شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تهویه مطبوع استادیوم چه معیارهایی دارد؟

موضوع مقاله:

تهویه مطبوع استادیوم چه معیارهایی دارد؟

تهویه مطبوع استادیوم

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه مطبوع استادیوم

در این مطلب به شما خواهیم گفت تهویه مطبوع استادیوم چه معیارهایی دارد؟ و موضوعاتی مانند معیارهای طراحی سیستم تهویه مطبوع استادیوم ، بار سرمایشی ، زمان بکارگیری از فن‌های چند سرعته در استادیوم ، تهویه مطبوع جایگاه تماشاگران در استادیوم ، استفاده از هوای برگشتی در تهویه استادیوم ، طراحی تهویه مطبوع برای دفتر بلیط فروشی ، تهویه مطبوع در سقف استادیوم های باز شونده یا برعکس ، تهویه مطبوع رختکن در استادیوم ورزشی را نیز مورد بررسی قرار میدهیم. از اینکه وبسایت کارا پمپ را برای خواندن این مقاله انتخاب کردید سپاسگذاریم.

استادیوم معمولا کاربردهای متفاوتی دارند، در برخی از آن‌ مسابقات ورزشی، در برخی جشن‌ها و غیره برگزار می‌شود که باید اهمیت ویژه به بخش تهویه مطبوع استادیم داده شود. به همین منظور باید انتخاب سیستم‌های تهویه هوا در این مکان با دقت و حساسیت خاصی انجام شود.

این ساختمان ها علاوه بر آنکه مسابقات ورزشی مختلفی در آن جا برگزار می شود، به منزله برپایی جشن و مراسماتی نیز در این محیط به اجرا در خواهد آمد.

مناسب ترین سیستم تهویه مطبوع سرمایش ، گرمایش بویلر ، چیلر و همچنین هواساز است. وظیفه اصلی این سه دستگاه اینگونه است که بویلر در جهت تامین آب گرم، چیلرها برای تامین آب سرد فعالی می‌کنند. همچنین پمپ آب تامین شده این سیستم‌ها را به مسیر لوله کشی پمپاژ کرده تا به سیستم های تهویه در نقاط مختلف استادیوم برسد.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی سیستم های تهویه و جابه‌جایی هوا در استادیوم ورزشی بپردازیم.

معیارهای طراحی سیستم تهویه مطبوع استادیوم

همانطور که در بخش قبلی با به اجرا در آمدن این سیستم در استادیوم ها توضیحات کلی ارائه شده ، در این قسمت می خواهیم به مهم ترین معیارهایی که برای انتخاب دستگاه تهویه مطبوع استادیوم‌ها یا سالن‌هایی نظیر فوتسال، والیبال و غیره مربوط می شود ، بررسی های لازم را انجام دهیم.

بار سرمایشی

همانند دیگر ساختمان های تجمعی ، بار افراد و روشنایی را می توان از مهمترین مولفه‌های بار سرمایشی در نظر دانست. به عنوان مثال در هنگام برگزاری مسابقات مشت زنی ، رینگ مسابقه بسیار کوچ و جایگاه تماشگران بسیار وسیع است.

حال به علت آنکه شدن نور تنها در رینگ مسابقه زیاد است ، از لحاظ بار نهان بدترین شرایط در مسابقات مشت زنی وجود دارد که باید به این قسمت از تهویه مطبوع استادیوم توجه شود.

در بازی های بسکتبال، هاکی ، سیرک ها نیز محوطه بزرگ بوده و ظرفیت مربوط به جایگاه تماشاگران کوچک است ، و بار محسوس روشنایی محوطه مسابقه دلیل بر افزایش نسبت حرارت محسوس می شود.

زمان بکارگیری از فن‌های چند سرعته در استادیوم

در بعضی از موارد همانند مسابقات مشت زنی ، نسبت حرارت محسوس به شدت کم بوده و در مواردی مانند نمایشگاه ها امکان دارد مقدار آن زیاد باشد. در نتیجه با به کارگیری از فن های چند سرعته تهویه مطبوع استادیوم طراحی و اجرا می شود.

در چنین شرایطی طراحی سیستم تهویه مطبوع باید عملکرد سیستم های توزیع هوا و کویل های سرمایشی هنگامی که فن با سرعت کمی کار می کند ، را نیز لحاظ کند.

تهویه مطبوع جایگاه تماشاگران در استادیوم

اگر در استادیوم ها جایگاه تماشگران وجود داشته باشد ، تامین هوای تازه آن ها با مشکل مواجه می‌شود. در قسمت تماشگران این امکان وجود دارد ، که چند طبقه و شامل عرض 200 تا 1300 فوت باشد. فضاهای داخلی باید به طور کامل تهویه شود ، به منزله آنکه بوی قسمت توالت ها و فضاهای پر ازدحام انتشار نشود.

روش عملی این کار بدین گونه است که ، لحاظ کردن چهار بار تخلیه هوا در ساعت به منزله ناحیه تماشاچیان و تخلیه  هوا از سمت پشت ناحیه سرویس ها است. در فصل زمستان بر روی پنجره های ناحیه تماشگران احتمال تقطیر بخار وجود داشته است.

با به کارگیری از شیشه های دوجداره ، کنترل رطوبت ، عبور هوای خشک از روی شیشه و همچنین سیستم گرمایش تشعشعی برای بخش های دارای شیشه مشرف به هوای آزاد می توان از احتمال بروز آمدن چنین پدیده ای کاست.

استفاده از هوای برگشتی در تهویه استادیوم

در فضاهای جانبی ، اندازه قابل توجهی بو از طریق مواد غذایی ، نوشیدنی و سیگار تولید شده است. در هنگامی که صرفه جویی در مصرف انرژی اهمیت داشته باشد ، باید علاوه بر تامین هوای تازه مورد نیاز ، از هوای برگشت نیز به کارگیری شود، و فیلتر های کربن در مسیر آن نصب شود؛ این مورد اهمیت ویژه در تهویه مطبوع استادیوم دارد.

طراحی تهویه مطبوع برای دفتر بلیط فروشی

دفتر های بلیط فروشی، رستوران ها ، و فضاهای مشابه غالبا در ساعاتی که سالن های اصلی بسته هستند ، در حال کار هستند ، درنتیجه باید سیستم تهویه مطبوع مجزایی برای آن لحاظ شود.

تهویه مطبوع در سقف استادیوم های باز شونده یا برعکس

بام استادیوم های سرپوشیده ممکن است که از نوع باز شونده یا ثابت باشند. در هنگامی که بام باز باشد ، نیازی به تغذیه هوای تازه وجود نخواهد داشت ، اما درهنگام بسته شدن بام بایدهوای تازه به سمت داخل سالن تغذیه گردد.

کانال کشی ها باید به نحوی انجام گیرند که حالت روکار و در سرتاسر سالن شامل سطح مقطع ثابت باشد. به این دلیل که حجم هوا ، و طول وزش زیاد است ، طراحی تهویه مطبوع استادیوم در این مکان باید با دقت زیادی همراه باشد.

در استادیوم های روباز واقع در نواحی سرد سیر ، کویل های گرمایش تشعشی گزینه مناسبی است که می توان در درون کف جایگاه تماشاچیان به کارگیری کرد.

مقدار ضریب انتقال حرارت سقف باید به حد کافی بزرگ انتخاب گردد ، به منظرو آنکه در هنگام یکه درجه حرارت محیط به کمترین میزان ممکن برسد هم احتمال تقطیر بخار آب موجود در هوا وجود نخواهد داشت.

تهویه مطبوع رختکن در استادیوم ورزشی

در ارتباط با اتاق های رختکن این چنین باید ذکر شود که در این قسمت نیاز کمتری به تهویه مطبوع استادیوم است ، در عین حال مقدار تغذیه هوای تازه آن ها باید 2 تا 3 cfm در هر فوت باشد.

به منزله کاهش بار هوای تازه می توان هوای اضفی سالن اصلی و استادیوم را به اتاق های رختکن هدایت و از آنجا خلیه کرد. به منظور تثبیت درجه حرارت اتاق های رختکن ، کویل دوباره گرمکن و  دوباره سردکن می توانند گزینه های مناسبی باشند.

به علت آنکه ضرورت تنظیم مقدار هوا در ناحیه اتاق های رختکن وجود دارد ، باید سیستم تغذیه و تخلیه هوای آن ها مستقل از دیگر فضاها و بخش ها باشد.

شایان ذکر است که یونیت هیتر و هواساز از قطعات اصلی کویل و همچنین فن تشکیل می شوند که آب سرد ، گرم در کویل جریان می افتد. در ادامه با گذراندن هوا از اطراف لوله های کویل ، دمای هوا را کاهش یا افزایش خواهد داد.

منابع و ماخذ : Bringing Air Conditioning in stadiums

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه