شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

طراحی سیستم تهویه پارکینگ

موضوع مقاله:

طراحی سیستم تهویه پارکینگ

تهویه پارکینگ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه پارکینگ

اصول طراحی ساختمان به گونه ایست که معمولا پارکینگ در پایین ترین قسمت ساختمان قرار دارد. از طرفی به دلیل تردد اتومبیل، دود ناشی از احتراق به میزان زیادی در این مکان وجود دارد. بنابراین اگر از سیستم تهویه پارکینگ مطلوبی استفاده نشود، می تواند دردسرساز شود. در واقع پارکینگ ها فضای بسته ای هستند که میزان آلاینده و درد فراوانی دارد و لازم است که هوای داخل آن توسط سیستم تهویه تمیز شود. در این مقاله قصد داریم درباره طراحی سیستم تهویه پارکینگ با شما صحبت کنیم.

تهویه پارکینگ

انواع سیستم تهویه پارکینگ

انواع سیستم تهویه پارکینگ

به طور کلی چند روش برای سیستم تهویه پارکینگ وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

  • سیستم تهویه پارکینگ با داکت کشی

یکی از روش های متداول در تهویه پارکینگ ها استفاده از داکت کشی است. هرچند که با گذشت زمان و مشکلات لاینحلی که داکت کشی به وجود آورده بود رفته رفته از محبوبیت این روش سیستم تهویه پارکینگ کمتر استقبال شد.

در این سیستم با استفاده از فن تخلیه و کانال هایی که در سقف پارکینگ تعبیه شده تخلیه هوا و گردش هوای تازه اتفاق می افتد. در نظر داشته باشید که اگر بخواهیم از این روش استفاده کنیم، پارکینگ باید ارتفاع مجاز را داشته باشد تا به راحتی کانال کشی انجام شود. از جمله معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  هزینه بالای نگهداری
  • وجود نقاط تهویه نشده در پارکینگ
  • کم شدن ارتفاع سقف به دلیل کانال کشی
  • ایجاد صدا و کم شدن زیبایی پارکینگ ها به دلیل حجم بالای کانال
تهویه پارکینگ

جت فن

  • سیستم تهویه پارکینگ با جت فن

یکی دیگر از روش های سیستم تهویه پارکینگ استفاده از جت فن ها (Jet Fan) یا دمنده ها است. در این روش از فن های به دلیل استفاده از پروفیل ویژه در پروانه ها و شکل بدنه می تواند به سرعت های دورانی بالایی برسد. در نتیجه سرعت و حجم زیادی از هوا در فشار بالا جابجا می شود. همین ویژگی سبب شده است تا در شرایط و مکان هایی مانند پارکینگ ها و تونل ها که نیاز به هوادهی زیاد در فضای کم وجود دارد از جت فن استفاده شود.

در واقع جت فن ها علیرغم سایز کوچکی که دارند میتوانند جریان هوا را به خوبی در فضای پارکینگ برقرار کنند. سپس هوا را از منبع تغذیه به منبع تخلیه می رسانند. همچنین اجزای این سیستم‌ها مانند فن‌های تخلیه دود (اگزاست فن) و تزریق هوای تازه (ساپلای فن) و لوازم جانبی آن (سایلنسر) قابل نصب در شفت، پشت بام، اتاق فن و… هستند.

نکته مهم درباره این نوع سیستم های تهویه پارکینگ استفاده از فن های مشترک است که با استفاده از دمپرهای موتوری به میزان تعریف شده‌ای تنظیم می‌شود. به این ترتیب جت فن‌ها با هماهنگ کردن هوای پارکینگ باعث تهویه مناسب در کل فضای پارکینگ خواهند شد.

مهمترین تفاوت این سیستم با سیستم داکت کشی این است که جت فن ها دارای سرعت بالاتری برای تخلیه دود نسبت به سیستم داکت و کانال کشی بوده و کارکرد بهتری دارند.

جت فن ها در پارکینگ های باز

در پارکینگ های باز که جریان هوا به صورت طبیعی وجود دارد معمولا از هیچگونه تهویه استفاده نمی شود، اما در برخی مواقع می توان از فن های 100% برگشت پذیر استفاده کرد که جهت پرتاب باد می تواند با توجه به جهت باد تغییر کند.

  • سیستم تهویه دود پارکینگ ساده

این نوع از سیستم تهویه پارکینگ یک هواکش پروانه ای است که معمولا برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. از این نوع سیستم ها معمولا برای پارکینگ هایی استفاده می شود که روزنه ای رو به بیرون داشته باشد. از این طریق می توان پروانه هواکش را در ورودی آن نصب کرده و هوای محیط تهویه شود.

  • سیستم تهویه طبیعی

روش تهویه طبیعی یا Cross Flow Ventilation به کمک باد صورت می‌گیرد. نکته مهم درباره سیستم تهویه طبیعی این است که چنانچه از سیستم طبیعی برای تهویه و تخلیه دود پارکینگ استفاده شد باید از تجهیزات خودکار به صورت استاندارد و مورد تایید باشد، از طریق قسمت‌های باز دائمی در جداره‌ها یا سقف، برای هر تراز پارکینگ تأمین شود.

  • تهویه نیمه طبیعی

این نوع از تهویه پارکینگ به وسیله ترکیب دو روش طبیعی و مکانیکی به وجود می آید. به گونه ای که هوای تازه به شیوه طبیعی وارد پارکینگ شده و صورت مکانیکی خارج می گردد. در برخی شرایط نیز هوا به وسیله مکانیکی وارد شده و به شیوه طبیعی به خاطر اختلاف فشار خارج گردد. بنابراین برای طراحی این شیوه به صورت عمومی نیاز به کانال کشی نیست. البته در نظر داشته باشید که این گونه از تهویه ها در شرایطی انجام می شود که طراحی پارکینگ از پس آن بر بیاید.

تهویه پارکینگ

ضوابط تهویه پارکینگ

ضوابط تهویه پارکینگ

قبل از نصب سیستم تهویه پارکینگ باید با ضوابط و قوانین وضع شده در اینباره آگاهی داشته باشد در ادامه به چند مورد از این ضوابط اشاره خواهیم کرد:

  • بر اساس ضوابط وضع شده اماکنی که تعداد طبقات زیر زمین آنها سه طبقه و بیشتر با بیش از 500 متر مربع مساحت داشته باشد، باید از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنند که دارای جت فن باشد.
  • به منظور ایجاد فضای فشار منفی در طبقه‌های ساختمان ظرفیت و میزان هوای تازه باید ۵۰ تا ۷۵ درصد هوای اگزاست فن‌ها باشد.
  • سیستم تهویه پارکینگ غالباً باید به نحوی طراحی و نصب شده باشد که به صورت خودکار یا به صورت ترکیبی از حالت دستی و اتوماتیک فعال شود.

سخن آخر

به دلیل وجود دود و گازهای سمی وجود سیستم تهویه مطبوع جزو تجهیزات ضروری پارکینگ می باشد، اما بر اساس مساحت و نوع طراحی پارکینگ میتوان از انواع مختلف این سیستم های تهویه پارکینگ استفاده کرد. در نظر داشته باشید چنانچه هوای پارکینگ به خوبی تهویه و تمیز نشود، ممکن است خسارت‌های مالی و جانی متعددی ایجاد شود که هزینه زیادی نیز به وجود می آورد.

برای تهویه هوای پارکینگ می‌توان از روش‌های طبیعی و مکانیکی استفاده کرده که رایج‌ترین و مؤثرترین آنها استفاده از سامانه تهویه پارکینگ با جت فن است. چنانچه به دنبال طراحی و اجرای سیستم های تهویه پارکینگ هستید میتوانید با تیم کاراپمپ مشورت کرده و بهترین انتخاب را داشته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه