شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

وظیفه حسگر شعله پکیج چیست؟

موضوع مقاله:

وظیفه حسگر شعله پکیج چیست؟

وظیفه حسگر شعله پکیج چیست؟

فهرست مطالب

فهرست مطالب

وظیفه حسگر شعله پکیج چیست؟

وظیفه حسگر شعله پکیج تخلیه درست بار الکتریسیته تولیدی به‌وسیله برد است. این امر باید در بخش خروجی گاز از پرده‌های مشعل انجام شود. در این امر مولکول‌های مربوط به جرقه باردارشده و واکنش گرمایی را نشان می‌دهد. درصورتی‌که این عمل با شدت جریان مناسب و به‌صورت مداوم انجام شود احتراق انجام می‌شود. اگر یک الکترود جهت ایجاد شعله طراحی شود جرقه در سطح پرده‌های مشعل و بخش خروجی گاز صورت می‌گیرد. درصورت استفاده از 2 الکترود جرقه بین 2 الکترود اصابت می‌کند. این مطلب در مورد وظایف حسگر شعله دستگاه به‌صورت کامل بحث می‌کند.

تست شعله توسط سنسور

چگونه سنسور شعله را تست می کنند؟

چگونه سنسور شعله را تست می کنند؟

در زمان تنظیم و بررسی پکیج، کارشناسان حسگرهای شعله پکیج را عیب‌یابی می‌کنند تا از عملکرد ایمن آن و انجام وظیفه حسگر شعله پکیج مطمئن شوند. در مرحله اول، دستگاه را از برق کشیده و حسگر را پیدا می‌کنند. درصورتی‌که دستگاه را نتوان از برق جدا کرد، از بریکر جعبه‌شکن جهت خاموش‌کردن برق استفاده می‌کنند.

در مرحله 2 از یک آچار جهت بازکردن پیچ حسگر شعله استفاده می‌کنند. یک مولتی‌متر را برای نشان‌دادن مقاومت با لمس پروب‌ها به پورت‌های سیم سفید و آبی روی حسگر به‌کار می‌برند. دستگاه در این صورت باید مقاومت کم را تشخیص دهد.

در مرحله آخر بعد از برداشتن حسگر شعله، انتهای باز آن را روی لامپ آزمایشی فشار می‌دهند. سپس مولتی‌متر را ازنظر مقاومت بالا بررسی می‌کنند. درصورتی‌که مولتی‌متر زمان قرارگیری انتهای باز روی منبع نور نتواند اختلاف مقاومت را تشخیص دهد حسگر شعله دستگاه باید تعویض شود.

آیا حسگر پکیج فرسوده می‌ شود؟

حسگر شعله پکیج در طول زمان فرسوده می‌شود اما اغلب مشکل آن کثیفی آن است نه خرابی. طبق وظیفه حسگر شعله پکیج، طراحی آن‌ها طوری است که تحمل کمی برای خواندن تغییرات دارند. به همین علت امکان دارد از پوشش کربنی کوچک نیز اشتباه خوانده شوند. با توجه به این‌که بیشتر پکیج‌ها در مناطق گردوغبار مانند رختشویی و زیرزمین قرار دارند، ذرات معلق موجود در هوا به حسگر می‌چسبند و بعد از سوختن سبب تجمع کربن می‌شوند.

کاربرد حسگر شعله پکیج ایران رادیاتور

حسگر شعله، شعله را ازطریق برد ولتاژی که در بین آن و بدنه مشعل وجود دارد تشخیص می‌دهد. پس‌از تشکیل شعله و یونیزه‌شدن، مولکول‌های هوا بین الکترون و مشعل در هوا به جریان در می آیند و در این بخش به قطب مخالف جذب خواهند شد. این عمل به‌وسیله حسگر شعله ایجاد می‌شود و سبب می‌شود که جریان الکتریسیته ایجاد شود. در نهایت سوختن متوالی شعله را تأیید می‌کند.

حداقل شدت جریان تشخیص شعله، بیشتر از نیم آمپر و ۱ الی ۷ آمپر باید باشد. اگر جریان کم‌تر باشد تشخیص شعله انجام نشده و برد پکیج، فرمان خاموشی را صادر می‌کند. درصورت اختلال در عملکرد این قطعه، پکیج به‌صورت متناوب خاموش می‌شود و آب را گرم نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تعمیر سنسور دود پکیج

وظیفه حسگر شعله چیست

حسگر شعله چیست و چه وظیفه ای دارد؟

حسگر شعله چیست و چه وظیفه ای دارد؟

حسگر شعله شبیه به الکترود جرقه‌زن است. این حسگر ازطریق نوک الکترود با شعله مستقیم در ارتباط است. ازطریق برخورد شعله با حسگر، جریان ضعیفی بین بدنه مشعل و الکترود عبور می‌کند. وظیفه حسگر شعله پکیج به‌عنوان یک دستگاه ساده‌ این است که مانع از تجمع گاز مضر می‌شوند و جهت تأیید بازبودن دریچه گاز درصورت وجود حریق طراحی شده‌اند. این حسگرها اغلب در دستگاه‌های مدرن و سیستم گرمایش گازسوز وجود دارند.

زمانی که حسگر شعله پکیج خراب می شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر بعد از تمیزکردن، دستگاه عملکرد درستی از خود نشان ندهد باید تعویض شود. در این صورت باید از یک تکنسین حرفه‌ای کمک گرفت تا مشکل پکیج را بعد از بررسی برطرف کند. طبق وظیفه حسگر شعله پکیج، بدون حسگر شعله حتی زمانی که دستگاه چیزی برای احتراق نداشته باشد نیز گاز منتشر می‌کند و سبب تجمع گازهای خطرناک می‌شود.

درصورت معیوب‌بودن و کثیفی دستگاه، اگر پکیج شعله را تشخیص ندهد به‌صورت اتوماتیک واحد گرمایش خاموش می‌شود. بیشتر پکیج‌ها بعد از 3 بار خاموش‌شدن در حالت احتراق ایمنی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: نحوه رسوب زدایی در سرویس پکیج

چطور تشخیص دهیم که حسگر شعله پکیج خراب است؟

با توجه به وظیفه حسگر شعله پکیج در ابتدا برق پکیج باید قطع شود. سپس بعد از بستن شیر گاز و بازکردن پیچ نصب، حسگر را به آرامی خارج کنید. در مرحله بررسی حسگر، اگر عایق سوخته، خورده و دست‌نخورده باشد امکان دارد تنها نیاز به تمیزکردن داشته باشد. اگر عایق حسگر، ترک‌خورده باشد نیازمند تعویض حسگر است. عمل تعویض گرچه ساده است اما باید توسط کارشناسان انجام شود تا از خطرات احتمالی پیشگیری کند.

 تمیز کردن حسگر شعله پکیج

برای تمیز کردن حسگر شعله پکیج از چه چیزی می توان استفاده کرد؟

برای تمیز کردن حسگر شعله پکیج از چه چیزی می‌توان استفاده کرد؟

احتمال دارد که با تمیزکردن ساده، مشکل حسگر برطرف شود. بهترین روش برای این کار، کمک از تکنسین‌های حرفه‌ای است تا در زمان تنظیم منظم پکیج، نحوه تمیزکردن آن را آموزش دهند. درصورتی‌که کاربر بخواهد به‌صورت فردی این کار را انجام دهد باید از ابزاری مانند درایور یا آچاری برای برداشتن پیچ 6 گوش 1/4 ، کاغذ سنباده دانه سبک، پشم فولادی، برس سیمی، پارچه خشک و تمیز  استفاده کنند.

برای این عمل ابتدا باید برق دستگاه را قطع کنند و حسگر را در مجموعه مشعل قرار دهند. این میله‌ای فلزی نازک و خمیده است که در مقابل شعله پکیج قرار می‌گیرد. سپس از آچار جهت برداشتن پیچ و دسترسی به سنسور استفاده می‌کنند. در آخرین مرحله، کاغذ سنباده، پشم فولادی (برس سیمی) جهت مالش میله استفاده می‌کنند. این امر از تجمع کربن جلوگیری می‌کند البته نباید در انجام آن زیاده‌روی شود. در نهایت از پارچه برای پاک‌کردن میله استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

وظیفه حسگر شعله پکیج این است که شعله را حس می‌کند تا از روشن‌شدن دستگاه مطمئن شود. در دستگاه تک الکترود، امکان  دارد صدای انفجاری استارت از دستگاه‌های 2 الکترود بیشتر باشد زیرا در دستگاه تک الکترود باید فاصله الکترود و سطح مشعل به‌خوبی تنظیم شود. امکان دارد در آن نقطه، فضای مناسبی برای اشتعال گاز ایجاد نشود اما در دستگاه 2 الکترود می‌توان محل برخورد جرقه یک الکترود با الکترود دیگر را تغییر داد تا فضای خوبی ثابت شود. جهت کسب اطلاعاتی درزمینه موارد گفته‌شده با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳  کارشناس ما در کاراپمپ تماس بگیرید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه