شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تعمیر سنسور دود پکیج چگونه انجام می شود؟

موضوع مقاله:

تعمیر سنسور دود پکیج چگونه انجام می شود؟

تعمیر سنسور دود پکیج

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تعمیر سنسور دود پکیج

هنگام اختلال در عملکرد دستگاه، تعمیر سنسور دود پکیج به‌عنوان یکی از حسگرهای مهم دستگاه بسیار مهم است. نقش این عضو در خروج گازهای حاصل از اشتعال داخل پکیج پررنگ‌تر است. وظیفه اصلی آن پیشگیری از آسیب به پکیج و بازگشت گازهای درحال خروج از دستگاه است. در این مواقع، زمانی که مسیر دود مسدود شود تمام گازها بازگشت داده می‌شوند که این سنسور می‌تواند دستگاه را خاموش کند.

پکیج، دستگاهی است که در تمام فصل‌ها از آن استفاده می‌شود. در ماه‌های گرم سال جهت تولید آب گرم و در فصول سرد جهت گرمایش رادیاتور، شوفاژ و گرم‌کردن محیط از آن استفاده می‌شود. استفاده مداوم از آن سبب کوتاه‌شدن عمر آن می‌شود. رسوبات و مواد معدنی آب در سیستم لوله‌کشی دستگاه سبب ازکارافتادن آن می‌شود. برای نگهداری طولانی‌مدت باید دستگاه را به‌صورت دوره‌ای سرویس کرد. این مقاله، اطلاعات کاملی درزمینه تعمیر سنسور دود دستگاه ارائه می‌دهد. تا پایان با ما همراه باشید.

منظور از سنسور دود چیست؟

منظور از سنسور دود چیست؟

منظور از سنسور دود چیست؟

سنسور (ترموستات دود) با نام کلید ایمنی دودکش پکیج نیز شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری این است که سنسور به نوعی کلید بسته اطلاق می‌شود که روی کلاهک تعدیل پکیج بدون فن متصل می‌شود. پسوند ایمنی در آن به‌علت تأثیر سنسور در کارکرد ایمنی پکیج و پیشگیری از خطرات ناشی از اختلال دودکش است.

ساختار عملکردی سنسور این‌طور است که اگر دود و گرما، خروج خوبی از دودکش نداشته باشند گرما به کلید و کلاهک منتقل می‌شود. کلید با رسیدن به محدوده دمایی سبب خاموشی پکیج می‌شود. با خروج دود و کاهش دمای منتقل‌شده به کلید،  سنسور دود به پکیج، دستور روشن‌شدن می‌دهد.

هرگونه آسیب در سنسور دود می‌تواند سبب آسیب به دستگاه و افراد درون محیط پکیج شود. به همین علت باید تعمیر سنسور دود پکیج در زمان اختلال در کارکرد آن را به‌صورت جدی دنبال کرد.

بیشتر بخوانید: علت روشن نشدن پکیج

علت اصلی روشن و خاموش شدن متوالی پکیج

اگر پکیج به‌طور متوالی خاموش و روشن می‌شود امکان دارد علت آن خراب‌شدن سنسور دود باشد. در شرایط طبیعی عدم تخلیه مناسب دود دودکش سبب فعال‌شدن سنسور دود و خاموش‌شدن دستگاه می‌شود. درصورت خرابی سنسور، امکان دارد دستگاه در دمای پایین‌تر به فرمان سنسور واکنش نشان دهد. در این شرایط پکیج به‌طور مداوم روشن و خاموش می‌شود. نصب سنسور دود سبب جلوگیری از افزایش دمای پکیج می‌شود.

البته قبل از سنسور دود، سنسورهای دیگری نیز وجود دارند که از افزایش دما جلوگیری می‌کنند اما ترموستات دود اگر سایر سنسورها عملکرد درستی نداشته باشند با خاموش‌کردن پکیج از افزایش دما جلوگیری می‌کند. اگر سنسور خراب شده باشد و سایر سنسورها عملکرد درستی نداشته باشند دمای پکیج بالا می‌رود و سبب آسیب‌‌ به قطعات پکیج و ایجاد خطرات ایمنی می‌شود. در این حالت تعمیر سنسور دود پکیج به‌کمک متخصصان این زمینه ضروری است.

تعمیر سنسور دود پکیج

تعمیر سنسور دود پکیج

تعمیر سنسور دود پکیج

ترموستات دود پکیج در مکان‌هایی که امکان آتس‌سوزی وجود دارد نصب می‌شوند اما در مکان‌هایی مانند حمام و آشپزخانه که دود و بخار بیشتر است زنگ گرما مناسب‌تر است. این آلارم‌ها با افزایش بیش از حد دمای اتاق به صدا در می‌آیند. برای وضعیت مناسب دستگاه باید از دکمه تست باتری هشدار دود استفاده شود. باتری باید هرساله تعویض شود مگر این‌که زنگ هشدار آن 10 ساله باشد.

بیشتر بخوانید: نکات کاربردی در انتخاب پکیج 

داخل کیس آن را باید به‌آرامی جاروبرقی کشید تا گردوغبار از سنسورهای هشدار دود پاک شود. درصورت بازنشدن کیس باید از سوراخ‌ها جاروبرقی کشید. سنسور دود پکیج را باید هر هفته تست کرد. اگر باتری به‌صورت یک‌پارچه 10 ساله باشد سالانه باید آن را تعویض کرد.

در تابستان به‌علت عدم استفاده از گرما، گردوغبار روی عناصر گرمایشی تجمع پیدا می‌کنند که سبب خرابی سنسور دود می‌شود. در فصل زمستان که پکیج برای اولین بار روشن می‌شود گردوغبار روی عناصر گرمایشی می‌سوزند که بوی دود ایجاد می‌کنند. این بو گاهی خیلی شدید است که سبب فعال‌شدن سنسورهای دود می‌شود. در‌ این ‌صورت باید هشدارهای دود را بازنشانی کرد و بو باید خیلی سریع از بین برود در غیر این‌صورت باید تعمیر سنسور دود پکیج را در اولویت قرار داد.

تفاوت سنسور دود و ترموستات حد

سنسور دود با نام ترموستات دود نیز شناخته می‌شود. به همین علت بسیاری از افراد سنسور دود و ترموستات حد را اشتباه می‌گیرند. این 2 ازنظر عملکرد و شکل مشابه هم هستند. تفاوت آن‌ها در جایگاه نصب این 2 است زیرا جایگاه نصب ترموستات حد روی بدنه مبدل است اما ترموستات دود روی دودکش نصب می‌شود.

ترموستات حد در محدوده دمایی 100 تا 110درجه فعال می‌شود اما ترموستات دود در محدوده دمایی 60 تا 75درجه نیز عمل می‌کند. فعال‌شدن این سنسور در هر دستگاهی یکسان نیست و در دماهای متفاوت سنسور فعال می‌شود اما این بازه بهترین محدوده دمایی فعالیت سنسور دود است.

نکات تعمیر سنسور دود

نکات مهم در تعمیر سنسور دود پکیج

نکات مهم در تعمیر سنسور دود پکیج

تشخیص قطعی ایرادهای مرتبط با سنسورها باید توسط کارشناس مربوط بعد از انجام تست دستگاه اعلام شود. حتی با وجود ضمانت و خدمات پس‌از فروش دستگاه، خود کاربر نباید برای تعمیر سنسور دود پکیج اقدام کند زیرا تعمیر غیراصولی سبب آسیب جدی به پکیج می‌شود. استفاده از خمیر سیلیکونی در بخش نصب ترموستات‌ دود در جلوگیری از اکسیدشدن، زنگ‌زدگی و انتقال حرارت یک‌دست به ترموستات تأثیر بسزایی دارد. این موارد در دقت عملکرد سنسور مؤثر هستند.

دمای کاری سنسورهای دود با یکدیگر فرق می‌کند. به همین علت باید طبق ترموستات اولیه و مشخصات پکیج اقدام به خرید ترموستات جدید کرد. سنسور دود روی کلاهک تعدیل دستگاه بدون فن نصب می‌شود. برای تست ترموستات دود باید مولتی‌متر در حالت اتصال کوتاه یا تست قرار بگیرد. در این حالت پروب‌های مولتی‌متر باید به دوسر پایه‌های ترموستات دود اتصال پیدا کنند.

روند تعمیر سنسور دود پکیج بعد از مراحل گفته‌شده و عیب‌یابی توسط کارشناس انجام می‌شود. در سنسور از مواد و فلزاتی مانند پلاتین استفاده می‌شود. تشخیص عیوب و تعمیر آن باید توسط کارشناس متخصص انجام شود.

جمع‌بندی

درصورت وجود مشکلی در این سنسور باید از کارشناس مربوط برای تعمیر سنسور دود پکیج کمک گرفت. ترموستات دود با تشخیص هشدارهای حرارتی افزایش دمای ناشی از حریق در آشپزخانه، گاراژ، اتاق پر گردوغبار استفاده می‌شوند البته نباید تنها به‌عنوان وسیله تشخیص آتش استفاده شوند.

نصب نوع  مناسب آشکارساز دود از غیرفعال‌شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند زیرا گردوغبار و تراکم آن‌ها را از بین می برد. نصب آشکارساز مناسب‌تری مانند سیستم UV یا مادون قرمز سبب کارایی صحیح ترموستات می‌شود. برای دریافت اطلاعات مفیدتر می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ کارشناس ما در شرکت کارا پمپ تماس بگیرید.

https://www.libertyhomeguard.com/problems-with-smoke-detectors-how-to-fix/

Wired Smoke Detectors Costimate

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه