شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

علت صدای زیاد چیلر چیست؟ – (5 راه حل برای کاهش آن)

موضوع مقاله:

علت صدای زیاد چیلر چیست؟ – (5 راه حل برای کاهش آن)

صدای چیلر

فهرست مطالب

فهرست مطالب

صدای چیلر

علت صدای زیاد چیلر به‌دلیل کارکردن قطعه‌ گوناگون در آن است. بیشترین میزان صدا را در آن، کمپرسور ایجاد می‌کند. چیلر، دستگاهی است که گرمای سیالی مانند آب را توسط سیکل تبرید تراکمی، سرد می‌کند و از این آب در فن‌کویل و مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

این آب سرد ازطریق عایق‌کاری لوله‌های انتقال‌دهنده در مدار  بسته‌ای جریان پیدا می‌کند و راهی جهت تبخیر آن وجود نخواهد داشت. دمای آن بین 2 تا 7درجه سانتی‌گراد متغیر است. چیلرهای متعارف، ظرفیت تبریدی تا 2000 تن تبرید کار می‌کنند.

ظرفیت پایین‌تر از 15 تن تبرید اصطلاحا مینی‌چیلر نام دارد که بیشتر در سیستم خانگی کاربرد دارند. در این مقاله، روش‌های برطرف‌کردن صدای چیلر به‌طور کامل توضیح داده می‌شود.

علت صدای زیاد چیلر

علت صدای زیاد چیلر

علت صدای زیاد چیلر

این صداها مربوط به قطعه‌های درونی دستگاه و دراثر تراکم فرکانس‌های گوناگون است که به رزنانس شهرت دارد. وجود قطعه‌هایی مانند فن، کمپرسور داخل چیلر و کارکردن آن‌ها یکی از دلایل صدای زیاد دستگاه است.

استفاده از کمپرسورها و فن‌های پیشرفته‌تر باعث کاهش صدای چیلر می‌شود. صدای چیلر می‌تواند نشان‌دهنده کثیفی فیلتر درایر باشد.

بیشتر بخوانید: سوختن کمپرسور چیلر و راه های رفع این مشکل

وظیفه فیلتر درایر، جذب رطوبت موجود در روغن و مبرد است که از ورود هوا و رطوبت به مدار گاز مبرد سیستم سرمایشی چیلر جلوگیری می‌کند.

وظیفه دیگر آن، جلوگیری از عبور ذرات جامد گوناگون است. آسیب به فیلتر درایر باعث ورود رطوبت، هوا و ذرات معلق به سیستم داخلی دستگاه می‌شود که این عامل، صدای زیاد چیلر را به‌دنبال دارد.

علت صدای زیاد دستگاه می‌تواند به علت معیوب‌بودن ترموستات آن نیز باشد. وظیفه اصلی ترموستات، کنترل‌کردن دمای دستگاه است. این قسمت، دما را در زمان کارکرد چیلر کنترل می‌کند.

با آسیب ترموستات، صدای چیلر تغییر می‌کند و به‌صورت غیرمعمول زیاد می‌شود. عامل بعدی، مشکل در کمپرسور و فن کندانسور دستگاه است. مشکل در یکی از پره‌های فن کندانسور باعث ایجاد صدای نامتعارف دستگاه می‌شود.

استاندارد صدای چیلر

کارکرد چیلرها باعث ایجاد صدای نامتعارف می‌شود. در هر مکانی، استانداردهایی برای وجود صداهای خارجی تعریف شده است. برای کاهش این صداها باید از دستور‌العمل‌های این استانداردها پیروی کرد.

دستگاه چیلر به‌عنوان خنک‌کننده جهت تهویه مطبوع هوا در صنعت استفاده می‌شود. این دستگاه دارای اجزایی به‌نام اواپراتور، کندانسور و کمپرسور است. در جدول زیر، استاندارد صدای چیلر در بخش‌های مختلف ثبت شده است.

استاندارد صدای چیلر مکان های مختلف 
25-35 آپارتمان ها و فضاهای مسکونی
25-45 بخش های مختلف هتل ها
25-35 اتاق کنفرانس
حداکثر 25 اتاق کنفرانس از راه دور
30-40 دفاتر اداری گروهی
40-45 راهروهای ادارات
25-35 اتاق های بستری خصوصی
30-40  اتاق های بستری عمومی
25-35 اتاق عمل
حداکثر 25 سالن تئاتر
حداکثر 25 سالن کنسرت
حداکثر 25 استودیوی آموزش موسیقی
حداکثر 35 سالن تمرین موسیقی
25-35 مساجد و کلیساها
حداکثر 40 کلاس های درس
30-40 کتابخانه
45-55 باشگاه های ورزشی

 

 

 

 

چیلرها به 2 بخش تراکمی و جذبی دسته‌بندی می‌شوند. ساختار سیکل و عملکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. هردو بخش، عمل خنک‌کاری را انجام می‌دهند که در چیلر جذبی، کمپرسور در مدار کاری ندارد.

کمپرسور یکی از عوامل اصلی ایجاد صدا است به همین علت این چیلرها، صدای خیلی کم‌تری نسبت به چیلر تراکمی دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل بهینه سازی مصرف انرژی چیلرها

روش کاهش صدای چیلر

5 روش کاهش صدای چیلر

5 روش کاهش صدای چیلر

این دستگاه دارای کمپرسور است که وظیفه آن، فشرده‌کردن مبرد گازی، افزایش دما و فشار آن است. کندانسور به 2 نوع آب و هوای خنک وجود دارد.

از درون لوله‌های کندانسور آب خنک مبرد و از اطراف آن‌ها آب عبور می‌کند. آب، حرارت زیاد مبرد را دریافت کرده و به مایع تبدیل می‌کند. این موضوع، علت صدای زیاد چیلر است.

در نوع کندانسور هواخنک، از اطراف لوله کندانسور توسط فن، هوا ارسال می‌شود. هوا، حرارت را از مبرد می‌گیرد و مبرد را به مایع تبدیل می‌کند.

شیر انبساط جهت برداشتن فشار از مبرد استفاده می‌کند و مبرد را از مایع به گاز تبدیل می‌کند. 25درصد از مبرد مایع به گاز تبدیل شده و مخلوطی از آن‌ها به اواپراتور وارد می‌شود.

اواپراتور یک مبدل حرارتی است که مبرد از درون لوله‌های آن و از اطراف آن‌ها، آب عبور می‌کند. مخلوط مبرد گاز و مایع با دریافت حرارت آب، آن را سرد می‌کند. این آب برای مراکز صنعتی، فن‌کویل، هواسازها و وسایل سرمایشی ساختمان استفاده می‌شود.

1. استفاده از کمپرسورهای نوع اسکرو به‌جای کمپرسورهای نوع پیستونی

جریان مبرد خارجی از اسکرو یکنواخت و منظم است. این جریان باعث عدم لرزش دستگاه و کاهش تولید صدا می‌شود.

چیلرهای تراکمی دارای کمپرسور پیستونی هستند که جریان مبرد به‌صورت نامنظم خارج می‌شود و باعث ایجاد صدا و لرزش دستگاه می‌شود.

2. استفاده از قطعه مافلر در خروجی کمپرسور دستگاه

این قطعه باعث یکنواختی جریان مبرد خروجی از کمپرسور می‌شود و همین عامل، صدا را به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. وظیفه قطعه مافلر (صدا خفه‌کن) یکنواخت‌کردن جریان و ایجاد تعلل در مسیر مبرد است.

3. قرار دادن کمپرسورها در یک باکس عایق کاری شده

توسط باکس آینه‌کاری‌شده که در اطراف کمپرسورها قرار دارند می‌توان صدای دستگاه را از بین برد. به‌جای باکس می‌توان از پوششی مانند بدنه کمپرسور نیز در این امر استفاده کرد.

4. استفاده از چند کمپرسور به جای یک کمپرسور

اگر به‌جای یک کمپرسور از چند کمپرسور در دستگاه استفاده شود می‌تواند در کاهش استهلاک، کم‌شدن صدا و صرفه‌جویی در انرژی تأثیر بگذارد.

علاوه‌بر این، این امر می‌تواند عملکرد کمپرسور را به‌نوبت کنترل کند و به‌جای استفاده از کمپرسور 20 تن در مدار، از 2 کمپرسور 10 تن استفاده می‌شود تا در زمانی که به توان کاری کم‌تر از 50درصد نیاز بود تنها یکی از کمپرسورها فعالیت کند. این امر به کاهش صدای دستگاه کمک می‌کند.

اینورتر در کمپرسور

مزایای به کار بردن اینورتر در کمپرسورها

5. مزایای به کار بردن اینورتر در کمپرسورها

کمپرسورهای دارای اینورتر، توان و قدرت کمپرسور را زیاد می‌کنند. در این وضعیت هر زمانی که نیاز باشد کمپرسور با دور بالا کار می‌کند. این فناوری پیشرفته باعث کاهش سروصدا، کاهش مصرف برق و کم‌شدن استهلاک می‌شود.

تقسیم بندی چیلر ها برای مشخص شدن علت صدای زیاد چیلر

چیلرها در 2 نوع تراکمی و جذبی تقسیم‌بندی می‌شوند. مبنای کار تراکمی، سیکل تبرید تراکمی آب خنک و بخار است. اجرای اصلی تراکمی، کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط است.

این چیلرها طبق نوع کمپرسور به 5 دسته روتاری، پیستونی، اسکرو، سانتریفیوژ و اسکرال تقسیم‌بندی می‌شوند. چیلرهای جذبی طبق مکانیزم طراحی به 2 نوع تک اثره و 2 اثره تقسیم می‌شوند.

ضریب عملکرد چیلر تراکمی 3 و نوع جذبی آن حداقل 1 است. چیلرهای تراکمی نسبت به جذبی، کاربرد وسیع‌تر، وزن کم‌تر، عمر مفید بیشتر و قیمت ارزان‌تری دارند. این چیلرها در شرایط متفاوت اقلیمی به‌خوبی کار می‌کنند.

این دستگاه نسبت به جذبی مساحت کمی را اشغال می‌کند و بیشتر در تناژ بالا استفاده می‌شوند. چیلرهای تراکمی در موقعیت اضطراری به انرژی الکتریکی پیوسته نیاز دارند. آن‌ها به‌علت وجود کمپرسور، صدای کارکرد بالاتری دارند.

جمع‌بندی

علت صدای زیاد چیلر می‌تواند به‌ عوامل مختلفی ازجمله کمپرسور، فن و نوع چیلر بستگی داشته باشد. در زمان خرید چیلر علاوه‌بر کم‌صدابودن آن باید عواملی مانند میزان برق مصرفی، قدرت، سرمایش تولیدشده، دوام و ویژگی‌های آن را بررسی کرد.

چیلرها جزء سیستم‌های مهم خنک‌کننده هوا در بخش صنعت هستند که با جذب گرما سبب تعدیل هوا می‌شوند.

تولید صداهای آزاردهنده دستگاه، نیازمند شناسایی منبع  و بهره‌گیری از تکنیک‌های کارآمد در کاهش سروصدا است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس بگیرید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه