شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

آشنایی با بهترین لوله برای گاز ساختمان

موضوع مقاله:

آشنایی با بهترین لوله برای گاز ساختمان

بهترین لوله برای گاز ساختمان | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بهترین لوله برای گاز ساختمان | کارا پمپ

انتخاب بهترین لوله برای گاز ساختمان باعث می‌شود تا در آینده مشکلاتی مانند هزینه نگهداری، تعمیر گران‌قیمت، نشتی، سایرخطرهای جانی و مالی به‌وجود نیاید و با محافظت از مهم‌ترین ویژگی‌ها در یکپارچگی ساختاری، جذابیت زیبایی‌شناختی و حفظ ارزش خانه تأثیر بسزایی دارد. لوله‌کشی بخش مهمی از خانه است. در زمان خرید باید سازگاری آن با سایر مواد لوله‌کشی را بررسی کرد تا از بلایای آینده پیشگیری کرد.

انتخاب لوله مناسب برای پروژه خانه در عملکرد برخی لوازم ازجمله گاز و پکیج تأثیر مثبتی دارد. لوله‌‌ها انواع مختلفی دارند که باید متناسب با نیاز انتخاب شوند و تمام استانداردها را داشته باشند. انتخاب لوله مناسب علاوه‌بر ایمنی خانواده در زیبایی خانه نیز تأثیر بسزایی دارد. این گفتار به بررسی بهترین لوله برای گاز ساختمان، چیستی لوله گازی، نکات مهم خرید و ویژگی‌های آن می‌پردازد.

تعریف لوله گازی

لوله گازی نوعی از لوله‌های فولادی یا پلی‌اتیلنی است که می‌تواند جهت انتقال گاز از یک بخش به بخش دیگر استفاده شود. از آن‌ها در ساختمان‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع گوناگون، پالایشگاه‌ها و انواع ارگان‌های صنعتی استفاده می‌شود. این لوله در مقابل ضربه، خوردگی و فشار مقاوم است و تغییر شکل نمی‌دهد. آن‌ها در بخش توزیع گاز در 2 دسته اصلی لوله تغذیه و لوله شبکه توزیع تقسیم‌بندی می‌شوند که این موارد را جهت انتخاب بهترین لوله برای گاز ساختمان باید بدانید.

لوله تغذیه گاز از ایستگاه‌ تقلیل فشار به شهرها منتقل می‌شود و لوله‌ شبکه توزیع، گاز را در خطوط لوله شهری، پخش می‌کند. آن‌ها در لوله‌کشی هوای فشرده نیز استفاده می‌شوند. این نوع لوله‌ها به 2 صورت روکار و توکار نصب می‌شوند.

بهترین لوله برای گاز ساختمان

این لوله‌ها در 2 دسته توکار و روکار تقسیم‌بندی می‌شوند. لوله توکار به‌علت مقاومت و استحکام بالا جهت انتقال گاز در خطوط لوله‌گاز و صنعت در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شوند. لوله روکار اغلب جهت انشعابات لوله گاز در ساختمان‌ها و پروژه‌های گوناگون کاربرد دارند.

ازنظر جنس نیز این لوله‌ها در انواع گوناگونی ازجمله پلی‌اتیلن، فولادی و مسی دسته‌بندی می‌شوند و کمک بسزایی جهت انتخاب بهترین لوله برای گاز ساختمان خواهند کرد. لوله پلی‌اتیلن از رایج‌ترین لوله‌های گازی هستند که درحال‌حاضر بیشترین استفاده را در سیستم گازرسانی دارند. آن‌ها دارای ویژگی مقاومت در برابر خوردگی، شکل‌پذیری، انعطاف‌پذیری بالا، اتصال آسان، وزن سبک، حمل‌ونقل آسان، نصب راحت، طول عمر بالا و قیمت مناسب  هستند. انواع این لوله‌ها را می‌توان به‌صورت روکار و توکار استفاده کرد. آن‌ها به‎‌خوبی فشار بیرونی را تحمل می‌کنند و هزینه انتقال گاز در متراژ زیاد را کاهش می‌دهند.

مس، فلزی انعطاف‌پذیر است که در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد. این لوله‌ها برای سیستم لوله‌کشی گاز خانگی کاربرد ندارد و ازنظر اقتصادی آن‌چنان باصرفه نیستند. لوله‌های فولادی کاربردی‌ترین نوع لوله در این سیستم هستند که می‌توانند به‌علت داشتن ویژگی مقاومت در برابر ضربه، فشار زیاد، طول عمر بیش‌ از 50 سال و ضخامت عالی استفاده‌های گوناگونی داشته باشند که جزو بهترین لوله برای گاز ساختمان هستند.

از رایج‌ترین لوله‌های فولادی، لوله سیاه است که از روکش اکسید آهن، فلز و فولاد ساخته شده و برای کارگاه‌ها و مکان‌هایی که زیبایی بصری فضا در آن اولویت نیست مناسب هستند. درصورت استفاده از آن در خانه و اداره از یک لایه رنگ پوششی روی آن استفاده می‌شود. از معایب آن‌ها می‌توان به وزن زیاد، هزینه بالا، انبساط و انقباض در تغییر دما اشاره کرد.

لوله‌های فولادی که جزو بهترین لوله برای گاز ساختمان هستند، به چند دسته ازجمله مانسیمان و گالوانیزه تقسیم می‌شوند. از لوله گالوانیزه جهت سیستم لوله‌کشی روکار استفاده می‌شود. این لوله‌ها دارای پوششی از جنس روی هستند که مقاومت زیادی در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و ضخامت بالا دارند. از آن‌ها برای انتقال گاز شهری اداره‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها دارای دوام زیادی هستند و تا 35 الی 30 سال نیازی به بازبینی و تعویض ندارند. همچنین این لوله‌ها در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی بسیار ایمن هستند.

لوله مانسیمان، گزینه‌ای عالی برای لوله‌کشی گاز به‌صورت توکار است که به‌خوبی فشارها و آسیب‌ها را تحمل می‌کند. از پرفروش‌ترین نوع این محصول، لوله مانسیمان سبک رده 20 است. این لوله‌ها در دسته لوله فلزی قرار دارند. ویژگی سطح یکنواخت و بدون درز آن‌ها باعث شده تا  استحکام زیادی در برابر عوامل آسیب‌زای بیرونی و فشار سیال داخلی داشته باشند.

نکات مهم در انتخاب بهترین لوله گاز ساختمان

در هنگام خرید لوله باید به نکاتی ازجمله نوع، فشار لوله، برند تولیدکننده، تولید استاندارد، شرایط کاری متناسب با لوله، قیمت، قطر و وزن توجه داشت تا بهترین لوله برای گاز ساختمان را نتخاب کنید. قیمت لوله به عواملی ازجمله عرضه، تقاضا، جنس، تغییر قیمت و روش تولید بستگی دارد. به همین علت باید از کارخانه‌‌ای خرید کرد که تمامی این استانداردهای ساخت و تولید را رعایت کرده باشد.

به‌طور کلی، فشار گاز مایع از شبکه گاز شهری بیشتر است. در زمان انتقال گاز از پالایشگاه به شهر از دستگاه‌های گوناگونی جهت کاهش فشار استفاده می‌کنند تا به لوله گاز شهری انتقال پیدا کند. از لوله پلی‌اتیلن جهت حمل با فشار کم و لوله فولادی جهت انتقال گاز با فشار بالا استفاده می‌شود. این لوله‌ها در شبکه شهری دارای قطر یکسانی هستند و در کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها قطر بزرگ‌تری دارند. تواجه داشته باشید که قبل از اجرای لوله کشی ساختمان این محتوا به صورت کامل مطالعه کرده و بهترین لوله برای گاز ساختمان را انتخاب کنید.

ویژگی های لوله گاز مناسب ساختمان

مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی از ویژگی‌های مهم لوله‌کشی گاز ساختمان محسوب می‌شود زیرا ترکیب‌های فعال گاز می‌توانند باعث سوراخی، نازک‌شدن و آسیب به جداره داخلی لوله شوند. جنس مناسب لوله انتخابی باعث می‌شود تا طول عمر مفید آن زیاد باشد و با گذشت زمان نیازی به تعمیر و تعویض مجدد نداشته باشد.

برای اتصال لوله‌های گازی اغلب از جوش استفاده می‌شود که امکان نشت گاز را به‌حداقل می‌رساند. استفاده از انواع بست لوله جهت لوله‌کشی روکار نیز در جلوگیری از آسیب لوله و جابه‌جایی آن مؤثر است.  از دیگر خصوصیات مهم بهترین لوله برای گاز ساختمان عبارتند از ضخامت، وزن لوله، مقاومت در برابر فشار، حرارت، ابعاد لوله، ظرفیت حمل، نگهداری گاز، قیمت، نحوه نصب، اجرا و اتصالات لوله.

جمع‌بندی

بهترین لوله برای گاز ساختمان در این مقاله معرفی شد. در ماه‌های سرد زمستان، گرم نگه‌داشتن خانه اهمیت زیادی دارد. گاز طبیعی از کارآمدترین راه‌ها جهت سوخت‌رسانی به دیگ بخار است. این گاز درصورت عدم کنترل و نشت می‌تواند منجر به آتش‌سوزی و انفجار شود. لوله‌کشی گاز جهت انتقال گاز از منبع به سیستم گرمایش استفاده می‌شود. این سیستم، متشکل از خطوط انشعابی است که به سراسر خانه گرما را انتقال می‌دهد.

هنگام نصب و تعمیر لوله‌کشی گاز، استخدام یک متخصص، مطمئن‌ترین گزینه است. گاز، قابل اشتعال و خطرناک است. یک کارشناس می‌داند چه لوله‌ای مناسب لوله‌کشی گاز است و این عمل را به‌صورت استاندارد انجام می‌دهد. جهت مشاوره و استفاده از دانش بیشتر در این زمینه با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳  تماس بگیرید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه