شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

مشعل گاز سوز چیست ؟ + نحوه عملکرد و اجزا تشکیل دهنده

موضوع مقاله:

مشعل گاز سوز چیست ؟ + نحوه عملکرد و اجزا تشکیل دهنده

آشنایی با مشعل گاز سوز | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با مشعل گاز سوز | کارا پمپ

مشعل گاز سوز قطعه ایست که در مکان هایی که گاز رسانی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد .

این قطعه صنعتی با ترکیب هوا و سوختن موادی همچون گاز، گازوئیل و یا مازوت انرژی سوختنی را به انرژی حرارتی تبدیل می کند و عامل موثر در تشکیل شعله در مشعل صنعتی هوا ، سوخت و جرقه است .

با غایب شدن هر یک از این عوامل امکان سوختن فراهم نمی شود ، تامین هوا در انواع آن‌ها می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد که این قطعه مدل های محتلفی دارد .

مشعل ها به دو مدل گازی و گازوئیلی تقسیم شده که از نوع دوم در مکان هایی که گاز رسانی وجود ندارد استفاده می شود .

این قطعه درون موتورخانه از اهمیت ویژه برخوردار بوده و کاربرد اصلی آن ترکیب هوا و سوخت بوده که انرژی سوخت را ، به انرژی گرمایی تبدیل میکند.

از این قطعه به عنوان گرم کردن آب و یا تبدیل آب به بخار استفاده شده می شود .

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی مشعل گاز سوز پرداخته و با آشنا شویم .

آشنایی با مشعل گاز سوز

مشعل گازی از سوخت گاز طبیعی است و حجم و مقدار سوخت گاز لازم در مشعل‌ها با عبور از فیلتر گاز به وسیله شیر برقی کنترل میشود هوای لازم نیز به وسیله احتراق که توسط دمنده که بر روی محور موتور نصب است تامین می شود .

دبی مورد نیاز توسط یک دمپر هوایی که در کنار مشعل گاز سوز نصب است تامین و بصورت دستی یا خودکار کنترل می شود.

گاز از فیلتر عبور میکند و با هوای احتراق ترکیب می شود .در صورت بروز هر گونه مشکل مانند اختلال در فشار هوا احتراق مانند کم و بیش شدن فشار هوا یا فشار گاز از مقدار تعیین شده خود به وسیله سنسور های موجود برآورد شده و مشعل از طریق سوییچ هوا یا گاز به وسیله رله خاموش میگردد .

مشعل‌های گازی از نظر عملکرد به دو نوع دمنده دار یا فن دار یا بدون فن تقسیم می شوند .

اجزا مشعل گاز سوز

این قطعه همانند سایر مدل ها دارای اجزایی بوده که بهتر است قبل از اجرا موتورخانه یا اجرا تاسیسات مکانیکی با آن‌ها آشنا شویم .

فيلتر

با وجود انواع ذرات پراکنده در گاز به منظور حفظ شير برقي در مسير ورودی گاز به سمت مشعل از فيلتر استفاده میشود فيلترها نوع مختلفی دارند بايد بطور سالانه بررسی شوند و در صورت لزوم تمیز و یا تعویض شود.

شير برقی گاز

شير برقي با يك كنتاكت باز ميشود به عبارت دیگر شير در حالت عادي بسته است و با دریافت پیام از بخش رله كنترل بوبين آن برقرار میگردد و مسير گاز باز ميشود .

پرشر گاز

پرشر گاز یک سوييچ ايمني ميباشد كه اگر سمت پايين باشد فشار گاز شير برقي گاز را مسدود و میبندد و مشعل را از کار می اندازد .

اجزا تشکیل دهنده مشعل گاز سوز به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

پرشر هوا

پرشر هوا برای عملكرد بهتر فن و اطمینان از هواي كافي جهت احتراق بکار گرفته میشود از بخش مكش فن دمنده هوا از رابط لوله به پرشر متصل ميشود و پرشر با دریافت نمودن فشار به رله فرمان قرارگیری در مدار فن و تامين هوا را منتقل میکند .

دمپر هوا

دمپر هوا مقدار هواي وارده به بخش احتراق را تنظيم ميکند . تشكيل شعله و نحوه احتراق و به عبارتی تنظيم شعله به كمك تنظيم ميزان هوا انجام ميپذیرد دمپر هوا نقش زیادی در تنظیم احتراق دارد.

انواع دمپر هوا دمپر هوای دستی ، دمپر هواي برقي و دمپر هوا هيدروليك هستند .

بخش جرقه زن، واير و الكترود جرقه

سيستم جرقه زن مشعل در برگیرنده ترانس جرقه زن وايرها و الكترودهاي جرقه است كه ولتاژ ورودي به حدود ده كيلو ولت افزايش میدهد که با ايجاد انحنا الكتريكي بر دو سر الكترود با ايجاد حرارت و ایجاد اشتعال با مخلوط گاز و هوا راه میدهد .

يون

سيستم كنترل شعله در مشعلهای گازسوز يونها هستند در مشعل هاي دوگانه سوز چشمي ها برای كنترل شعله استفاده مي شود .

رله كنترل

بخش كنترل كننده عملكرد مشعل رله میباشد كه با نوع مشعل متفاوت هستند .

جزییات نحوه کارکرد و عملکرد این قطعه

ميزان هواي لازم برای احتراق بوسیله دريچه هوا کنترل میشود و پروانه بر روی محور موتور نصب میگردد و هواي لازم برای سوختن را تامين مي کند .

یک کلید مخصوص برای کنترل فشار وجود دارد تا در زمان کمبود هوا به طور خودکار مشعل خاموش شود این کلید مانند کلید ايمني خودکار است به این نکته باید توجه کرد که بازرسی و تعمیر این قطعه بسیار مهم است .

جریان گاز مشعل همینطور پس از عبور از فیلتر گاز به وسیله یک شیر برقی خودکار کنترل می شود .

فشار گاز ورودي اگر از حدی بیشتر یا کمتر شود مشعل خاموش میشود . برای ایحاد پایداری بهتر در گاز و هوا شعله پخش کن در بخش جلو نازل قرار گرفته است .

بين الکترود جرقه و سرنازل گاز و هوا مخلوط میشوند و توسط ترانس بالا جرقه ایجاد میشود که باعث روشن شدن مشعل می شود .

کنترل کلی عملکرد مشعل گازسوز به وسیله رله است که به کنار بدنه متصل شده در برخی از مشعل های تک شعله برای افزایش ایمنی ایجاد شعله از شیر هایی استفاده می شود که ابتدا بطور کم و سپس با افزایش تدریجی باز می شوند .

مشعل گاز سوز در موتورخانه بجهت گرمایش آبگرم مصرفی و گرمایش دیگ مورد استفاده هستند برای گرمایش دیگ های بخار و دیگ ذوب مواد و یا گرمایش محیط و خشک کن ها ، بکار میرود و مشعل های به کار رفته در پکیج های آپارتمانی از نوع گازی بدون دمنده و بی صدا می باشند.

بخش دود کش

پس از جرقه و ایجاد تبادلات حرارتی سوختن مواد ایجاد دود میکند که این دودها نیازمند یک راه خروجی هستند که از آن طریق به سمت خارج هدایت گردد به همین منظور از دود کش ها استفاده می شود.

محصول این احتراق از داخل محفظه بخش سوخت با ایجاد مکش و کاهش فشار در داخل ان به سمت خارج هدایت می شود .

معمولا دودکش در بالاترین نقطه مشعل گاز سوز قرار میگیرد و بیشترین میزان خروجی از دودکش مربوط به گازها است پس هر چه دما گاز کمتر عملکرد محفظه احتراق بالاتر میرود و دما گاز باید در حد مناسب باشد .

دودکش بر اساس نیرو شناوری کار میکند اینطور که دما گاز حاصل از سوختن نسبت به هوای بیرون ، بیشتر است پس چگالی کمتری نیز دارد به دلیل این اختلاف چگالی ، دود ب سمت بالا حرکت میکند .

دود کش ها سه دسته هستند

این بخش به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

  • دودکش های ساخته شده به وسیله کارخانه
  • دودکش های ساخته شده با مصالح ساختمانی
  • دودکش های فولادی

دودکش های ساخته شده به وسیله کارخانه

این دود کش ها بر طبق استاندارد و برای وسایل گاز سوز ساخته می شوند .

دودکش های ساخته شده با مصالح ساختمانی

این دودکش ها از مصالح ساختمانی مثل سنگ ، بتن ، اجر ساخته شده و از این دودکش‌ها در بخش های کوچک و در بالای مشعل گاز سوز استفاده می شود .

دودکش های فولادی

این نوع دودکش ها از ورق های فولادی و یا از ورق فولاد سیاه با ضخامت مختلف ساخته میشود و در کارگاه یا در ساختمان برای ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

سخن آخر

در این محتوا به صورت کامل و تخصصی با مشعل گاز سوز آشنا شدیم .

این قطعه یکی از مهم ترین بخش ها در موتورخانه یا تاسیساست مکانیکی بوده که کاربرد فراوانی دارد .

مدل گازی این قطعه بسیار رایج تر بوده اما در مکان هایی که شرایط گاز رسانی فراهم نیست ، از مشعل گازوئیلی استفاده می شود .

3.7/5 - (3 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه