شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی چگونه است؟ + نکات ویژه

موضوع مقاله:

تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی چگونه است؟ + نکات ویژه

تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی

 

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی چگونه است؟ و موضوعاتی مانند ضرورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی ، نکاتی در ارتباط با فراهم آمدن شرایط آسایش ، سیستم های تهویه مطبوع مناسب برای ساختمان های تجمعی را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. از اینکه وبسایت کارا پمپ را برای خواندن این مقاله انتخاب کردید سپاسگذاریم.

در واقع در بحث طراحی ، محاسبه و انتخاب سیستم تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی باید به رعایت قانون هایی پایبند باشد.

ساختمان هایی که تعداد ساکنین آن بالا است نیازمند سیستم های بسیار مناسب برای گرمایش یا سرمایش هستند.

کوچک ترین اختلال در این سیستم موجب برهم خوردن آرامش ساکنین و بی نظمی در ساختمان می شود.

به همین منظور باید علاوه بر انتخاب درست سیستم جهت فیلتراسیون یا جا به جایی هوا طراحی آن به صورت دقیق و مهندسی شده باشد.

همچنین نصب و راه اندازی آن باید به صورت کاملا تخصصی توسط افراد مجرب انجام شود.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به صورت کامل با این سیستم آشنا شویم.

ضرورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی

ساختمان‌ هایی که افراد زیادی درون آن حاضر هستند باید اهمیت ویژه ای به بخش های مختلف بدهند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ساختمان های تجمعی عموما وسیع و دارای سقف بلند می باشند و گاها اوقات تراکم افراد در آنها زیاد است.

در قیاس با حرارت محسوس این ساختمان ها نسبتا کم بوده این علت که  حجم فضا به ازای هر نفر در اینگونه ساختمان ها زیاد می باشد چرا که ارتفاع سقف زیاد است.

تعداد دفعات تعویض هوا در آنها کمتر از دیگر  ساختمان ها بوده است.

پادکست مربوط به این محتوا

 

2_ ساختمان های تجمعی به طور معمول در هر هفته فقط چند ساعت به کارگیری می شود و با استفاده از سیستم پیش سرمایش چنین امکانی وجود دارد که ظرفیت تجهیزات مورد نیاز را کم کرد.

در سیستم پیش سرمایش ، ساختمان را قبل از ورود افراد تا چند درجه پایین تر از درجه حرارت مطلوب برای داخل سرد کرده چون که  در هنگام حداکثر شدن بار ، مقداری از حرارت را جذب کند.

3_ هوای تازه مورد نیاز افراد طبق استاندارد ۶۲ انجمن ASHRAE  ما بین ۱۵ تا ۶۰ CFM به ازای هر نفر تعریف شده است.

در هنگامی که حضور افراد کوتاه مدت است می توان مقدار هوای تازه را کمتر کرد.

هوای تازه بایستی  به حدی باشد که فشار نسبی داخل مثبت بشود و از نفوذ هوای خارج از درب ها و پنجره ها و … جلوگیری کند.

۴_  بازده فیلترهای هوای ساختمان های تجمعی می بایست ۳۰ تا ۳۵ درصد باشد.

در صورتی که  در داخل سالن دخانیات استعمال می شود باید بازده فیلترهای هوا بیش از 80 درصد باشد.

در موقعی  که غلظت دود و بو زیاد است امکان استفاده از فیلترهای شیمیایی و یونیزاسیون نیز باید مد نظر قرار گرفته شود.

۵_به علت آنکه ارتفاع سقف این گونه ساختمان ها زیاد می باشد ، در بالای ناحیه حضور افراد ، لایه های حرارتی تشکیل می گردد و از  مقدار بار تجهیزات کاسته می شود.

حرارت حاصل از سیستم های روشنایی نیز به دلیل وجود همین لایه ها کم خواهند شد.

به طوری که فقط حدود ۵۰ درصد انرژی لامپ های فلورسنت و ۳۵ درصد انرژی لامپ های رشته ای و بخار جیوه به صورت حرارت به ناحیه حضور افراد وارد میگردد.

بعلاوه آنکه تنها۳۳ % اثرات تشعشعی خورشید بر روی بام و قسمت های فوقانی دیوارها به ناحیه حضور افراد تحمیل خواهد گردید.

سود جستن از مزیت های لایه بندی حرارتی زمانی میسر است که هوا در ارتفاع کم وارد و خارج شود و با هوای قسمت بالای سالن مخلوط نگردد.

در زمستان نیز بنا به علت وجود لایه های حرارتی ، مقدار بار گرمایش زیاد خواهد شد.

6_ در فصل سرمایش به طور معمول هوای قسمت جایگاه ها از بالا تغذیه می شود و برگشت هوا این قابلیت را دارد که از زیر صندلی ها و یا در ارتفاع پایین در اطراف جایگاه ها صورت بپذیرد.

وقتی که دریچه های برگشت در زیر صندلی نصب می شوند ، نبایستی  سرعت هوا از ۲۷۵ fpm بیشتر شود که موضوعی مهم در تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی است.

7_در صورتی که فاصله بین دریچه های خروج هوا تا قسمت جایگاه بیش از ۳۰ فوت باشد ، احتمال آنکه صدا تولید شود وجود دارد؛ با نصب دریچه های برگشت در نقاط صحیح می توان گردش هوا را مناسب تر کرده  و علاوه بر آن  از سرعت هوا در خروج از دریچه ها بکاهید.

در بخش فوقانی باید مقداری هوا تخلیه شود تا علاوه بر جلوگیری از راکد ماندن لایه های هوای گرم و تشکیل شرایط غیر آسایش برای افراد ، هزینه سیستم تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی را نیز کمتر کنید.

اگر دریچه های سقفی درست انتخاب شوند ،به کارگیری از دریچه هایی که فاصله آن ها از یکدیگر ۳۰ سانتی متر می باشد ، نتایجه ای مطلوب را در پی خواهد داشت.

همچنین جهت کاهش صدا می‌توانید مقاله کنترل صدا در تاسیسات را مطالعه کنید.

نکاتی در ارتباط با فراهم آمدن شرایط آسایش

رطوبت هوا و درجه حرارت می بایست بر طبق پیشنهادات انجمن  ASHARE که در ارتباط با آسایش است که در کنار آن مواردی دیگری لحاظ شود.

۱_ در استادیوم ها، میادین مسابقه و ورزشگاه ها چون به طور معمول افراد لباس رسمی نمی پوشند ، در تابستان می بایست شرایط داخل در انتهای گرم منطقه سرمایش و در فصل زمستان در انتهای سرد منطقه آسایش انتخاب گردد.

۲_در مکان های مذهبی ، سالن های کنسرت و تئاترها که افراد معمولا لباس های گرم می پوشند ، درجه حرارت داخل را بایستی در ناحیه میانی منطقه آسایش انتخاب شود.

۳_در مرکز های نمایش و محل برگزاری انجمن ها به دلیل آنکه جمعیت بازدید کننده در حال راه رفتن می باشند ، بایستی  درجه حرارت داخل را در فصول زمستان و تابستان در پایین ترین محدوده های ناحیه آسایش انتخاب کنید.

۴_  در محل هایی که تراکم جمعیت زیادمی باشد  یا ضریب حرارت محسوس برابر یا بزرگتر از ۰٫۷۵ است ، کاهش درجه حرارت حباب خشک دلیل بر کم شدن حرارت نهان افراد خواهد شد.

در نتیجه مقدار ظرفیت دوباره گرمکن ها و هزینه های بهره برداری کم می شود.

۵ _در هنگام طراحی و بهره برداری تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی باید محدودیت های وضع شده در مقررات صرفه جویی انرژی را در نظر گرفته شود.

سیستم های تهویه مطبوع مناسب برای ساختمان های تجمعی

در ساختمان های تجمعی به علت اینکه  مقدار هوای تازه مورد نیاز زیاد است ، غالبا از سیستم هواساز منطقه ای با حجم متغیر VAV به کارگیری می شود.

گر چه استفاده از دستگاه های هواساز چند منطقه ای ، هواساز دوکانالی یا هواساز های مجهز به کویل دوباره گرمکن ، هزینه های بهره برداری کمتری در پی دارند  در عین حال معمولا برای هر فضا از یک دستگاه هواساز مستقل استفاده می شود.

شرایط در ساختمان هایی که سیستم های گرمایش و تهویه آن ها ساده و ظرفیتشان مناسب است.

هزینه های بهره برداری و تعمیر و نگهداری نسبتاً کم است به علاوه آنکه کاربردهای تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی به طور معمول در ساختمان های عمومی و تجاری ساختمان های اداری ، کتابخانه ها ، مراکز حمل و نقل ، و ساختمانهای اقامتی  خوابگاه ، که به نوع سیستم ها در ساختمان مسکونی می پردازیم و نوع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی متاثر از عوامل محلی و کاربردی می باشد.

عواملی محلی شامل مواردی همچون: منابع موجود در انرژی وقیمت آن ها ، شرایط آب و هوایی ، ویژگی های  اقتصادی ، اجتماعی  و دسترسی به نیروی متخصص جهت نصب و تعمیرات نوع ساختمان مشخصه های فنی ساختمان و مقرارت و ضوابط ساختمان های مسکونی ،  و همچنین عوامل کاربردی می باشند.

در نتیجه به منزله گرمایش ، سرمایش رطوبت زنی ، رطوبت گیری ، تصفیه هوا و  ترکیب این فرایند می توان از سیستم مختلفی به کارگیری کرد.

معمولاً ساختمان های مسکونی نیازمند گرمایش و سرمایش  می باشند ، در بسیاری از سیستم ها با افزودن های معمولی یا الکترو استاتیکی عمل تصفیه هوا را نیز انجام خواهند داد.

سخن آخر

در این محتوا به صورت کامل با تهویه مطبوع ساختمان های تجمعی آشنا شدید.

همانطور که می دانید درون ساختمان هایی که ساکنین آن زیاد است نیازمند سیستم مناسب در جهت فیلتراسیون هوا هستند که باید به صورت دقیق طراحی ُ نصب و راه اندازی شوند.

منابع و ماخذ : How to Save Millions on Air Conditioning by Designing Passively 

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه