شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تهویه مطبوع سینما چگونه است؟

موضوع مقاله:

تهویه مطبوع سینما چگونه است؟

تهویه مطبوع سینما

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه مطبوع سینما

در این مطلب به شما خواهیم گفت که تهویه مطبوع سینما چگونه است؟ و مواردی مانند چگونگی توزیع هوا در سالن های سینما ، تجهیزات مکانیکی سالن سینما ، تزریق ازون کنترل شده به کانال های تهویه مطبوع سینما ، تعمیر و سرویس و نگهداری سیست های مکانیکی و الکتریکی سالن های سینما ، اهمیت بر کاهش مصرف انرژی ، تشخیص و کنترل خودکار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. از اینکه وبسایت کارا پمپ را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید سپاسگذریم.

تهویه مطبوع سینما چگونه است؟

سینما یا آمفی تئاتر کوچک از اماکنی هستند که اجرای سیستم تهویه مطبوع سینما در این محل الزامی است. در واقع سینما مساحت زیادی را اشغال کرده و افراد زیادی را نیز در خود جای می دهد.

در همین راستا به منزله کاهش غلظت کربن دی اکسید محبوس شده در فضا ، و حاصل از تنفس افراد، نیاز به تهویه هوا است. حال ملاحضات لازم باید از طریق طراحان در هنگام محاسبات انجام شود.

در هنگام  طراحی چنین فضاهایی باید تمامی استانداردهایی  مقرر شده است رعایت شود و به طور دقیق و صحیح اجرا شود.

معمولا دما یآسایش در این فضاها ما بین 70 تا 76 درجه فارنهاتی یا به عبارتی 21/2 تا 24/4 درجه سانتی گرارد لحاظ می شود ، همچنین رطوبت نسبی نباید بیشتر از 65 درصد باشد.

لازم به ذکر است که هوای بازدم افراد ، به طور خدوکار دلیل بر بالا رفتن میزان رطوبت می گردد. بعلاوه آنکه کنترل صدای تولید شده از طریق دستگاه های تهویه مطبوع نیز بسیار مهم بوده وبر احساسا رضایت مخاطبان  حاضر در سالن سینما تاثیر بسیاری می گذارد.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به صورت کامل با این موضوع آشنا شویم.

چگونگی توزیع هوا در سالن های سینما

در حالت کلی آمفی تئاتر ها از طریق لابی ها ، راهروها و … از محیط خارجی جدا می گردند. یک سیستم توزیع هوای کار آمد دلیل بر تهویه مطبوع هوا در کل سالن سینما می شود. محیط قرار گیری کانال های تهویه هوا و بازگشت آن می تواند متفاوت از یکدیگر باشد که در طراحی سیستم تهویه مطبوع باید لحاظ شود.

 

به طور معمول کانال های تهویه مطبوع سینما در سقف قرار می گیرد ، همچنین هوا را به طرز یکنواختی به واسطه دیفیوزرها در سقف توزیع خواهد کرد ، و طراحی آن بستگی به سقف خواهد داشت.

در زیر صندلی ها مکانی است که کانال های بازگشت هوا می توان در آن بخش قرار گیرد ، و در ادامه اتصال آن به واحد های تصفیه هوا منجر شود. ثمره این روش چنین است که توزیع هوا بدون تولید صدا و مزاحمت برا تکاشگران انجام می گردد. به منظور اطمینان بیشتر از آکوستیک بودن کانال ها ، آن هارا به طور کامل با پشم شیشه ای با ضخامت مناسب عایق بندی می شود.

تجهیزات مکانیکی سالن سینما

مکان قرار گیری تجهیزات مکانیکی همانند چیلرها ، واحد هاس تصفیه هوا و پمپ ها و… به منظرو جلوگیری از تولید صدا موضوع بسیار مهمی است. پیشنها می شود که اتاق دستگاه  ac و همچنین اتاق واحد تصفیه هوا در یک فضای جداگانه از سالن سینما قرار بگیرد.

آکوستیک بودن دیواره های اتاق واحد تصفیه هوا از دیگر نکاتی است که بسیار مهم بوده و باید به آن توجه شود. باید از تضعیف کننده های صدا در کانال های تهویه هوا و بازگشت هوا به کارگیری شود.

تزریق ازون کنترل شده به کانال های تهویه مطبوع سینما

به جهت آنکه افزایش کیفیت هوای داخل سالن صورت گیرد ، از ازون کنترل شده تحت عنوان یک راه حل ایده آل استفاده می شود. هنگامی که ازون از طریق کانال تهویه مطبوع سینما به داخل آن تزریق می گردد ، آلاینده های مختلفی از جمله کربن مونواکسید ، تولوین ، فرمالهیده و… را اکسید خواهد کرد.

از دیگر قابلیت های ازون این چنین است که می تواند تمامی بوهای نامطبوع و قارچ را از بین ببرد. البته نکته مهمی که در این باره وجود دارد ، این چنین است که نظارت لازم بر ازون تزریق شده باید صورت گیرد.

تعمیر و سرویس و نگهداری سیست های مکانیکی و الکتریکی سالن های سینما

در ارتباط با نگهداری این سیستم ها لازم است که به رعایت نکاتی پایبند باشید.

1- توجه به فیلتر رهواساز

در صورتی که فیلتر هواساز به طور منظم و دورهای از طریق تیم راهبری و نگهداری سالن بازدید نشده باشد، گرفتگی فیلتر ها ، سطح موثر فیلتر را کاهش خواهد داد ،سرانجام سرعت هوا را در هنگام عبور از فیلتر ها زیاد هواهد کرد.

این مضوع دلیل بر ایجاد صدا در هواساز و انتقال آن به واسطه کانال های هوا به داخل سالن می باشد.

2_ توجه به تسمه های هواساز

با در نظر گرفتن به ساعت بالای کارکرد هواساز های سالن های سینما ، به منظور جلوگیری از ایجاد صدا از طریق تسمه ها ، باید کیفیت آن ها در حین پروسه تعمیر و نگهداری ، از طریق تکنسین ها و مهندسین تاسیسات بازبینی گردد.

3_ نظافت کانال های انتقال هوا

کانال های انتقال هوا ، محل مناسب و خوبی در جهت تجمع  و رشد قارچ ها و باکتری ها است.

در سالن های سینما به دلیل تعدد نفرات ، بهداشت مناسب و مطلوب تهویه مطبوع سینما اهمیت دو چندانی را پیدا خواهد کرد.

به این دلیل که در ابتدا می تواند در بازه زمانی محدود تری آلوده شود و مورد بعدی این است که در صورت آلودگی امکان دارد به سرعت نفرات بیشتری را بیمار کند ، و باعث بروز سندروم ساختمان بیمار گردد.

به همین دلیل ، اطمینان از بهداشت کانال های انتقال هوا باید بر اساس چک لیست های تاسیساتی از پیش تهیه شده ، از طریق گروه نگهداری و تعمیر مجرب به طور دورهای کنترل گردد.

اهمیت بر کاهش مصرف انرژی

با در نظر گرفتن بر این موضوع که سالن های سینما در طول شبانه روز بین 8 تا 12 ساعت کار پیوسته دارند ، به کارگیری از سیستم هایی با مصرف انرژی کم و ارزان قیمت و در نتیجه کاهش هزینه های جاری در طول مدت زمان ، اهمیت خاصی را در بر خواهد داشت.

تشخیص و کنترل خودکار

سیستم تهویه مطبوع سینما ، کنفرانس ، تئاتر و کنسرت باید به طور خودکار عمل کند.

به این معناست که با تغییر تعداد افراد حاضر و در نتیجه تغییر بار حرارتی ، به صورت اتوماتیک آن را اندازه گیری کند و متناسب با آن ، مقار درجه حرارت ، رطوبت و سرعت جریان هوا را تغییر بدهد.

منابع و ماخذ : Cinemas, Theaters & Museums

5/5 - (1 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه