شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تاسیسات بهداشتی ( آب و فاضلاب ) + نقش لوله ها و قطعات آن

موضوع مقاله:

تاسیسات بهداشتی ( آب و فاضلاب ) + نقش لوله ها و قطعات آن

تاسیسات بهداشتی

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تاسیسات بهداشتی

در این مقاله قصد داریم به تشریح تاسیسات بهداشتی ( آب و فاضلاب ) بپردازیم و موضوعاتی مانند تاسیسات بهداشتی ساختمان ، نقش لوله در تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان ،  کاربرد مخزن تحت فشار در تاسیسات ، انواع شیرآلات پرکاربرد در تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان و کاربردهای آن‌ و فلنج را مورد بررسی قرار دهیم. از اینکه کارا پمپ را برای خواندن این مقاله انتخاب کردید سپاسگذاریم.

تاسیسات بهداشتی ( آب و فاضلاب )

تاسیسات بهداشتی یکی از مهم ترین بخش های ساختمان بوده که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از جمله تاسیسات بسیار مهم در ساختمان ها در ارتباط با بهداشت آن محیط یا همان آب و فاضلاب می باشد. در همین راستا برای اجرای این سیستم به روشی صحیح و درست می بایست از سری نکات و قوانینی پیروری کرد ، تا در نتیجه اخلالی در فرایند مربوطه شکل نگیرد.

سیستم‌هایی مانند شبکه لوله توزیع آب سرد و گرم مصرفی، لوازم بهداشتی، لوله کشی جمع آوری و دفع فاضلاب و آب باران، لوله کشی هواکش شبکه فاضلاب و همه متعلقات مربوط به این سیستم‌ها در داخل یک ساختمان یا ملک می باشند که تحت عنوان تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان شناخته شده است. این تاسیسات را می‌توان به عنوان زیرمجموعه‌ای از سیستم‌های پایپینگ در نظر گرفت.

وظیفه اصلی تاسیسات بهداشتی ساختمان به این صورت می باشد که  فراهم کردن امکانات رفاهی و بهداشتی را به نمایش بگذارد. در واقع بسیاری از فعالیت‌های داخل یک ساختمان همانند شست و شوی خودرو یا مسواک زدن،از طریق این تاسیسات عنوان شده صورت می گیرد. سیستم لوله کشی توزیع آب برای حمام، دستشویی و توالت، یکی از تاسیسات بهداشتی ساختمان می باشد. در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به صورت کامل با این مقاله آشنا شویم.

تاسیسات بهداشتی ساختمان

تاسیسات بهداشتی ساختمان با عنوان تاسیسات آب و فاضلاب هم شناخته شده است. در واقع این تاسیسات وظیفه تامین آب مصرفی و دفع فاضلاب را بر عهده می دارند. به طور کلی، سیستم‌های تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان را می‌توان به چهار بخش لوله کشی توزیع آب مصرفی، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی هواکش فاضلاب و لوله کشی آب باران تقسیم‌ بندی کرد که هر یک از آن ها وظیفه بسیار مهم حیاتی را در این سیستم بر عهده دارند.

به تجهیزات و وسایلی که آب را از طریق شبکه لوله کشی ساختمان دریافت می کنند ، آن را برای مصرف در اختیار افراد قرار می دهند  و امکان تخلیه پساب به شبکه فاضلاب رافراهم خواهند کرد در نتیجه لوازم بهداشتی می‌گویند. برای نمونه شیرآلات و سینک ظرفشویی در آشپزخانه، از انواع لوازم بهداشتی می باشند که می توان به آن ها اشاره داشت. به مجموعه‌ای از لوازم بهداشتی مورد استفاده در یک اتاق نیز یک گروه بهداشتی می گویند.

لوازم بهداشتی به طور دائمی یا موقت در ساختمان یا ملک به کار گرفته خواهد شد.آب مصرفی در این لوازم (پساب خروجی)، به روشی مستقیم  و یا غیر مستقیم، وارد سیستم تخلیه فاضلاب خواهد شد. لازم به ذکر می باشد که ظروف، مخازن و دستگاه‌های به کار گرفته شده  در تاسیسات گرمایی، هواکش و تهویه مطبوع جزو لوازم بهداشتی به حساب نمی آیند.

نقش لوله در تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان

لوله به عنوان بدنه اصلی سیستم‌های پایپینگ، وظیفه هدایت سیال درون شبکه لوله کشی را انجام می دهد. آب و فاضلاب، سیالات عبوری از لوله‌های مورد استفاده در تاسیسات بهداشتی ساختمان می باشند. لوله‌ها با مقطع دایره‌ای و طول مستقیم ساخته می‌شوند. به منزله  تامین فشار کافی برای انتقال آب به نقاط مختلف ساختمان در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز از پمپ به کار گرفته می شود. پمپ‌های آب به طور معمول در یکی از سیستم‌هایی که در بخش زیر عنوان شده است مورد استفاده واقع می شود.

  1. پمپ و مخزن ذخیره در ارتفاع: افزایش فشار تاسیسات بهداشتی ساختمان در صورتی که فاشر آب شهری کافی نمی باشد.
  2. پمپ بدون مخزن تحت فشار: تامین فشار کافی در طبقات مختلف یک ساختمان
  3. پمپ و مخزن تحت فشار: تامین مصارف کمیا در مدت کوتاه

آب شهری را نباید به طور مستقیم از شبکه لوله کشی پمپاژ کردبه این علت که این کار نفی شدن فشار آب شهری را در پی دارد.

برای جلوگیری از قطع آب در لوله کشی توزیع آب آشامیدنی هنگام قطع آب شهری، تنظیم میزان مصرف از طریق به جای پیک مصرف در کنتور، کاهش فشار آب شبکه شهری، تنظیم فشار تاسیسات بهداشتی ساختمان در جهت  جلوگیری از مشکلات احتمالی نظیر ضربه قوچ و حفاظت از شبکه آب شهری چنین قابلیتی مهیا می باشد  از مخازن مخصوص برای ذخیره‌سازی آب در ساختمان به کار گرفته شود.

کاربرد مخزن تحت فشار در تاسیسات

در هنگام نشت‌های احتمالی و جلوگیری از روشن شدن پمپ ابتدایی در مصارف کم و کوتاه مدت از مخازن تحت فشار در سیستم بوستر پمپ مجموعه تجهیزات پمپاژ به کار گرفته می شود.

مخازن تحت فشار به دو نوع تقسیم بندی می شوند.

  1. مخزن تحت فشار دیافراگمی که حجم آن از  حجم ۲۵ تا ۳۰۰ لیتر می باشد.
  2. مخزن تخت فشار با کمپرسور هوا با  حجم ۵۰ تا ۹۰۰۰ لیتر  یا به نوعی یک چهارم هوای فشرده و سه چهارم آب.

 انواع شیرآلات پرکاربرد در تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان و کاربردهای آن‌

_ شیر برداشت: خروج آب برای مصارف نهایی شیر ساده تکی ،  خروج آب سرد یا گرم شیر کرمه دنباله کوتاه
_ شیر کرمه دنباله بلند
_ شیر برنجی معمولی
_ شیر برنجی سرشیلنگی
_ شیر مخلوط ، مخلوط کردن آب سرد و گرم  به منظور  تنظیم دماشیر توکاسه
_ شیر دیواری
_ شیر پیسوار، ارتباط بین شیر مخلوط و لوله کشی آب سرد و گرم در روشویی و ظرف‌شویی را بر عهده داشته
_ شیر فشاری،  شست و شوی کاسه توالت و تخلیه فاضلاب
_ شیر مسیر ، باز و بسته کردن مسیر و همچنین تنظیم فشار و جریان آبشیر فلکه کف فلزی
_ شیر فلکه کشویی
_ شیر یک طرفه
_ شیر ایمنی و کنترل ، که برای  فراهم کردن شرایط ایمنی به منظور  عملکرد مناسب دستگاه‌های تاسیسات بهداشتی ساختمان و سیستم‌های _ حرارتی شیر اطمینان یا شیر رها کننده، کنترل فشار آب‌گرم‌کن و  همچنین تخلیه کردن آب یا بخار در مواقع اضطرای شیر کنترل کننده فشار
_ شیر کنترل کننده درجه حرارت
_ شیر کنترل کننده فشار و درجه حرارت
_ شیر شناور که در جهت  کنترل سطح آب مخازن آب، انبساط سیستم گرمایی مرکزی، کولر آبی و شست و شو

فلنج

در تعریف فلنج اینطور می توان بیان کرد که  قطعه‌ای دایره‌ای شکلمی باشد  که به منزله اتصال بین لوله‌ها، شیرآلات، پمپ‌ها و دیگر تجهیزات تاسیسات بهداشتی ساختمان به کار گرفته می شود.

استفاده از این نوع از اتصالات، امکان باز کردن راحت قطعات برای سرویس، تعمیر و نگهداری را فراهم  خواهد کرد.

منابع و ماخذ : Design Of Sanitary Systems

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه