمان برای تخلیه آب رادیاتور شوفاژ قبل از شروع فصل زمستان است.

دلیل این امر این است که کار کمتری در دستگاه انجام می‌شود و رسوب‌های کمتری در پکیج جمع می‌شود. برخی از رادیاتور‌ها مانند رادیاتور‌های پنلی بوتان نیاز به آبیاری دارند و باید به صورت دوره‌ای انجام شوند.
اگر فقط یک رادیاتور کثیف است، فقط باید یکی از رادیاتور‌ها را بردارید و نیازی به جدا کردن کل سیستم گرمایشی ندارید. اما در این زمان حتی برای رادیاتور هم باید سیستم را خاموش کنید و صبر کنید تا لوله‌های رادیاتور کاملاً خنک شوند.

زمان تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

زمان تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

سخن آخر

بر اساس آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که گردش مداوم و حتی گردش آب در بدنه رادیاتور باعث می‌شود آب گرم و گرمای حاصل از آن به طور مساوی در قسمت‌های فوقانی و پایین این دستگاه توزیع شود.
انجام این کار جان تازه‌ای به رادیاتور می‌دهد و مشکلاتی مانند موارد زیر را نخواهید داشت.

  • فشار بیش از حد پکیج
  • مصرف بیش از حد برق
  • مسدود شدن کل مسیر لوله رادیاتور گرمایشی

همانطور که متوجه شدید، روش تخلیه آب رادیاتور شوفاژ بسیار ساده است و کافی است ابزار لازم برای این کار را داشته باشید. اما برای اطمینان بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم که از متخصصان و کارشناسان سایت کاراپمپ بهره گرفته و همچنین می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمایید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه