شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

سوختن کمپرسور چیلر و راه های رفع این مشکل

موضوع مقاله:

سوختن کمپرسور چیلر و راه های رفع این مشکل

کمپرسور چیلر

فهرست مطالب

فهرست مطالب

کمپرسور چیلر

سوختن کمپرسور چیلر سبب ایجاد آسیب در روند آن می‌شود. کمپرسور عضو اصلی سیستم چیلر است و مانند بقیه ابزارآلات با گذشت زمان امکان دارد دچار سوختگی و فرسودگی شود.

جهت تشخیص علت سوخت کمپرسور باید از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک گرفت تا سیکل تبرید چیلر تراکمی را بررسی کند. سیکل تبرید از خروجی کمپرسور گاز داغ به کندانسور وارد می‌شود و در این بخش گاز به مایع تبدیل می‌شود. درنهایت با دمای 4 درجه سانتی‌گراد سابکول می‌شود.

مقدار گرمای تولیدی داخل مبرد از کندانسور توسط هوا یا آب دفع می‌شود. مبرد با ورود به اکسپنشن ولو به‌صورت مایع با فشار کم به اواپراتور ورود پیدا می‌کند. در این بخش، تراکمی مبرد ازطریق گرما به‌حالت تبخیر در می‌آید و به‌صورت سوپرهیت به کمپرسور وارد می‌شود.

در سیکل تبرید تراکمی از ورود مایع مبرد به بخش کمپرسور پیشگیری می‌شود. این دوره تکرار می‌شود تا عملکرد کمپرسور صحیح انجام شود. در این مقاله، تجربیات تکنسین‌های برتر طبق استاندارد جهت بررسی دقیق این علت و خرابی‌های ناشی از آن تفکیک می‌شود.

نقش کمپرسور در چیلر

نقش کمپرسور در چیلر

نقش کمپرسور در چیلر

کمپرسور با دریافت گاز مبرد کم‌فشار از اواپراتور آن را فشرده می‌کند و گاز پرفشار و داغی که به‌وجودآمده را به کندانسور تخلیه می‌کند.

بعد از سردشدن این گاز، سیکل تبرید به‌وسیله انبساط و ورود به اواپراتور ادامه پیدا می‌کند و مایع در این بخش، سرد می‌شود. این چرخه تبرید با وجود کمپرسور انجام می‌شود.

دلایل سوختن کمپرسور چیلر

چیلرهای صنعتی در بیشتر مواقع در حین استفاده فرسوده می‌شوند. بنابراین، باید پارامترهای عملکرد آن، صداهای ایجادشده و روغن‌کاری آن در فصل سرما را به‌طور منظم تجزیه و تحلیل کرد. در ادامه، عواملی که باعث سوخت کمپرسور می‌شوند به‌طور کامل توضیح داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کمپرسور چیلر تراکمی چیست

بازگشت مایع سردسازی به کمپرسور

در چرخه عملکرد چیلر، مایع سردسازی به کمپرسور وارد می‌شود که سبب بروز مشکل در عملکرد آن و سوختن کمپرسور چیلر می‌شود. راه تشخیص آن، وجود کف در مخزن شیشه‌ای روغن دستگاه است.

ورود این مایع باعث مشکلاتی ازقبیل زوال روان‌کاری سیلندر و پیستون، گرمای زیاد سیلندر، رقیق‌شدن روغن داخلی، کاهش کارایی آن، اصطکاک زیاد یاتاقان، شکستن میله‌های آلومینیومی و پیستون‌ها، افتادن قطعات به اطراف پوسته کمپرسور، آسیب به عایق سیم‌پیچ و سوختن موتور کمپرسور می‌شود.

ضربه زدن کمپرسور یکی از علت های سوختن کمپرسور چیلر

ضربه‌زدن در کمپرسور سبب شکسته‌شدن قطعه میل لنگ، ازبین‌رفتن واشر سرسیلندر و صفحه سوپاپ می‌شود. از نشانه‌های این مشکل، شنیدن صدای بلند تق‌تق در کمپرسور است. نصب نادرست خط مکش و اندازه نامناسب آن می‌تواند یکی از دلایل ضربه‌زدن کمپرسور باشد.

از دست دادن روغن کمپرسور

در زمان کار دستگاه، روغن از میل لنگ خارج می‌شود در سیستم حرکت می‌کند و به‌میزان سرعتی که از کمپرسور خارج شده به داخل آن باز می‌گردد. این روغن با توجه به عواملی مانند گیرکردن خط مکش، خطاهای موجود در آن و سرعت کم مبرد امکان دارد به کمپرسور برنگردد.

این روغن باعث بروز مواردی ازجمله گرمای زیاد کمپرسور، اصطکاک قطعات داخل آن، ساییدگی یاتاقان، گرفتگی دستگاه و سوختن آن می‌شود.

وجود آلودگی در کمپرسور

وجود مایع سردسازی و روغن در کمپرسور جزء موارد حیاتی است و هرچیزی جز این موارد، آلودگی محسوب می‌شود. آلودگی‌های کمپرسور که سبب سوختن کمپرسور چیلر می‌شود عبارتند از وجود رطوبت، مواد تراکم‌ناپذیر، تراشه، اکسید، رسوب، ضایعات و روغن لحیم‌کاری.

بیشتر بخوانید: روش شستشو چیلر تراکمی

گرم‌شدن زیاد کمپرسور

گرم‌شدن زیاد کمپرسور

گرم‌شدن زیاد کمپرسور

افزایش دما  در این بخش باعث زوال روان‌کاری سیلندر، پیستون، خشکی سطوح اصطکاک و خرابی قطعات می‌شود. از دلایل گرم‌شدن دستگاه می‌توان فشار مکش کم، فشار تخلیه زیاد، عدم وجود خنک‌کننده در بخش ورودی شیر انبساط، وجود هوا در کندانسور، تنظیم نادرست سوپاپ‌ها و وجود مشکل در سیستم برق کمپرسور را نام برد.

اغلب کمپرسورها، مدارهای الکتریکی دارند که وظایف آن‌ها دستوردهی به قطعات و کنترل  آن‌ها است. وجود مشکل در سیستم برق و قطع‌شدن آن سبب خرابی قطعات می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان از یک ژنراتور برق پشتیبان استفاده کرد.

بررسی سیکل تبرید تراکمی

جهت دانستن علت سوختن کمپرسور چیلر ابتدا باید سیکل تبرید تراکمی بررسی شود. برای عملکرد درست این سیکل باید گرمای جسم سرد را به جسم گرد انتقال داد.

برای این امر باید شارژ مبرد و روغن به‌درستی انجام شود زیرا همیشه یک مقدار مشخصی روغن از کمپرسور خارج و به آن وارد می‌شود. این موارد تنها درحالتی‌که چیلر صحیح کار کند عملکرد صحیحی از خود نشان می‌دهند.

مشکلات در سیکل تبرید

مشکلات در سیکل تبرید

مشکلات در سیکل تبرید

اگر در کمپرسور چیلر، مشکل سوختن پیچ و مشکل برقی در آن به‌وجود بیاید بعد از بررسی علت، ممکن است از سوختگی افتادگی روتور یا آسیب به میل لنگ و بوش یاتاقان باشد.

دلیل این آسیب، عدم روغن‌کاری درست است. موارد ایجادکننده این امر می‌تواند برگشت مایع در زمان خاموشی سیکل تبرید، ترکیب روغن و مبرد در زمان استارت مجدد و  عدم تنظیم  درست شیر انبساط باشد.

همان‌طور که بیان شد علت خرابی از برق دستگاه نبوده بلکه عوامل دیگر نیز در این امر دخیل بوده‌اند. اگر تنها به تعویض کمپرسور یا سیم‌پیچی مجدد اکتفا شود و مشکل‌های دیگر رفع نشوند این روند ادامه پیدا می‌کند تا جایی که دستگاه به‌طور کامل، کارایی خود را از دست می‌دهد.

کمپرسور تبرید بر مبنای تراکم بخار مبرد طراحی می‎‌شود. گاهی این دستگاه تحت فشار مبرد مایع قرار می‌گیرد درحالی‌که کمپرسور به‌این دلیل طراحی نشده و این برگشت مایع سبب سوختن آن می‌شود.

سیکل تبرید تراکمی باید به‌صورت بخار به کمپرسور وارد شود اما با بروز مشکل در این سیکل این برگشت به‌صورت ضربه‌ای انجام می‌شود که این امر باعث می‌شود فشار هیدرولیک تولیدی 1000 PSI بالاتر برود و باعث بروز مشکل در شاتون، سوپاپ میل لنگ و داغ‌شدن یاتاقان ثابت دستگاه شود.

یکی از دلایل مهم برگشت مایع به دستگاه، سالم‌بودن اکسپنشن و چک‌کردن سایز آن است. در سیکل تبرید وظیفه اکسپنشن، تنظیم سوپرهیت مبرد ورودی است. عملکرد نادرست این بخش باعث برگشت مایع به کمپرسور می‌شود.

یکی دیگر از علائم این برگشت، شارژ زیاد گاز است که باید طبق ظرفیت کاتالوگ دستگاه انجام شود. اگر خط ساکشن دستگاه به‌صورت دفنی عبور کند باعث می‌شود در زمان خاموشی چیلر، مبرد تقطیر شود و بعد از استارت دوباره باعث بازگشت مایع ضربه‌ای شود.

برگشت مایع به‌صورت مداوم در زمان عملکرد سیستم نیز از مشکلات دیگر سیکل تبرید است. این نوع برگشت، ضربه کمی به دستگاه وارد می‌کند. مبرد به‌علت داشتن ویژگی شست‌وشوی روغن از پیستون و میل لنگ باعث کاهش روغن‌کاری کمپرسور و فرسودگی شیار پیستون می‌شود.

این مشکل‌ معمولا به‌صورت برفک‌زدن کمپرسور مشخص می‌شود. تنظیم نادرست پیچ تنظیم سوپرهیت شیر انبساط، کاهش جریان سیال خنک‌شونده از اواپراتور، عدم سایز درست اکسپنشن و محل بالب اکسپنشن می‌تواند دلیل برگشت مایع به‌صورت تدریجی باشد.

روغن و مبرد در سیکل تبرید به‌علت سازگاری با یکدیگر ترکیب می‌شوند. روغن موجود در کارتر کمپرسور باید بدون تأثیرپذیری از ورود مبرد به کمپرسور باشد. به‌هنگام خاموشی کمپرسور، بخارات مبرد در اواپراتور از محیط گرم به مکان سرد می‌روند. اگر دمای دستگاه خنک باشد بخارات مبرد در کارتر، تقطیر شده و با روغن ترکیب می‌شوند. این خاصیت را در سیالات مهاجرتی، مبرد می‌نامند.

ترکیب مبرد و روغن سبب افزایش سطح روغن می‌شود. در کمپرسور تراکمی اغلب روغن و مبرد وجود دارند. وزن مبرد نسبت به روغن بیشتر است و در کارتر کمپرسور در زیر روغن و نزدیک ورودی اویل پمپ قرار دارد.

این امر سبب آسیب به دستگاه، زمان روشن‌شدن مجدد آن می‌شود. با استارت کمپرسور، مخلوط این 2 سبب کاهش روغن‌کاری کمپرسور شده و باعث سوخت دستگاه می‌شود.

در هنگام استارت دستگاه، میزان فشار محفظه کم می‌شود و مبرد موجود در روغن، تبخیر می‌شود و با تبدیل‌شدن به کف در روان‌کاری تمامی قطعه‌های متحرک تأثیر می‌گذارد. به‌علت تمایل عبور فوم از مجرای روغن، در زمان راه‌اندازی همیشه مقداری کف وجود دارد اما از دست‌دادن روغن و جوشش شدید آن سبب آسیب به سیلندر می‌شود.

جهت جلوگیری از ترکیب روغن و مبرد از هیتر در کمپرسور استفاده می‌کنند. هیتر در زمان خاموشی چیلر در بخش مدار قرار می‌گیرد و دمای روغن را بالا نگه می‌دارد و با این امر سبب عدم ترکیب این 2 می‌شود.

آلودگی‌هایی که به سیکل تبرید وارد می‌شوند عبارتند از عدم روغن‌کاری درست دستگاه و تکه‌های پلیسه که باعث انسداد مسیر روغن‌کاری فیلترها می‌شوند. در تعمیر چیلر تراکمی نباید کمپرسور را بدون رفع آلودگی تعویض کرد و حتما باید سیکل تبرید شست‌وشو شود.

منشاء بیشتر این آلودگی‌ها، رطوبت است که باعث تولید اسید و سوختن کمپرسور چیلر می‌شود. هوا نیز به‌نوبه خود می‌تواند علت این امر باشد. هوا، گاز غیرقابل تقطیر است که با جمع‌شدن در بالای کندانسور سبب عدم کارایی دستگاه می‌شود و این امر باعث افزایش فشار دیس‌شارژ، مخلوط‌شدن روغن، مبرد و ایجاد copper plating می‌شود.

گرمای زیاد باعث آسیب به سیم پیچ کمپرسور می‌شود. خاموش‌شدن سریع، خرابی ترموستات، شارژ کم گاز و آسیب شیر انبساط از عوامل بروز آن است. ولتاژ غیرعادی از دیگر عوامل سوختن کمپرسور چیلر است.

این ولتاژ سبب جریان غیرعادی می‌شود. تغذیه چیلر توسط برق 3 فاز انجام می‌شود. برای اندازه‌گیری این ولتاژ باید 2 به 2 ولتاژ فازها را بررسی کرد و اگر نوسان ولتاژ از 2درصد بیشتر بود این عامل باعث آسیب کمپرسور می‌شود.

جمع‌بندی

سوختن کمپرسور چیلر به‌علت ایرادهای موجود در سیکل تبرید است و اغلب خود کمپرسور عامل اصلی آن محسوب نمی‌شود. مهندسان باتجربه ابتدا به رفع ایرادهای عنوان‌شده می‎پردازند و سپس اقدام به تعویض کمپرسور می‌کنند.

بازبینی دقیق سیستم تبرید، بازکردن کمپرسور دستگاه، بازبینی قطعه‌هایی که آسیب دیده‌اند، عیب‌یابی و تعمیر چیلر از مواردی است که یک تعمیرکار حرفه‌ای انجام می‌دهد. برای دانستن اطلاعات بیشتر درزمینه موارد گفته‌شده با شماره ۰۹۱۲۷۶۹۷۱۲۳ تماس بگیرید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه