شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

چیلر جذبی آمونیاکی چیست ؟ + عملکرد و ویژگی های چیلر آمونیاکی

موضوع مقاله:

چیلر جذبی آمونیاکی چیست ؟ + عملکرد و ویژگی های چیلر آمونیاکی

آشنایی با چیلر جذبی آمونیاکی | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با چیلر جذبی آمونیاکی | کارا پمپ

 

 

چیلر جذبی آمونیاکی یکی از بهترین و مشهور ترین سیستم های چیلر می باشد .

چرا که از راندمان بسیار خوبی برخوردار بوده و همچنین کارایی  آن بسیار موثر است.

از این سیستم درون صنایع مختلف استفاده می شود که عملکرد مناسبی را از خود به جای می گذارد.

حضور آمونیاک درون این سیستم سبب شده که آب تا 28 درجه سانتی گراد سرد شود و فرایند خنک سازی را انجام دهد.

در واقع چگونگی عملکرد تمامی چیلر های جذبی بر این اساس می باشد که برای سرد سازی دو سیال خاص مانند مبرد و جاذب جداسازی ، ادغام می شوند.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی چیلر جذبی آمونیاکی پرداخته و به صورت کامل با آن آشنا شویم.

آشنایی با چیلر جذبی آمونیاکی

به طور کلی دو سیال موجود در این سیستم می تواند آب و آمونیاک باشد که فرمول شیمیایی آن به صورت زیر می باشد :

  • NH3_ H20

و یا ممکن است لیتیوم بروماید و آب باشد، که در انتها این فرایند یک سیال دیگری به واسطه آب موجب سردسازی خواهد شد ، که البته این عملیات در طی یک سیکل تبرید جذبی لیتیوم بروماید صورت می گیرد.

شایان ذکر می باشد که این دو سیکل چیلر جذبی آمونیاکی از تفاوت هایی نیز برخوردار می باشند به عنوان مثال در مورد اول که از آب به عنوان مبرد استفاده شده و همچنین به عنوان جاذب از آب استفاده می کند.

پادکست مربوط به این محتوا

 

در آن طرف قضیه در حالت دوم از لیتیوم بروماید برای جاذب به کار گرفته شده ،و برای مبرد از آب مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی چیلر آمونیاکی

همانطور که در اول محتوا اذعان شد ، این سیستم از ویژگی های بسیار خاص برخوردار می باشد که بر میزان کارایی آن می افزاید ، به عنوان نمونه آب سردی که از این نوع چیلر ها خارج میشود از مشخصه خاصی برخوردار است.

موضوعات محتوا چیلر جذبی آمونیاکی به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

چرا که در دما های بسیار پایین نیز قادر هست که به صورت بخار باقی مانده شود به دلیل اینکه خاصیت ویژه آمونایک علت این موضوع می باشد ،و امکان سرد شدن تا دمای 28 درجه سانتی گرارد را دارد.

از دیگر مواردی که شامل خصوصیات بسیار منحصر به فرد این دستگاه می شود این چنین می باشد که ، در مدار این سیستم نبایست از مس استفاده شود ، چون که در اثر تماس مس و دیگر آلیاژ های موجود در آن با آمونیاک دچار خوردگی بسیار زیاد و قابل توجه ای شده و لذا فرسوده خواهد شد.

در طراحی برخی از مدل های چیلر جذبی آمونیاکی از تر کیبی سی اچ پیبه کار برده شده است که می تواند حرارت مضاعف سیکل سی اچ پی را در ژنراتور چیلر جذبی آمونیکای مورد استفاده قرار داد.

باید توجه داشت که آمونیاک ماده ای سمی بوده و در کاربری هایی که مر بوز به تهویه ساختمان می باشد نبایست از آن به کار گرفت ، در حالی که برای سیکل تبرید ماده ای بسیار مناسب و موثر می باشد.

کارکرد این سیستم

میزان کارایی این دستگاه بسیار زیاد بوده ، به نوعی که در صنایع مختلفی از آن می توان استفاده بهینه را داشت و همچنین با توجه به میزان بازدهی ایده آلی که دارد ، قادر خواهد بود که فرایند مربوطه را به خوبی به سرانجام برساند .

البته این سیستم در اکثر مواقع به عنوان پیلر صنعتی بسیار مورد استفاده واقع می شود ، همچنین بسیار کم پیش می آید که از آن در مصرف های ساختمانی استفاده شود چرا که خواص موجود در آمونیاک می تواند خطر ساز باشد.

چیلر جذبی آمونیاکی از قابلیت های گسترده ای برخوردار است که همین امر باعث شده است که همین امر باعث شده است متخصصان مربوطه به این حوزه نسبت به مزایای آن شگفت زده شده و به مرور بر امکانات و مشخصه این چیلر افزوده می شود.

در حقیقت محلول پذیری آمونیاک در َآب بالاتر بوده که نسبت به محلول پذیری آب در لیتیوم بروماید از حلالیت بیشتری برخوردار می باشد، در کنار آن در به هنگام کار کرد این دستگاه شرایط فشار مثبت نیز همراه می باشد ،البته از میزان نگهداری کمی برخوردار است.

اما باید توجه داشت که نسبت به محافظت از آن بایسیت با دقت لازم همراه باشد همچنین در صورت نیاز به سرویس چنین کاری را در سریع ترین بازه زمانی ممکن انجام دهید تا از بروز دیگر مشکلات جلوگیری شود.

برخی از مزایا و معایب چیلر دارای آمونیاک

یکی از ایراداتی که چیلر جذبی آمونیاکی نسبت به چیلر لیتیوم بروماید وارد می گردد این است که در فشار دمای منفی کار کرده ،و اگر نشتی ای در آن پدیدار شود به داخل دستگاه هوا نفوذ پیدا خواهد کرد و سبب بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

اگر طراحی کندانسور به گونه هوا خنک باشد ، دیگر نیازی به برج خنک کننده آب نمی باشد.

در دماهایی که سیکل تبخیر بسیار پایین بود است ، همچنین دمای کندانس بالا باشد در این حالات سیکل تبرید جذبی آب _ آمونیاک می تواند به خوبی کار خود را انجام دهد ،این میزان کارایی به اندازه ای ایده آل می باشد که حتی می تواند سردسازی محلول گلیکول و آب را در دمای هایی بسیار منفی نیز انجام دهد.

عملکرد این سیستم

در این قسمت قصد داریم به عملکرد سیکل تبرید چیلر جذبی آمونیاکی بپردازیم .

در واقع این فرایند به چنین صورتی می باشد که آمونیاک به داخل اواپراتور شده ، و در ادامه مقدار زیادی از گرمای محیط را جذب می نماید به این دلیل که از دما و فشار پایینی برخوردار می باشد.

در قسمت بعدی بخار آمونیاک وارد ابزرور می شود و با آب ترکیب می شود ،توجه داشته باشید که به علت خاصیت محلول پذیری این دو ماده ،امکان ترکیب شدن آن دو با یکدیگر وجود دارد ،و بعد از آنکه در بخش زیرین ابزرور جمع شدند ، در ادامه کار به سمت ژنراتور هدایت خواهند شد.

دانلود منابع محتوا چیلر جذبی آمونیاکی توسط به صورت فایل زیپ

در ژنراتور گرمای کافی به سیستم داده می شود چرا که جداسازی این دو ماده صورت پذیرد ، که این گرما از طریق روش مستقیم یا غیر مستقیم یک منبع طرارحتی مورد استفاده واقع شده است.

منابع و ماخذ : Ammonia Water Absorption Refrigeration

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه