شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

رفتار کارکنان اتاق تمیز

موضوع مقاله:

رفتار کارکنان اتاق تمیز

رفتار کارکنان اتاق تمیز

فهرست مطالب

فهرست مطالب

رفتار کارکنان اتاق تمیز

طبق مقالات قبلی سایت کارا پمپ حدود هشتاد درصد آلودگی اتاق تمیز توسط کارکنان وارد میشود می توان گفت که کارکنان شاغل در اتاق تمیز، مهمترین عامل آلودگی این اتاق هستند. تقریباً بالغ بر هشتاد درصد منشأ تمام میکرواُرگانیسم های پیدا شده در کلین روم، کارکنان اند. ما در این مقاله مناسب ترین نحوه ی رفتار کارکنان اتاق تمیز را آموزش خواهیم داد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

اتاق تمیز یا کلین روم چیست؟

اتاق تمیز یا کلین روم محیطی مخصوص طراحی شده با آلودگی محیطی استاندارد برای انجام فعالیت ها و پژوهش های متفاوت همانند علمی ،صنعتی و پزشکی است که در آن آلودگی محیطی کمتر نسبت به بقیه فضاهای بسته وجود دارد که این آلودگی کمتر بسته به فعالیت و کلاس بندی استاندارد تغییر میکند در واقع در اتاق تمیز میکروب های موجود در هوا ،رطوبت، فشار ،گرد و غبار کنترل میشوند تا فضا آماده ی انجام فعالیت و پژوهش های مخصوص علمی ،صنعتی و پزشکی شود. برای مثال تمامی هوای ورودی به داخل اتاق تمیز از فیلتر های مخصوص عبور میکند تا از میزان آلودگی وارد شده به محیط اتاق تمیز مطمئن شویم.

 

رفتار کارکنان اتاق تمیز به چه نحوی باشد باشد؟

رفتار افراد باید به نوع خاصی باشد و برای آن آموزش های لازم را دیده باشند کخ در این قسمت به برخی از آن ها میپردازیم.

کاهش دادن تعداد حرکات بدن و خودداری از حرکات اضافه

جلوگیری از عطسه و رفتن به خارج از محیط اتاق تمیز

جلوگیزی از سرفه و رفتن به خارج از محیط اتاق تمیز

پوشیدن لباس کار ایزوله و مخصوص

کنترل کردن ارتباطات کاری

حذف عادت های غلط کاری

در اتاق تمیز باید رفتار کارکنان اتاق تمیز فکر شده باشد و بدانند که بسیار مهم است که تولید و انتقال آلودگی و کثیفی را در فضاهای تمیز تا حد ممکن کاهش داد.

بنابراین با رعایت اصول رفتار کارکنان و کارمندان اتاق تمیز و پیروی از دستورالعمل های صحیح ، می توان میزان آلودگی را به خوبی کم کرد تا به میزان قابل قبول برسد.

 

کاهش دادن تعداد حرکات بدن

کارکنان باید بدانند که وقتی داخل اتاق تمیز هستند باید در هرشراطی تمیز بماند و این رفتار کارکنان اتاق تمیز بسیار مهم است.

بنابراین باید از انجام حرکت های اضافه در اتاق های تمیز پرهیز کرده و فقط کار های ضروری را انجام دهند و تا حد امکان کارهای خود را آهسته انجام دهند.

انجام حرکت های زیادی و اضافه بر سازمان مخصوصا اگر با سرعت انجام شود می تواند باعث شود بدن کارکنان عرق کرده و محیط به خاطر تعریق بدن آنها آلوده شود.

پوشیدن لباس کار مخصوص و ایزوله

بدن به طور عادی مو ریزی می کند. یعنی تعداد زیادی از موهای بدن به طور روزانه میریزند و این یک امر اجتناب ناپذیر است در کلین روم نباید موی بدن کارکنان ریخته شود.

همچنین بدن به طور طبیعی پوسته ریزی دارد. یعنی پوست های ریز بعضی از نقاط بدن به صورت روزانه ریخته شده و به جای آن پوست جدید تولید می شودکه این پوست ها هم نباید در اتاق تمیز باشند .

در اتاق های تمیز به هیچ عنوان نباید پوست بدن کارکنان در محیط ریخته شود.

به عبارتی می توان گفت که پوست و موی کارکنان می تواند محیط کلین روم را حسابی آلوده کند و زیرا که ریختن پوست و مو طبیعی است نمیتوان جلوی آن را گرفت اما میتوان از ریختن پوست و مو در محیط جلوگیری کرد.

بنابراین لازم است که کارکنان در این مکان لباس سراسری مخصوص و مناسب بپوشند تا از چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

نحوه صحیح رفتار کارکنان اتاق تمیز در این رابطه بسیار مهم است.

 

جلوگیری از عطسه

یکی از نامناسب ترین رفتار کارکنان اتاق تمیز عطسه کردن در این مکان است البته گاهی اوقات شما نمیتوانید عطسه خود را به طور کامل کنترل کنید اما میتوانید به مدت کوتاهی تاخیر بیاندازید

کارکنان کلین روم به هیچ عنوان نباید در این محیط عطسه کنند.

زیرا عطسه کردن آنها می تواند باعث ورود میکرو ارگانیسم های بدن به هوای اتاق تمیز شود.

چنین وضعیتی آلودگی هوای کلین روم را به دنبال خواهد داشت و ممکن است موجب بروز مشکل شود.

بنابراین کارکنان هنگام کار باید جلوی عطسه های ناگهانی خود را بگیرند و آن را کنترل کنند.

اگز هم این امر برایشان مقدور نبود می بایست از محیط کلین روم خارج شده و سپس عطسه کنند.

عطسه در محیط اتاق تمیز می تواند این محل را به شدت آلوده کرده و هوای آن را از حالت استریل خارج کند.

 

جلوگیری از سرفه

اگرچه شدت سرفه به شدت عطسه نیست یعنی آلودگی که توسط عطسه به محیط وارد میشود بیشتر از آلودگی است که توسط سرفه وارد محیط میشود، ولی نمی توان اجازه داد که کارکنان در اتاق تمیز سرفه کنند.

تصحیح رفتار کارکنان کلین روم در مورد چگونگی سرفه کردن آنان نیز صدق می کند.

اگر کسی که در اتاق تمیز کار می کند، به یکباره سرفه کند، ممکن است مجتویات گلوی آن شخص به بیروی ریخته و باعث آلودگی محیط شود حتی اگر ماسک هم داشته باشد نباید در محیط اتاق تمیز سرفه کند.

بنابراین او باید یا جلوی سرفه ی خود را بگیرد و بعد از بیرون رفتن از محیط سرفه کند.

یا اینکه دو عدد ماسک بر دهان خود داشته باشد و سپس سرفه کند البته در شرایط خاص .

ماسک زدن یکی از بهترین رفتار کارکنان اتاق تمیز است که برای همه استاندارد ها لازم است.

ماسک می تواند تا حد زیادی از انتشار میکروب توسط سرفه ی افراد جلوگیری نماید.

ارتباط کاری کنترل شده

کارکنان باید در محیط کلین روم مواظب ارتباطات کاری بیش از حد خود باشند و از حد نصاب آن عبور نکنند.

صحبت کردن زیاد می تواند باعث آلوده شدن محیط کلین روم توسط دهان شود توجه داشته باشید که هرنوع فعالیتی در اتاق تمیز باید در میزان حداقلی خود باشد.

بنابراین می بایست از حرف زدن زیادی و اضافه در اتاق های تمیز پرهیز کرد.

همچنین رفتار کارکنان اتاق تمیز در مواردی مانند دست دادن، رو بوسی کردن و در آغوش گرفتن باید به شدت کنترل شود البته ایده آل این است که این رفتار در اتاق تمیز انجام نشود و این رفتار ها بماند برای محیط خارج از اتاق تمیز.

می توان گفت که حقیقتا این رفتارها در اتاق تمیز جایی ندارند.

در واقع انجام این حرکات در کلین روم می تواند ابتدا موجب آلودگی افراد و پس از آن سبب آلودگی محیط شود و این چرخه آلودگی میتواند ادامه دار باشد.

باید در اتاق تمیز کارکنان رفتار خود با دیگر همکاران کنترل کنند.

 

حذف عادت های غلط کاری

عادت های غلط کاری نیز تا حدی  می تواند محیط اتاق تمیز را بسیار آلوده کند.

عادت هایی مانند خوردن و آشامیدن، ورزش، خوابیدن و زیاد نشستن از جمله عادت های اشتباه و نادرست در اتاق تمیز است.

در واقع می توان گفت که هر رفتاری که انجام آن در بیرون از کلین روم عادی است باید سنجید که در داخل کلین روم چگونه است در داخل کلین روم می تواند خطرناک باشد.

در اتاق تمیز کارکنان می بایست به شدت از عادت های خود مراقبت کرده و همیشه آگاهی محیطی داشته باشند  آنها را در محیط کلین روم کنترل کنند.

فرهنگ اتاق تمیز

رعایت احترام و ادب برای برقراری ارتباط‌های موثر با همکاران و مدیران در یک اتاق تمیز و کلین روم از اصول مهم است. درک نیازها و نظرات دیگران، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تجارب یکدیگر و بهره‌ برداری از مهارت‌های ارتباطی مناسب، برای ایجاد روابط مثبت و همکاری قوی ضروری است تا باعث پیشرفت در کار شود. همچنین رویکرد همکاری و تعامل می‌تواند به شکلی قابل توجهی به بهبود عملکرد یک تیم در اتاق تمیز کمک کند و کارایی را بالا ببرد. به اشتراک گذاشتن دانش، تجربیات و ایده‌ها و پذیرش نقش هر فرد در تیم از ویژگی‌های این رویکرد است.

 

لباس کار ایزوله چیست؟

لباس های کار ایزوله در کلین روم ها یک بار مصرف هستند درباره لباس کار ها در مقاله لباس و پوشش اتاق تمیز به طور کامل توضیح داده ایم.

پزشکان، پرستاران و عوامل بیمارستان که در معرض بیماری و ویروس هستند معمولا برای جلوگیری از ابتلای خود به انواع بیماری های عفونی و ویروسی از این لباس استفاده می کنند.

در اتاق های تمیز لباس های کار ایزوله برای 2 منظور زیر مورد استفاده قزار می گیرند.

از آلوده شدن کارمند اتاق تمیز به مواد موجود در اتاق تمیز جلوگیری می کند.

باعث می شود که محیط کلین روم نیز تمیز بماند و از آلودگی توسط پوست، مو و تعریق افراد مصون بماند.

 

نتیجه گیری

باید به خاطر داشت گه آلودگی کلین روم می تواند از راه های دیگری نیز صورت گیرد.

اما می توان مهمترین عامل آلودگی اتاق های تمیز را کارکنان دانست زیرا 80 درصد آلودگی توسط کارکنان ایجاد میشود

در واقع می بایست با تکیه بر کارکنان ماهر ، با انگیزه و خبره که دارای پوشش مناسب و اصولی هستند، از آلودگی کلین روم پیشگیری کرد.کارکنان اتاق تمیز باید همواره مطابق با دستورالعمل های مشخص شده و تعریف شده رفتار کنند و خارج از پروتکل رفتار نکنند . رفتار کارکنان در یک اتاق تمیز بر تعامل و کارایی تیم تأثیر زیادی می‌گذارد. با رعایت اصول احترام و مرتب‌سازی، همکاری فعال، تعامل مثبت و روحیه مثبت، می‌توان روند کار و کیفیت ارائه‌ی خدمات را بهبود بخشید و کارایی را بالا ببرید. اعمال این رویکردها به همراه رعایت نظافت و مرتب‌سازی، بهبود زندگی شغلی و فراگیری فضایی مثبت در اتاق کار خلق خواهد کرد رعایت الزامات اتاق تمیز و رعایت الزامات ورود به اتاق تمیز باعث افزایش کارایی و پیشرفت در کار میشود حتی ممکن است به علت اصولی شدن رفتار ها کار آسان تر شود.

سخن آخر

در این مقاله در کنار هم راجب رفتار های درست و نادرست در اتاق تمیز صحبت کردیم شما میتوانید مقاله  لباس های مخصوص اتاق تمیز و استاندارد بندی های رایج در ایران هم برای اطلاعات بیشتر بخوانید شما همچنین می توانید از مشاوره رایگان تلفنی و حضوری ما بهره ببرید با شماره   ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس حاصل فرمائید امکان مشاوره حضوری با کادر مجرب کاراپمپ نیز وجود دارد و این مشاوره بصورت کاملا رایگان خواهد بود ؛ طراحی تاسیسات اتاق تمیز به علت پیچیده و سخت بودن آن بهتر است برای اطمینان بیشتر به افراد کاردان سپرده شود تا از نتیجه آن مطمن بود و جهت درخواست افراد متخصص و دوره دیده برای پروژه های خود به صفحه تماس با ما سایت مراجعه فرمائید.

 

 

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه