شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

فن های موتورخانه را بشناسید + معرفی انواع آن‌ها

موضوع مقاله:

فن های موتورخانه را بشناسید + معرفی انواع آن‌ها

آشنایی با فن های موتورخانه | کارا پمپ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

آشنایی با فن های موتورخانه | کارا پمپ

فن های موتورخانه ، یکی از اصلی ترین تجهیزات درون تاسیسات بوده که از اهمیت بالایی برخوردار می باشند .

فن ها دستگاهی هستند که دارای تعداد زیادی پره هستند با صرف انرژی مکانیکی باعث چرخش و گردش هوا می شود .

کاربرد آن در تعویض و چرخش هوای تمیز به جای هوای نامطبوع و آلوده گرد و غبار دار است.

درون موتورخانه یا تاسیسات مکانیکی ، یکی از اصلی ترین تجهیزات فن ها بوده که به عنوان تهویه هوا از آن استفاده می شود .

دستگاه های درون این مکان‌ها ، هوا اطراف را نا مطبوع کرده و که باید برای جا به جایی آن تجهیزاتی را تدارک ببینیم .

اگر درون موتورخانه هوا نا مطبوع باشد ، تاسیسات و تجهیزات آن با گذشت زمان فرسوده خواهند شد .

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به بررسی تخصصی فن های موتورخانه پرداخته و با آن ها به صورت کامل آشنا شویم .

آشنایی با فن های موتورخانه

امروزه این دستگاه در ماشین آلات صنعتی ، دستگاه ها و خنک سازی سیستم استفاده می شود. فعالیت فن ها در سه دسته دمیدن، کشیدن و گردش هوا تقسیم می شود با استفاده از قدرت توربین ها ، پره ها به چرخش در می آیند و یا به وسیله موتور که باعث چرخش هوا می گردد .

این نیرو ها توسط موتور تامین می شود موتور های هیدرولیکی داخلی هم هستند که گاهی ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. برخلاف کمپرسورها گردش و جریان هوا در فن ها با حجم کم و فشار بالا انجام می شود .

فن های موتورخانه مانند سیستم های دیگر دارای اجزای است ، این بخش ها عبارتند از : یاتاقان ،تسمه ،الکتروموتور ،پروانه ، شفت ، پولی .

انواع فن

فنها از لحاظ مدل به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم بندی می شوند ، همچنین از نظر عملکرد هم آن ها را تقسیم بندی می کنند .

عملکرد اصلی فن صنعتی یا همان فن های موتورخانه ایجاد جریان از هوا است که می تواند در فرآیند های مثل هوادهی ، تبرید ، تهویه مطبوع، رطوبت گیری یا تخلیه شرکت کند.

جریان هوا با چرخش چند پره ی متصل به یک شفت بوجود میاید. شفت چرخش خود را از طریق کوپل شدن به وسیله موتور سوخت یا سوخت الکتریکی بدست میاورد همچنین به سه دسته سانتریفیوژ ، متقاطع ، جریان محوری دسته بندی می شوند.

فن های صنعتی

این مدل هواکش نیاز به فضای وسیع دارد و مکان زیادی را اشغال می کند. بیشتر در صنعت کاربرد دارد و به منظور از بخش صنعتی تهویه جریان هوا در محل های صنعتی و کارخانه جات است که به آن فن های موتورخانه هم می گویند. این دسته نیز هوای آلوده را خارج کرده و جریان هوای تمیز را وارد محیط می کند.

در محیط صنعتی استفاده از این دسته از سیستم ها بسیار اهمیت دارد زیرا تجمع مقدار زیادی از هوای دارای آلودگی، دود و گرد و غبار ایجاد مشکل می کند و باید به سرعت جایگزین شود .

ساختار هواکش های صنعتی مانند انواع خانگی دارای پروانه و الکتروموتور و بدنه هستند .

موتور مدل های صنعتی متفاوتند و دارای قدرت بیشتری هستند زیرا حجم زیادی از هوا را باید از هواکش منتقل و جایگزین کنند پس دارای قدرت بیشتری بوده و انتخاب بهتر و مناسب تری برای محیط های صنعتی هستند.

فن های خانگی

این دستگاه ها معمولا حجم کمی را اشغال میکند و در محیط تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد .

برای ایجاد جریان هوا در محیط و جایگزین کردن و افزایش کیفیت هوای موجود در مکانها مختلف کاربرد دارد اجزای هواکشهای خانگی یک پروانه، الکتروموتور و یک بدنه خارجی دارد .

جریان هوا در این دستگاه ها به بخش فن وارد می شود. راندمان این نوع هواکش ها بالا هشتاد درصد است و ساختار ساده ای دارند .

انوع فن ها

فن های موتورخانه دارای انواع مختلفی بوده که عبارتند از :

  1. فن سانتریفیوژ دار
  2. فن جریان متقاطع
  3. فن های جریان محوری

فن سانتریفیوژ دار

فن سانتریفیوژ دار یا اسکرال نامیده می شوند . در این فن ها قطعه ای متحرک به نام ایمپلر وجود دارد و از محور مرکزی تشکیل شده است اطراف آن نیز تیغه هایی قرار دارد.

در این دستگاه ها به صورت عمودی هوا روی ورودی حرکت کرده و با بهره گیری از نیروی سانتریفیوژ، به حالت چرخشی به محیط بیرون منتقل می گردد.

این دستگاه ها برای حجم معینی از هوا، فشار ایجاد می کند تین فن در تشک های بادی و یا ابزارهایی که نیاز به باد دارند کاربرد دارد .

انواع فن های موتورخانه به صورت فایل پی دی اف | کارا پمپ

فن جریان متقاطع

این فن با نام مماسی یا لوله ای نیز خوانده می شود این دستگاه دارای پره خمیده مانند هستند که در محفظه ای قرار گرفته است.

جریان هوا در طول پره ها و برخورد به تیغه دچار فشار می شود در دستگاهایی مانند هیتر های برقی، خشک کننده ها، خشک کن دستی یافت می شود .

فن های جریان محوری

این دستگاه از تیغه های با قابلیت تنظیم جهت حرکت هوا هستند و پرها نیز در کنار آنها در حال گردش هستند.

هوا در این دستگاه در جهت محور فن دمیده می شود این فن در دستگاها الکترونیکی ، تونل های باد، تهویه مطبوع همینطور در صنعت کاربرد داشته و مورد استفاده قرار گرفته و جزو فن های موتورخانه محسوب می شود .

انواع فن ها بر اساس ساختار

فن ها بر اساس ساختار هم به چهار دسته تقسیم شده که عبارتند از:

  1. آکسیال
  2. سانتریفیوژ
  3. مماسی
  4. ترکیبی

فن محوری یا اکسیال

برای ایجاد جریان هوا از نوع خطی از مدل آکسیال یا محوری استفاده میشود منظور جریان خطی این است که هوا در امتداد محور شفت جابه جا می گردد و تغییری در جهت جریان ورودی هوا به وجود نمی آید.

تیغه های این فن در شکل های پارویی ، ایرفویل زاویه دا ر هستند. شکل ایرفویل به علت بازدهی بالا و صدای کم به عنوان یک پروانه پرکاربرد مورد استفاده است این نوع فن برای جابجایی حجم بالای هوا با فشار نسبتا کم بکار می روند.

ابعاد و اندازه آن بستگی به عملیات و محل نصب متفاوت خواهد بود ممکن است چند پره یا تک پره باشند .

این مدل از رایج ترین فن های موتورخانه می باشد .

کاربرد فن آکسیال

فن آکسیال در بخش های صنعتی مثل پخش یکنواخت حجم زیاد هوا در فشار های کم نیاز باشد کاربرد زیادی دارد و در مصارف خانگی نیز بکار میرود .

از خنک کننده الکترونیکی و پنکه خانگی ، فن کندانسور، تهویه تونل و کنترل فرآیند رطوبت گیری ، تهویه یا تخلیه هوا در صنایع کاغذ و چوب ، دارویی ، صنایع فولاد کاربرد بسیار گسترده دارد .

فن سانتریفیوژ

در این فن ها سرعت حرکت هوا ورودی به وسیله یک پروانه افزایش یافته و جریان هوا بطور شعاعی ایجاد می گردد هوای ورودی در جهت محور شفت است اما نیروی گریز از مرکز جهت را تا ۹۰ درجه تغییر می دهد.

هوا از بخش مرکز وارد دستگاه می شود و از اطراف دیگر خارج میشود. محفظه فن بصورت حلزونی است تا هوای بیشتری را وارد سیستم کند و راه اندازی سیستم می تواند با استفاده از کوپلینگ مستقیم یا کوپلینگ غیر مستقیم انجام می شود .

فن مماسی

این مدل استوانه شکل هستند و دارای تیغه های منحنی مانند می باشند . طولشان از قطر استوانه خیلی بیشتر است. هوا را با فشاری کمتر به مسافت بیشتری میفرستند این فن ها مناسب خنک سازی مکان های کوچک می باشد.

از این مدل ، به عنوان فن های موتورخانه در ساختمان مسکونی بیشتر استفاده می شود .

اهمیت این مدل مماسی به اکسیال ایجاد جریان خطی و آرام است آنها برای سیستم های تهویه ، پرده هوا ، خنک سازی مخازن ، کوره ها و رطوبت گیر مناسب هستند.

فن ترکیبی

این مدل با بکارگیری مدل های جابجایی هوای دو فن سانتریفیوژ و آکسیال جریان ترکیبی ایجاد می کند که جریان هوای خروجی بصورت آکسیال اما با فشاری همانند سانتریفیوژ است .

سخن آخر

همانطور که در این محتوا مطالعه کردید ، فن یکی از مهم ترین تجهیزات درون موتورخانه و تاسیسات مکانیکی بوده که وظیفه تهویه هوای محل قرار گیری آن‌ها را بر عهده دارد .

در انتها باید گفت که در استفاده و خرید فن های موتورخانه باید بسیار با دقت عمل کرد مطابق با سیستم عملکردی مورد نیازمان آن‌ها را خریداری کنیم .

3.3/5 - (3 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه