شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تله بخار چیست ؟ + آشنایی با انواع این قطعه

موضوع مقاله:

تله بخار چیست ؟ + آشنایی با انواع این قطعه

آشنایی با تله بخار | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با تله بخار | کارا پمپ

تله بخار که با نام استیم تراپ نیز شناخته می شود یک شیر اتوماتیک است که مایع کندانس و گاز بدون چگالی مانند هوا را بدون از بین بردن فشار خارج می­ کند.

در صنعت از بخار برای گرمایش یا یک نیرو محرکه مکانیکی استفاده می ­شود بطور کلی میتوان گفت که این قطعات برای اطمینان از عدم هدر رفت بخار استفاده می­ گردد .

همینطور این قطعه درون سیستم موتورخانه از خروج گازهای نامحلول موجود در سیستم نیز جلوگیری نماید به بیان دیگر این قطعه شیر خودکاری است که به صورت اتوماتیک مایع چگالی را از محیط که دارای بخار است تخلیه کرده و از نشت بخار جلوگیری می کند .

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی تله بخار پرداخته و با انواع آن آشنا شویم .

آشنایی با تله بخار

این قطعه به بخار امکان می­ دهد برطبق میزان تنظیم شده عبور کند اکثر این قطعات همچنین گازهای مانند هوا را نیز از خود رد می کند.

در لوله های کویل و مکان هایی که سیال آن ها بخار است ، امکان چگالش بخار وجود دارد که ایجاد کندانس در لوله ها می کند .

وجود کندانس در خط لوله ایجاد مشکلات از جمله کاهش سطح حرارت به دلیل کمبود جا از سطح توسط مایع کندانس ، کاهش ضریب انتقال حرارت به دلیل تشابه با پدیده بالا و یا ایجاد خوردگی در لوله می کند به همین دلیل از تله بخار استفاده می شود که این قطعه مانع خروج بخار و اتلاف انرژی می گردد .

بخار در هنگام تبخیر آب

در عمل تبخیر مولکول­ های آب باید انرژی لازم برای غلبه بر پیوندهای بین مولکولی خود به دست آورد. فرایند گرمایی بر طبق بخار از گرمای نهان استفاده کرده و آن را به بخش مورد نظر منتقل می­ کند.

هنگامی­ که فرایند به درستی انجام شود چگالی بخار رخ میدهد و به مایع تبدیل می­ گردد به بیانی دیگر مایع کندانس مثل بخار توانایی انجام کارها را ندارد.

در صورت عدم تخلیه سریع­ مایع چگالی ده چه در یک سیستم انتقال بخار و یا در یک مبدل حرارتی باشد راندمان حرارتی کاهش می­ یابد .

موضوعات محتوا تله بخار به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

فرایندهای گرمایی بر طبق بخار از گرمای نهان استفاده میکند و زمانی که فرایند به انجام برسد ، بخار چگال شده به مایع تبدیل می گردد. در حقیقت مایع کندانس مانند بخار توانایی انجام کارها را ندارد.

در صورت خارج نشدن مایع چگالی در سیستم انتقال بخار یا مبدل ها عملکرد حرارتی کم می شود .برخی بر این باورند از شیر دستی میتوان برای تنظیم کندانس استفاده کرد اما شرط لازم برای استفاده از شیر بطور دستی وجود ندارد این مدل تنظیم شیر برای تخلیه یک مقدار مشخص از سیال است و نمی­ تواند به نوسانات بار مایع کندانس پاسخ دهد .

انواع مدل ها و مکانیسم برای تله بخار وجود دارد تا مایع کندانس و گاز غیرچگال را تخلیه نماید پرکاربردترین آن‌ها به وسیله اختلاف وزن واختلاف دما، اختلاف فشار کار می کنند .

سه عملکرد مهم این قطعات این است که به محض ایجاد کندانس و چگالش آن را تخلیه میکند ،مصرف بخار در آن‌ها کم است که باعث صرفه جویی می شود .هوا و گازهای غیر قابل تراکم را تخلیه میکند عواملی مانند دما و سرعت سیال در تله اثری ندارد.

دو مدل از این قطعه با نام شناوری و ترموستاتیکی هستند .

مدل شناوری یا فلوتری

مدل های مکانیکی از معروفترین تله بخار ها هستند . قطعه مکانیکی دارای شناوری هستند که با توجه به سطح آب کندانس، بالا و پایین میرود به وسیله ی اتصال مکانیکی خود شیر را باز و بسته می کند.

این مدل قطعه کاربرد بسیاری دارند ، این مدل با استفاده از تفاوت چگالی بین بخار و کندانس عمل می کنند.

هنگام ورود کندانس به قطعه بخش گوی در آب غوطه ور می شود و به سمت بالا حرکت می کند و شیر خروجی را باز کرده و اجازه خروج آب کندانس شده را از تله می دهد مدل مکانیکی در چند مدل ترموستاتیکی ، معکوس و شناوری آزاد وجود دارند .

مدل ترموستاتیکی

مدل شیر اتوماتیکی یا حرارت ایست این تله دارای شیرهای هستند که براثر تغییرات دما و انبساط و انقباض به جلو و عقب حرکت میکند که مانع از خروج بخار می شود و در صورت لزوم آب و گازهای نامحلول موجود در سیستم را تخلیه می ‏کند .

این تله بخار بصورت موازی به سیستم نصب میشود و وظیفه آن ها تخلیه کندانس در سیستم است . از این قطعه به جهت تخلیه گازهای متراکم و نامتراکم به همراه مصرف بسیار کم استفاده می شود .

معمولا مدل ترموستاتیکی از جنس تله حرارتی فولاد و یا برنجی هستند که تا فشار 50 بار را تحمل می کنند از این نوع زمانی که دبی کندانس کم باشد استفاده می گردد.

از این مدل در فشار های 120 بار نیز میتوان استفاده کرد. مدل ویفری و بیمتالیک از این دسته هستند .

مدل ویفری

نحوه عملکرد این مدل شبیه مدل رادیاتوری است و مایع داخل کپسول آن الکل می باشد.

مدل بی متالیک

بر طبق ضریب انبساط متفاوت دو فلز عمل می‌کند این فلزها به هم متصل شده و در بخش فوقانی تله قرار دارد با ورود بخار و افزایش دما سبب انبساط هر دو فلز می شود.

اما از آنجا که انبساط دو فلز همسان نیست تغییر شکل پیدا کرده و شیب پیدا کرده و باعث بسته شدن مسیر خروجی می‌شود.

مدل ترمودینامیکی

این نوع تله بخار از دیسک متحرک تشکیل شده است و تنها بخش متحرک دیسک است ، در زمان ورود آب مخزن دیسک به سمت بالا رانده می شود تا آب خارج شود.

زمانی که بخار وارد قطعه ترمودینامیکی می شود باید از مجرای باریک و بین دیسک و بدنه عبور کند که سبب میگردد تا سرعت افزایش یابد و بخش دیسک را به سمت پایین بیاورد . مدل های دیسکی از این دسته هستند .

عیب یابی تله بخار

با اندازه گیری دمای بخار خروجی از شیر تخلیه کارکرد تله بخار را متوجه می شویم . دمای بخار خروجی بیشتر از دمای اشباع باشد، قطعه دارای نشتی است این موضوع صد درصد نیست و گاهی نیز ممکن است به دلیل بالا بودن دما بخار این اتفاق بیوفتد.

از مزایا این قطعه میتوان به این اشاره کرد که دسته وسیعی از فشار و دما بخار به درستی عمل میکند، مدل های ترمودینامیکی نسبت به بقیه مدل ها مقاومت خوبی دارند . آب در آن ها باقی نمی ماند پس در مقابل یخ زدگی مقاوم هستند .

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه