شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

انواع اتاق تمیز

موضوع مقاله:

انواع اتاق تمیز

انواع اتاق تمیز

فهرست مطالب

فهرست مطالب

انواع اتاق تمیز

انواع اتاق تمیز

اتاق تمیز به محیطی میگویند که در آن میزان آلودگی و آلایندگی بطور کامل کنترل میشود که به  سه دسته از نظر جریان هوای داخل آن تقسیم میشود 1- اتاق تمیز یک سویه 2-اتاق تمیز غیر یک سویه 3- اتاق تمیز جریان مخلوط

اتاق تمیز یک سویه

دسته اول اتاق تمیز های که در آن از هود لامینار استفاده میشود هود های لامینار (laminar flow) : هود هایی هستند که جریان هوای اتاق تمیز را میسازند این مدل اتاق تمیز تضمین میکند که فقط جریان پاک وارد محیط شده و بسته به طبقه بندی مورد نیاز از فیلتر هپا یا آلپا استفاده میکند بطوریکه در قسمت سقف ورودی قرار داده میشوند و با سرعت 3 الی 5 متر بر ثانیه وارد محیط میشوند که معمولا تمیز ترین حالت اتاق تمیز در این نوع است که به آن اتاق تمیز یا کلین روم یک سویه میگویند .

اتاق تمیز غیر یک سویه

دسته دوم اتاق تمیز ها که در آن برای تهویه هوا از توربولنت استفاده میکنند و فیلتر ها بصورت تصادفی در محیط قرار میگیرند در این دسته جریان هوا بصورت نا منظم در حال تهویه شدن است که در عکس زیر تفاوت جریان لامینار (laminar flow) را با توربولنت (turbulent flow) را مشاهده میکنید .

انواع اتاق تمیز لامینار و توربولنت

 

همانطور که مشاهده میکنید در جریان لامینار (laminar flow) جریان آرام است و با نظم در جریان است تمامی خطوط مستقیم و موازی هستند و ذرات به آرامی حرکت کرده و روی لایه مجاور میلغزند و معمولا در لوله های با قطر هم شاهد این جریان هستیم اما در جریان توربولنت (turbulent flow) بسیار جریان آشفته و بی نظمی را شاهد هستیم و جریان متلاطم است و عموما در لوله هایی با قطر زیاد شاهد این جریان ها هستیم

اتاق تمیز جریان مختلط

دسته سوم اتاق تمیز ها از هر دو دسته قبل به صورت مختلط استفاده میشود و به دلیل کارایی بالا و هزینه کمتر بسیار در صنعت رایج است و مورد استفاده قرار میگیرد .

 

انواع اتاق تمیز مادولار (madular)

اتاق تمیز مادولار مدلی از معماری و طراحی اتاق تمیز است که مرکز یک اتاق را به محیط اتاق تمیز تبدیل میکند و مزیت این مدل این است که میتوان بین چند متر مکعب یا صد متر مکعب باشد و حتی این قابلیت را دارد که اطراف ماشین آلات مخصوص تعبیه شود و روی ماشین آلات نصب شود . مدل اتاق تمیز مادولار تحمل فشار بالا و استاندارد های Iso را دارد

انواع اتاق تمیز مادولار :

  • اتاق تمیز مونوبلوک (monobloc)

اتاق تمیز مونوبلوک مدلی از اتاق تمیز است که کاملا هموار و وسیع است بطوریکه امکاناتی مثل راه اندازی راه آهن برای وسائل و خدمات و شیشه ها و دیوار های صاف را دارا است .

اتاق تمیز مونوبلوک

 

سطح استاندارد اتاق تمیز مونوبلوک (monobloc)

این نوع اتاق تمیز بهترین انتخاب برای پروژه های هستند که نیازمند استاندارد  gmp میباشند و مطابق با بالاترین استاندارد های Iso بین کلاس های 3 الی 9 و gmp eu  میباشد .

مشخصات سیستم اتاق تمیز ساندویچ پنل مونوبلوک (monobloc)

  • پنل های UltraTech pricion پوششی دقیقا همسطح با دیواره و سقف ایجاد میکند
  • پنل های UltraTech چند منظوره پوشش نیمه فلاش برای دیواره و سقف ایجاد میکنند و از جنس کامپوریت اتاق تمیز هستند .
  • سیستم پنل عایق با هسته های آن
  • درب تک لنگه ، دو لنگه و کشویی و سیستم قفل کننده
  • قطعات وصل شونده به سقف
  • گزینه های کفپوش مثل سرپوشه

 

کاربرد اتاق تمیز مونوبلوک (monobloc)

اتاق تمیز مونوبلوک در طیف عظیمی از صنعت و فعالیت ها مورد استفاده قرار میگیرد  در صنایعی مثل داروسازی ، آزمایشگاه ، بهداشت و درمان و الکترونیک بسیار مفید و پر کاربرد هستند .

  • اتاق تمیز هارد وال (hardwall)

در این نوع اتاق تمیز پنل ها رو قاب های فولادی نصب میشوند به همین دلیل بسیار قوی و با دوام است اتاق تمیز نوع هاردوال به دلیل توانایی بالای در تهویه هوا گزینه مناسبی برای استفاده میباشد .

اتاق تمیز هارد وال

 

جنس دیواره کلین روم هارد وال (hardwall)

جنس دیواره ها در اتاق تمیز هارد وال از پروفیل های منحنی (curve) استفاده میشود و با توجه به تفاوت ها در استاندارد مورد نظر جنس سقف و کف و دیواره ممکن است متفاوت باشد و یکسان نباشد .

سطح استاندارد اتاق تمیز هارد وال (hardwall)

به دلیل قدرت در تهویه هوا گزینه مناسبی برای کلاس های Iso5 , Iso6  میباشد حتی گزینه جذابی برای Iso7 , Iso8  میباشد و در کلاس بندی استاندارد federal 209 e بین کلاس های 100000 الی 1 استفاده میشود.

کاربرد اتاق تمیز هارد وال (hardwall)

اتاق تمیز هارد وال مناسب برای تمام اندازه های اتاق تمیز است و کاربرد های زیادی در صنایع و فعالیت ها دارد برای مثال میتوان به ساخت دستگاه ه ای پزشکی و زیستی اشاره کرد.

  • اتاق تمیز سافت وال (softwall)

اگر به دنبال مقرون به صرفه ترین نوع اتاق تمیز مادولار میگردید اتاق تمیز سافت وال انتخاب مناسبی است زیرا مقرون به صرفه ترین دیواره را دارد قاب های انعطاف پذیر و شفاف روی پنل فولادی نصب میشوند و در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است و شفافیت دارد به همین دلیل گزینه محبوب و اقتصادی است . به دلیل شفافیت باعث عبور نور و روشن شدن فضا میشود و امکان نظارت تیم نظارتی از خارج محیط به داخل را میدهد.

اتاق تمیز سافت وال

 

جنس پرده یا دیواره کلین روم سافت وال  (softwall)

جنس پرده ها در اتاق تمیز سافت وال از جنس pvc میباشد.

سطح استاندارد اتاق تمیز سافت وال  (softwall)

از اتاق تمیز سافت بال در کلاس استاندارد Iso7, Iso8 و در استانداردe  209 federalبین کلاس های100000 الی 100  استفاده میشود .

کاربرد اتاق تمیز سافت وال  (softwall)

اتاق تمیز سافت بال میتواند بسیار کوچک باشد  و به راحتی امکان انتقال آن به مکان های دیگر  استفاده از آن وجود دارد و در صنایع و فعالیت هایی همچون تولید ، پلاستیک ، چاپ ، مواد غذایی و هوافضا مورد استفاده قرار میگیرد.

سخن آخر

در این مقاله تلاش شد تا انواع اتاق تمیز را از جهات و دیدگاه های گوناگون توضیح دهیم از نظر انواع در بحث تهویه هوا و از نظر معماری صحبت کردیم همچنین می توانید از مشاوره رایگان تلفنی ما بهره ببرید با شماره   ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمائید همچنین امکان مشاوره حضوری با کادر مجرب کاراپمپ نیز وجود دارد و این مشاوره بصورت کاملا رایگان خواهد بود و جهت درخواست افراد متخصص و دوره دیده برای پروژه های خود به صفحه تماس با ما سایت مراجعه فرمائید.

 

 

 

 

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه