شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت چیست؟ راه حل

موضوع مقاله:

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت چیست؟ راه حل

لوله برگشت داکت اسپلیت

فهرست مطالب

فهرست مطالب

لوله برگشت داکت اسپلیت

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت می‌تواند به عوامل گوناگونی بستگی داشته باشد. در عصر حاضر بیشتر مردم برای تأمین گرمایش، سرمایش منزل و محل کار خود از کولر گازی و داکت اسپلیت استفاده می‌کنند. داکت اسپلیت در فصل گرما امکان دارد که دچار یخ‌زدگی لوله برگشت شود.

این مشکل طبق عواملی مانند جریان هوای کویل اواپراتور، نبود گاز کافی و مشکل در کارکرد فن بلوور اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این مشکل باید عملکرد دستگاه را به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار داد. این مقاله به ارائه راهکارهایی مناسب جهت رفع این مشکل می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

 لوله برگشت داکت اسپلیت

چرا لوله برگشت داکت اسپلیت یخ می زند؟

چرا لوله برگشت داکت اسپلیت یخ می زند؟

عدم وجود هوا در کویل اواپراتور داکت اسپلیت علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت است. داکت اسپلیت‌ها در کشور ایران به‌صورت گرمایش آب گرم موجود هستند که گاهی از سیستم هیت پمپ هم استفاده می‌کنند. منظور از هیت پمپ، سیستم‌های به‌کاررفته برای گرمایش کولرگازی است که از شیر 4 طرفه استفاده می‌کنند. به‌علت افزایش مصرف برق گرمایش کولرگازی به‌صورت هیت این سیستم به‌عنوان رزرو سیستم آب گرم داکت اسپلیت استفاده می‌کنند.

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت می‌تواند هیت پمپ‌ها باشد که این خود شامل دلایلی ازجمله  گاز فریون، سوختن موتور یا راه‌اندازی بلوور، درست کارنکردن فن بلوور، کثیف‌شدن فیلترها، شکستن لوله داکت اسپلیت، خرابی ترموستات دستگاه، گرفتگی در فیلتر اکومولاتور، لوله مویی، سرمایش زیاد فضای بیرون و خراب‌شدن فن است. برخی از مشکل های یخ زدگی لوله برگشت داکت اسپلیت در ادامه آورده شده است.

عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتور

نحوه عملکرد این دستگاه این‌طور است که گرمای داخل را دریافت می‌کند و سبب خنک‌شدن محیط می‌شود. درصورتی که دستگاه تخلیه هوا را به‌درستی انجام دهد جریان هوا به مقدار لازم در داکت اسپلیت وجود نخواهد داشت و این امر سبب کاهش دمای لوله و یخ‌زدن لوله برگشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: میزان مصرف برق داکت اسپلیت

درست کار نکردن فن بلوور

فن بلوور سبب ورود هوای گرم به داخل پنل می‌شود و بعد از برقراری تماس با کویل اواپراتور سرد سبب خنک‌شدن فضا می‌شود و دوباره به محیط برمی‌گردد. اگر برای این قطعه مشکلی به‌وجود بیاید و نتواند هوا را از اواپراتور به محیط بیرون منتقل کند، دمای داکت اسپلیت کم می‌شود و یخ می‌زند. خراب‌شدن دستگاه، ورود ذرات گردوغبار به فیلتر و سوختن موتور فن می‌تواند علت خارج‌نشدن هوا از فن پنل داخلی باشد.

عدم وجود گاز کافی

کمبود گاز  به‌علت نشتی گاز فریون و جابه‌جایی دستگاه است. عدم وجود گاز کافی سبب اختلال در عملکرد سیستم سرمایشی دستگاه و یخ‌زدن لوله برگشت می‌شود.

استفاده زیاد از داکت اسپلیت

استفاده مداوم بدون خاموشی از دستگاه سبب یخ‌زدگی لوله برگشت می‌شود. بهتر است دستگاه در زمانی که دمای هوا زیاد است استفاده شود و اگر هوا مساعد بود از حالت فن داکت اسپلیت بیشتر استفاده شود.

ایجاد گرفتگی لوله ها و قطعات داخلی داکت اسپلیت

دیگر علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت، گرفتگی قطعات و لوله‌ها است. درصورت گرفتگی شیر برقی و لوله‌های مویی احتمال یخ‌زدگی لوله برگشت وجود دارد.

عدم سرویس به موقع دستگاه

یخ‌زدن لوله‌ها ممکن است به دلایل گوناگونی بستگی داشته باشد. در این زمینه بهتر است از یک کارشناس مجرب برای سرویس‌دهی منظم کمک گرفت.

محل نصب داکت اسپلیت

اگر دستگاه در مکانی خیلی سرد نصب شود، لوله برگشت داکت اسپلیت یخ خواهد زد. درصورت چنین مشکلی باید با یک متخصص باتجربه مشورت کرد تا اقدام به بررسی و تعمیر داکت اسپلیت کند.

خرابی دستگاه داکت اسپلیت

خرابی قطعات این دستگاه می‌تواند علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت باشد. هنگام مشاهده هر اختلالی در کارکرد دستگاه باید نسبت به تعمیر آن اقدام کرد. عدم کارکرد درست شیر برقی، برد فرمان و فن بلوور سبب یخ‌زدگی لوله برگشت می‌شود.

یخ زدن لوله اسپلیت

راهکارهایی جهت رفع علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

راهکارهایی جهت رفع علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

این راهکارها عبارتند از تعویض دوره‌ای فیلترهای هوا، تمیزکردن کویل اواپراتور، چک‌کردن جریان هوای داخلی داکت اسپلیت، بسته‌نبودن جریان هوای داخل دستگاه، بررسی فن بلوور، تعویض فن بلوور و استفاده از حالت فن در فصل سرما. با رعایت نکاتی ساده می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

 درصورت وجود یخ در دستگاه باید تا قبل‌از رفع مشکل از استفاده مجدد آن خودداری کرد زیرا این امر به کمپرسور داکت اسپلیت فشار زیادی وارد می‌کند. در ابتدا باید نسبت به قطعی برق دستگاه مطمئن بود و تا آب‌شدن کامل یخ‌ها صبر کرد. زمان مورد نیاز برای آب‌شدن یخ‌ها ممکن است یک روز یا چند ساعت طول بکشد. برای جداکردن یخ‌ها از لوازم نوک تیز استفاده نشود.

بعد از ذوب کامل یخ‌ها، اواپراتور توسط حوله‌های کاغذی خشک شود. بعد از خشک‌شدن دستگاه، فیوز را وصل کنید. در نهایت دستگاه آماده کارکردن می‌شود. برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله برگشت بهتر است بعد از مدتی از فن دستگاه استفاده شود تا هوا توسط سیم‌پیچ‌ها به گردش در بیاید و این عمل سبب خشک‌شدن آن می‌شود.

عدم جریان هوا اواپراتور

عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتور چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتور چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

کویل اواپراتور که جزء مهم سیستم تهویه مطبوع است به تبادل حرارت بین هوای گرم و سرد فضای داخلی می‌پردازد. نبودن جریان هوا در کویل سبب کاهش کارایی کل سیستم و عدم تماس هوا با کویل می‌شود. در نتیجه تبادل حرارت به‌خوبی انجام نمی‌شود و مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند. این مشکل همچنین سبب یخ‌زدگی کویل نیز می‌شود که کاهش حرکت هوا را به‌دنبال دارد.

عدم جریان هوا در کویل اواپراتور سبب گرم‌شدن زیاد کویل و سوختن آن می‌شود. اگر کویل به‌صورت مداوم یخ بزند، عمر دستگاه کاهش پیدا می‌کند. برای رفع آن باید کویل را از یخ تمیز کرد.

جمع‌بندی

در این بخش علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت و راهکارهای رفع آن بیان شد. دلیل این یخ‌زدگی می‌تواند به‌علت استفاده زیاد از دستگاه باشد که در طولانی‌مدت سبب گرفتگی لوله‌ها می‌شود. این امر به قطعات دستگاه آسیب می‌زند.

دلایل گوناگونی ازجمله کثیفی فیلترها، خرابی ترموستات دستگاه و شکستگی لوله‌ها می‌تواند سبب یخ‌زدگی لوله برگشت شود. اگر این مشکل برطرف نشود می‌تواند به کمپرسور دستگاه آسیب بزند. برای حل چنین مشکلی و دریافت مشاوره در این زمینه با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ کارشناس شرکت کاراپمپ تماس بگیرید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه