شما اینجا هستید :

شما اینجا هستید :

تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ چگونه است؟ +‌ معرفی بهترین سیستم

موضوع مقاله:

تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ چگونه است؟ +‌ معرفی بهترین سیستم

تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ

فهرست مطالب

فهرست مطالب

تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ

در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ چگونه است؟ و مواردی مانند محاسبه بار و ملاحضات در سیستم تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ ، انتخاب سیستم تهویه گرمایشی و سرماشی مناسب در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ، را نیز مورد بررسی قرار دهیم. از اینکه وبسایت کارا پمپ را برای خواندن این مطلب انتخاب کردید سپاسگذاریم.

فروشگاه های بزرگ از لحاظ اندازه ، نوع و موقعیت مکانی بسیار متفاوت از یکدیگر هستند ، در نتیجه باید سیستم تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ  مختص به خودش را داشته باشد امری واجب است که این فرایند باید کاملا دقیق و به درستی انجام شود.

طراحی تاسیسات سیستم تهویه مطبوع از مشخصه هایی برخوردار است.

1_ سیستم کنترل باید به نحوی طراحی شود که قادر باشد در هنگام تغییر تعداد افراد حاضر در فروشگاه به صورت هوشمند مقدار هوای در گردش و دمای آن را تغییر دهد.

2_ در فصول معتدل از هوای تازه بیروندر جهت سرمایش استفاده می شود ، چون که در مصرف انرژی صرفه جویی بشود.

3_ به غیر از کاربری هایی که مقدار رطوبت باید به طور دقیق کنترل شود، یک سیستم مناسب باید بتواند رطوبت نسبی را در کمتر یا برابر با 50 درصد ثابت نگه دارد.

در ادامه همراه تیم فنی و مهندسی کارا پمپ باشید تا به صورت کامل با این موضوع آشنا شویم.

محاسبه بار و ملاحضات در سیستم تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ

1_ به دلیل آنکه حضور افراد درون فروشگاه ها به غیر از کارکنان به صورت کوتاه مدت و زودگذر است ، شرایط داخل فروشگاه در تابستان 25 درجه سانتی گراراد و رطوبت 50 درصد ، در فصل زمستان 21 درجه سانتی گرارد لحاظ می گردد.

در تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به ندرت لازم می شود که رطوبت زنی انجام یا همان افزودن رطوبت به هوا صورت گیرد.

2_ حداقل مقدار هوای تازه مورد نیاز بر طبق استانداردهای ashare می تواند بوی نامطبوع را خارج و اتمسفر داخل فروشگاه را تازه کند.

3_ پیش از محاسبه بار تهویه مطبوع فروشگاه های بزرگ و طراحی تاسیسات آن باید اطلاعات دقیقی را در ارتباط با معماری ، نوع کاربری و تجهیزات موجود در هر قسمت به دست آورد.

در بعضی از فروشگاه های بزرگ این امکان وجود دارد که دارای رستوران ، بوفه و سالن اجتماعات باشند.

در هنگامی که مقدار بار تهویه مطبوع این اماکن در مقایسه با بار کل فروشگاه کم باشد ، می توان بار آنها را به واسطه سیستم تهویه ان طبقه یا ناحیه و به صورت مجزا تامین کرد که به طور معمول از یک دستگاه هواساز مجزا به منظور تنظیم دما و تجهیزات و تهویه هوای این بخش ها استفاده می شود.

4_ در تمامی ساختمان ها باید جهت قرارگیری ، چگونگی وزش باد ، نوع مصالح به کار رفته و نحوه استقرار طبقات مورد بررسی قرار گیرد.

این عوامل علاوه بر آنکه بر مقدار بارهای تهویه مطبوع موثر هستند ، بر اسایش منطقه ها و موقعیت کانال نیز تاثیر می گذارند.

بعلاوه آنکه باید موقعیت ورودی ها ، دیوارهایی که شیشه خودر آن ها زیاداست ، فضاهایی که در زیر بام هستند ، تراکم افراد و موقعیت پیش بینی شده برای بخش های مختلف را در این بررسی ها لحاظ شود.

به این دلیل که احتمال دارد در آینده قسمت های مختلف جابجا شوند ، در طراحی کانال ها باید انعطاف پذیری لازم پیش بینی شود.

به طور معمول لازم است که برای ورودی درب ها به خصوص در مناطق سردسیر از سیستم های جداگانه به کارگیری شود.

به منظور جلوگیری از نفوذ هوای خارج به داخل فروشگاه های بزرگ چنین توصیه ای می شود که در محل درهای ورودی از سیستم پرده هوای فشرده استفاده بشود.

5_ ضرورت استفاده از سیستم های کنترل خودکار بستگی به نوع تجهیزات تهویه مطبوع و منطقه بندی ساختمان داشته است.

همچنین سیستم های تهویه سرمایشی ، گرمایشی باید به نحوی کنترل شوند که هوا با شرایط مناسب به درون هر منطقه وارد شود.

در جهت به حداقل رساندن هزینه ها باید دهانه های مکش هوای تازه به طرز خودکار کنترل شوند.

به منظور پاسخگویی به تعداد افراد حاضر و در نتیجه تغییر بار سرمایشی یا گرمایشی مورد نیاز ، باید از کنترل های تمام خودکار یا نیمه خودکار مناسب به کرا گیری بشود.

انتخاب سیستم تهویه گرمایشی و سرماشی مناسب در فروشگاه های بزرگ و زنجیره

1_ سیستم هواساز ، چیلر ، بویلر (موتورخانه مرکزی)

تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را می توان از نوع دستگاه های مرکزی انتخاب بشود؛ البته باید حتما در طراحی سیستم تهویه مطبوع به انتخاب سیستم اشاره شود.

در فروشگاه های بزرگی که مساحت زیادی دارند ، اغلب از دستگاه های هواساز استفاده می گردد.

این چنین دستگاه های شامل کویل های سرمایش با آب سرد ، کویل های گرمایش با آب گرم ، فن و فیلتر هستند.

بنا بر دلیل آنکه تغییرات بار و افراد حاضر در هر بخش و تفاوت ساعات کار و نوع کاربری باید سیستم های هواساز را از نوع چند طبقه ای انتخاب کرد که آن را سیستم هواساز چند طبقه ای می نامند.

آب در دستگاه به نام چیلر تراکی تا دمای نزدیک صفر سرد شده و به کویل سرمایشی هواساز پمپاژ می گردد.

بعلاوه آنکه به منظور گرمایش ، آب در دستگاهی به نام بویلر در موتورخانه گرم می شود و با پمپ به کویل گرمایشی هواساز انتقال می یابد.

فن با چرخش خود ، علاوه بر وارد کردن هوای تازه به سالن دما و رطوبت آن را نیز تنظیم و از طریق فیلترهایی آن را فیلتر می کند.

در کنار هواساز می توان تعدادی فن کویل نیز در نقاط مختلف سالن جهت سرمایش ، گرمایش موضعی استفاده کرد.

این سیستم جامع بوده و پاسخ گوی تمامی نیاز های فروشگاه مورد نظر است.

2_ سیستم هواساز و  VRF از دیگر سیستم هایی که در این فرایند کارساز می باشند ، می توان به دستگاه های گرمایشی و سرمایشی VRF ، GHP اشاره داشت که کار چیلر و بویلر را در یک دستگاه  انجام می دهند.

تفاوت این سیستم ها  با چیلر و بویلر این چنین است که به جای سرد یا گرم کردن آب ، مبرد ( گاز فریون ) را به طور مستقیم به کویل های سرمایی و گرمایی هواساز و فن کویل ها انتقال می دهند.

سخن آخر

در این محتوا به صورت کامل با تهویه مطبوع فروشگاه های زنجیره ای بزرگ آشنا شدیم.

همانطور که میدانید این مکان علاوه بر وسعتی که دارد افراد زیادی درون آن رفت و آمد می‌کنند. برای این بخش باید به صورت دقیق سیستم فیلتراسیون و جابه‌جایی هوا نصب و راه اندازی شود.

منابع و ماخذ : Shopping Center

لطفا به این محتوا امتیاز دهید
WhatsApp
Telegram
Email
Skype
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه