شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

20 روش عالی برای عیب یابی فن کویل

موضوع مقاله:

20 روش عالی برای عیب یابی فن کویل

عیب یابی فن کویل

فهرست مطالب

فهرست مطالب

عیب یابی فن کویل

در این بخش به عیب یابی فن کویل ازطریق روش‌هایی ساده پرداخته می‌شود. منظور از فن‌کویل وسیله‌ای است که جهت گرمایش و سرمایش از آن استفاده می‌شود. از این دستگاه در مکان‌هایی مانند سالن‌های ورزشی، دانشگاه و اداره‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد.

سیستم تهویه مطبوع هوا دارای اجزای مختلفی است که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به فن‌کویل اشاره کرد که قابلیت‌های زیادی در سازه‌های تجاری، مسکونی و صنعتی دارد. این دستگاه ازطریق مکش هوا سبب تنظیم دمای محیط می‌شود. گاهی استفاده طولانی‌مدت از آن سبب تحلیل فن‌کویل می‌شود. با عیب‌یابی درست و رفع آن‌ها می‌توان در درازمدت از آن استفاده کرد.

عیب یابی فن کویل

20 روش برای عیب یابی فن کویل

20 روش برای عیب یابی فن کویل

فن‌کویل جزء بااهمیت‌ترین اجزای تهویه مطبوع است که آب سرد و گرم توسط پمپ‌ها جریان پیدا می‌کنند و دمای هوای اتاق به‌وسیله فن‌کویل تهویه می‌شود. بازبینی این دستگاه باید هرسال قبل‌از شروع فصل راه‌اندازی شود. در غیر این‌صورت سبب کاهش ظرفیت و عدم کارایی مساعد آن می‌شود. عدم سرویس دقیق آن سبب هزینه‌های زیاد و آسیب به آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب فن کویل 

1.عدم انجام گرمایش فن کویل

علل این امر خاموش‌بودن و غیرفعال‌بودن دیگ بخار است که باید فعال‌بودن یا فعال‌نبودن آن بررسی شود. امکان دارد عدم عمل این دستگاه به‌علت بالارفتن حرارت و قطعی برق باشد که در زمان عیب یابی فن کویل باید ولتاژ و کنترل‌کننده دما بررسی شود. همچنین ممکن است این مشکل از تایمر باشد که باید تعویض شود.

مشکل ترموستات و اشتباه در تنظیمات آن نیز سبب این مشکل می‌شود. درصورت صحیح‌بودن تنظیمات، ترموستات باید تعویض شود. درصورت گرفتگی هوا، سیستم باید هواگیری شود. درصورت بسته‌بودن شیر خودکار، موتور شیر و ترانسفور باید بررسی شوند. اگر مشکل از پمپ بود باید پمپ تعویض شود.

2.کم بودن گرمایش فن کویل

گاهی فن‌کویل عملکرد گرمایشی درستی انجام نمی‌دهد که این امر می‌تواند به‌علت پایین‌بودن دمای دیگ بخار، کاهش قدرت پمپ و گرفتگی لوله باشد. علاوه‌بر این موارد می‌تواند به‌علت دمای نامناسب ترموستات باشد که در این صورت باید دما طبق فضای مورد نظر تنظیم شود.

3.عدم عمل سرمایش فن کویل

بررسی قطع‌بودن سیستم سرمایش، درصورت وجود مشکل در تایمر، تعویض تایمر و قطعی برق که ولتاژ و مدار قطع‌کننده باید بررسی شوند. درصورت وجود مشکل در پمپ، تعویض پمپ باید انجام شود. اگر علت گرفتگی هوا باشد، سیستم باید هواگیری شود. اگر آب سرد در کویل‌ها نباشد می‌تواند این مشکل ایجاد شود که باید شیرها و دستگاه بررسی شوند.

4.کم بودن سرمایش فن کویل

زمانی که دستگاه عملکرد سرمایشی کمی دارد ممکن است شیر نیمه بسته باشد، پمپ کمپرسور دچار مشکل شده باشد و دمپر آسیب ببیند.

5.ضعیف بودن هوادهی

این امر به‌علت خرابی قطعه‌ای از دستگاه و کثیفی فیلتر فن‌کویل است که اگر مشکل از فیلتر باشد هنگام عیب یابی فن کویل باید آن را تعویض کرد. گاهی به‌علت مسدودشدن خروجی فن‌کویل این مشکل اتفاق می‌افتد که باید مقاومت هوا بررسی شود.

6.روشن نشدن موتور

روشن‌نشدن موتور مرتبط به سیم‌کشی است. اگر سیم‌کشی موتور شل باشد و قطعات موتور قطع شده باشند باید سیم‌کشی موتور بررسی شود. خطای مدار کنترل و سوختن موتور نیز می‌تواند علت روشن‌نشدن موتور باشد. علت خاموشی سوئیچ‌های مجزاکننده ممکن است به‌علت خطای تایمر باشد. داغ‌شدن ترموستات هم در این امر تأثیر دارد که پس‌از اصلاح، باید سیستم ریسک خودکار شود.

7.صدای دستگاه

بعضی فن‌‌کویل‌ها نسبت به بقیه صدای بیشتری از خود تولید می‌کنند. هنگام عیب یابی فن کویل این صدا را می‌توان با قراردادن کمک فنرها روی دستگاه کاهش داد. روش دیگری جهت رفع این مشکل، تمیزکردن لوله‌های ورودی، خروجی هوا و بررسی‌کردن پروانه فن‌کویل درصورت تغییر شکل است. اگر براکت شل شود نیز دستگاه، صدای زیادی تولید می‌کند.

8.هوا گرفتن فن کویل

این امر امکان دارد به‌علت مقاومت زیاد کانال باشد. درصورت کم‌بودن مقاومت کانال باید سرعت فن کاهش پیدا کند. نشتی کانال‌کشی، خم‌ها و تیک‌آف‌ها از عوامل هواگیری دستگاه هستند.

9.آب دادن فن کویل

این امر طبیعی نیست و باید سریعا عیب‌یابی و رفع شود. علت‌های آن عبارتند از افزایش فشار آب، جداشدن اتصالات شیر آب، سوراخ‌شدن مخزن سیستم و سوراخ‌بودن شیلنگ‌های منتقل‌کننده. مشکل از هر بخشی که باشد با تعویض آن قطعه کوچک می‎‌توان مشکل را سریعا برطرف کرد.

عدم نظم هوادهی فن کویل

عدم نظم هوادهی فن کویل

10.عدم نظم هوادهی فن کویل

نوسان در هوادهی یعنی هوادهی منظم انجام نشود که دلایل آن می‌تواند نشتی در بخش فشار سیستم باشد. وقتی هوادهی زیاد یا کم شود هواگیر فن‌کویل نمی‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد. در نهایت باید بررسی کرد که خمیدگی، خم و نشتی هوایی در آن وجود نداشته باشد.

11.عدم کارکرد موتور و قطع جریان هوا

این مشکل اغلب در سیستم‌های تهویه رایج‌تر است. برای برطرف‌کردن آن باید دریچه هوا را که سبب بازدید از سیستم تهویه می‌شود بررسی کرد. فن‌کویل‌ها جزئی از این سیستم‌ها هستند که درصورت کم‌شدن و قطع‌شدن جریان هوا، این مشکل احتمالا از موتور آن خواهد بود. اگر موتور خراب باشد، جریان هوا به‌طور کامل قطع خواهد شد. درصورت سالم‌بودن موتور، دلایل دیگری را باید بررسی کرد.

گرم‌شدن زیاد ترموستات از دلایل دیگر این مشکل است که با خاموش‌کردن و خنک‌شدن آن مشکل برطرف می‌شود. هنگام قطعی اتصالات و سیم‌کشی نادرست، هواگیری فن‌کویل به‌درستی انجام نمی‌شود. در این حالت اتصالات باید چک شوند که هیچ‌کدام جدا یا شل نشده باشند. امکان دارد مشکل از کنترل‌کننده مدار باشد که باید اصلاح شود. در زمان عیب یابی فن کویل بهتر است سوئیچ‌ها نیز چک شوند. امکان دارد سوئیچ‌های جداکننده خاموش باشند که توسط خطای تایمر می‌توان آن را بررسی کرد.

12.روشن بودن موتور و کم بودن جریان هوا

در چنین شرایطی امکان دارد چرخ‌ها شل شده باشند و قدرت کافی برای ایجاد جریان نداشته باشند. در چنین شرایطی باید چرخ را محکم کرد تا مشکل حل شود. زمانی که چرخش محور با خطا مواجه شود. فن، قدرت چرخش نخواهد داشت و تنظیمات چرخش محور باید مورد بررسی قرار بگیرند.

13.نرمال بودن بیش از حد جریان هوادهی فن کویل

دلیل این مسئله ناشی از مقاومت کم کانال است که در این صورت باید سرعت فن را کاهش داد. همچنین ممکن است به‌علت نشتی مکش سیستم باشد که باید دمپر را تنظیم کرد و بخش نشتی را آب‌بندی کرد.

14.خرابی کمپرسور فن کویل

عدم تعویض فیلترها و تمیزنکردن آن‌ها به‌صورت منظم سبب افزایش فشار درون کمپرسور و انسداد آن می‌شود. اگر سرویس‌دهی نامناسب باشد و آب به داخل نشتی کند می‌تواند سبب خرابی کمپرسور شود. استفاده نادرست از فن‌کویل و استفاده از منابع نادرست در خرابی آن تأثیر زیادی دارد. جهت حل این مشکل باید موتور را تعمیر یا تعویض کرد.

15.خراب شدن فن ها و سر و صدا

زمانی که فن داخل فن‌کویل صدای غیرعادی تولید می‌کند یا کارکرد درستی ندارد ممکن است علت کثیفی فن، خرابی موتور یا خرابی کنترلر فن باشد. در چنین شرایطی با کمک فنی کار متبحر می‌توان راهکارهایی برای تعویض فن، تعویض کنترلر فن و تمیزکردن فن به‌دست آورد.

16.تجمع یخ در فن کویل

تجمع رسوبات و یخ در فن‌کویل می‌تواند به‌علت تغییرات اقلیمی منطقه باشد. به‌طور مثال، رطوبت زیاد، ذرات گردوغبار و آلودگی‌های هوا می‌توانند سبب تداخل در تهویه مطبوع شوند و رسوبات زیادی داخل آن ایجاد کنند. این رسوبات سبب حرارت کم فن‌کویل و خرابی کامل دستگاه می‌شوند.

17.مشکل در نصب و تولید فن کویل

اتصالات نامناسب و قطعات ناکارآمد سبب خرابی سریع‌تر دستگاه می‌شوند. فن‌کویل‌ها را باید از فروشگاه‌های معتبری که ضمانت پس‌از فروش دارند خریداری کرد.

18.وجود مشکلات الکتریکی فن کویل

توسط ابزارهای الکتریکی مانند اهم‌سنج می‌توان بخش‌های الکتریکی مانند کابل‌ها، سوئیچ‌ها و موتور فن را بررسی کرد و مشکلات الکتریکی را برطرف کرد.

19.خرابی کویل

این امر نشان‌دهنده نشتی فن‌کویل است که لوله ضعیف می‌شود و سیستم آب‌بندی شده نیست. لحیم‌کاری مجدد در این بخش می‌تواند مشکل را برطرف کند. سیستم باید برای عملیات لحیم‌کاری متوقف شود زیرا داخل لوله به‌علت فرسودگی ضعیف می‌شود و امکان دارد شکافته شود.

هرز چرخیدن فن کویل

هرز چرخیدن فن کویل

20.هرز چرخیدن فن کویل

در چنین شرایطی امکان دارد دستگاه صدای لق لق دهد که نیازمند بررسی داخلی دینام فن‌کویل است. این شرایط نیازمند یک تکنسین ماهر است که دستگاه را باز کند و مشکل را بعد از بررسی دقیق و اجمالی برطرف کند.

جمع‌بندی

بهتر است عیب ‌یابی فن کویل قبل از استفاده آن انجام شود. برای عیب‌یابی دستگاه باید ظاهر و عملکرد آن را مورد بررسی قرار داد و از فرد متخصص کمک گرفت. استفاده اصولی از این دستگاه مستلزم رعایت استانداردهایی است. اتلاف وقت و بی‌توجهی به برطرف‌کردن این مشکل سبب افزایش مشکلات دستگاه و جبران خسارت‌های هزینه‌بر می‌شود. برای دریافت مشاوره از مجموعه کارا پمپ با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس بگیرید و روند تعمیر و ایرادات دستگاه را به تکنسین‌های ماهر شرکت کاراپمپ بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه